A pártok számára kötelező!
Dátum: 2013. July 21. Sunday, 18:51
Rovat: Vízügyek


A 2014-es országgyűlési választásokon elinduló pártok, képviselő jelöltek számára kötelező!
Álláspontjukat megjeleníteni a Dunáról, a vízlépcsőkről. A Jobbik már megtette.A Jobbik álláspontja a vízlépcsőkről megegyezik a reális zöldek álláspontjával.

Szigetköz a magyar vízügy, vízgazdálkodás "állatorvosi lova"! A Duna elválaszt, vagy összeköt? A kérdés jelenleg megválaszolatlan! 4. rész. Epilógus

Kedves Kollégák!

Végezetül - a fenti, Szigetköz problémáival foglalkozó cikksorozat összefoglalásaként - néhány általánosítható, az egész magyar gazdasági életre, a magyar vízgazdálkodás jövőjére is kiható gondolatot szeretnék megosztani a téma iránt érdeklődőkkel, és főleg a vízügy, vízgazdálkodás, árvízvédelem területén közismert problémák mielőbbi megoldásában felelősséget érzőkkel.
(A "radikális zöldek"-kel ugyanis - sajnálatos módon - többszöri kezdeményezésünk ellenére - nem lehetett értelmes szakmai párbeszédet folytatni, mert minden lehető alkalommal kitértek/kitérnek az ilyen jellegű kezdeményezéseink elől, vagy, ha mi mégis elmerészkedünk az általuk szervezett rendezvényekre, akkor vagy nem kapunk szót, mert "éppen akkor fogy el a rendelkezésre álló idő"(?), vagy utólag "zártkörű"-vé nyilvánítják a rendezvényt! Lásd: 2010.05.15. Duna Charta rendezvénye a Gellért Szállóban:

http://www.livestream.com/magyardunatv/folder?dirId=7df89575-208c-458b-a3ed-08dbdb6e0acc 6:21

2010.05.15. Gellért Szálló. Duna Charta – Duna Fórum. „Dunaszaurusz – Duna mozgalmak – Duna stratégia” - Illés Zoltán előadása a Duna hajózhatóságáról, a Duna-stratégiáról. (Technokraták / az Apokalipszis lovasai – Nem technokraták / Duna Kör, Duna Charta, stb., Bős-Nagymaros következetes tagadása filozófiai alapon! Hídépítésre lenne szükség,...stb.

http://www.livestream.com/magyardunatv/video?clipId=flv_6f701b79-0708-4d2c-a377-d421f01314eb&utm_source=lslibrary&utm_medium=ui-thumb 18:14

2010.05.15. Gellért Szálló. Duna Charta – Duna Fórum. „Dunaszaurusz – Duna mozgalmak – Duna stratégia” - Duna Charta vitafórum. Vezeti: Vida Gábor

Hozzászólások: Götz Sándor, … , Szalma Botond, Szilvássy István, Bárdos Deák Péter, Pándi László, Péteri László, …

A hallgatóság soraiban látható még, többek között: Lányi András, Nádasi György, Berczik Árpád, Jánossy András, …
A fentiekre vonatkozóan, ezek közül - a teljesség igénye nélkül, az éghajlatváltozáshoz történő alkalmazkodást is érintően - csak néhányat emelek ki.

Nevezetesen:

- az ország adottságainak, lehetőségeinek ésszerű hasznosítása (földrajzi-, tudományos-, geopolitikai-, természeti-, domborzati-, vízrajzi-, kulturális-, stb.)
- az éghajlatváltozáshoz történő alkalmazkodás (üvegházhatású gázok kibocsájtásának csökkentése, vízkészlet-gazdálkodás, víz-, és energia-politika, stb.)
- az élelmiszerbiztonság
- a vízbiztonság
- az energiabiztonság
- az importfüggőség csökkentése
- a foglalkoztatás, munkahelyteremtés
- a környezetbarát közlekedési módok fejlesztése és állami támogatása
- a tiszta, megújuló, fenntartható vízenergia többcélú hasznosítása
- a terület-, és vidékfejlesztés, az elmaradott térségek felzárkóztatása
- a turizmus és speciális infrastrukturális hálózatainak fejlesztése
- a különböző, nemzetközi hálózatokhoz történő csatlakozás, és
- a nemzetközi munkamegosztásban történő aktív részvétel,
- a duális gazdaságon belül a magyar Kkv-k esélyegyenlőségének biztosítása, stb.

