Adalék a Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv VGT3 vitaanyagához
Dátum: 2020. May 29. Friday, 17:35
Rovat: Közéleti magazin


A Tisza hajózhatóságának, árvíz-védelmének biztosítása? Kormányprogram alapján indul a Tiszán a "Nyaralóhajózás"!

Adalék a Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv VGT3 vitaanyagához. A Tisza hajózhatóságának, árvíz-védelmének biztosítása? Kormányprogram alapján indul a Tiszán a "Nyaralóhajózás"!

 

Tájékoztatásul, ill. a VGT3 vitaanyagával kapcsolatos észrevételeink és jobbítószándékú javaslataink (lásd: http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1838  ) kiegészítéseként, mellékelten küldöm a Tiszán, a Bodrogon és a Keleti-főcsatornán, I. majd II. ütemben - kiemelt kormányprogramként - beinduló, a francia "Nicols"-cég hajóival történő,  "Nyaraló-, Lakó-, Üdülő-hajózásra"  vonatkozó, legfrissebb híreket, információkat, abban a reményben, hogy elhárulnak azok az akadályok (Tiszalöki hajózsilip rekonstrukciójának, ill. a későbbiekben a Csongrádi Vízlépcső - korszerűsített formában - történő befejezése, a Felső-Tiszáról érkező uszadékok, PET-palackos szennyezések, a part-menti területek rendbe tétele, a kikötési lehetőségek kulturált feltételek melletti biztosítása, a folyók-menti kerékpárút-hálózatok (EuroVelo EV-11. sz. és kapcsolódó szakaszok kialakítása, stb.) és eloszlanak azok az aggályok, amelyek a Tisza szeszélyes, ingadozó vízjárásával, valamint a hajóvezetői jogosítványok és helyismeret-nélküli hajóvezetéssel függnek össze!

Ezeknek az aggályoknak az előzménye a  "CroisiEurope" francia folyam-, és tengerhajózási cég legkisebb, és csak 70 cm merülési mélységű (!!!),  "Victor Hugo" szállodahajójának 2004. évi próbaútja (Robert Weinberger kapitány!) - Budapestről a Dunán, majd Titeltől Tokajig a Tiszán oda és vissza, 9-9 napos program, on-line foglalással - már annak idején felhívta a figyelmet a dunai-,és a  tiszai hajózás, a zsilipelés, és a kikötés nehézségeire, a vízi-, és vízparti infrastruktúra hiányosságaira, a Csongrádi Vízlépcső hiányára, a Tiszalöki hajózsilip meghibásodására, stb.! (lásd: http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=293, stb.)  Ez utóbbi problémára előzetesen - még a 2004. évi próbaút előtt - írásban felhívtuk, az akkor még létező Országos Idegenforgalmi Hivatal / OIH nevében, az illetékes minisztérium figyelmét, ill. kértük a miniszterelnök személyes segítségét is, a téma nemzetközi jelentőségére való tekintettel! Nem sok sikerrel!
De az elmúlt évektől kezdve, mintha - szép csendben, a médiától nem zavartatva (!) - elindult volna néhány pozitív kezdeményezés a Rába, a Szigetköz, a Duna és a Tisza-, valamint a Körösök-, és a Sió-mentén, stb.  is, a vízügyek területén! (Kisvízerőművek, hallépcsők/ halutak, árvízvédelmi rekonstrukciók, Mosoni-Duna torkolati műtárgyai, Tassi-zsilip, Tiszalöki hajózsilip rekonstrukciója, a Felső-Tiszáról érkező uszadék-szennyezés elleni védekezés, stb.) Vannak azonban sajnos, olyan területei is a vízügynek, ahol évtizedek óta csak "helyben-járás" tapasztalható. Nevezetesen:

Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája EUDRS keretében ismét felmerült a Tisza nemzetközi vízi-úttá nyilvánításának, és az ICPDR-tól független, önálló, Nemzetközi Tisza Bizottság létrehozásának - Szolnoki székhellyel történő - szükségessége! Az előbbire korábban jóváhagyott kormányprogram is volt, az utóbbival kapcsolatban több hazai és nemzetközi konferenciára, nyilatkozatra (lásd: 2010.02.16. Bécs, ICPDR-ITRBMP-5 Tisza-menti ország, 2011.3.30. Szolnok, "Tisza Nyilatkozat") is sor került, de időközben - mindkettő a feledés homályába merült!

2004-től mostanáig - kellő politikai akarat, és támogatás mellett - bőven lett volna idő a felkészülésre!
Remélhetőleg most, a VGT3 keretében a fentiekben jelzett - tipikusan több ágazatot, alágazatot érintő - és integrált tervezést igénylő, komplex fejlesztést és többcélú hasznosítást biztosító - problémák javasolt, és nemzetgazdasági szempontból leggazdaságosabb megoldási lehetőségei nem kerülik el, sem a politikai döntéshozók, de főleg nem a döntés-előkészítők figyelmét!

--

Küldi:

 

Baráti üdvözlettel:

--
Péteri László

 

 

Az alábbi képre kattintva a mellékleteket le kell tölteni és kibontani!












A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=6886