Európai Duna Régió Stratégia magyar hajózás-, és kikötőhálózat-fejlesztéssel,
Dátum: 2011. April 15. Friday, 17:09
Rovat: Média


Kedves Péteri László ! Tisztelt Reális Klub Elnökség!

Háborgásod az EU Duna stratégia jelen formájában történt elfogadása miatt jogos. A szél nagyobb most, mint a hajónk ereje. Egyelőre győzött az ostobaság. Szomorú az, hogy néhány mérnök is árulója lett hivatásának. Kirívó példa rá Barsiné Pataki Etelka EU Duna stratégia magyar kormánybiztos, a Magyar Mérnöki Kamara elnöke, aki ma reggel a Kossuth Rádióban örvendezett a soros magyar EU elnökség sikerének , hogy elfogadták az előterjesztést.


Külön kiemelte, hogy a Duna Stratégia nem is magáról a folyamról szól, hanem a dunamenti országok egyéb ügyeiről !!? Megdöbbentő szemlélet egy kultúrmérnök szájából, aki diplomázott a vízerő-hasznosításból, a vízgazdálkodásból, az árvízvédelemből, vízépítésből stb.
Korábban is javasoltam már a reális zöldeknek , hogy a történelem számra készüljön állásfoglalás azokról a hátrányokról, amelyek az elfogadott Duna stratégia következményei lesznek. A hátrányok azonnal felsorolhatók a mellékelt tanulmányomban vázolt vízlépcső építési előnyök megfordításával . Meg is fogalmaztam az alábbi címszavakban:

Az EU Duna stratégia jelen változatának elfogadásából keletkező hátrányok ( címszavakban)

Vízlépcsők nélkül tovább mélyül a Duna meder; akadályozza a nemzetközi hajózás fejlesztését. ami a DMR csatorna célja, lemondunk évi 4 milliárd kWh megújuló vízenergia termeléséről; nem létesül három Duna híd pótlása, amit a keresztgátak adnának; tovább szárad a Duna-Tisza közi homokhátság a talajvíz szint csökkenése miatt; csökken az öntözés lehetősége; veszélybe kerül az ivóvíz bázis; nem fejlődik a vízi és partmenti turizmus; nem használható ki a Bős Vízerőmű 360 MW csúcserőműi többlet kapacitása; nem hasznosul a visegrádi Duna sziklás szűkülete, amely hasonló fontosságú, mint a Vaskapu a Kazán szorosban; a magyar Duna szakaszra bárkák építése többe kerülne, mint a Duna Bizottság ajánlása szerint ma is működődő hajóparkok igénybevétele a nemzetközi hajóforgalom növelésére; nem valósulna meg az EU VII. nemzetközi útvonal fejlesztési célja; nem hajtjuk végre a hágai Nemzetköz Bíróság 1997. évi Ítéletét , amely érvényesnek mondta ki az 1977-ben kötött BNV szerződést, mivel nem állapodunk meg a szlovák féllel a Nagymarosi Vízlépcső újraépítésében; a vízlépcsők hiánya csökkenti az árvízi biztonságot az oldalgátak nagyobb rongálódás miatt, amit a vízszint évi többszöri 8 méteres ingadozása okoz; nem valósul meg a Duna vízhozamának visszatartása, ami jelenős víztartalékul szolgálna az aszályos időkben; a duzzasztások hiánya nyáron, már jelenleg is csökkenti a dunamenti nagy hőerőművek teljesítményét a hűtővíz mennyiség korlát miatt, de a Fajszi Vízlépcső nélkül nem lehet a Paksi Atomerőmű 2000 MW-os bővítését sem friss vízhűtésűre tervezni, emiatt drágább lesz a beruházás és az üzemköltség is; károsul a klímavédelem is , mivel a 4 TWh megújuló vízenergia pótlása fosszilis tüzelőt használó hőerőművekből 3.2 millió tonna CO2 kibocsátás többletet okoz.
Tovább növekszik a Nagymarosi Vízlépcső beruházás leállítása miatt, a számvitelileg igazolható kár és elmaradt haszon, ami 2010-ig meghaladta a 2,3 milliárd USD összeget és évente további 60 millió $-ral nő a Bősi Vízerőmű termelésének 1/3 –a, vízjogos magyar hányad, azaz kb. 1 milliárd kWh érték elvesztése miatt. A teljes igazolható kár 200 Ft/$ szorzóval számítva tehát kb. 460 milliárd Ft. Az anyagi kár számítás nem tér ki a fentebb felsorolt egyéb hátrányok elméletileg pénzben kifejezhető értékére, amit a fenti összeg 2-3 szorosára is becsülnek.
Mindehhez hozzáadható az erkölcsi kár, amely nemzetközi viszonylatban keletkezik a hivatalos magyar vízgazdálkodásnak a tudománnyal és világgyakorlattal ellentétes tevékenysége miatt.”