A fentiek jelentős része közvetlenül, vagy közvetve összefügg:

- a közigazgatás (állami-, önkormányzati-, köztestületi-, gazdasági-/agrár-kamarai-, stb)
intézményrendszerének szükséges korszerűsítésével, (vízügy helye, szerepe, jelentősége? VM, BM, NGM, NFM, KIM, ME?)
- a tervszerű vízgazdálkodás, vízvisszatartás, vízkormányzás, vízenergia-hasznosítás, ill.
- a vízi-közlekedés/szállítás, személy és teher-hajózás-, kikötőhálózat fejlesztés,
- a vízi-, vízparti-, kerékpáros-, természetjáró-, öko-, vidéki-, falusi-, tanyasi-turizmus,
- a mező-, és erdőgazdaság, az állattenyésztés, az élelmiszer-,
- a gyümölcs- és zöldség-, szőlő-termelés és értékesítés-,
- az európai közlekedési-, víz-, és energia-hálózatokhoz történő csatlakozás, stb.
fejlesztésével.

A megvalósításhoz viszont szükséges lenne a tervezési módszertanunk felülvizsgálata keretében:

- az integrált ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés,
- a komplex fejlesztés és finanszírozás (EU+hazai társfinanszírozás),
- a többcélú hasznosítás hazai gyakorlatának megvalósítására, valamint

kiemelten:

- Központi komplex programok (Duna Komplex Program, Tisza Komplex Program,
Balaton Komplex Program, Termál Komplex Program) kidolgozására és megvalósítására (EU támogatással)
- a kármegelőzés/prevenció, a bekövetkezett állami-, önkormányzati-, vállalkozói és lakossági-, ingó- és ingatlan károk,
ill. az "elmaradt haszon" teljes-körű számbavételére, valamint
- a "megújuló energia"-fajták esetében az un. "teljes életciklus analízis" elvégzésére, különösen a biomasszára, biodízelre, szél-, és napenergiára, stb. (import-tartalom, foglalkoztatás, munkahelyteremtés, fajlagos költség, állami támogatás-igény, fenntarthatóság, hatás-, hatékonyság vizsgálat és összehasonlítás, stb.).

Ezen belül, az Európai Unióban, a Nemzetközi Duna Bizottságban és egyéb nemzetközi szervezetekben vállalt kötelezettségeinknek megfelelően:

- a Víz-, Árvíz-, Aszály-stratégia
- az Energia-stratégia
- a Közlekedés-stratégia
- az Agrár-stratégia kidolgozása, ill. felülvizsgálata és kiegészítése, valamint
- az Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv felülvizsgálata és kiegészítése
az EU-VKI árvízvédelemre, hajózásra és a vízenergia-hasznosításra vonatkozó, jelenleg hiányzó részeivel
- az Európai Duna Régió Stratégia magyar részanyagának felülvizsgálata és kiegészítése,
- a Tisza-stratégia, ill. a Nemzetközi Tisza Bizottság szolnoki székhellyel történő létrehozása
- a Turizmus-stratégia és Turizmus kerettörvény évtizedek óta hiányzó megalkotásával
- az EU TEN-T 18.sz. Rajna-Majna-Duna transzkontinentális nemzetközi víziúthálózat fejlesztési programja részeként
- a magyar Duna-szakasz hajózhatóságának fejlesztési projektje - EU-TEN-T-18-2007-HU-18090-S - megvalósításával, ill. ennek keretében
- a Bős-Nagymarosi vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos vita lezárása, és konszenzusos megállapodás létrehozása, a beruházás korszerűsített formában történő befejezése, az árvízvédelem, a hajózás, a vízenergia többcélú hasznosításával, a nemzetközi és hazai vízi-, vízparti-, kerékpáros-turizmus hálózatának komplex fejlesztésével, az UNESCO Világörökség-várományos Duna-menti Limesút megvalósításával. (lásd: mellékelt cikk)
- az MTA javaslatai figyelembe vételével a Dunán az Adonyi-, Fajszi Vízlépcső előkészítése, a korábban elkezdett, Duna-Tisza-csatorna, és a Tiszán a Csongrádi Vízlépcső beruházás befejezése, stb.

