Hol késik a magyar Duna-/Tisza-/Dráva-stratégia megvalósítása?
Dátum: 2015. July 14. Tuesday, 22:23
Rovat: Vízügyek


Ki ezért a felelős? Ki képviseli a magyar érdekeket? Mi van, ill. lesz Bős-Nagymarossal, a DaHar programmal?

Kedves Kollégák!

Az Európai Unió és Magyarország között a 2014-2020 évek közötti tervidőszak - előreláthatólag utolsó EU-s - támogatási programjai közül a közlekedés-fejlesztésre vonatkozóan úgy telt el 2 év, hogy valójában, érdemben semmi nem történt, azon kivül, hogy általános, elvi jellegű sajtóközlemények sora jelent meg, többször ismételve szinte ugyanazokat az általános semmitmondó információkat. (lásd: MTI-OS 2015.06.30. és a 2015.07.13.-i közlemény)
A legutolsó közleményből kitűnik, hogy a vízi-közlekedés/szállítás, személy-, és teherhajózás, a kikötőhálózat-fejlesztés (lásd: DaHar-program), a vízi-, vízparti-, kerékpáros- (EuroVelo® Európai Kerékpáros Vándorút Hálózat EV-6. és 11.sz. Duna-, ill. Tisza-menti), és kulturális- (Dunai limes) turizmus hálózatának integrált tervezése, komplex fejlesztése és finanszírozása valójában nem fontos a mindenkori Magyar Kormányok számára, sem a Dunán - mint nemzetközi víziúton -, sem a Tiszán - mint nemzetközi víziúttá nyilvánítandó folyón -, sem a Dráván.
Az Európai Unió Duna Régió Stratégiáját / EUDRS a 2011. első félévi soros magyar elnökség idején - mint annak "vezérhajóját" - fogadtattuk el az EU-val, nagy csinnadratta, nemzetközi konferencia-sorozatok, "Duna-Csúcs", dinom-dánom, stb. közepette, óriási "siker-történet"-ként!
A szakértők egy része már akkor is jelezte - szóban és írásban is - hogy a Duna-stratégiából csak 2 dolog hiányzik, 1. a Duna, 2. a Stratégia!
Az EUDRS 11+1=12 prioritása hazai részanyagának konkrétumairól azóta semmi hír, a témában illetékes minisztériumok honlapjain, mintha "megállt volna az idő", se kép, se hang! (pl. PA1a. Víziközlekedés, hajózás) Ugyanez vonatkozik a Hazánkat érintő, egyéb EU-s programokra is (a Duna-menti kikötőhálózat fejlesztését szolgáló, nemzetközi "DaHar program" - nem hivatalos információink szerint - teljesen leállt, a magyar főkoordinátor, Dunaújváros, a Dunaferr vezetői - akiknek sok munkája fekszik a fejlesztési program eddigi előkészítésében és koordinálásában, ill. az elkészült és jóváhagyott projektben - nyilván értetlenül állnak azelőtt, hogy éppen a megvalósítás küszöbén, miért kell leállni, abbahagyni? Azt hittük, hogy nemsokára a megvalósítás "Nyító konferenciá"-jára kerül sor, de úgy látszik tévedtünk!)
Magyarország képviselője volt az egyetlen, aki az EU közlekedési miniszterei közül, a mai napig nem írta alá a 2012.06.07-i, Luxembourgban kiadott "Közös Nyilatkozat"-ot, az EUDRS-ért akkor felelős EU-biztos, Johannes Hahn többszöri kezdeményezése, kérése ellenére sem!

Aki a fentiekre vonatkozóan ésszerű magyarázatokat tud adni, kérem, értesítsen!

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl. építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. min. vezető főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033


Mellékletek:

2015-06-30-NFM-közlemény-12-magyar-közlekedésfejlesztési terv-EB-jav[1-3]MTI-OS

2015-07-13-NFM-közlemény-12-magyar közlekedésfejlesztési projektről döntött az EB[1-3-]MTI-OS

2012-06-07-EUDRS-KözlMin-Declaration-aláírások[1a]H-VölnerPál-hiányzik













A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=4092