Európai Duna Régió Stratégia felülnézetből, és a magyar Duna-stratégia alulnézet
Dátum: 2011. November 25. Friday, 10:41
Rovat: Média


Európai Duna Régió Stratégia felülnézetből, és a magyar Duna-stratégia alulnézetből! Mi lesz veled magyar Duna-stratégia? És hol van a Tisza-stratégia?

Kedves Kollégák!



Mai MTI hírt a HVG-ben az Európai Duna Régió Stratégiáról, Deutsch Tamás tollából, és a hozzáfűzött, konkrét kérdéseinket tájékoztatásul mellékelem.

Várjuk az illetékesek válaszát, az alábbiakra:

Deutsch: fontos, hogy az unió Duna-stratégiája minél hatékonyabban használja fel a forrásokat.
2011.11.19. MTI - HVG

Megjegyzések és kérdések a fenti cikkben foglaltakhoz:

- Miért magyar siker az, hogy az EU „Balti-tengeri Stratégiá”-ja után – osztrák-román kezdeményezésre, Baden-Württemberg Tartomány / Ulm támogatásával – második makro-regionális stratégiaként napirendre tűzte az „Európai Duna Régió Stratégia / EDRS” előkészítését, amelyhez utólag, Magyarország is csatlakozott?
- Az EDRS keretében elfogadott 11 (!) kiemelt területen, és a 22 kijelölt főkoordinátoron és nemzeti kapcsolattartókon felül, semmiféle konkrét program, ill. kiemelt projekt nem ismeretes. Az eddigi – EDRS-val kapcsolatos – nemzetközi konferenciákon elhangzottak jelentős részéről hivatalos, konkrét magyar nyelvű dokumentum nem áll rendelkezésre. Az EDRS-el kapcsolatos magyar honlap a mai napig nem készült el! Az interneten német és angol nyelven megtalálható információk alapján azonban megállapítható, hogy a hivatalos magyar álláspont szöges ellentétben áll a többi Duna-menti ország által képviselt állásponttal. Szakértői vélemények szerint a magyar Duna-stratégiából csak 2 dolog hiányzik: 1. a Duna. 2. a Stratégia!
- Magyarország a 11 kiemelt terület közül 3 témában érdekelt főkoordinátorként. Nevezetesen:
o Szlovákiával közösen a vízminőségért (4. pont)
o Romániával közösen: a környezeti kockázatokért (5. pont)
o Csehországgal közösen: a fenntartható energiáért (2. pont)
A fentiekről semmi hivatalos, de még informális információ sem jelent meg!
- Az EU fejlesztési források függetlenek az EDRS-től! (lásd: EU által meghirdetett „3 No/Nem”! A magyar „3 Yes/Igen” csak egy „ügyes marketing-fogás”, mert az sem jelent se külön forrást, se külön intézmény-rendszert, se külön jogi-szabályozást!)
- Az EU-2020 stratégia, ill. program fogja meghatározni – elfogadása után – a 2014-2020. közötti időszak pénzügyi-, támogatási lehetőségeit és prioritásait!
- A magyar Duna-stratégia keretében a magyar Kormány által kilátásba helyezett 23 projektről semmi hivatalos információ nem áll rendelkezésre! A Duna hajózhatóságának, árvízvédelmének biztosítása, vízenergiájának hasznosítása, a fentiekkel összefüggésben a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos, Hágai Nemzetközi Bíróság ítéletének – szlovák féllel történő megegyezés alapján történő – végrehajtása – nem szerepel a nevesített célok között! (?)

A fentiek alapján, hogy minősíthető a Duna-menti országok együttműködése, különös tekintettel a hivatalos magyar álláspontra? ("Minden szabadon folyjék! .. A hajókat igazítsuk a Dunához, stb.!)

Úgy tűnik, hogy mégis igaz a mondás:

„Ha nem tudsz valamit megakadályozni, állj az élére!”
(lásd: Európai Duna Régió Stratégia / soros magyar EU-elnökség!)

Budapest, 2011.11.19.


Péteri László


Az elmúlt évek alatt még a témához kapcsolódó, legfontosabb alapfogalmakat, definíciókat (pl. makro-régió, stb.) és a Duna-régió területi lehatárolását sem sikerült tisztázni!
A Balti-tengeri Stratégia tapasztalatait - pl. túl sok téma, szétaprozódás, stb. - sem sikerült hasznosítani!

A "kevesebb, több le(hete)tt volna"! (Főleg, ha néhány konkrét témára koncentráltak volna! pl. Duna és a Tisza hajózhatósága, árvízvédelme, kikötőhálózat-fejlesztése, vízenergiájának többcélú hasznosítása, stb.)

Eközben, szép csendben a bajor Duna-szakaszon előkészítés alatt van a Straubing-Vilshofen közötti szakaszon a "C280" variáns (duzzasztással), a bolgár-román közös Duna-szakaszon a Turnu Magurele-Nikopol, és a Calarasi-Silistra között, 2 komplex vízlépcső + 2 Duna-híd megvalósítása, EU támogatással!

Ezek megvalósítása után, már csak mi leszünk "vízi-útban", ahol "hajóvonták találkozása változatlanul tilos"!!!

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Dokumentumok és képek:






A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2483