Országgyűlés Fenntartható fejlődés bizottsága kihelyezett ülést tart Szolnokon
Dátum: 2017. September 24. Sunday, 19:35
Rovat: Közéleti magazin


Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága
a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumban (Szolnok, Indóház út 4-6.)
2017. szeptember 26-án (kedd) 10.30 órakor kihelyezett ülést tart.

Napirendi javaslat:
1.
Szalay Ferenc, Szolnok város polgármesterének köszöntője

2.
Jelen és jövő a Tisza mentén

Tájékoztatást ad:
Dr. Csatári Bálint (geográfus, az MTA Alföldi Tudományos Intézet nyugalmazott igazgatója): Társadalmi viszonyok alakulása

Dr. Lengyel Szabolcs (az MTA doktora, tudományos tanácsadó, MTA Ökológiai Kutatóközpont): A területhasználat és a biodiverzitási mintázatok alakulása a Tisza mentén

Dr. Czédli Herta (docens, Debreceni Egyetem): A Tisza vízminőségének alakulása

Dr. Dévai György (professor emeritus, a biológiai tudomány doktora, Debreceni Egyetem): Holtmedrek a Tisza mentén

Füstös Gábor (halgazdálkodási szakértő): A halgazdálkodás múltja, jelene, lehetséges jövője

Balogh Péter (gazdálkodó geográfus, a Szövetség az Élő Tiszáért elnökségi tagja): Tájgazdálkodási lehetőségek a Tisza mentén (vízzel feltöltött táj)

Egri Sándor (a Kárpátok-Tisza Nemzetközi Fejlesztési Egyesület elnöke): Kezdeményezések a Tisza érdekében

Lovas Attila (a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság igazgatója): Befejezett, folyamatban lévő és tervezett vízgazdálkodási fejlesztések a Tisza mentén

a Földművelésügyi Minisztérium képviselője: A Tisza és környékének természeti értékei

3.
Egyebek



[1] A részvételi szándékot (a beléptetéshez szükséges igazolványszám megadásával) 2017. szeptember 22. (péntek) 13.00 óráig kérjük az ffb@parlament.hu e-mail címen jelezni!

A Reális Zöldek Klub előzetes Észrevételei, javaslatai, megjegyzései az OGY FFB fenti programjával kapcsolatban:
Az OGY FFB kihelyezett üléseinek megszervezése, napirendje és felkért előadóinak előzetes kiválasztása mindig garancia arra, hogy az igazi problémákról ne essen szó, a témával kapcsolatban a várható ellenvéleményt képviselő szakértőket vagy meg sem hívják, vagy a lényeget nem befolyásoló, részletkérdésről mondhatják el véleményüket, nem befolyásolva az ülés jegyzőkönyvének „eredményes” lezárását, érdemi ellenvélemény hiányában! A Tisza helyett a „Tisza-mente” jelenével és jövőjével foglalkozva ki lehet kerülni a Tisza folyóval kapcsolatos közismert problémák megoldásának kérdését, és órákig lehet minden más – fontos, de valójában részlet-kérdésről akadémiai előadást tartani! (Ismerjük már korábbról a civilnek álcázott ál-környezetvédők és Dévai György akadémikus álláspontját, egyedül dr. Csatári Bálint akadémikust sajnáljuk, aki annak idején az MTA RKK Alföldi Tudományos Intézete vezetőjeként kezdeményezte az „Alföld Program” és a „Tisza-terv” elkészítését, amelynek megalapozásaként elkészítették a téma részletes vizsgálatát és probléma-feltárását. Ennek alapján az akkori Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium (KTM) Baja Ferenc minisztersége idején – tárcaközi egyeztetés-sorozat és 12 kötetes, de önellentmondásos háttéranyag elkészülte után, és arra hivatkozva – olyan kormány-előterjesztést terjesztett elő, hogy annak alapján az akkori kormány és parlament „áldásos tevékenysége” eredményeként, végül ugyanarra a sorsra jutott, mint évtizedekkel később, a „Szigetköz vízpótlása” az eredményes országos népi kezdeményezést követően, és annak ellenére! Azaz „ad acta”, az OGY Irattár archívumába! (lásd: dr. Csatári Bálint 1993.02.03-i köszönő levele Péteri Lászlónak, az IKM akkori főtanácsosának, a KTM kormányelőterjesztés-tervezet mellékletét képező, 12 kötetes dokumentációval kapcsolatos, az egyes fejezetek közötti ellentmondások részletes feltárásával kapcsolatban!)
Ha Ő elmondhatná az igazságot az alföldi tanyavilággal, a Duna-Tisza-közi Homokhátság sorsával – miután egész életét ennek a témának szentelte! – akkor talán még így is lenne értelme, a talán nem véletlenül a – „RepTár repülőmúzeumba” kihelyezett bizottsági ülésnek! A fentiek alapján az alábbi – jobbító szándékú – észrevételeket, és konkrét javaslatokat tesszük: A Tiszával kapcsolatban – fontossági sorrendben – az alábbi témák megtárgyalására lett volna, ill. lenne szükség, a „fenntarthatóság” érdekében, és figyelembe véve az Európai Duna Régió Stratégia 2017.10.18-19. között, Budapesten – a soros magyar EU elnökség alatt – tartandó Éves Fórumát is:
 a Tisza nemzetközi vízi-úttá történő nyilvánítását, ill. azzal is összefüggésben
 a Tisza árvíz-, belvíz-, vízszennyezés elleni védelmével
 a Tisza hajózhatóságával, kikötőhálózatának komplex fejlesztésével
 a Nemzetközi Tisza Bizottság létrehozásával (önálló hatáskörrel, a Száva bizottság mintájára!), Szolnoki székhellyel (ahogy annak idején Barsiné Pataky Etelka kormánybiztosként, Lovas Attila vízügyi igazgató tudtával, és beleegyezésével megállapodott az EU-val. és a bécsi székhelyű ICPDR vezetőivel!)
 a Csongrádi Vízlépcső és a Tiszaalpári víztározó, valamint a Duna-Tisza-hajózó/csatorna beruházások – korszerűsített formában történő – befejezésével, figyelembe véve a Duna-Tisza-közi Homokhátság vízpótlási igényét is! Ennek a témának az előadására dr. Becsey Zsoltot, a Csongrád Megyei Közgyűlés elnökét, és Vincze Lászlót kellene / kellett volna felkérni
 a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése c. dokumentumot a fentiek és az I. ütemben megvalósultak figyelembe vételével szükségesnek tartjuk átdolgozni, és kiegészíteni!

