Mérnökképzés!
Dátum: 2013. September 05. Thursday, 15:45
Rovat: Egyetemes


Szőcs Géza a mérnökökről.
Magyarországon a rendszerváltás után a hatalmat átvették a Duna bal partján kiképzett jogászok, közgazdászok, a mérnöki szakértelemre a politikának nincs szüksége. Ezért is örvendenek a reális zöldek a mérnökképzést támogató CAETS rendezvény ajánlásainak. Az ajánlások írásunk végén elérhetők.

A reális zöldek szerint humánértelmiségi díszpéldány az anyaországban is bőven van, de a hazai termésen is az Erdélyből importált Szőcs Géza túltett. Jutalma, 2010-es választások után a kormány kabinet tagja lett.
Részlet a Magyar Szemle 1998. 1-2 szám 6. oldaláról: (Szőcs Géza tollából)
„Érdemes tovább morfondírozni a lehetőségeken. A Duna úgyis sok mindent kibír még. Mért ne lehetne mondjuk visszafordítani? Hadd folyjon felfelé. A vízi erőművek elég áramot termelnek ahhoz – s ha nem, építeni lehet újabb erőműveket - , hogy föl lehessen állítani egy szivattyúrendszert, végig a Duna mentén. A szivattyúk visszapumpálnak a vizet, föl a Fekete erdőig: ott lenne az új Duna –delta. Annál is inkább, mert a németek biztosan nem akarnak fölszántani és bevetni.
Az új Duna – delta vizében, közel a forráshoz vagyis a torkolathoz, a fekete-erdei erőmű hamarosan már szivattyúzhatná is vissza a föld alá, a víznyelőbe a megalázott, megbecstelenített folyam radioaktív vizét. Hiszen ki ne tudná, hogy a Duna –parton épülő román atomerőmű már most a Revans Csernobiliért nevet viseli, és ki ne tudná, ha csak puliszkából - hiszen ki ne tudná, hogy az legalább nem robban.

A Duna érkezik, szájában jelentéssel

A Duna népek, halak és gyermekek
sorsát összeköti és szétbogozza;
foga közt jelentést hordoz, elviszi
és visszafordul és visszahozza.
Szőcs Géza

Duna (Egy antológia) Bp., 1998. Duna –kör 135-137. l.

Kapcsolódó írásunk:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1788
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1796

--------------------------------
CAETS rendezvény ajánlásai

CAETS International Council of Academies of Engineering and Technological Sciences, Inc.


President President-elect Past-President
János Ginsztler, HAE, Hungary ZHOU Ji, CAE, China René Dändliker, SATW, Switzerland


CAETS Records
National Academy of Engineering, Room 302
2101 Constitution Ave. N.W.
Washington, D.C. 20418 USA

Secretary and Treasurer
William C. Salmon
112 Pleasant Grove Road, Locust Grove, Virginia, 22508, USA
Tel+1-703-527-5782 caets@nae.edu www.caets.or
MMA-264/2013.
Budapest, 2013. július 10.

Tárgy: CAETS rendezvény ajánlásai

Tisztelt ....... Úr/Asszony,

Hazánkat – a Magyar Mérnökakadémiát – érte az a megtiszteltetés, hogy 2013. június 26-29. között Budapesten rendezhettük meg a CAETS (International Council of Engineering and Technologial Sciences, Mérnökakadémiák Nemzetközi Szövetsége) éves rendes üléseit, valamint az “Innovative Approaches to Engineering Education” (Innovációs módszerek a mérnökképzésben) című nemzetközi szimpóziumot, amelyeken a CAETS 26 tagországának valamennyi mérnökakadémiája magas szinten képviseltette magát. A részletek megtekinthetők honlapunkon: www.mernokakademia.hu

Engedje meg, hogy a szimpózium által elfogadott ajánlásokról tájékoztassam abban a reményben, hogy az idén 35 éves szervezet (CAETS) konszenzusos innovatív javaslatai hasznosíthatóak mérnökképzésünk folyamatos korszerűsítésénél.

A javaslatok a következők:
1. A mérnökképzés során olyan mérnököket kell képezni, akik a technológiai fejlesztések kezdeményezői, s akik hozzájárulnak az emberiség szociális jólétéhez.
2. A társadalmak nagy kihívásai (fenntarthatóság, energia, informatikai biztonság) olyan megoldásokat követelnek a mérnököktől, amelyek kezelni tudják a globális egymásrautaltságot és az információs technológiák által nyújtott előnyöket.
3. A mérnökképzés hidat kell hogy képezzen a tudomány és a technológiák között, ugyanakkor az integrált gondolkozás fejlesztése a jövő mérnökképzésének fontos eleme.
4. A mérnökképzésnek tükröznie kell az iparban, valamint az akadémiai szférában dolgozó mérnökök együttműködésének szükségességét.
5. A mérnökképzésnek az aktuális kutatások és innovációk eredményeire kell építenie, fejlesztve a problémamegoldás és a csapatmunkára ösztönző készséget. A képzésnek fel kell keltenie a hallgatók kíváncsiságát és hagyni kell, hogy a diákok saját megoldásokat fedezzenek fel az egyes problémák megoldása érdekében.
6. Az egyetemeknek biztosítaniuk kell az időt és a forrásokat az innovatív mérnökképzési gyakorlat megvalósításához.
7. Ösztönözni kell az élethosszig tartó tanulást olyan tudományos és technológiai témák oktatásával, amelyeknél tekintettel kell lenni a mérnökképzés globalizációjára és az egyes nemzeti érdekekre egyaránt.
8. Az akkreditációs eljárásnak tükröznie kell, hogy a képzés széles alapot biztosít a későbbi specializálódáshoz és továbbképzéshez; biztosítson maximális rugalmasságot a diplomásnak ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjon a sokszor gyorsan változó igényekhez.
9. A mérnökképzés elő kell hogy segítse a jobb megértést a tudomány,- és technológia-politika kialakításánál.

A fenti ajánlások követése bizonyára hozzájárul nemzetgazdaságunk mielőbbi felemelkedéséhez.

Tisztelettel,


Dr. Ginsztler János
a CAETS elnöke (2013)







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=3293