A magyar külügyminiszter miért a Duna-stratégia elfogadása után szeretne ...
Dátum: 2011. July 08. Friday, 16:32
Rovat: Média


A magyar külügyminiszter miért a Duna-stratégia elfogadása után szeretne a Fekete-erdőtől a Fekete-tengerig végig hajózni? És mi ennek az akadálya?

Kedves Kollégák!

A 2011.06.30-án véget ért soros magyar EU-elnökség értékelése valójában elég vegyes.

Akik csinálták, dícsérik magukat (öndícséret! Jobb lett volna ezt másoktól, közvetlenül hallani!), akik csak kivűlről és távolról, de érdeklődéssel, szakmai hozzáértéssel figyelték - többek között - a Duna-stratégiasorsát, a korábbi kormányok és a Trió/Trojka, spanyol-belga-magyar EU-elnökségtől, a választások után hivatalba lépő, "Nemzeti Együttműködés Kormánya" által képviselt soros magyar EU-elnökség végéig, azok részéről messze nem ennyire pozitív az összkép! (előzmények, dokumentumokkal, videófelvételekkel a www.realzoldek.hu honlapon bárki számára elérhetők!) Ennek illusztrálására mellékelem a fentiekre vonatkozóan, az InfoRádió "Aréna" c. műsorában Martonyi János külügyminiszter (jogász), majd Csaba László egyetemi tanár (közgazdász) által elmondottakat. Ha csak ezt a 2 interjút ragadom is ki a témával kapcsolatban, annyi minden-esetre megállapítható, hogy itt az ideje, amíg nem késő - a formális nemzeti konzultációk, és kérdőív-kitöltögetések helyett - az értelmes, szakmai-, tudományos alapokon nyugvó, érdemi párbeszéd-sorozatok kezdeményezésének és elkezdésének a Kormányzat részéről, pre-koncepciók, és presztizs-szempontok nélkül, a nemzet érdekében! Alapvető szemlélet-, és paradigma-/paradogma-váltásra van szükség a gyakorlatban, a politikai döntéshozók és a média vezetői részéről, nyított szemmel a világban végbe ment, és végbe-menő folyamatokra, különös tekintettel a klímaváltozásra, a víz-, árvíz-, belvíz-, aszály-, jégkár-, valamint az energia-, az élelmiszer-biztonságra, a környezetbarát, tiszta, fenntartható vízenergia többcélú hasznosítására, a víziközlekedés/szállítás, személy-, és teher-hajózás, a logisztika, a vízi-, vízparti-, kerékpáros-, öko-, kulturális-, vidéki-, falusi-, bor-, és gasztronómai turizmus, a terület-, és vidék fejlesztésére, stb. Korábbiakban számtalanszor jeleztük szóban és írásban is, hogy integrált tervezésre, komplex fejlesztésre és többcélú hasznosítás biztosítására van, ill. lenne szükség a hazai gyakorlatban, amelyben a főszerep a szakembereké kellene, hogy legyen. A politikának kissé hátrébb kellene lépnie, szabad kezet adva, a Kormány által is igényelt, "kreatív ötleteknek!"

InfoRádió „Aréna” c. műsora.

Vendég: Martonyi János külügyminiszter

Téma: Uniós elnökségünk hazai és külföldi megítélése

Kezdés: 2011.07.07. 19:00

Hallgassa meg!

1. rész

http://inforadio.hu/sound.phtml?a=/audio/00038/00038278a.mp3&i=MS4gculzeg%3D%3D

http://inforadio.hu/audio/00038/00038278a.mp3 24:43,8

2. rész
http://inforadio.hu/sound.phtml?a=/audio/00038/0003827da.mp3&i=Mi4gculzeg%3D%3D

http://inforadio.hu/audio/00038/0003827da.mp3 26:47,5

InfoRádió „Aréna” c. műsora.

Vendég: Csaba László közgazdász, egyetemi tanár

Téma: Uniós elnökségünk gazdasági vetülete, és a magyar gazdaság helyzete.

Kezdés: 2011.07.05. 19:00

Hallgassa meg!

