Szigetköz-Csallóköz 20 év után ...
Dátum: 2012. October 28. Sunday, 13:05
Rovat: Vízügyek


Tisztelt Szeredi Úr! Kedves István!

Nagyon szépen köszönöm az Ásványi-Duna-ág lezárására vonatkozó dokumentumodat, és engedélyeddel, hivatkozásként fel is szeretném használni! A Szigetköz egésze vízgazdálkodása, és a kishajózás tervezett újraindítása szempontjából is alapvetően szükség van/lenne a fentiek megvalósítására.


Győr hajóforgalomba történő bekapcsolása, ill. a Mosoni-Duna, és a Rába vízszintjének szabályozhatósága szempontjából viszont a Gönyű-Vének térségében tervezett vízlépcső/duzzasztó-, hajózsilip, hallépcső komplexum megvalósítása is alapvető, mert ennek hiányában a 13 MrdFt keretösszegű, EU-támogatással folyamatban lévő rekonstrukciós munkák Győrben lehet, hogy szép partrendezést eredményeznek, csak a Mosoni-Dunában és a Rábában - időnként alig lesz víz, és át lehet gyalogolni rajta! (lásd: mellékelt illusztrációk)

A megyeszékhely lakosságának és vezetőinek, valamint országgyűlési képviselőinek aktivizálása a téma végleges megoldása ügyében folyó "küzdelem"-ben, a párt-politika által támogatott Duna Chartás, Duna Körös, Védegyletes, Élőláncos, WWF-H-s, Greenpeace-es, Reflexes és az MTA Szigetközi Munkacsoportja (Hajósy Adrienne!) állásponttal szemben, a tényleges nemzeti-, nemzetgazdasági-, Szigetközi érdekeket képviselő, szakmai szempontból reálisan megvalósítható megoldás mellé állítása is nagyon fontos szempont, és taktikai-, stratégiai kérdés!

A Mosoni-Duna és a Rába vissza-duzzasztása az ajkai vörös-iszap katasztrófa esetén is, legalább részbeni segítséget nyújthatott volna, a Marcalon keresztül a Dunába jutó szennyezés elkerülése érdekében! (Lásd: Janák Emil előadása a BME Vízépkör-ben!)

A Gönyüi OKK, Ro-Ro kikötő tényleges logisztikai központtá válása is várat magára, mert se a vízoldali, se a vasúti kapcsolata (iparvágány!), se a beruházási-, üzemeltetési-, értékesítési oldala nincs megoldva! (a vállalkozók máshova mennek! Lásd: Audi!)

Ha van, vagy lesz a témához kapcsolódó további - érveink további alámasztását szolgáló - dokumentumod, kérlek a jövőben is küldd el!

A harc a Szigetközért - és ennek kapcsán az igazi magyar Duna-stratégiáért - ugyanis még nem ért véget, sőt igazán csak most kezdődik! (lásd: Duna Charta ellenrendezvénye, a Védegylettel közös nyilatkozat kiadása, a média "beszállása" a fél-igazságok / hazugságok terjesztésébe, a kormány-párti képviselők hallgatása, stb.)


Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Mellékletek:

http://realzoldek.hu/velemenyek/wp-content/uploads/2012/10/fwszigetkzcsallkz20vutnbsnagymarosivzlpcs.zip

-------------------------------------------------

2012. október 28. 11:29 Dr. Szeredi István írta,
:
Kedves Péteri Laci!

A szigetközi rendezés alapvetően 4 fő részre osztható a meglévő adottságok alapján:
1. A Duna főmeder
Ez ma országhatár.
Kizárólag a szlovákokkal közösen, megegyezés alapján lehet vele bármit kezdeni. A kezdete Dunakilitinél, az alsó vége Szapnál van. Szapnál már a teljes Duna vízhozam visszatér a főmederbe (kivétel a Mosoni Dunába a természetes - vagy inkább korábbi - vízhozamot meghaladó többlet vízmennyiség).
A hajózhatóság a merülési mélység szempontjából kb. az Ásványi Duna-ág torkolatáig biztosított. Rendezés az Ásványi Duna-ág torkolata és Dunakiliti között szükséges.
A Gönyűnél bármit csinálhatnak, nem lesz befolyással az adott szakasz rendezésére.
2. A hullámtér vízpótlása
Ez a Duna főmeder és az árvízvédelmi töltés által határolt terület. Magyar terület, a szlovák oldali hasonló terület függetlenül rendezésre került. A kezdete Dunakiliti térségében az alsó vége Szapnál van. A vízpótlás Dunakilititől Áványráróig megvalósult. Hiányzik az Ásványráró és Szap közötti szakaszon. A megoldás az Ásványi-ág lezárása lenne, hasonlóan az Ásvány fölötti mellékágak lezárásához. Ezzel biztosítható a jelenlegi vízpótlás vízhozamával, annak tovább engedésével az Ásványi és a Bagaméri ágrendszer rehabilitációja. A Gönyűnél bármit csinálhatnak, nem lesz befolyással az adott szakasz rendezésére.
3. A mentett oldal vízpótlása
Ez az árvízvédelmi töltés és a Mosoni-Duna által határolt terület. Magyar terület a szlovák oldali hasonló terület függetlenül rendezésre került. A kezdete Dunakiliti térségében az országhatárnál, az alsó vége Gönyűnél van. A vízrendezés csatornák és azok összekötéseivel többnyire megvalósult. A gravitációs megoldás került alkalmazásra, ami a Mosoni-Duna és a hullámtéri terület vízbősége miatt biztosított. A Gönyűnél – a Mosoni-Duna legalsó pontján bármit csinálhatnak, nem lesz befolyással a gravitációs vízrendezés működésére. Természetesen szivattyús emeléssel lehet a vizet alulról fölfelé szállítani, de nincs indoka.
4. A Mosoni-Duna meder
A kezdete Dunacsúnynál szlovák területen van. Az alsó vége Gönyűnél. A vízpótlás eredményeként a korábbinál lényegesen bővizűbb vízfolyássá vált. Gönyű felett Szapnál már a teljes Duna vízhozam visszatér a főmederbe, így a Mosoni-Duna vízállásai nem változtak, illetve valamivel magasabbak a vízpótlás korábbi vízhozamot meghaladó többlet vízmennyisége miatt. A Gönyűnél feltehetően valamilyen más infrastruktúra fejlesztési elképzelést akarnak megvalósítani a Szigetköz terhére. Bármit csinálhatnak, de aligha lesz befolyással a Szigetköz rendezésére. Az infrastruktúra fejlesztés más beruházásba rejtésére korábban is volt példa. Ma talán lehetne igazat is mondani.

