Rossz a Kormány üzenete!
Dátum: 2013. April 28. Sunday, 12:58
Rovat: Vízügyek


A Dráva Európa legjobban szabályozott folyója! Ős-Dráva névvel illetni a térség fejlesztésére létrehozott fejlesztési programot, rossz üzenet az ott élők számára.

A térség fejlesztésére Ős-Dráva névre keresztelt program cím üzenete az ott élők számára az, hogy a halmozottan hátrányos helyzet megszüntetésre kevés az esély a Kormány tervezett intézkedései alapján.

Ős-Dráva Program a kihelyezett kormányülésen. 2. rész. Előzmények és ami kimaradt belőle: a Dráva vízkormányzása, hajózás, vízenergia, stb.! Miért?

Kedves Kollégák!

Az utóbbi időben az ellenzéki-, és kormánypártok, ill. a Kormány figyelme az Ormánság, ill. a Dráva-mente felé irányul. Pár nap leforgása alatt, egymásnak adták a kilincset a Dráva-mentén, Vona Gábor és Orbán Viktor.
2013.04.16-án, Vona Gábor Barcson - telt ház előtt - tartott előadást, 2013.04.25-én, Orbán Viktor és "csapata", Kémesen tartott kihelyezett kormányülést, amelyekről korábban már tájékoztatást adtunk.

A két látogatás tartalmi mondanivalója között, érdemes összehasonlítást tenni, figyelembe véve, hogy egyik esetben egy ellenzéki párt, másik esetben kormánypárt képviselőiről van szó.

Ezt leszámítva, de a témával kapcsolatos előzményeket figyelembe véve - Szigetközi, sikeres országos népi kezdeményezést követő, 2012.10.09-i, Dunakilitiben tartott, Fenntartható Fejlődés Bizottsága kihelyezett ülésén, majd a Parlamentben, 2012.12.04-én - 4 órás, élő TV-közvetítésben - tartott ülésén, ill. az ezt követő sajtó-tájékoztatókon látottakat és hallottakat, valamint figyelve a fentikre vonatkozó, konkrét kormányintézkedeseket (?) is - röviden, az alábbiak állapíthatók meg:

- a Jobbik programja:
"Mosonyi Emil Nemzeti Vízmegőrzési és Hasznosítási Programja" alapján a Duna magyarországi szakaszán két vagy három vízerőművet, a Tiszán Csongrádnál egy duzzasztómű-vízerőművet hoznának létre, a Dráva felsőbb szakaszán pedig, a horvátokkal való megegyezés függvényében, egy közös üzemeltetésű vízlépcsőt építenének. Emellett megépítenék a közel száz éve tervezett Duna-Tisza-csatornát is, amely öntözési és hajózási célokat egyaránt szolgálna." (korábban többször hangsúlyozták, hogy a hazai vízgazdálkodást pártok feletti nemzetstratégiai ügynek tekintik, és ezért társadalmi-, szakmai alapokon nyugvó párbeszéd-sorozatot kezdeményeznek a konszenzus létrehozása érdekében, eddig sajnos nem sok sikerrel!)

- a Fidesz-KDNP kormány programja:
"Az Ős-Dráva Program végrehajtása, sikere a kormánynak és az országnak is tesztje abból a szempontból, hogy mit tud kezdeni egy ország az elesett térségeivel, és mit tudunk nyújtani az ott élő embereknek. ...
az Ős-Dráva programot a vidékfejlesztési tárca is kiemeltként kezeli, az abban érdekelteknek 2014 és 2020 között is számos pályázati lehetőségük lesz támogatások elnyerésére. ...
Ős-Dráva programban a Start-munkaprogram keretében már 420 ember dolgozik, és sok köztük a roma, akik akarnak és tudnak is dolgozni."

Ami csak a videófelvételből derül ki, az az, hogy a "vízkormányzás" csak abból áll, hogy Potony-nál a magyar-horvát közös, "szabályozatlan" (duzzasztás, vízlépcső-nélküli) Drávából, egy magaslati helyen, a későbbiekben kialakítandó víztározóba szivattyúznák át a Dráva vizét, és gravitációs úton vezetnék majd tovább! De ugyanitt a horvátok is vizkivételt terveznek, de a magyar ellenállás miatt a Dráva vizének visszatartása / duzzasztása nélkül! A közlekedési infrastruktúra-fejlesztést érintően csak egy kompjárat beindítása, majd később egy új Dráva-híd építése szerepel, Vejti-nél 2018-ig! (?)