Mint a felsorolásból is látszik, a fentiek megvalósítása - még az EU támogatásokkal együtt - sem könnyű dolog, de minél előbb el kellene kezdeni, a felülről és alulról építkezés, fokozatos közelítés, "iterációs elve" és az összes érintett fél bevonásával, szakmai párbeszéd lefolytatása és figyelembe vétele alapján! Ugyanakkor a megvalósítás során a magyar szellemi-, fizikai munkaerő folyamatos foglalkoztatása, a területi egyenlőtlenségek csökkentése, az elmaradott térségek felzárkóztatása egyidejűleg, a gyakorlatban is biztosítható lenne, a tudományos élet, a műszaki-, gazdasági-, társadalmi-, környezeti oktatás, nevelés, képzés, kutatás, tervezés, kivitelezés, gyártás, üzemeltetés, stb. területén, a felső-fokú végzettségűektől, egészen a szakképzetlen, de betanított munkásokig! (a Kormányprogramban meghirdetett 1 millió munkahely létrehozása egyébként, reálisan nem biztosítható! Az EU csatlakozás óta az EU irányelvek alapján kidolgozott Területfejlesztési törvénnyel, az Országos Területfejlesztési Koncepció(k)ban / OTK-ban, az Országos Területrendezési Terv(ek)ben / OTrT-ben foglaltakkal ellentétes folyamatok játszódtak le a valóságban! Ezen ideje lenne már végre változtatni! Nem megoldás a vonatkozó törvény, vagy országgyűlési határozat hatályon kivül helyezése,és/vagy utólagos módosítgatása!)

Az egyik legégetőbb probléma, a foglalkoztatás, munkahelyteremtés viszonylag gyors és hatékony megvalósítását a vízügy-/vízgazdálkodás területén lehetne elérni (lásd: mellékelt cikk), de csak a korábban egységes magyar vízügyi szolgálat mielőbbi létrehozásával, hozzáértő szakemberek irányításával! (a jelenlegi rendszer működésképtelen, a megosztottság, a háttérintézmények szétverése, döntéshozók és/vagy döntéselőkészítők szakmai hozzá nem értése miatt!)

A mellékelt dokumentumok közül felhívom a figyelmet dr. Nagy István - a Közép-Tiszavidéki Vízügyi Igazgatóság volt vezetője - Hidrológiai Közlöny 2013. évi 1. számában megjelent - a Vásárhelyi Terv történetével foglalkozó és a magyar árvízvédelem megújítására vonatkozó - cikkeire, és Takács Károly Árpád-kori csatorna-rendszerekkel foglalkozó írására, valamint az UNESCO Világörökség-várományos Dunai Limessel foglalkozó, a Turizmus Trend c. folyóirat legutóbbi számában megjelent cikkre.

Kellemes hétvégét kíván,

Baráti üdvözlettel:
--

Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033



2011-04-15-Duna-10 milliárdos kárt okoz a vízállás ingadozása-Nyugaton meg tudták oldani[1]Kisalföld-TakácsZsolt.doc



2011-04-15-Alaptalan öröm a Duna Stratégia fölött-Greenfo[1a]FigeczkyGábor-WWF-H.doc



1-540-Duna-Majna-Rajna-víziút-forgalom-térkép


-------------------------------------

2013. július 21. 12:36 Kerényi A. Ödön írta, :
Kedves Péteri Laci!
Nagyra értékelem összefoglalóidat, amikben bizonyítod, hogy minden értelmes, vízgazdálkodási javaslatunk süket fülekre talál a Kormánynál.
Nem vigasztal az sem , hogy a kormányfő az EU egyéb fontos javaslatait sem veszi tudomásul és meg van győződve, hogy gazdaságpolkája helyes és a világnak mutat példát.
Csak egy generációváltás tudna segíteni hazánk helyzetén !
Sajnos a szívem nem sokig viseli el ezt az állapotot. Fogy az akasztófa humorom is..
Baráti üdvözlettel
Ödön Bá’


---------------------------------


Kedves Ödön Bá!