Az állásfoglaláshoz csatlakozni kívánok számára Felhívást hirdethetne meg a Reális Zöldek Klubja.

Üdvözlettel
Kerényi A. Ödön (Ödön Bá’)



From: peteril Péteri [mailto:peteril62@gmail.com]
Sent: Thursday, April 14, 2011 7:24 PM
To: Juhos László; Pálos László; Kerényi A Ödön; ...

Subject: Európai Duna Régió Stratégia magyar hajózás-, és kikötőhálózat-fejlesztéssel, vagy anélkül? Vagy "farigcsáljuk" tovább a hajókat a Dunához, WWF-H és LMP recept szerint?

Kedves Kollégák!

Mellékelek még néhány adalékot az Európai Duna Régió Stratégia / EDRS eddigi előkészítése kapcsán, a Duna - mint nemzetközi víziút - hajózhatóságának biztosítására tett európai uniós és magyar - szakmai alapon nyugvó - erőfeszítésekről, és az ezt mindenáron megakadályozni akaró - de laikus, és a politikai zsarolástól sem visszariadó - Parlamenten, Kormányon belüli és kívüli "erők" folyamatos aknamunkájáról.

Jó lenne, ha egyszer végre, Magyarországon a politikai döntéshozók a Magyar Tudományos Akadémia, a magyar tudományos-, műszaki-, gazdasági-, társadalmi-élet, a vízügy-, a közlekedés-, az energia-, az élelmiszer-gazdaság, a terület-, és vidék-, valamint a turizmus - nemzetközi tapasztalatokkal, és helyismerettel is rendelkező - szakértőire támaszkodnának, és nem hagynák magukat "zsarolni" a laikus, ál-környezetvédőktől.

Korábbi cikkeinkben régóta sürgetjük a szemlélet-váltás, paradigma-váltás, az integrált ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés, komplex fejlesztés és finanszírozás (EU+hazai társfinanszírozás), valamint a többcélú hasznosítás hazai gyakorlata bevezetésének, a "Zöld Gazdaság"-ról, a "Kék Gazdaság"-ra (Gunter Pauli / Római Klub) történő áttérés szükségességét! Az "ökológia lábnyom" mellett, figyeljünk már végre a "víz lábnyom"-ra is!(részleteket lásd: www.realzoldek.hu honlapon)

Az ország, a nemzet és az egész Kárpát-medencei magyarság érdekében kivánjuk, hogy az Új Széchenyi Terv / ÚSZT és az Európai Duna Régió Stratégia - az EU eredetileg meghirdetett, "3 No/Nem!"-jével szemben (!) - a "3 Yes/Igen!" jegyében, sikerrel valósuljon meg, méltóan gr. Széchenyi István, a "legnagyobb magyar" emlékéhez! És ezzel Európa és Hazánk is legyen végre, tényleg "erős"!

Így legyen! Ámen!

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033


Kerényi A Ödön - EU Duna makro-regionális stratégia





A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2179