Korábbi dokumentumainkban foglaltak alapján - általános érvényűen - megállapítható, hogy a korábban már belépcsőzött folyószakaszokon a medermélyülés, szállított hordalék, és a talajvízszint csökkenés, stb. okozta környezeti problémák, csak a korábbi, műszaki-gazdasági-környezetvédelmi szempontból megalapozott, és a nemzetközi szerződésekben is rögzített - de még hiányzó - vízlépcsők mielőbbi megvalósításával oldhatók meg! (Ez értelemszerűen vonatkozik a Dunára, Tiszára, Drávára és az egyéb mellékfolyókra, azzal a különbséggel, hogy a nemzetközi hajóutak, ill. hajózható útvonalak esetében hajózsilipek, és járulékos beruházásként vízerőművek építendők a duzzasztóműbe. A halak szabad mozgását, a jól bevált gyakorlat szerint hallépcsők/halutak kialakításával lehet és kell megoldani! A régebbi vízlépcsők rekonstrukciója keretében ezt utólag is célszerű megvalósítani!).

Magyarország az Európai Unió Víz Keretirányelvét, ill. az ennek alapján készített, de az Alkotmánybíróság által formailag (!) megsemmisített, Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervét VGT-t, ill. annak időarányos végrehajtását már most kritika érte! (lásd: mellékelt cikk kivonata Magyarországról és a Balatonról. "A jelentés főleg arra fókuszál, hogy miként kezeli a szennyvizet az adott ország vagy város, de fontos iránymutató a természetes vizek és a csapvíz állapota, főleg a kedvelt üdülőrégiókban. ...„A rendszerváltást követő időszak számottevő kedvező változást hozott. […] Ennek ellenére vizeink állapota (különösen a felszíni vizek esetében) még így is meglehetősen távol van a VKI által hosszú-távú célként kitűzött ’jó állapottól’. ..Az eszmei érték mellett azt is rögzíti, hogy a vizeket – mindet, nem csupán a nagyobb tavakat és folyókat – ökológiai szempontból szükséges megóvni, vagyis a hidrobiológiától az árvízvédelemig minden ide tartozik."). Somlyódy professzor véleményével, kritikai-, és önkritikus észrevételeivel egyetértünk, az EU-VKI magyar félreértelmezése alapján készített VGT-kkel, és SKV-okkal kapcsolatban, a szakmai konzultációkon - a Reális Zöldek Klub képviseletében - személyesen, szóban és írásban is kifejtettük - a fentiekkel összhangban levő észrevételeinket, amelyeknek lényegét a vonatkozó jegyzőkönyvek tartalmazzák! (a fontosabbak a www.realzoldek.hu honlapon is megtalálhatók, ill. korábbi írásainkhoz néhányat mellékeltünk is, szövegkiemeléssel ellátva!).

Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS "Akcióterve" keretében - Magyarország kivételével - több ország konkrét javaslatot nyújtott be, a Duna-vízgyűjtőhöz tartozó mellékfolyók rehabilitációjára, árvízvédelmének, hajózhatóságának, vízenergiájának többcélú hasznosítására, vízi-, vízparti-, kerékpáros-, öko-turizmusának, kikötőhálózatának komplex fejlesztésére, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy EU támogatást szerezzen azok konkrét megvalósítására! (lásd: mellékelt térkép, Dráva, Száva, ill. Duna, stb.). Magyarország - egyedül - nem írta alá az európai közlekedési miniszterek 2012.06.07-i, Luxemburgi Nyilatkozatát, a Duna hajózhatóságának biztosítására vonatkozóan, a korábban hivatalosan bejelentett, Nemzetközi Tisza Bizottság, szolnoki székhellyel történő léterhozásáról semmi hír, a Duna magyarországi szakasza hajózhatóságának javít(gat)ására készült, hatósági engedélyekkel rendelkező tervek kiadott engedélyeit - utólag - visszavonatta Illés Zoltán "környezetügyért felelős"(?) államtitkár!

Ilyen előzmények után joggal merül fel a kérdés, hogy valójában ki képviseli a nemzeti érdekeket? És akiről kiderül, hogy nem a nemzeti érdekeket képviseli, meddig maradhat a helyén? (a Vejti komp és a hozzávezető út - Natura 2000 területet érintő - hatósági-/környezetvédelmi engedélyeinek kiadását figyelemmel fogjuk kísérni, Fazekas Sándor Orbán Viktornak - a kihelyezett kormányülésen - a 2013. júliusi határidőre tett ígéretét dokumentáló videófelvétel alapján!)


Kellemes hétvégét kíván,

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=3131