Kísért a múlt Duna(szaurusz)-ügyben! Mi lesz veled Európai / Magyar Duna Stratégia? Hogyan tovább a Mária Valéria híd után?

2007-03 – MSZP-FIDESZ- zöldek – közösülése – Láng István -Illés Zoltán

Kedves Kollégák!

A klímaváltozás, a globális felmelegedés hatásai – a sok vita ellenére – egyre kézzelfoghatóbban éreztetik hatásukat a Kárpát-medencében, a Duna és a Tisza völgyében, ill. a Duna-Tisza-közi Homokhátságon is. Árvizek-belvizek-aszályok követik egymást, beteljesedni látszanak dr. Mosonyi Emil professzor szavai és intelmei.
A különböző szakterületek képviselői, a szakértők egyre nagyobb hányada – egyre hangosabban – sürgeti a 95%-ban külföldről érkező vizek visszatartását, tározását, többcélú hasznosítását, a megújuló energiák hasznosítását, a környezetbarát közlekedési-, szállítási módok gyorsított ütemű fejlesztését, a mezőgazdasági öntözés részarányának jelentős növelését. 

A “diagnózis”-ban a különböző szakterületek képviselői – döntő többségben – egyetértenek. A vita a “terápia” hogyanjának a kérdésben viszont jelentősen eltérő a “Duna Kör” emlőin nevelkedett, és 20 éve, változatlanul “duzzasztás-, ill. vízlépcső-ellenes” álláspontot képviselő, hazai radikális környezet-, és természetvédők, ill. a többi szakterület – mezőgazdaság, élelmiszer-termelés, értékesítés, vidékfejlesztés, környezetbarát közlekedés, hajózás, energetika, megújuló vízenergia-, vízi-, vízparti-, öko-, kerékpáros-, falusi-, tanyasi-, kulturális-örökség-turizmus, stb. fejlesztését szorgalmazó – képviselői között.

A Világon, és Európában a – klímaváltozást, a környezet-, és természetvédelmi szempontokat is figyelembe vevő – komplex vízlépcső-rendszerek megvalósítása, korszerűsítése, bővítése, felújítása reneszánszát éli! (Ennek dokumentumairól korábbi, a www.realzoldek.hu honlapon is megjelent cikkeimben, sorozatban beszámoltam! Németország (Rajna, Mosel, Duna – Straubing-Vilshofen, Isar, stb.), Ausztria, Szlovénia (Dráva), előkészítés alatt, EU-támogatással: Bulgária-Románia (Duna – Turnu Magurele-Nikopol, Calarasi-Silistra), stb.).

Magyarországon alapvető szemlélet-, és paradigma-váltásra van, ill. lenne szükség “tabuk” nélkül!

Az első Orbán kormány idején sikerült a sírból visszahozni a Mária Valéria híd újjáépítésére szánt EU támogatást, amelynek révén, legalább Esztergom és Párkány között, a Duna – nem csak szimbólikusan, hanem fizikai értelemben is – “összeköti” Magyarországot és Szlovákiát.
Ebben jelentős szerepet játszott Esztergom – egymást váltó – 2 polgármestere – Könözsi László, és Meggyes Tamás – és Párkány akkori és mai polgármestere, Ján Oravec Úr!

Ján Oravec úrral többször személyesen is volt szerencsém találkozni és beszélgetni.

– Először egy kétnapos, a “Budapest” rendezvényhajón tartott “Dunakanyar” konferencián, amikor a Mária Valéria híd roncsai között áthajózva említette, hogy a híd várható újjáépítését követően, az ünnepélyes átadáskor Ő, Párkány felől elkezdi a sörös hordót guritani a híd közepe felé, és reméli, hogy a magyar partnerek is ott lesznek! És szerencsére így is történt. A híd azóta is áll, sokak örömére a Duna mindkét partján, biztosítva a Duna “keresztirányú átjárhatóságát”, és a Duna hajózhatóságát, megemelt űrszelvénnyel! (Ez lehetővé teszi, hogy Magyarország – a Duna Bizottság előírásait, és a Belgrádi Egyezményben, valamint az EU – DB – ICPDR “Közös Egyezmény”-ben vállalt nemzetközi kötelezettségeinek is eleget téve – a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer (!) korszerűsített formában történő komplex megvalósítása esetén, a dunai nemzetközi hajózás feltételeit, többévtizedes késéssel, de teljesíteni tudja!)

– Másodszor 2010.02.25.26-án, Budapesten, a Magyar Tudományos Akadémián, az Európai Bizottság által szervezett 2. Európai Unió Duna Régió Stratégiája” c. nemzetközi stakeholder konferencián.

Ján Oravec úr, mint Párkány polgármestere szinte minden olyan rendezvényen, konferencián részt vesz, amelyen a Duna ügye szerepel. Ő ott volt 2010.04.19-21. között, Bécsben és Pozsonyban – közös osztrák-szlovák rendezésben – megtartott, “3. Európai Unió Európai Duna Régió Stratégiája” c. nemzetközi “Stakeholder” konferencián is, amelyen Magyarország hivatalos előadóval nem is képviseltette magát! (Időközben lezajlott a 4. EDRS Stakeholder konferencia is, Russéban, hasonló körülmények között, magyar előadó nélkül! A fentiekről a magyar híradásokban, és az EU honlapján sem jelent meg érdemi tájékoztatás! Miközben a téma a 2011. évi magyar EU elnökség napirendjén fog szerepelni!).

A Kék Dunán – Esztergom és Párkány között, a magyar-szlovák megegyezést követően – “kereszt”-ben már tudunk közlekedni, vajon mikor fogunk végre “hosszában” is?

Már csak egy kérdés maradt hátra: A Duna elválaszt, vagy összeköt? (évek óta ez az előadás-sorozatom címe, és sajnos a kérdés ma is aktuális!)

Baráti üdvözlettel:

Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

FÉNYKÉPALBUM

WordPress Plugin Share Bookmark Email