Bős-Nagymaros – 455 milliárd a semmire! De miért? Kérdések továbbra is megválaszolatlanul!

Kedves Kollégák!   Az RTL Klub 2010.02.23-án, a késő esti órákban (23 óra 20 perckor!), és 2 nappal a Budapesten, az MTA Székházában megrendezendő, nemzetközi “Duna Csúcs” előtt (!) vetítette le a “XXI. század – a legendák velünk élnek” c. “ismeretterjesztő” (?)sorozatában a “Gát a Dunán” c. műsort, az alábbi előzetes kommentárokkal:   “Bős-Nagymaros: 455 milliárd a semmire

Az egyik legnagyobb beruházás, amiből Magyarországon semmi sem lett. Igaz, itthon ez is eredménynek számított.

Az egyik legszebb magyar táj semmisült volna meg: a Dunakanyar. Gigaberuházást terveztek. Az ötlet nem volt új, már korábban is tervezték, de nem láttak hozzá. Talán a pénzhiány miatt. Aztán a szocializmus derekán nekiláttak, de csak a a munkálatok kis részét végezhették el. A tiltakozás elmosta a nagymarosi erőmű tervét, és alámosta a szocializmust. A bős-nagymarosi erőmű kudarca a XXI. században.

Magyar-csehszlovák közös szocialista nagyberuházás – ez lett volna a bős-nagymarosi vízerőműrendszer, amelyet a két ország együtt épített volna meg. Csehszlovákia Bősön, Magyarország pedig Nagymaroson építkezett volna. A két kis falu majdnem 100 kilométerre van egymástól, de az áramtermelés csak akkor lett volna igazán hatékony, ha mind a két faluban elkészülnek a gátak.

A nyolcvanas évektől kezdődtek a munkák, és Magyarországon már a kezdetektől tiltakoztak a környezetvédők. Azt állították, hogy a vízerőmű tönkreteszi a Dunát, és hogy elcsúfítja a Dunakanyart. A tüntetések ellenére Magyarország 1989-ig építkezett, és csak akkor döntöttek úgy, hogy leállítják a projektet.

Botrányos viták voltak a két ország között. Itthon végül mindent visszabontottak, Csehszlovákia viszont befejezte a létesítményt. Nekik azóta van egy vízerőművük, nekünk van egy gyönyörű Dunakanyarunk. Magyarországnak 455 milliárd forintjába került a meg sem épült gát, Szlovákia szerint nekik már behozta az árát az erőmű. Ki járt jobban? Megérte?

Nézze meg a XXI. századot, február 23-án kedden, 23:20-kor!

A XXI. század riportjait a videótárban nézheti meg.

A teljes adást visszanézheti az RTL Most-on!” az alábbi internetes címen:

