Fodor Gábor sajtótájékoztatója - 2007. szept. 28.
Dátum: 2007. September 29. Saturday, 11:27
Rovat: Zöld ügyek


Fodor Gábor környezetvédelmi miniszter az információszabadság világnapja alkalmából a környezetvédelmi információkhoz való jogokról tartott közös sajtótájékoztatót Majtényi Lászóval, az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet vezetőjével és Molnár Péterrel, a CEU Médiakutató Központjának kutatójával.


A Fodor Gábor által vezetett minisztérium az információs szabadságot meglehetősen egyoldalúan értelmezi. A tárca számára csak az a információ, csak azt hajlandó meghallani Fodor, amelyben a tárca által képviselt eszmeiség köszön vissza. Mást nem. A reális zöldek hangját nem, annak ellenére, hogy a reális zöldek hangjához hasonló hangot ütött meg, Orosz Sándor, a Magyar Országgyűlés Környezetvédelmi Bizottságának az alelnöke, az MSZP frakció tagja, reális zöldek 2007. szeptember 25-én megtartott fórumán. Orosz álláspontja a vízlépcső ügyében már közelít a reális zöldekéhez, már csak idő kérése, hogy a két vélemény találkozzon.

A két vélemény közötti eltérést, jól példázza Kerényi A. Ödön drótpostán küldött üzenete:

----- Original Message -----
From: kerenyia1@t-online.hu
To: sandor.orosz@parlament.hu
Cc: 'Juhos László' ; 'Pálos László'
Sent: Saturday, September 29, 2007 10:04 AM
Subject: Yster(Duna) hajózás

Tisztelt Képviselő Úr! Kedves Sándor!

A Reális Zöldek hajókirándulásán folytatott beszélgetésünk kiegészítéséül megismétlem mondandóm lényegét

Műszakilag a Bősi lépcső alapelvében ugyanaz ami volt. Csak meg kellett ismételni a kész beruházás legfőbb. elemeit. Így a Dunakiliti gát helyett megépült a Dunacsúnyi gát, immár szlovák területen és odáig meg kellett hosszabbítani a műcsatornát. Mindez jelentős többlet beruházást okozott, de lehetővé tette, hogy üzembe került a Bősi Vízlépcső, amely műszakilag 90 %-ban készen volt. Erre használtam azt a hasonlatot, hogy ha van egy Mercédesz autóm és csak a kerekek hiányoznak róla, biztosan megveszem és felrakom rá. Így kelt életre a „papír tigris”!

A BNV koncepcióból tehát ma csupán a Nagymarosi vízlépcső hiányzik.

AS hágai Nemzetközi Bíróság érvényesnek minősítette az 1977. évi szerződést, tehát a hiányzó rész meg kell építeni, hogy szerződés céljai megvalósuljanak.

Az ítélet azon megállapítása, hogy a Bősi vízerőmű csúcsra-járatása miatt nincs szükség a Nagymarosi Vízlépcsőre igaz. Ugyanis --éppen az én javaslatomra-- mindkét fél lemondott erről az üzemmódról.

De minden egyéb célkitűzés teljesítéséhez a duzzasztásra szükség van a nagymarosi gátra. E nélkül nem lehet megtermelni a kb. 4 milliárd kWh villamos energiát, nem szűnnek meg a hajózást gátló zátonyok Gönyü környékén, nem lesz híd a Börzsönyi és a Pilisi hegység között, nem lesz talajvíz csökkenés a Dunakiliti alatti Szigetköz szakaszon sem és állandó vízszintű turista látványosság lenne a Dunakanyar alsó szakaszán, mivel nem ingadozik a legkisebb vízhozam és az árvízi vízszint között kb. 8 méterrel. A gemenci szálló vendégei vitorlásokat láthatnának a tóvá bővült víztükrön.

Ígéretem szerint mellékelem az Alkotmánybírósághoz beterjesztett tavalyi Indítványomat. Ennek elbírálását kértem megsürgetni Katona Kálmán képviselő úrtól is, aki az Országgyűlés környezetvédelmi Bizottságának az elnöke. Nagy előrehaladás lenne, ha ebben közös egyetértésben tudnátok előbbre lépni.

További sikeres együttműködést kívánva, szívélyesen üdvözöl

Kerényi A. Ödön





A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=262