Az Európai Duna Régió Stratégia előzményeinek áttekintése, értékelése ...
Dátum: 2011. July 27. Wednesday, 09:15
Rovat: Vízügyek


Az Európai Duna Régió Stratégia előzményeinek áttekintése, értékelése, több szempontból. 1. rész.

Kedves Kollégák!

Mielőtt még "Hübele Balázs" módjára belevágnánk az Európai Duna Régió Stratégia u.n. "Akciótervé"-nek "szimbólikus" megvalósításába, anélkül, hogy tudnánk, hogy konkrétan - az EU által képviselt "3 No/Nem"-en, és az igen szellemes, de semmit mondó, magyar "3 Yes/Igen" javaslaton felül, és kívül - mit tartalmaz a 4 pillér alapján összeállított 11 prioritás, álljunk meg egy-két szóra, és Bardóczi Sándor 3 részes cikk-sorozata alapján, de annak kritikai értékelésével, és a szükséges kiegészítésekkel, tekintsük át mi is a történteket, a kezdetektől, napjainkig, ugyancsak 3 részletben.


Mellékeljük az első részt:

Duna Régió Stratégia / 1. — Gyökerek és kétségek
2011. február 22 - 11:45 http://epiteszforum.hu/node/18067
Kategória: város, vizuális kultúra Bardóczi Sándor

Az "Építészfórum" honlapján, a Duna Régió stratégiával foglalkozó, 2011.02.22-én megjelent 1. rész "Gyökerek és kétségek" alapvetően reális értékelést tartalmaz, de néhány rész, és megállapítás korrekcióra, kiegészítésre szorul.

Ezek közül, fontossági sorrendben, főleg a nemzetközi hálózati összefüggéseket és a magyar vonatkozásokat érintően:

- a Rajna-Majna-Duna transzkontinentális nemzetközi víziút-rendszer legfontosabb részeként elkészült, Duna-Majna / Európa-csatorna, 1992.09.25-i ünnepélyes üzembe helyezését, és annak magyar vonatkozásait emeljük ki, különös tekintettel a hazájából elüldözött, akadémiai tagságától, budapesti katedrájától megfosztott, dr. Mosonyi Emil akadémikus, a "vízépítés professzora" kezdeményező, ötletadó, kutatói és tervezői tevékenységére, és sógora, dr. Antall József miniszterelnök akkori és későbbi szerepére, a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatban.

megjegyzés: a D-M-R nem „csatorna”, hanem, helyesen: „Transzkontinentális nemzetközi víziút-hálózat/rendszer!”, amelynek a Frank-Jura hegységen, mint a Duna és a Majna vízválasztóján, és az Altmühl-völgy természetvédelmi területén átvezető 171 km-es szakaszán valósult meg a „Duna-Majna / Európa-csatorna" (dr. Mosonyi Emil, emigráció alatti javaslata és tervei alapján), amelynek ünnepélyes üzembe helyezésére 1992.09.25-én, dr. Antall József magyar miniszterelnök jelenlétében került sor! Lásd: mellékelt dokumentumok.

- a budapesti székhelyű, nemzetközi Duna Bizottság / DB teljesen passzív szerepét az Európai Duna Régió Stratégia / EUDRS előkészítése, véglegesítése során, különös tekintettel a dunai hajózás fejlesztése - a "Belgrádi Egyezmény"-ben és a "Közös Egyezmény"-ben foglalt követelmények alapján történő - támogatásának, ill. az ezzel kapcsolatos egyértelmű állásfoglalás kiadásának elmaradása, a soros magyar EU-elnökség által is képviselt - lásd: WWF-H, Duna Kör, Duna Charta, Védegylet, LMP, stb. -állásponttal szemben.

- az Európai Unió különböző intézményei sem álltak a hivatásuk magaslatán! Nem emlékszem, hogy kifogásolták volna az EU Víz Keretirányelve / VKI hivatalos, magyar, tudatos félreértelmezését, ill. ennek alapján a Duna-vízgyűjtő Magyarországi szakasza Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervének a legkritikusabb, Szigetközi szakasz, szakmai konzultáció nélküli lezárását, a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel / BNV-vel kapcsolatos, Hágai Nemzetközi Bíróság / HNB ítéletének végre nem hajtását, az EU TEN-T (vízi-közlekedés, hajózás fejlesztése?) és az EU TEN-E (energia, megújuló, fenntartható vízenergia-hasznosítás?) programjának elszabotálását, stb.

- a mindenkori magyar pártok és kormányok Dunával, Tiszával, a vízgazdálkodással, a hajózással (MAHART?), a vízenergia többcélú hasznosításával (?) kapcsolatos - a tényleges magyar nemzeti érdekekkel, az EU-val, a Duna-menti országokkal ellentétes magatartásáról - korábban a www.realzoldek.hu honlapon, hazai és nemzetközi dokumentumokkal is alátámasztva, már többször beszámoltunk. Szemlélet-, és paradigma-/paradogma-váltást sajnos a mai napig nem sikerült elérnünk, szóbeli-, írásbeli jelzéseink, az MTA, az MHT, az MMK, az OKT, a BME tudósainak, professzorainak, kutatóinak általunk is hivatkozott, állásfoglalásai, javaslatai is "süket fülek"-re találtak!

A hivatkozott cikk-sorozat 2. (Duna Régió Stratégia / 2. — a „Dunaszaurusz”) és 3. részének (Duna Régió Stratégia 3. — Városok és régiók harca) ismertetésére, és az azokkal kapcsolatos kiegészítő megjegyzések, észrevételek közzé tételére, szakmai vitára bocsájtására rövidesen sor kerül.


Baráti üdvözlettel.

--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Dokumentum és képek:






A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2325