2011.02.25. Bp. “Aranytíz” Európai Duna Régió Stratégia konferencia. Magyar Duna-konferenciák sorozata az Európai Bizottság és az Európai Parlament által jóváhagyott EUDRS után!?
Kedves Kollégák!

Tájékoztatásul, mellékelten megküldöm a Magyar Vidék Televízió / MVTV RegioFilm Studio, Szitnyai Jenő “Duna Stratégia” c. sorozatának 11. részét (“Hídverők”) tartalmazó videó-linkjét:

http://www.magyarvidektelevizio.hu/videok/ds/videok/video11.html

XI. rész. „11. rész. „Hídverők”

2011.02.25. Bp. „Aranytíz” – EUDRS – DanubeNet for NGO-s Konferencia. Barsiné Pataky Etelka, dr. Ijjas István, Dr. Hajas Pál, Szilvássy István.

A Duna stratégiát együtt kell kitalálni – Élhető Duna-mente, Nemzetközi munkamegosztás, nemzeti érdekérvényesítés, Danube Net for NGO’s: az együttműködés hálózata.

Előadó:

Barsiné Pataky Etelka kormánybiztos a Duna stratégiáról

Szakértők:

dr. Ijjas István, a Magyar hidrológiai Társaság elnöke

Dr. Hajas Pál, a DAGENE elnöke

Szilvássy István, az MTTSZ elnöke
Baráti üdvözlettel: —
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033
ui.:   Megjegyzés:   Az Európai Bizottság 2010.12.08-án elkészítette – a tagországok javaslatai alapján – az Európai Duna Régió Stratégiát / EUDRS-t, amelyet az Európai Parlament időközben már jóváhagyott, a 11. prioritás és a fő koordinátorok kijelölésével egyidejűleg.   Ezek után került sor Magyarországon, többek között:

– 2011.02.23-án, a Területfejlesztési Tudományos Egyesület / TTE a “Donauregionen + projekt”-tel kapcsolatos információs Nap megrendezésére, – 2011.02.24-én, a Budapest Főváros, a Magyar Páneurópa Unió és a Konrad Adenauer Alapítvány rendezésében, “Budapest lehetőségei a Duna stratégiában – értékalapú városfejlesztés” c. konferenciájára,

– 2011.02.25-én, a Danube Net for NGO’s rendezésében, az “EU Duna Makro-Regionális Stratégia” c. konferenciára,

– 2011.03.08-án, a Haladó Erők Fóruma rendezésében, a “Hajózás lehetséges szerepe a magyar árúforgalomban” c. előadásra (Szalma Botond, MAHOSZ)

– 2011.03.09-én, a VITUKI rendezésében, a “Duna hajózhatóságának javítása” c. tanulmány keretében, a Budapest, Árpád-hídi gázló, a Százhalombattai és az Ercsi, valamint a Dunafüredi szűkület rendezési elképzeléseinek ismertetésére került sor.

A fentiek feldolgozása és értékelése hosszabb időt vesz igénybe. Egyes konferenciákról, fontosabb előadásokról készült dokumentumok, videók részben már megtalálhatók a www.realzoldek.hu honlapon is, a lehetőségek szerint folytatásuk következik.   Előzetesen megállapítható, hogy a Duna-stratégiát közvetlenül, ill. közvetve érintő magyar jogszabályok alapján kiadott tervezési megbízások, az elkészült és folyamatban lévő különböző tanulmánytervek sem egymással, sem a Duna-menti országok által elkészített stratégiákkal, prioritásokkal nincsenek összhangban, és sajnos nem szolgálják a tényleges magyar nemzeti érdekeket sem! (EU-VKI, OVGT, DATOURWAY, Donauregionen, Donauregionen + Projekt, Duna hajózhatóságának javítása, Európai Duna Régió Stratégia / EDRS magyar részanyaga ( több részletben), EDRS “Stakeholder Konferenciák” sorozata, MTA “Rajtunk a sor” rendezvény-sorozat, DunaLog konferenciák, Szegedi, Bajai Duna-konferenciák, stb.)   A korábbi Kormányok idején elkészített dokumentumok a szakértők jelentős részének véleménye szerint – a Duna-stratégia kapcsán – mindennel foglalkoztak csak a “Duná”-val és a “Stratégiá”-val nem!   A korábbi Kormányok idején, a magyar “Duna-stratégia” és a “Duna Komplex Program”, valamint “Tisza Komplex Program” csak a szlogenek szintjén létezett (Új Magyarország Fejlesztési Terv / ÚMFT 2007-2013. részeként!), ezért ezek hiányában került sor a valójában nem létező Duna-stratégiához “Projekt-javaslatok” beszerzésére! Ezek természetesen nem képezhetnek összefüggő koherens-rendszert, ill. Duna-menti hálózatot! A Tisza-stratégiáról is csak a szavak, szlogenek szintjén van szó, egyelőre még a Vásárhelyi Terv felülvizsgálatára és korszerűsítésére sem került sor! (A Csongrádi Vízlépcső és a Duna-Tisza befejezésének szükségességéről nem is beszélve!)   A magyar Duna-stratégiáért felelős kormánybiztos hatáskörébe nem tartozik a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos közismert problémakör, a Duna hajózhatóságának javít(ga)tására készülő vizsgálatok nem terjedhetnek ki a – szakértők jelentős része által szükségesnek tartott, és az egyetlen hosszú-távon számításba vehető – duzzasztásos, vízlépcső-építéses megoldásnak még a vizsgálatára sem!? (Ne felejtsük, hogy az EU támogatást csak a jóváhagyott fejlesztésekhez ad, azok karbantartásához, felújításához, üzemeltetéséhez nem!!!)

Az Országos Vízgyűjtőgazdálkodási Tervet / OVGT-t – egyelőre csak formai okok miatt – megsemmísitette az Alkotmánybíróság, az EDRS magyar részanyagára vonatkozó Kormányhatározat 1 hónapon belül módosításra került! (lásd: melléklet!)   Hát így nézünk ki március idusán, kb. 3,5 hónappal a soros magyar EU-elnökség vége előtt! Most már csak az esetleg még bekövetkező, hivatalos hazai kormányzati szervek szemléletváltásának bekövetkeztében, és a “Balti Stratégiában” harcedzett, második félévi lengyel EU-elnökségben reménykedhetünk!

De utoljára csak a remény hal meg!

Dokumentumok és képek:

WordPress Plugin Share Bookmark Email