1. rész

http://inforadio.hu/sound.phtml?a=/audio/00038/000381c8a.mp3&i=MS4%3D

http://inforadio.hu/audio/00038/000381c8a.mp3 23:13,7

2. rész
http://inforadio.hu/sound.phtml?a=/audio/00038/000381c9a.mp3&i=Mi4%3D

http://inforadio.hu/audio/00038/000381c9a.mp3 24:13,6

A magyar külügyminiszterrel készült riportból az alábbiak kiemelése szükséges: "Duna Stratégia horizontális, átfogó stratégia / energia, ökológia, környezetbarát hajózás, stb. fokozott együttműködést igényel (!), környezetbarát stratégia. Kérdés: Hogyan fogják feloldani a környezetvédelem és a hajózás közötti ellentéteket? „a hajókat fogjuk a Dunához igazítani!” Új hajópark? Meg kell őrizni a Duna-partokat, nem kell lebetonozni, nem fogunk duzzasztani, vízlépcsőt építeni. Élénkül a hajóforgalom, a Fekete-erdőtől a fekete-tengerig, luxus szállodahajók sora. Én magam is szeretném majd egyszer megcsinálni, ha lesz 10 napom, vagy 2 hetem. (? Ezt a dunai hajóutat, vagy egy Nemzetközi Duna Túrát (TID, amelyet 1956-ban magyar-csehszlovák közös kezdeményezésre hoztak létre!), valamint a Duna-menti kerékpártúrát az osztrák és a szlovák külügyminiszterrel jó lett volna, még a Duna-stratégia előkészítése során lebonyolítani, lehet, hogy más lett volna a végeredmény! (Ezt én személyesen, még időben, 1993-ban megtettem, egy Bécs-Pozsony-Budapest között megszervezett és lebonyolított, osztrák-szlovák-magyar, Duna-menti Kerépáros tanulmányút, ill. 1999-ben, a III. Széchenyi Vízi Emléktúra keretében, a Dunán, Majnán, Rajnán, La Manche-csatornán és a Temzén, Budapest-London-Marlow útvonalon, matrózként és amatőr videósként!) Kiderült volna, hogy a Duna felső-szakasza a Fekete-erdőtől Ulmig nem hajózható! Sőt, a Duna , onnan Kelheimig csak "nemzeti" és nem "nemzetközi víziút", mint például a Bécsiek által is irigyelt Budapesti / Világörökség részét is képező szakasz. A különbség csak annyi, hogy míg a magyar Duna-szakasz hazai szempontból változatlanul, csak "kihasználatlan lehetőség", addig a Duna felső-szakasza - még a nem hajózható, vagy csak nemzeti víziútként szereplő szakaszai is, többcélúan hasznosítottak. (vízi-, vízparti rendezvények, fesztiválok sora, Duna-menti turista-, és kerékpárút-hálózat, stb. valamint vízerőművek, lásd: melléklet). Külön érdekesség - és az ökoturizmus számára "csemege"

- a "Duna elszívárgása" Donau-Heuberg / Immedingen-Fridingen-Möhringen térségében lévő "Aachtopf", amelyen keresztül a Duna vízének egy része a felszín alatt eltűnik, és az Aach-patakon keresztül a Bodeni-tóba, ill. a Rajnába folyik! (lásd: melléklet).

- a másik érdekesség a Rajna-Majna-Duna transzkontinentális nemzetközi víziúthálózat létrehozását lehetővé tevő, a Frank Jura hegységen, mint vízválasztón, és az Altmühl-völgy védett természetvédelmi területén átvezető "Duna-Majna Európa-csatorna", amelynek eszmei, és a víz-, és energia-takarékos hajózsilip-rendszerre vonatkozó konkrét, kiviteli terveit is - a hazájából elüldözött - dr. Mosonyi Emil, a "vízépítés nemzetközi hírű professzora", mint a Karlsruhei Műszaki Egyetem tanszékvezető professzora, és a Theodor Rehböck Vízügyi laboratórium akkori vezetője, készítette! (Akit az MTA korábbi vezetése megfosztott akadémiai tagságától, elbocsájtották tanszékvezetői állásából, stb. Nálunk senki nem lehet próféta a saját hazájában, de meddig mehet ez így, büntetlenül?)

A közgazdász professzorral készült interjúból érdemes az alábbiak kiemelése: ..."Mit értünk el? Félig üres, félig tele pohár? GR válság-menedzselés? Nem a magyarok mentették meg Európát! Ez nem Nándorfehérvár. ...Versenyképességi Paktum, Magyarország nélkül!? ...Nem nagyon tudtuk érvényesíteni akaratunkat (állampolgársági-, média-törvény, alkotmány – EU-elnökség után kellett volna! Ez magas labda volt, amit leütöttek! ...Energia, bevándorlás? Nem tudtunk nagyot alkotni! Duna-stratégiával foglalkoztunk, de nem vált operatívvá! Keleti Partnerség? Lengyel elnökségre maradt!..." Azt hiszem, hogy a fentiek megítéléséhez nem szükséges további kommentár! De azért érdemes lenne, talán elgondolkozni a hallottakon, és összehasonlítani a megállapításokat, mérlegelve azok realítását! Az az érzésem, hogy egyszer szembe kellene már nézni a "nagy magyar valóság"-gal, de nemzetközi összefüggésekben! Miért kell nekünk mindig szembe menni a Világgal, Európával, közvetlen szomszédainkkal, ahelyett, hogy objektív, szakmai, tudományos alapon lefolytatott párbeszéd-sorozat alapján, minél előbb, konszenzusos alapon, "rendeznénk végre közös dolgainkat! Ez a mi munkánk és nem is kevés!" (József Attila után, szabadon! 1936 - 2011!) Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Dokumentum és képek:







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2307