Budapest, 2017. szeptember 23.

Péteri László
aranydiplomás építészmérnök, egyetemi tanársegéd, ny. min. vezető főtanácsos, az OIH Országos Idegenforgalmi Hivatal v. főmérnöke, belkereskedelmi-idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033

Utóirat: A fentiekkel kapcsolatos előzmények dokumentumait háttéranyagként csatoljuk!

----------------------------------------

Kapcsolódó téma (új, most érkezett!)

MTI-OS - A Jobbik parlamenti frakciója közleménye

Budapest, 2017. szeptember 23., szombat (OS) - Kapcsoljuk be Magyarországot Európa vérkeringésébe Az észt EU-elnökséghez kapcsolódó, Tallinnban megtartott, tagállami bizottsági találkozón ismét kiálltunk hazánk érdekeiért. Kelet-Közép-Európa és Magyarország joggal követeli az EU-tól, hogy a közlekedéspolitika alakításánál ne feledkezzen meg erről a térségről sem. Jelenleg ugyanis azt látjuk, hogy a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére fordított euró milliárdok rendre elkerülik hazánkat, és ami mégis ide csörgedezik, az a kormány-közeli oligarchák zsebében landol.
Közúti és vasúti összeköttetésünk keleti és nyugati irányban is rendkívül gyenge, a vízi közlekedés fejlesztése évtizedek óta várat magára. Nemzeti légitársaság hiányában pedig a dinamikusan növekvő légiközlekedési ágazatból sem tudunk megfelelő mértékben profitálni.
Felszólítjuk a kormányt, hogy a V4-ek elnöki tisztségét betöltve a visegrádi országokkal közösen fejtsen ki nyomást az Unióra az Európán átívelő közlekedési hálózatok nyugat-keleti és észak-déli irányú bővítése érdekében. A magyarok is megérdemlik a biztonságos, gyors és hatékony út-, és vasúthálózatot, a gazdaság személy-, és teherszállítási ágazatainak fejlődése nemzeti érdek. A Jobbik 2018-ban kormányra kerülve a közúti, vasúti és a vízi szállítási útvonalakat is fejleszteni fogja. (?)

Kepli Lajos és Ander Balázs, a Jobbik országgyűlési képviselői

Kiadó: Jobbik parlamenti frakciója

-------------------------------------------

Megjegyzéseink a Jobbik által közreadott MTI-OS közleménnyel kapcsolatban:

 a fenti közleményt már jóval korábban és nem most, a választási kampány időszakában kellett volna kiadni és a Parlamentben következetesen napirenden tartani! Ennek keretében, konkrétan:
 a Duna, a Tisza, és a Dráva valamint hajózható mellékfolyóinak árvíz-, belvízvédelme, hajózhatóságának, kikötőhálózatának fejlesztése, a Bős-Nagymarosi-, Adonyi-, Fajszi-, Csongrádi-, a Duna-Tisza-hajózócsatorna, a Novo Virjei Vízlépcső beruházás korszerűsített formában történő befejezése és üzembe helyezése, stb., a Tisza nemzetközi vízi-úttá nyilvánítása, a Nemzetközi Tisza Bizottság Szolnoki székhellyel, önálló hatáskörrel történő létrehozása lenne, ill. lett volna a legfontosabb, EU támogatással, a legsürgősebb megoldandó, ill. műszakilag előkészítendő feladat!
 a fentieken túlmenően Szigetköz vízpótlásának megoldását, és a 2000. évi tiszai cianid-, és nehézfém-szennyezéssel kapcsolatos kártérítésnek a sorsát se ártana a Parlamentben napirenden tartani, és a kormányt beszámoltatni a korábbi határozatok betartásáról, teljesítéséről!

Budapest, 2017. szeptember 24.

Péteri László

------------------------------------------


Fotó:


Fotó:

A képen a szövegben hivatkozott, dr. Becsey Zsolt, EP képviselő, és Vincze László, Csongrád Város országgyűlési képviselője látható a 2005.10.28-i, Csongrádi Vízlépcső konferencián! Közös - Csongrád Megyei Közgyűlés által jóváhagyott - előterjesztésüket a Csongrádi Vízlépcső beruházás befejezésére sem a Kormány, sem a Parlament nem vette a napirendjére azóta sem! (2005-10-28-Csongrád-BecseyZsolt-VinczeLászló-Vízlépcső-konf.jpg)
Fotó:

A Csongrádi Vízlépcső beruházás torzója a megmaradt "Bokrosi körgát" látható (2005-04-06-H-Tisza-Csongrád-Vízlépcső-Bokrosi-körgát.jpg)
Fotó:












A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=4991