Országos népi kezdeményezés Szigetköz, az Öreg-Duna és a Mosoni-Duna 11. rész
Dátum: 2012. July 14. Saturday, 09:16
Rovat: Közéleti magazin


Országos népi kezdeményezés Szigetköz, az Öreg-Duna és a Mosoni-Duna megmentéséért, a Duna elterelésének 20. évfordulóján! 11. rész.

Kedves Kollégák!

A "Kisalföld" aláírásgyűjtő kampánya - a Szigetköz, az Öreg-Duna és a Mosoni-Duna megmentéséért, a Duna elterelésének 20. évfordulóján - nem várt sikerrel véget ért!!!

Több, mint 82.000 aláírást tartalmazó aláírásgyűjtőív már az Országos Választási Irodánál van!!!

De ez csak az első - bár minden dícséretet megérdemlő - lépés volt! A neheze még hátra van!

A "Kisalföld" által összegyűjtött korabeli és közel-múltbeli dokumentumok is igazolják, hogy a Szigetköz, az Öreg-Duna és a Mosoni-Duna vízgazdálkodásának, vízkormányzásának igazi problémáit egyre többen ismerik fel, de sajnos a probléma igazi okával, és a megoldás viszonylag elfogadható megoldásával - még 20 év eltelte után is, az "ál-környezetvédők" folyamatos, önmagukat mentő, ill. igazoló "aknamunkája", a média jelentős részének "népbutító", "fél-igazságokat / hazugságokat" hirdető, vagy az igazságot elhallgató, sajnos igen eredményes tevékenysége miatt - még a szakemberek egy része, sincs tisztában, míg másik része nyílvánosan nem mer megszólalni, vagy véleményt nyílvánítani sem! (lásd: "Kisalföld" dokumentumai, az MTA mindenkori vezetése, a Szigetközi Munkacsoport egyes képviselői, stb.)

A szakemberek másik részét - akik következetesen képviselték - nemzetközi-, és hazai gyakorlati tapasztalataikon alapuló - álláspontjukat, vagy elüldözték hazájukból (pl. dr. Mosonyi Emilakadémikus, a vízépítés professzora, számos nemzetközi kitüntetés tulajdonosa, stb.), vagy felmentették állásukból, meghurcolták, szakmai becsületükben - érdemtelenül - megalázták, karrierjét teljesen tönkre-tették (pl. Jakus György, Janák Emil vízügyi igazgatók, stb.), olyan "perc-emberek", akik csak elcsépelt politikai lózungokat harsogtak a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer ellen, ill. az építés alatt álló Nagymarosi-, és a Dunakiliti Vízlépcső lebontása érdekében, és teljes mellszélességgel támogatták a Szigetközben a dízel-motoros szivattyúkkal történő "vízpótlás"-t, mérhetetlen károkat okozva! (lásd: Münchausen báró lovának itatása!).

A "Bős-Nagymaros szindróma" sajnos, még napjainkban is érvényesül, a Duna Kör és a Duna Charta, a Védegylet, a WWF Magyarország, az Élőlánc Magyarországért, és a Reflex Környezetvédő Egyesület (Győr), ill. egyéb "ál-környezetvédő" szervezetek, és az MTA-ba, a médiába és a parlamentbe bekerült képviselőik útján, folytatják, féligazságokat / hazugságokat terjesztő, "aknamunkájukat"! (lásd: melléklet! Reflex Környezetvédő Egyesület - Győr "ünneprontó írásai"!).

Az ilyen és ehhez hasonló reagálásokra - a vélt, vagy valós politikai támogatás miatt - sajnos a jövőben is számíthatunk, különösen akkor, ha a - több, mint két-évtizedes, és nemcsak a Szigetközt, hanem az egész magyar Duna-szakaszt érintő - probléma, végre a parlamenti képviselők asztalára kerül, és színt kell vallaniuk a régóta közismert, de "agyonhallgatott" probléma megoldására vonatkozóan! Csak reménykedhetünk, és bízhatunk végre abban, hogy nem "politikai", hanem az ország, a nemzet és az egész nemzetgazdaság érdekeit érvényesítő - szakmai szempontokból is megalapozott - döntés születik!

