2011.11.06. M1 TV. 'Szellem a palackból' Hajózás-történet Zebegényből
Dátum: 2011. November 09. Wednesday, 09:59
Rovat: Média


Kedves Kollégák!

Az M1 TV "Szellem a palackból" c. műsorában - hosszú szünet után, de végre - foglalkozott a hajózás témájával is. Igaz egy kicsit megkésve szállt ki a "szellem a palackból", jóval a soros magyar EU-elnökség idején "szimbólikusan" elfogadott, "Európai Duna Régió Stratégia / EUDRS" után, és a "Tisza Stratégia" előtt.


De jobb későn, mint soha!

A "Magyar Duna Stratégia" kidolgozásához, érdemes lenne a magyar Duna-tengerhajózás gyökereihez, az Al-Duna / Vaskapu-Kazánszoros, és a Tisza szabályozásához, a magyar dunai, tiszai, balatoni gőzhajózás, és a hajógyártás (gr. Széchenyi István és fia Ödön, Vásárhelyi Pál, Baross Gábor, stb.), valamint a hazai kikötőfejlesztés történelmi előzményeihez (lásd: mellékletek) visszanyúlni, ill. a Duna-Majna-Rajna transzkontinentális, nemzetközi víziúthálózat 1992.09.25-i - dr. Antall József miniszterelnök részvételével történt - ünnepélyes üzembe helyezése kapcsán, sógorának, dr. Mosonyi Emil akadémikusnak, a "vízépítés nemzetközi hírű professzorának", a Duna-Majna "Európa" csatorna "Víz-, és energiatakarékos" hajózsilip-rendszere tervezőjének életművéről, munkásságáról is megemlékezni. (De ez utóbbira majd, pár nap múlva, Mosonyi Emil születésének 101. évfordulóján, 2011.11.10-én, illene visszatérnie a magyar műszaki-, és tudományos élet képviselőinek, ill. annak a médiának, amely még a 99 éves korában elhunyt professzor, 2009.05.26-i, budapesti temetéséről sem volt képes tudósítani!)

E kis kitérő után térjünk vissza a Duna mellé, Zebegénybe, a Farkas Vince hajóskapitány és leánya Farkas Judith asszony "Hajózástörténeti Múzeumá"-ba, nézzük, és hallgassuk meg Farkas Judith asszony visszaemlékezéseit, édesapjára, a magyar folyam-, és tengerhajózás elmúlt évtizedeire, a jövőre nézve, nem minden tanulság nélkül (Hol van a MAHART, a magyar személy-, és teherhajózás, hajógyártás, kikötőhálózat-fejlesztés, vízi-, vízparti-, kerékpáros-turizmus, felső-fokú-, és szakmai képzés, miért idegen lobogó alatt kénytelenek a magyar tengerészek, kapitányok, matrózok hajózni, stb.? Ez kinek az érdeke? Ki(k) ezért a felelős(ök)?):

http://videotar.mtv.hu/Videok/2011/11/06/14/Szellem_a_palackbol___Farkas_Vince_es_Farkas.aspx 25:08
2011.11.06. M1 TV – „Szellem a palackból”. Farkas Vince és Farkas Judith gyűjteménye. Zebegény. Hajózástörténeti Múzeum.

http://www.youtube.com/watch?v=l9ak8jIJpOE&feature=related 9:54
23. Zebegényi hajózástörténeti múzeum. Pálos László videó. Farkas Vince halála: 2007.04.29. (88év)
Halála után Farkas Judit, leánya működteti a múzeumot. Bözsöny Ferenc bevezető és üdvözlő szavai után:
Sinkó Vilmosné, polgármester, Hadnagy Gábor hajóskapitány, Pallós Emil, előadóművész, ..

A téma aktualítását dr. Fónagy Jánosnak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkárának, a 2011.10.07-i, Dunaújvárosban tartott, a dunai nemzetközi, hajózás-, és kikötő-fejlesztéssel foglalkozó, EU által támogatott, DaHar Konferencián elmondott beszéde adja. (lásd: mellékelt cikk a tudósítások kivonatával)

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=839

Szívből kivánjuk, hogy az általa elmondottak - az ország, a nemzet és a Kárpát-medencei magyarság érdekében is - mielőbb megvalósuljanak!

Baráti üdvözlettel:


--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Dokumentumok és képek:






A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2448