Kedves Kollégák!
Napjainkban készül(get) a Duna-vízgyűjtő magyarországi része Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve / OVGT, és Stratégiai Környezeti Vizsgálata / SKV – az EU Víz Keretirányelvére / VKI hivatkozással – az árvízvédelem, a hajózás, a kikötőhálózat-fejlesztés és a vízenergia-hasznosítás fejlesztéséhez alapvetően szükséges duzzasztás, vízlépcső-rendszerek figyelembe vétele nélkül!
Az Európai Duna Stratégia és a Duna hajózhatóságának javítása c. dokumentumok ugyanerre a teljesen elhibázott, “pre-koncepció”-ra épülnek, mert hazánkban, a politika és a kormányzat szintjén, még mindig “tabu” téma a vízlépcső!
A Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv / VGT készítése során rendezett vitafórumokon mindenki “demokratikusan” elmondhatta véleményét és javaslatait, jegyzőkönyvbe is vették (lásd: melléklet!), hivatalosan dokumentálták – gondolom elsősorban Brüsszel felé! – aztán, minden ment tovább, mintha misem történt volna!
A 2009.09.14-i, Csurgói vitafórumon feltett kérdéseimre – hogy mit tudnak a tervezők a Dráva felső szakaszán meglevő és tervezett vízlépcsőkről, hallépcsőkről, ill., hogy mi van az “Ős-Dráva” Program megvalósításával – érdemi válasz még a mai napig sem érkezett. Az első kérdésemre, most mellékelem a saját válaszomat, a másikkal kapcsolatban úgy tudom, hogy a tervezési díj kifizetése, és nagy “csinnadrattá”-val történt beharangozása után a feledés homályába merült!
Így néz ki nálunk a XXI. században, a klímaváltozás hatásainak ismeretében, a nemzetközi trendekkel, és gyakorlattal szembe menő, tervezés, jóváhagyás, és erre alapozott jogszabály-alkotás jelenlegi gyakorlata!
Régen mondjuk és sürgetjük – élőszóban és írásban is – a szemlélet-, és paradigmaváltás, az integrált. iteratív, ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés, a komplex fejlesztés és finanszírozás (EU + hazai társfinanszírozás), valamint a többcélú hasznosítás szükségességét, mind-hiába!
Úgy látszik a mi generációnk már képtelen a megújulásra, az alapvetően megváltozott helyzetekhez történő igazodásra?
Talán az utánunk következő, hazai generáció szembe mer majd nézni a tényekkel, és nem dugja homokba a fejét, és megpróbálja – jelentős késéssel – követni az európai gyakorlatot!
Ennek illusztrálására mellékelem, az ugyancsak EU tagország, Ausztria és Szlovénia megvalósított, Dráva-menti vízlépcső-, és vízerőmű-építési és hasznosítási elképzeléseit, valamint Remenyik Bulcsu, pécsi PhD hallgató (!) dolgozatát, amelyben a “vízerőművek építése, vagy természetvédelem?” dilemmát boncolgatja, történelmi keretbe ágyazva! Ugyanis nem mindig voltunk vízlépcső-ellenesek!
Egyre több szakember – köztük akadémikusok, professzorok, tudományos kutatók, tervezők, vízügyi-, energetikai-, hajózási-, turisztikai szakemberek – fejti ki véleményét, különböző fórumokon, hogy változtatni kellene, de ez eddig, sajnos nem érte el a politikai döntéshozók “inger-küszöbét”! Remélhetőleg ez a helyzet a közeljövőben változni fog, mert változnia kell, ha nem akarunk Európától teljesen leszakadni!
Remélem, hajnalodni fog a magyar Dráva-szakasz mentén is! (lásd: fotó)
Baráti üdvözlettel:

Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033


2006-03-08-Ős-Dráva program-Aquaprofit-Udud Péter


2009-09-14-Csurgó-VGT-Dráva-konzultáció[1]jkv-névsor-fotók


Dráva-Vízerőművek-természetvédelem-RB-cikk

2009-09-14-VGT-Csurgó-Dráva-konz1

2009-09-14-VGT-Csurgó-Dráva-konz2

A-Drauradweg02kerékpárút-térkép

Dráva-SLO-8-Vízerőmű-DEM

Dráva-SLO-8-Vízerőmű-DEM-térkép

Dráva-SLO-8-Vízerőmű-DEM-térkép1

Dráva-SLO-Vízerőművek-DEM-címlap

Dráva-Vízgyűjtő-A-SLO-HR-H-térkép1

Dráva-Vízlépcsők-A-SLO-HR-H-térkép1

H-Dráva-hajnal

WordPress Plugin Share Bookmark Email