Az eddigi tapasztalatok alapján, több, az ország sorsáért aggódó szakember keresett meg minket, szóban és írásban is. Ezek közül Kerényi A. Ödön, 93 éves, Állami-díjas, a Magyar Köztársaság Érdemrend Lovagkeresztjének tulajdonosa, rubin-diplomás gépészmérnök, az MVM ny. vezérigazgató-helyettesének irásából idézek néhány alapvető, és megszívlelendő tényt tájékoztatásul, a jószándékú, de kellő szakmai ismeretekkel nem rendelkező laikusok, és főleg a politikai döntéshozók döntéseinek szakmai megalapozása érdekében:

"Kedves Péteri Laci!

Köszönöm a Duna komplex hasznosításában végzett személyes tevékenységemet is kiemelő, 10. körleveledet. Csodálom hatalmas számítógépes irattárad széleskörű információs bázisát, de főleg az irattár szakszerű, rugalmas kezelését. Jelen körleveled és mellékletei értékes dokumentációt nyújtanak az olvasóknak, akik veszik a fáradtságot és PC tudásuk is megvan a rengeteg hivatkozás lehívására. Hosszú telefon-beszélgetésünk lényegét ismétlem meg. Hiányzik az anyag, max. két-oldalas, tézisszerű összefoglalása, amely alkalmas egy Kormány, vagy MTA elnöki előterjesztés céljára is.

Megértem, hogy ezt a Kisalföldi szavazatgyűjtés eredményes befejezése utánra képzelted, de néhány alapvető téves nézet cáfolatára hívom fel szíves figyelmedet legutóbbi irataim közül:

 

- A Duna elterelése csak Dunacsúny és Szap között valósul meg, hogy a Bősi Vízerőműben villanyt termeljen. Szap alatt a mindenkori teljes vízhozam folyik.

- A Dunakiliti alatti főmederben 3 fenékküszöb elég lenne az alacsony vízszint megemeléséhez. A Dunakiliti feletti főmederbe létesített fenékküszöb megoldotta a bősi műcsatorna miatt keletkezett, Csallóközi Duna-sziget, hasonló gondját

- Mosoni-Duna Gönyűi torkolatnál a vízszint a Duna összes vízhozamától függ. Ennek megemelését csak a Nagymarosi Vízerőmű visszaduzzasztása tudná megszüntetni, amely nemcsak Gönyűig, hanem egészen a Bősi Vízerőműig hat.

 

E három tény ismerete szükséges a helyzet megértéséhez, amit egy térképen célszerű bemutatni.

Sajnos ma még egyes szakértők sincsenek tisztában a tényleges viszonyokkal. Ez a hivatalos döntéshozókra még inkább érvényes.

Az Reális Zöldek Klub honlapján (www.realzoldek.hu) szereplő irataim közül tartalékba tétettem egy fontos alapiratot. Címe: ”Van kiút a nagymarosi gödörből!”

Ebben javasoltam a Kormánynak lemondani a Bősi Vízerőmű rendszeres, napi csúcsra járatásáról.

Ezt a csehszlovák kormány elfogadta, a magyar azonban nem és leállítatta a nagymarosi beruházást.

 

Jó egészséget kívánok fáradhatatlan tevékenységedhez.

 

Baráti üdvözlettel:

 

Ödön Bá’"

 

A fenti jótanácsokat megfogadva, mellékelek néhány műhold-felvétel-részletet és térképet, annak bemutatására, hogy

 

a Felső-Szigetköz vízpótlása a Dunacsúnyi Vízlépcsőből, a Dunakiliti Vízlépcsőből, a Dunakiliti fenékküszöb duzzasztóhatása révén, gravitációs úton - ideiglenes megoldással - szivárgócsatorna-hálózat segítségével próbálja megoldani a Mosoni-Duna, és részben az Öreg-Duna (szlovák-magyar határvíz) vízpótlását. Az Öreg-Duna - mint határvíz - karbantartása megoldatlan! (árvízveszély!)

