Folyami hajózás Európa nyugati és keleti felén. Adalékok a Dunai és a Tiszai hajózás múltjához. Ki tudja mit hoz a jövője?
Kedves Kollégák!
 
A készülő EU Duna-stratégia kapcsán érdemes egy pillantást vetni a folyami személy-, teher-hajózás, hajógyártás, kikötőhálózat-fejlesztés helyzetére Európában, különös tekintettel Európa második legnagyobb, de legnemzetközibb folyójára, a “Kék Duná”-ra és a legmagyarabb folyóra, a “Szőke Tiszá”-ra.
 
A mellékelt cikkekhez és fényképekhez nem kell sok kommentár, annak megállapításához, hogy a magyar közlekedés-politikában, stratégiában – hosszú ideje – nincs valami rendben, “szembe megyünk Európával”, a közlekedésen belül a környzetbarát vízi-közlekedés/szállítás/logisztika, ill. a személy-, teher-, és sport/szabadidő hajózás változatlanul “mostoha gyerek”!
 
Elég csak néhány pillantást vetni, a Dunán a három fővárosra, Bécsre, Pozsonyra és Budapestre.
 
Kiváncsi lennék azoknak a külföldi turistáknak a véleményére, és “első benyomás”-aira, akik szállodahajóval megérkeznek a Budapesti Nemzetközi Hajóállomásra, és akiknek a hajója negyedikként köt rá egy kikötő-pontonra, és három hajón keresztül-menve érnek partot csomagjaikkal, és amely előtt szinte meg sem tudnak állni sem a buszok, sem a taxik, a személygépkocsik parkolásáról már nem is beszélve! És így megy ez már évtizedek óta!
 
Mennyi időnek kell még eltelni ahhoz, hogy Budapest a “Duna Kiránynője” nevéhez méltóan tudja majd fogadni vendégeit?
 
Addig csak emlékezünk a régi szép időkre, nemzetközi hírű elődeinkre, történelmi hagyományainkra, közben kutatgatunk, vizsgálatokat végzünk, tanulmánytervek sorozatát készítgetjük, konferenciák sorozatát szervezzük Duna és Tisza ügyében, és ezzel egyidőben lehajtott fejjel koszorúzunk! És eközben tengerészeink, hajósaink kénytelenek továbbra is “idegen lobogók alatt” hajózni!
 
És hol van a történelmi múlttal rendelkező, magyar hajógyártás, és a magyar Duna-tengerhajózás, és miért sorvad el a magyar dunai és a tiszai hajózás?
 
Nem irigyeltem 2004-ben Robert Weinberger kapitányt, aki a “CroisiEurope” francia folyam-, és tengerhajózási cég “Victor Hugo” nevű szállodahajójával Budapestről idulva – a Dunán és a Tiszán – végig hajózott, egészen Tokajig és vissza! A mellékelt híradás szerint a közeljövőben, Szegeden már ki sem fog tudni kötni!
 
Ha ezeket a “legnagyobb magyar”, gr. Széchenyi István látná? (Így ünnepeljük halálának 150. évfordulóját!)
 
A 2011. évi magyar EU-elnökség – amelynek napirendjén szerepel az Európai Duna Régió Stratégia is – vendégei – többek között a Duna-menti országokból, Bécsből, Pozsonyból, Belgrádból is – nemsokára megérkeznek!

Baráti üdvözlettel:

Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

WordPress Plugin Share Bookmark Email