Bősi Vízlépcső előzményei. Felső-Dunai Vízlépcső I-II. tanulmányterve
Dátum: 2010. November 13. Saturday, 21:35
Rovat: Vízügyek


Bősi Vízlépcső előzményei. Felső-Dunai Vízlépcső I-II. tanulmányterve. 4 változat, 6 alváltozat. (Tervező: Jolánkai Gyula)

Kedves Kollégák!

Dr. Mosonyi Emil professzor - aki a napokban lett volna 100 éves - már 1942-ben - részletes összehasonlító vizsgálatok alapján - kijelölte a Nagymarosi / Visegrádi vízlépcső helyét. (az erről szóló korábbi írásaink, a www.realzoldek.hu honlapon bárki számára elérhetők!)


Az Országos Vízgazdálkodási Keretterv / OVK részeként, 1952-ben további tervek készültek - többek között - a Dunai hajózás fejlesztésére, a Budapest feletti (Felső-Dunai) és alatti (Adony, Fajsz, Mohács, stb.) vízlépcsők, a Duna-Tisza-csatorna / DTCS, stb. megvalósításának előkészítésére vonatkozóan.

Mosonyi professzor egyik közeli munkatársa, Jolánkai Gyula - akinek 2006-ban volt a 100. születésnapja! - tervezői munkásságából, a Környezetvédelmi és Vízügyi Levéltárból most, csak az 1952-1960. évek között, a Felső-Dunai Vízlépcsők tervezésére vonatkozó - korábban titkosított, de a feloldás óta sem publikált - dokumentumokat kerestem, amelyekről szóló kivonatos összeállítást mellékelem.

A mellékelt fényképről is megállapítható, hogy ezekben a magyar tervekben - amelyek időközben, 1958-tól a Duna magyar-csehszlovák közös hasznosítására, ill. a "közös?" csehszlovák és magyar tervezési feladatokra is kiterjedtek - Bősről még szó sem volt! (A szó igazi értelmében vett, "közös" tervezésről nem beszélhetünk, mert már az első terveket is a csehszlovákok készítették, amelyet a magyar fél csak utólag véleményezhetett!)

Bős először a csehszlovák fél - Hydroprojekt - által készített I-IV. alternatívák között, a IV. - a magyar fél által legrosszabbnak minősített! - változatban (lásd: 1958.10.07. csehszlovák-magyar jkv. 3 folyami csúcserőmű - Cilistov, Gabcikovo, Kliska Nema - szerepel! Egyértelműen politikai döntés vezetett az 1977. évi államközi egyezményben rögzített - és a szakmai nyílvánosság kizárásával készült - végleges megoldás kiválasztásához! A csúcsrajáratás és a 3,5 m hajózási mélység csak a Csehszlovák Tudományos Akadémia véleménye alapján merült fel!

Az Európai Duna Régió Stratégia Európai Bizottság és a soros Magyar EU elnökség által történő előkészítésének jelenlegi helyzete - a formális "stakeholder"-konferenciák ellenére - kisértetiesen hasonlít a Bős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszer - fentiekben részletezett - csehszlovákokkal közösen történt előkészítéséhez.

Szívből kívánjuk, hogy ne ugyanez legyen a sorsa a Duna-stratégiának!

Hiszen a politika által okozott, BNV problémát - a "vitéz-csomót" a Dunán! - még a "rendszer-/módszer-váltás" óta elmúlt 20 év alatt sem sikerült megoldani, kivéve a korábban nemzetközi hírű, Magyar Vízügyi Szolgálat "szétverését" és az építés alatt lévő Nagymarosi vízlépcső lebontását, annak összes negatív következményével együtt!

Aki fel tudja sorolni, és alá tudja tényekkel is támasztani a Nagymarosi Vízlépcső lebontásának pozitív következményeit, kérem küldjön erről nekünk is tájékoztatást!


Baráti üdvözlettel:

--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033








A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1920