A magyar kormány képviselője nem vett részt ...
Dátum: 2012. April 16. Monday, 12:23
Rovat: Közéleti magazin


A magyar kormány képviselője nem vett részt a bécsi Duna hajózhatóságával kapcsolatos konferencián!
Magyarország első számú közellensége a WWF képviselője ott volt, annak érdekében lobbizott, hogy a Duna magyarországi szakaszán ne épüljenek vízlépcsők.

Kedves Kollégák!

Az Európai Unió Duna Régió Stratégiájának egyik fő prioritása a hajózás (EUDRS - PA1a.), amely téma fő koordinátorai Ausztria és Románia (A - Reinhard Vorderwinkler, R - Serban Cucu), magyar nemzeti kordinátora, az Irányító Csoport / SG tagja, Berencsi Miklós (KKK közút!).

A Duna-stratégia dunai hajózással foglalkozó Munkacsoportjai / WGs - Working Groups, az Irányító Csoport / SG - Steering Group vezetésével, és az Európai Bizottság / EB érintett Főigazgatóságai / DG Regio - Regionális Főigazgatóság, DG Move - Közlekedési Főigazgatóság, stb. részvételével:

- 2011.06.21-én, Bécsben (1. SG Konf.),
- 2011.10.27-28-án, Bukarestben (1. WGs Konf.) tartott konferenciát, amelynek keretében 5+1=6 munkacsoport alakult (WG1 - víziút-infrastruktúra, WG2 - víziút-menedzsment, WG3 - kikötők-fenntartható áruszállítás, WG4 - hajópark korszerűsítés, WG5 - RIS/folyami információs rendszer, WG6 - hajós-oktatás-képzés-foglalkotatás).

Ezeket követte a

- 2012.03.14-15. között Bécsben megtartott, "B2B" Barge to Business nemzetközi konferencia, és
- 2012.03.15-16. között, ugyancsak Bécsben megtartott, fenti tárgyú, 2. Munkacsoport nemzetközi konferencia. (Előbbiről korábban - hivatalos magyar tudósítások hiányában - az internet segítségével, már beszámoltunk)

A utóbbiról - ugyancsak az internet angol és német-nyelvű honlapjainak segítségével - megpróbálunk korlátozott lehetőségeink ellenére, tájékoztatást adni, tekintettel arra, hogy hivatalos magyar honlap a mai napig nem található! (a soros magyar EU-elnökség óta, a korábi kormánybiztosi ígéretek ellenére, se kép, se hang!)

Terjedelmi korlátok miatt, a meghívó, a program, a résztvevők listája mellett, csak az egyes munkacsoportok összefoglalóját, ütemtervét és néhány fényképet mellékelek. (Akit a teljes dokumentáció érdekel, a www.danube-navigation.eu honlapon megtekintheti, és letöltheti!).

A rendezvényen megtárgyalt legfontosabb témák címszavakban az alábbiakban foglalhatók össze:

az EU TEN-T 18. sz. Rajna-Majna-Duna transzkontinentális víziút, ill. TEN-T 10. sz. Strasbourg-Duna, EU - VKI, NAIADES, PLATINA, NEWADA, WANDA, CO-WANDA, NELI, stb., ill. éghajlatváltozás hatásai, a jó gyakorlatok, valamint ennek keretében:

- a dunai hajóút rehabilitációja Kelheim és Sulina között (hajóút-szűkületek felszámolása, stb.)
- a vonatkozó nemzetközi egyezmények (DC, AGN, AGTC, SRBFA, stb.)
- a Duna-menti kikötők, multimodális logisztikai központok hálózatának integrált tervezése, komplex fejlesztése
- a hajópark korszerűsítés, LNG-hajtás, stb.
- a folyami információs rendszer / RIS,
- a hajós-képzés, oktatás, foglalkoztatás / Rajna - Duna
- a nemzeti belvízi hajózási politikák áttekintése, stb.

Az egyes témákat egységes szerkezetben (akciók, kulcs-feladatok, célkitűzések, zászlóshajó-projektek), a feladatokat 4-es bontásban (törvényhozási-, politikai-, támogatási-, és kiemelt projektek) táblázatos formában is rögzítették. (pl. 81. kiemelt projekt, előkészítés, tervezés, kivitelezésre kész bontásban. pl.: Duna-Tisza-Duna csatorna, Duna-Bukarest csatorna, Duna-Száva csatorna, Duna-Fekete-tengeri csatorna, stb.)

Megemlítem, hogy nem szerepel a témák között a DaHar projekt, a "DATOURWAY" és a "Donauregionen+", valamint a "TICAD" projekt, ill. a Tisza-stratégia, Nemzetközi Tisza Bizottság létrehozása!? (lásd: Dunaújvárosi Konferenciáról szóló korábbi tudósításunk, dr. Fónagy János államtitkár nyilatkozata, Ingolstadti Konferenciáról szóló tájékoztatónk, Lovas Attila előadása, stb. a www.realzoldek.hu honlapon!)

A hozzászólások közül a holland van Winsen (Konstancai kikötő, Duna-Fekete-tengeri csatorna), a bolgár Nikolova, az EB DG Regio részéről Ploeg Cruceru, a román Dimitrescu (korreláció, integrált tervezés), az osztrák Manfred Seitz (alacsony dunai vízállás), a DB részéről Schindler (hajózási szűkületek), a román Blanaru (Konstancai kikötő II.), stb. előadása emelhető ki.

A rendezvényről emlékeztető, összefoglaló, fényképek készültek, amelyekhez háttéranyagokat csatoltak.

Érdekességként említem meg, hogy - a jelenléti-ív tanusága szerint - a rendezvényen 75 fő vett részt, amelyen:

- képviseltette magát, a témafelelős osztrák, román főkoordinátorok és a Via Donau (Thomas Hartl) mellett Horvátország, Bulgária, Szlovákia, Csehország, Németország, Szerbia, Ukrajna, Hollandia, valamint az Európai Bizottság, a Duna Bizottság (Horst Schindler, Pjotr Suvorov), a Pro Danube Int., a IDTC (Gerhard Skoff), a TINA (Otto Schwetz)
- Magyarországot Munkácsy András (KTI), Rafael Róbert (RSOE), Soóki-Tóth Gábor (CBS Zrt.), Vadász Borbála (MGYOSZ) képviselte.
- nem volt viszont ott, a hivatalos magyar képviselő, Berencsi Miklós (!), viszont képviseltette magát a WWF (Gruber Tamás!), mint a dunai hajózás fejlesztésének "nagy barátja"!?

Tájékoztatásul megemlítem, hogy a következő rendezvényre 2012.05.03-04-én Pozsonyban kerül sor (3. SG Konf.), amelyet, 2012.05.24-25-én, Bukarestben Stakeholder Konferencia, majd 2012.06.07-08. között EB Csúcs Konferencia követ, amelyet 2012. novemberében, Regensburgban rendezendő Stakeholder konferencia (WG+SG PAC1a) zár le, előzetes információk szerint. (a Pozsonyi Konferenciára már lehet regisztrálni!)

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Dokumentumok és képek:






A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2673