http://www.rtlklub.hu/most/8169_xxi_szazad_10-02-23

Az “ismeretterjesztő sorozat”-ban Manhalter Dániel fiatal műsorvezető (!) bevezető mondatai, és néhány archív felvétel bejátszása után, megszólal – többek között – magyar részről Eörsi László, történész, Honvéd Tibor építész, a Nagymarosi Vízlépcső építésvezetője, Hajósy Adrienne, geofizikus, a Duna Kör egyik alapító tagja, aki annak idején, Vargha Jánossal együtt a “C” variánst “papír-tigrisnek nevezte” (!), és aki jelenleg az MTA – Láng István alapította, és egy ideig vezette – Szigetközi Munkacsoport titkára (!), egy Szigetközi halász (Révai Elek), ma kemping üzemeltető, Bedő István, időközben, a Nagymarosi Vízlépcső leállítása és elbontása után csődbement, nagymarosi vendéglős, ill. szlovák részről Miklós László, a Szlovák Tudományos Akadémia Tagja, volt környezetvédelmi miniszter.   Az elhangzó és leírt kommentárok, a riport-alanyok kiválasztása – Miklós László kivételével – megint kissé “fél-oldalasra” sikeredett! Ezért Manhalter Dániel fiatal kolléga – legalább utólagos – tájékoztatására is, és okulásul a jövőre nézve szükségesnek tartom a téma objektív, európai összefüggésekben történő áttekintését, az eddigi “prekoncepciók” és “tabu-témák” felülvizsgálatát, az előzmények és a tények ismeretében, “hallgattassék meg a másik fél is” szellemében.   Az előzmények közül több lényeges kordokumentum:   – Mosonyi Emil neve, és a Nagymarosi Vízlépcső helyének – részletes vizsgálatok alapján történő – kiválasztása, és 1942. évi kijelölése, (lásd: mellékelt videó!), – a Víziterv és a VITUKI korábbi, több-alternatívás tervei – az Országos Vízgazdálkodási Keretterv részeként – az un. “Felső Dunai Vízlépcsők”-re vonatkozóan (Mosonyi Emil, Jolánkai Gyula és munkatársai, 4 alternatíva, 6 alváltozat, az Öreg-Duna, ill. a jobb és balparti oldalcsatornás, víztározós és víztározó nélküli változatok, stb. Lásd: mellékelt cikk, és fotó a Környezetvédelmi és Vízügyi Levéltárból!) – a Németh Miklós – a Magyar Népköztársaság utolsó, és a Magyar Köztársaság első, bár nem szabadon választott miniszterelnöke – a Nagymarosi Vízlépcső-beruházást először csak “felfüggesztette”, a leállításra csak a Duna Kör és más “környezetvédő” mozgalmak (?) által, elsősorban politikai okokból szervezett sorozatos tüntetések hatására került sor! (az erről, Németh Miklóssal készült videó-felvételt a közeljövőben, ugyancsak mellékeljük, legalább a “nem túl hálás” utókor számára! De ugyanezt elmondhatjuk Mosonyi Emil professzor esetében is, akit hazájából elüldöztek, akadémiai tagságától megfosztottak, miközben az egész világon elismerték, ill. elismerik! lásd: Mosonyi Emil temetésén, a szlovák Dunai Kormánybiztos búcsúbeszéde!) – a Nagymarosi Vízlépcső leállítását követően nemcsak a Nagymaroson felépült Munkásszálló és 2000 adagos konyhaüzem, hanem a Duna-parti értékes területen felépült, kulcsrakész, felvonulási épületek, bevásárlóközpont, hőközpont, stb. is, a rablók, tolvajok áldozatává vált, miután az Állami Vagyonügynökség / ÁVÜ nem volt hajlandó az Önkormányzatnak hasznosításra átadni! Érdemes lenne Nagymaros akkori polgármesterét – Zoltai Mihályt – is megkérdezni! (lásd: az akkori, a Dunai Vízlépcső Kormánybiztosa – Sámsondi Kiss György – által kiírt országos tervpályázat dokumentumai!) – a Visegrád-Nagymarosi térség rehabilitációja után, a közvetlen Duna-parti területek szinte “hasznosítatlanul” állnak! Se a tervezett yacht-kikötő, se a nemzetközi evezős versenypálya javaslat nem valósult meg! (kisérteties a hasonlóság, az Óbudai Hajógyári-sziget, ill. a Lágymányosi öböl – Kopaszi gát térségéhez! Ugyanezen kíváló adottságokat más Duna-menti ország már régen kihasználta, ill. hasznosította volna! A budapesti Nemzetközi Hajóállomás és térsége problémái évtizedek óta közismertek, mégse történt semmi!)   teljesen kimaradt!   Kár, mert az igazsághoz, és a XX-XXI. század “kór-, és kor-történetéhez” (!) hozzátartoznak! Mindenesetre már az is valami, hogy elhangzanak olyan mondatok, amelyeknek lényege az alábbiakban foglalható össze:   – a Bős-Nagymarosi Vízlépcső elleni tüntetés sokaknak Magyarországon, csak “ürügy” volt, a demokráciáért, a többpárt-rendszerért vívott harcban, Nagymaros ennek lett az áldozata! Sokan azt sem tudták, hogy mi ellen tiltakoznak, és ma nem tudják, hogy igazuk volt-e? – az OVIBER kb. 50 környezetvédelmi tanulmányt készíttetett, amellyel a rendszerváltás után már senki sem fogalkozott! – a Hágai Nemzetközi Bíróság itélete szerint Magyarországnak nem volt joga a nemzetközi szerződés felbontására (!), és Szlovákiának a Duna elterelésére (de a felépítésére igen!) – érdekes módon a szlovák oldali beruházások – még a magyar fél egyoldalú szerződésbontása ellenére is – gazdaságosak voltak és megtérültek, míg – magyar oldalon csak a károk, a kártérítések, és amiről nem beszélünk az “elmaradt haszon” jelentkezik!?   Végezetül megemlítem, hogy   – a Duna Kör, a Duna Charta, a Védegylet és a WWF-H által képviselt, és jelentősen megfogyatkozva ugyan, de még most is képviselt álláspontok tarthatatlansága ma már mindenki előtt közismert, aki hagyja magát az objektív tényektől, nemzetközi tapasztalatoktól is “befolyásolni”! Nézzük és hallgassuk csak vissza: (különösen a fiatal nemzedéknek ajánljuk!)