Üdvözlettel
Szeredi I


-----------------------------------

Kedves István!

Köszönöm szépen a részletes kiegészítést, amellyel szinte teljes mértékben egyetértek. (1. Duna főmeder, 2. Hullámtér: teljes egészében. 3. Mentett oldal: 1 kiegészítő észrevétellel - Mosoni-Duna torkolati műtárgy szükségessége!)

A Szigetköziek eredeti, országos népi kezdeményezése, aláírásgyűjtő kampánya a "Szigetköz - Öreg-Duna - Mosoni-Duna megmentésé"-ről szólt, különös tekintettel a Mosoni-Duna Győr-Belvárost érintő, elsősorban a jelenlegi vízhiány miatt kialakult tarthatatlan helyzetére (lásd: korábbi fotók).

A helyiek a megoldást valójában függetleníteni akarják a 20 éve húzódó, Bős-Nagymarosi problémakörtől, annak ellenére, hogy próbáltuk megmagyarázni, hogy a probléma hosszú-távra, csak a BNV ügyben a szlovákokkal történő, jószándékú tárgyalások és meg-, ill. kiegyezés keretében, a hajózást, az árvízvédelmet is biztosító, Nagymarosi Vízlépcső korszerűsített formában (+hallépcső, sporthajó-zsilip) megépítésével (mint "alsó megtámasztás") oldható meg. (Nagymaros visszaduzzasztó hatása Győrig, ill. Bősig érvényesülne!)

Az elképzelések szerint az Öreg-Dunán a sport-, és kedvtelési célú hajózás (yacht, motorcsónak közlekedés, kikötők, stb.), a Mosoni-Dunán a kézzel hajtott evezős csónakok közlekedésének, kikötésének feltételeit kellene biztosítani, beleértve a Nemzetközi Duna Túrák (TID) lebonyolítását is! (Ehhez a Dunából a Mosoni-Dunába, ill. a Mosoni-Dunából a Dunába történő - átemelések nélküli - közvetlen közlekedését is szükséges biztosítani, a Mosonmagyaróvári zsilip korszerűsítésével, stb. együtt!)

A Mosoni-Duna valójában a Duna "fattyú-ága", amely a szlovák területen levő, Dunacsúnyi vízlépcső vízeresztő zsilipjén keresztül kapja a Dunából a vízutánpótlást. Mosonmagyaróvárnál a Lajta, Győrnél a Rábca, majd a Rába (+Marcal) vízét veszi fel!

A Győr Belvárosát érintően a Mosoni-Duna és a Rába-part rendezéséhez és rekonstrukciójához (parti-sétány, kikötők, csónakházak, stb.) azonban, a helyiek véleménye szerint szükséges a Mosoni-Duna Vének/Gönyű térségének rendezése, ill. a Duna-torkolatnál egy torkolati műtárgy megépítése (duzzasztó, hajózsilip, hallépcső közbeiktatása), amelynek révén a Mosoni-Duna legalább Győrig hajózható lenne ismét! (A vonatkozó tanulmányt és kivonatait tájékoztatásul mellékelem.) Az "ál-környezetvédők" és vezérük (Illés proféta - "van víz - nincs víz" jeligére hivatkozva!) - többek között - éppen ezt akarták/akarják megakadályozni!

Lásd:

http://www.youtube.com/watch?v=BB5Hraw-b3E&feature=youtu.be 14:27

Published on Oct 26, 2012 by barossg Duna Charta – Illés Zoltán beszéde Kommentár nélkül

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi- idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033

Mellékletek:
http://realzoldek.hu/velemenyek/wp-content/uploads/2012/10/reszigetkzcsallkz20vutnbsnagymarosivzlpcs.zip







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2899