 

Az Öreg-Duna Dunacsúnynál indul és Szapnál egyesül a szlovák területen megépült üzemvíz-csatornával (amelynek kishajóval, motorcsónakkal történő hajózhatósága, árvízvédelme 3 műtárggyal megoldható), míg

 

a Mosoni-Duna - Győr érintésével - Gönyűnél torkollik a Nagy-Dunába (amelyen a Nemzetközi Duna Túra / TID megállóhelyei kialakíthatók!)!

 

A Szigetköz vízellátásának megoldása csak vízvisszatartással, az Öreg-Dunavízszintemelésével, mederszabályozásával és vízkormányzás megvalósításával, aNagymarosi Vízlépcső - korszerűsített formában történő megvalósítása révén, Győrig, ill. Bősig létrejövő visszaduzzasztó hatása révén oldható meg fenntartható módon!

 

Ami a Reflex "Környezetvédő" Egyesület írásait illeti, az alábbi észrevételeket, javaslatokat teszem:

 

- Javasoljuk a Reflex Környezetvédő Egyesület részére, hogy részletesebben tanulmányozzák a nemzetközi és hazai szakirodalmat (pl. MTA-KSP keretében, Lovas Rezső és Büki Gergely: „A megújuló energiák hasznosítása”, és Somlyódy László: „Magyarország vízgazdálkodása: helyzetkép és stratégiai feladatok.”, valamint dr. Ijjas István prof. emeritus előadásait, ill. a Magyar Mérnöki Kamara, a Magyar Hidrológiai Társaság, valamint az Országos Környezetvédelmi Tanács, stb. vonatkozó állásfoglalásait és ajánlásait! Ha nem találnák meg ezeket, javasoljuk a www.realzoldek.hu honlap megtekintését és az ott megtalálható dokumentumok részletes tanulmányozását!

 

Végezetül megemlítem, hogy az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS, valamint az EU-TEN-T 18. sz. Rajna-Majna-Duna nemzetközi víziút fejlesztési programja lehetőséget kínálna a többévtizedes probléma megoldására, de ehhez új alapokon - prekoncepció-mentesen - kellene újrakezdeni a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos, Hágai Nemzetközi Bíróság ítéletének, a szlovák féllel történő "jóhiszemű" tárgyalásokat, de elsősorban szakmai-, műszaki-, gazdasági-, gazdaságossági-, környezet-, és természetvédelmi alapokon, értelmes párbeszéd és konszenzus-keresés keretében, és nem jogi "csűrés-csavarás" - eddig még sehova nem vezető - módszerével! (lásd: BNV-HNB - Szlovákia-Magyarország = 7:1!). Ennek keretében a Dunakiliti Vízlépcső (duzzasztó, hajózsilip, híd, üres turbina-ház!) "ingyen" vízenergiájának hasznosítása remélhetőleg már nem várat magára sokáig! (Nem vagyunk olyan gazdag ország, hogy ezt a luxust megengedhessük magunknak!). Az Öreg-Duna hajózhatóvá tétele, árvízvédelmének megoldása, Győr és az egész Szigetköz bekapcsolása a nemzetközi vízi-, és yacht-turizmusba, a Gönyüi kikötő intermodalitásának megoldása (vasúti-közúti-vízi-kapcsolat, stb.) az egész térség érdeke!

Meddig marad még kis-Hazánk a "kihasználatlan lehetőségek országa"?

Javasolom a politikai döntéshozóknak, hogy - saját, jól felfogott érdekükben - gondolkozzanak el ezeken a kérdéseken, mielőtt automatikusan, "vezényszóra" gombot nyomnak! Az utókor ezt megfogja bőségesen hálálni, vagy így, vagy úgy!

Kellemes hétvégét kíván,

Baráti üdvözlettel:


--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

 

szigetkoz11 - tömörített fájl letöltése

 

.





A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2773