http://www.youtube.com/watch?v=EZR8EJcTECw&hl=hu

(Vargha János – Duna Kör nyilatkozata)

http://www.youtube.com/watch?v=hOJkfY-pKJk&feature=related

(dr. Hajósy Adrienne geofizikus, kormány-főtanácsos nyilatkozata – Bős – C variáns –Duna elterelése)

http://www.youtube.com/watch?v=8hwGUxsB800&feature=related

Vargha János, dr. Hajósy Adrienne – a C változat nem fog megépülni (1992. archív-dok)

– Németh Miklós v. miniszterelnök a határnyítás 20. évfordulója kapcsán – megszegve “saját maga által vállalt “hallgatási fogadalmát” – úgy nyilatkozott, hogy mai ismeretei alapján, már befejezné a Nagymarosi Vízlépcső beruházását!   Úgy legyen!   Ezek után kiváncsian várom, hogy 20 évvel a “rendszer-váltás” után, a klímaváltozás, a várható és részben már jelenlevő, víz-, energia-, és élelmiszer-hiány, stb. ismeretében, milyen konkrét megállapodásokra és azt követő intézkedésekre kerül sor, a 2011.02.25-26-án, Budapesten, és éppen az MTA Székházában (!), az MTA Elnöke, Főtitkára, a Duna-menti országok miniszterelnökei, külügyminiszterei, Európai Parlament képviselői jelenlétében tartandó, az “EU Duna-Régió Stratégiája” c. nemzetközi konferencián, majd ezt követően, a 2011.01.01 – 06.30. közötti, magyar EU elnökség idején, a Duna-mente árvízvédelmének, hajózhatóságának, kikötőhálózatának, vízenergia-hasznosításának, természet-, és környezetvédelmének, vízi-, vízparti-, kerékpáros-, kulturális-örökség-turizmusa fejleszhetőségének biztosítása kérdésében, különös tekintettel a magyar-szlovák közös szakasz igazi problémáinak, európai-szintű, kulturált megoldási lehetőségeire?   Úgy érzem, hogy Miklós László úr, velünk együtt, ugyanerre a pozitív válaszra vár! Meddig kell még várnunk, minek kell még bekövetkeznie ahhoz, hogy a már régóta szükséges szemlélet-, és paradigma-váltás bekövetkezzen, “Kis-Hazánk”-ban is?   És végezetül, legyenek megörökítve az utókor, ill. az RTL Klub szerkesztői számára is, Mosonyi Emil akadémikus, a “vízépítés professzora” utolsó szavai és intelmei, amelyeket jó lenne megszívlelni az Európai Duna Stratégia készítőinek is:   http://www.youtube.com/user/pvpstudio#p/u/232/CCsv-hdch-U Baráti üdvözlettel:

Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033


2009-04-05-21-Országos Vízgazdálkodási Keretterv-Duna1-2


2009-05-26-Mosonyi gyászbeszéd-Gabriel Jenčík[1]SK-Pozsony

1977-BNV-eredeti terv-helyszínrajz

1977-Dunakanyar-Nagymarosi Vízlépcső-látkép

1989-Foto-Szalay-NémethMiklós-PozsgayImre-StraubFBruno-FeketeJános

2009-09-MosonyiEmil-kitüntetése-Szeredi-ea

Német Miklós

Kép1-H-Dunakiliti-duzzasztó-műholdfelvétel1

Kép1-Felső-Dunai Vízerőművek-I-II-Jolánkai Gyula-VÍZITERV-1

WordPress Plugin Share Bookmark Email