Tarts ki! Az életkedvedet, humorodat ne add fel! Csak-azért se! Keressük tovább gr. Széchenyi István méltó utódát! (lásd: idézet)

Mint a korábbi és a mostani dokumentumaim is bizonyítják - a vízügyi-, energetikai-, hajózási szakemberek zömén kivül - már

- az egész Szigetköz és az összes Szigetközi polgármester - párt-hovatartozástól függetlenül - a mi oldalunkon áll, az első aláírók között, a kormánypárti képviselők és polgármesterek, a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke, (Borkai Zsolt/Győr, dr. Nagy István/Mosonmagyaróvár, stb.), és hg. Esterházy Antal/Fertőd - a KEP elnöke, stb. álltak az élen, de

- állást foglalt mellettünk a Tisza és a Tisza-tó képviseletében, Fejér Andor/Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közgyűlés elnöke, és Vincze László/Csongrád) is, valamint letette a voksot a Csongrádi vízlépcső mellett, dr. Fónagy János államtitkár is (ellentétben - az Illés Zoltán által erősen befolyásolt - Fazekas Sándor, vidékfejlesztési miniszter korábbi nyilatkozatával!)!

- A tervszerű vízgazdálkodás, árvízvédelem és mezőgazdasági öntözés szükségessége mellett állt ki - a Közép-Európai Pannonia Klub / KEP rendezvényén, provokatív kérdésemre válaszolva - dr. Horváth János, Fideszes országgyűlési képviselő, az Országgyűlés korelnöke, és rádöbbent a téma fontosságára Tarlós István főpolgármester is, a Római-parti mobilgát elleni "radikális zöld" tüntetések kapcsán! (dr. György István főpolgármester-helyettesnek is elküldtem korábbi, mobilgát-rendszerekkel kapcsolatos írásaimat!)

- de, korábban dr. Becsey Zsolt, kormánypárti EP képviselő, volt államtitkár messze-menőleg támogatta a Csongrádi Vízlépcső befejezését, Vincze Lászlóval együtt! (Nem tudom, hogy felmentése az államtitkári posztról nem volt-e összefüggésben a fentiekkel?)

Érdekes lehet még a Csornai születésű köztársasági elnök, Áder János állásfoglalása, azok után, hogy éppen Ő javasolta a Budapesti Víz Világtalálkozó, ill. Víz Világ Fórum, megrendezését, emellett nagy horgász, és közelről látta az évszázad dunai árvízét, csak kérdés, hogy "vízügyes", vagy "környezetvédő" szemüvegen át? Ez nemsokára kiderül!

A Kormánynak - ha tényleges eredményeket akar elérni (!) - előbb-utóbb - rá kell jönnie, hogy szakítania kell a soraikba, a médiába, a felső-oktatásba, az MTA-ba is beférközött "zöld-mázba" bújt, radikális, minden ésszerű fejlesztést ellenző "ál-környezetvédők"-kel!

És remélhetőleg, ez még csak a kezdet! Innen szép nyerni!

Jó erőt, egészséget, kitartást kíván,

Baráti üvözlettel:


--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Utóirat: Az azért érdekes fejlemény volt, hogy a dunai árvíz idején nem hallatszott a "radikális zöldek" jelszava, a "minden szabadon folyjék", és Illés Zoltán - életében először szakemberek véleményére hivatkozva - nyilatkozta, korábbi véleményével szöges ellentétben (akkor még a WWF nótáját fújta!), hogy az Almásfűzitői vörösiszap-tározó nincs veszélyben, mert a tározó töltése - a szaktervezők jóvoltából - jóval magasabbra épült, mint a Duna árvízvédelmi töltése!






-----------------------------







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=3235