Kedves Kollégák!

Mosonyi Emil professzor 2009.05.26-i temetését követően, nagy megdöbbenéssel tapasztaltam, hogy egy ilyen világhírű magyar tudósról a magyar média mélyen hallgatott, és még most is hallgat!

Életművét a külföld már életében is, és most, halála után, ravatalánál szóban, és az elhelyezett koszorúk feliratainak tanúsága szerint elismerte és nagyra értékeli.

A magyar média folyamatos hallgatása miatt a magyar polgárok nagy része, mit sem tud arról, hogy a Frank-Jura hegységen, és az Altmühl-völgy természetvédelmi területen átvezető, tájba illő, Duna-Majna “Európa” csatorna-rendszer környezetbarát, energia-, és víztakarékos koncepciójának kidolgozása Mosonyi Emil professzor nevéhez fűződik.

Ezáltal jöhetett létre a Rajna-Majna-Duna transzkontinentális vízút, a beruházás 1992. szeptember 25-i, ünnepélyes üzembe helyezését követően, amelyen dr. Antall József magyar miniszterelnökünk is részt vett. (lásd: mellékelt fotók, ill. Paulus Alajos Balázs Béla díjas filmrendező dokumentum filmjéből vett részletek!).

A Nagymarosi Vízlépcső helykijelölése még 1942-ben történt, az első Országos Vízgazdálkodási Keretterv / OVK részeként.

Ebben szerepelt a Duna és a Tisza hajózhatósága, többcélú hasznosítása, a 2 nagy magyar folyó a “Kék-Duna” és a legmagyarabb folyó a “Szőke-Tisza” összeköttetését biztosító Duna-Tisza-csatorna is. (lásd: Lampl Hugó könyvének címlapja, amely dokumentumban az előtanulmányok ismertetése, az összes alternatíva összehasonlító értékelése szerepel! Ez a gyakorlat ma is példa lehetne!)

A Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer 4 variációban, ill. 6 változatban történő előkészítését követően, az 1977. évi szerződés alapját képező, véglegesen elfogadott, csúcsra járatásos terv azonban már Mosonyi professzor úr németországi emigrációja idején, csehszlovák-magyar politikai vezetők döntése alapján készült. Ezt a tényt jó lenne, ha a kritikusok is figyelembe vennék!

A temetés jó alkalom lehetett volna arra, hogy azok akik életében igazságtalanul, annyiszor megbántották, megalázták, legalább utolsó útja alkalmából, bocsánatot kérjenek Tőle, de sajnos ez ismét nem történt meg! Sajnálhatják!

Remélhetőleg a professzor úr tervei és jó szándékú javaslatai megvalósulását – több évtizedes késéssel – a felnövekvő új generáció elő fogja segíteni, amit a mi generációnk egy kicsi, de hangos része – a média segítségével – eddig megakadályozott, több százmilliárdos károkat okozva ezzel az országnak!

Nyugodj békében!

Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: 06 30 319 2033

WordPress Plugin Share Bookmark Email