Húsz év alatt semmit sem tanultak!
Dátum: 2012. July 03. Tuesday, 13:09
Rovat: Közéleti magazin


Országos népi kezdeményezés Szigetköz, az Öreg-Duna és a Mosoni-Duna megmentéséért, a Duna elterelésének 20. évfordulóján! 8. rész


Kedves Kollégák!

A Duna elterelése óta eltelt 20 év nem volt elegendő a mindenkori magyar kormányoknak és kormánypártoknak, hogy rájöjjenek arra, hogy tévedtek a Bős-Nagymarosi vízlépcsőrendszerre vonatkozó államközi szerződés egyoldalú, és teljesen indokolatlan felbontásakor, amely tévedés egyenesen a Duna eltereléséhez, a Duna Kör képviselői által "papírtigris"-nek titulált, "C" variáns, a Dunacsúnyi Vízlépcső megvalósításához, majd üzembe helyezéséhez, ill. a Hágai Nemzetközi Bírósághoz vezetett!

A Duna Csallóközi - szlovák oldali - részén a szlovákok a vízkormányzás megtervezésével, az ökológiai vízigények mellett, a mezőgazdasági-, és egyéb vízkivételeket, vízigényeket is megoldották! (lásd: Dunacsúnyi Vízlépcsőben kialakított vízerőmű, hajózsilip, csónak-csúszda, vadvízi slalom-pálya, sport-, és szabadidő-központ, "Danubiana" szabadtéri kultúrális központ, az árvízvédelmi töltésen kialakított kerékpárút-hálózat, amely csatlakozik az EuroVelo Európai Kerékpáros Vándorút Hálózat EV-6. sz. útvonalához, szivárgócsatorna-hálózatok, stb.)

A Duna Szigetközi - magyar oldali - részén, a Duna-elterelés után, a mindenkori magyar politika az "ökológiai katasztrófa" dokumentálása érdekében, mindent megtett a "minél rosszabb, annál jobb" jegyében, drámai képek bemutatásával, a Hágai Nemzetközi Bíróság meggyőzése, és a magyar szempontból kedvező ítélet "kicsikarása" végett! Ez valójában - a hivatalos magyar értékeléssel ellentétben - nem sikerült, a Bíróságnak feltett, közös kérdések tekintetében, 7:1 arányban, vesztettünk!

De a leglényegesebb döntés az, hogy az eredeti, 1977. évi államközi szerződés jelenleg is hatályban van! Viszont a feleket - a részletkérdések tisztázása érdekében - "jóhiszemű" egyeztető tárgyalásokra kötelezte! A rendelkezésre álló dokumentumok alapján - amelynek részleteit a "Kisaföld" folytatásokban közli - ki meri azt állítani, hogy magyar részről, az elmúlt 20 évben - egy-két csírájában elfolytott kísérlettől eltekintve - folytak-e "jóhiszemű" tárgyalások? (Aki tud ilyenről, és dokumentálni is tudja, kérem, értesítsen!)

Az, hogy a magyar oldalon, Szigetközben, még nagyobb károk nem következtek be, azért a vízügyi szakembereket illeti a dícséret! (És nem a vízügyi szakemberek folyamatos megalázása, az indokolatlan felmentések, nyugdíjazások, intézményi átszervezések, megszüntetések egész sora, stb.!)

A Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel, ill. a Hágai Nemzetközi Bíróság ítéletének végrehajtása érdekében a szlovák féllel történő tárgyalások vezetésére Orbán Viktor magyar miniszterelnök, Szabó Marcel jogászt nevezte ki, "miniszteri biztos"-nak (korábban mindig "kormánybiztos" vezette a magyar tárgyaló-delegációt!).

Jelenleg nem tudjuk, hogy kik lesznek a delegáció tagjai, csak egy biztos, hogy a Belügyminisztériumot - ahova a Vízügyi Igazgatóságok tartoznak - nem fogja képviselni senki! (Tájékoztatásul megemlítjük, hogy Jakus Györgyöt, a korábbi vízügyi igazgatót nyugdíjazták, Janák Emilt, a jelenlegi vízügyi igazgatót felmentették, Marton Tamást, az NFM hajózással foglalkozó szakértőjét nyugdíjazták, Mayer István, a VITUKI volt igazgatója ugyancsak nyugdíjba vonult! És akkor még kérdés, hova került a Vidékfejlesztési Minisztériumból Láng István, Kling István, stb.?)

Ezek után ki fog, miről, és milyen szakmai felkészültséggel, konkrét szakmai kérdésekben tárgyalni, a szakmailag jól felkészült, részletes adatokkal, tényekkel, dokumentumokkal rendelkező szlovák féllel? (Korábbi cikkeinkben ezért vetettük fel - nem véletlenül - a kérdést, hogy "újra indulnak", vagy "folytatódnak" a tárgyalások BNV és Hága ügyében?)

Még időben szólunk, nehogy egy újabb vereségbe fussunk bele, vagy újabb 20 évi "semmit-tevés" következzék, amely egyedül Magyarország számára tragikus, mert Szlovákia "köszöni jól van!" (A Bősi-, és a Dunacsúnyi Vízerőmű által termelt vízenergiát - megegyezés hiányában - egyedül Szlovákia hasznosítja, a nemzetközi vízi-turizmus Pozsonynál megáll, stb.). Ugyanakkor a Duna vízenergiája a magyarországi szakaszon hasznot nem hoz, de károkat folyamatosan okoz, és az elmaradt haszon nagysága napról-napra nő, a Duna magyarországi szakaszának hajózhatósága - az EU támogatás ellenére - megoldatlan, Magyarországot ezért feljelentették az Európai Bizottságnál!

Johannes Hahn EU regionális biztos, Völner Pál NFM közlekedés-, és infrastuktúra -fejlesztésért felelős államtitkárával folytatott, 2012.06.28-i, budapesti tárgyalásain mit vállalt konkrétan, Magyarország?

http://www.duna-media.hu/dunamedia-kronika-2012-06-29/eu-biztos-a-csepel-szigeten-egyuttmukodes-a-duna-strategiaban-szigetszentmiklos-lesz-az-uj-vizszolgaltato-kozpontja-szombattol-hosegriado-parlagfu-vasarnap-mar-buntetnek-szeptemb-video_9724ae1c4.html 13:40 (0:00-3:21)

2012.06.29. Duna-média. Duna-stratégia. Johannes Hahn sajtótájékoztatója Csepelen, a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telepen / BKSZT. Johannes Hahn, Kovács Pál államtitkár, Medgyesy Balázs kormánybiztos társaságában. Előtte Völner Pál államtitkárral történt egyeztetés a Duna hajózhatósága ügyében, a Luxemburgi Miniszteri Nyilatkozat aláírásától magyar részről történő elzárkózás okainak tisztázása miatt.
Érdemes lenne a magyar politikai döntéshozóknak a fentieken, a nemzetközi-, és ezen belül, a szlovákiai vízügyi-, víz(készlet)gazdálkozási-, vízkormányzási gyakorlatokon elgondolkozni, amíg nem késő!

Kellemes hétvégét kíván,

Baráti üdvözlettel:


--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Dokumentumok és képek:

szigetkoz8 - tömörített fájl letöltése!

 

 

 





A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2763