Európai Duna Régió Stratégiához adalékok. Folyó-völgyek komplex hasznosítása Európában. 2. D / Spreewald Berlin és Cottbus között.

Kedves Kollégák!
Az Európai Duna Régió Stratégia a “végéhez (!)” közeledik! Az EDRS magyar szakaszának konkrét, hivatalos programjait sajnos még mindig nem ismerjük, de informális értesüléseink szerint az EDRS szerves részét fogja (talán?) képezni: – a Tisza vízgyűjtőterületének fejlesztése, 5 ország nemzetközi együttműködésével, az EU támogatásával, a “TICAD” keretében,- a Mura-Dráva-Duna “Bioszféra Rezervátum”, amelynek létrehozására szándéknyilatkozat aláírására került sor 2011.03.25-én Gödöllőn, valamint felmerült- a Sió-csatorna hajózhatóvá tétele, többcélú hasznosítása is. (lásd: Vidékfejlesztési Minisztérium / Illés Zoltán államtitkár nyilatkozata, stb., id. Kopár István  a MAHART Balatoni Hajózás volt vezetőjének nagy örömére! Lásd: 2005.04.07-én kelt, OGY Területfejlesztési Bizottsági jegyzőkönyv és állásfoglalás!) A 2010.10.08-i, korábbi, hasonló tárgyú irásom folytatásaként (1. Spreewald. http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=535 ) a Spreewald – Berlin és Cottbus közötti – Lübbent és Lübbenaut is érintő, “szorbok” lakta szakaszáról, további dokumentumokat, térképeket, fényképeket, videókat mutatok be, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a politikai döntéshozókat megpróbáljam meggyőzni arról, hogy a duzzasztás, a vízlépcső-építés, víztározás és a “vízkormányzás” lehetősége milyen előnyöket rejt magában, az integrált tervezés, a komplex fejlesztés, és a többcélú hasznosítás esetén, a hazai domborzati adottságokhoz hasonló, külföldi – jelen esetben német – de megvalósult és 120 éve sikeresen működő(!) példák esetén! A kiválasztott példa dokumentálja azt is, hogy a városi (Berlin / Főváros) és a vidéki-/falusi környezethez (Lübben, Lübbenau, Burg, Lehde, Leipe, stb.) lehet differenciáltan, a térség adottságaihoz igazodva fejleszteni! (Lásd: Duna, Tisza és mellékfolyói?) Különösen ajánlom a Kormányon belül, a Külügyminisztérium / KüM (különösen: Prőhle Gergely, EU kapcsolatokért is felelős, helyettes államtitkár, volt Berlini Nagykövet!), a Vidékfejlesztési Minisztérium / VM (vízügy, környezet-, természetvédelem, vidékfejlesztés, falusi-turizmus, stb.), a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium / NFM (közlekedés, energia, infrastruktúra-fejlesztés), valamint a Nemzetgazdasági Minisztérium / NGM (turizmus, vendéglátás, kereskedelem, területfejlesztés, stb.)  illetékeseinek figyelmébe, külön-külön és együttesen is!

http://www.youtube.com/watch?v=fZQeL8gwVJw&feature=related

Repülővel Spreewald felett. Spreewald bemutatása a levegőből. Csatornák, csatorna-hálózat, tavak, Lübbenau, Lübben, ..10:00

http://www.youtube.com/watch?v=LdoG-IZjOp4&NR=1

1. Lübbenau – Spreewaldi kenutúrák, uborkavásárlás, zenés 3:38

http://www.youtube.com/watch?v=tRJF7d4i5hY&feature=related

2. Uborka-kerékpárút a Spreewaldban. Lübbenau, Lehde – Szabadtéri múzeum, Leipe, Raddusch – kikötő, uborkavásárlás- becsületkassza, …7:08

http://www.youtube.com/watch?v=O4rAHwS3nsY

5. D-Spreewald-Lübbenau / Spreewaldfest – Kenu-Korzó. Csónakfelvonulás 6:46

Az Új Széchenyi Terv, a Széll Kálmán Terv, a Konvergencia program, a Nemzeti Vidékstratégia (a “Magyar Vidék Alkotmánya”) megvalósítása, az Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv / OVGT és Stratégiai Környezeti Vizsgálatának /SKV, a Duna hajózhatóságának felülvizsgálata, valamint a magyar Duna-stratégia, a magyar Tisza-stratégia kidolgozása során érdemes és nagyon hasznos lenne – az eddigi prekoncepciók és presztizs-szempontok, valamint a “duzzasztás-, és vízlépcső-ellenes” álláspont feladása árán – elgondolkozni a mellékelt – 120 éve sikeresen működő –  pozitív példák hazai gyakorlatba történő átültetésén!

A vízi-, és kerékpáros túrát – a volt nagykövetre való tekintettel – Berlinből kezdjük, amelyet a Spree mellett, a Havel és a Dahme is érint ugyan, de ezzel most nem foglalkozunk. A Berlin és Cottbus között a Spree – a közbeiktatott hajó-/csónak-zsilipek segítségével működő “vízkormányzás” révén – szabályozott csatornahálózati-rendszert és bioszféra-rezervátumot alkot, ahol békés egymás mellett élésben van az ember és a természet, virágzik a vízi-, vízparti-, kerékpáros-, természetjáró-, öko-, kulturális-, rendezvény-, örökség-turizmus, folyik a termelés (konzervgyár – uborka, dísztök, napraforgó, stb. termelés!), a helyi termékek értékesítése, a helyi hagyományok ápolása és bemutatása, a helybeliek foglalkoztatása, mind a négy évszakban is, de már több, mint 120 éve! Hogy lehetséges az, hogy minden normális országban a környezet-, természetvédelem, a vízügy, az energetika, a gazdaság, a terület-, és vidékfejlesztés és a turizmus-fejlesztés különböző ágazatainak képviselői konszenzusra tudnak jutni, a látszólag ellentétes érdekek egyeztetetésében, majd ezt követően meg is tudják azt valósítani? Nálunk ez miért nem megy? Miért és meddig gyártunk “futószalagon” soha meg nem valósuló koncepciókat, stratégiákat, programokat? Mit tesz a Kormány a fenti probléma megoldásának (vagy tovább-fokozásának?) elősegítése érdekében? Mire jó ez Nekünk, a Szomszédainknak, és Európának? Addig is, amíg a válasz megérkezik, mindenkinek “Kellemes Szorb Húsvéti Ünnepeket” kíván,
Baráti üdvözlettel:

Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Dokumentum és képek:

———————————————————————————————–

Kiegészítés:

Kedves Kollégák!
A “Folyó-völgyek komplex hasznosítása Európában” c. korábbi írásaim Németországgal foglalkozó eddigi részeinek (1. Spreewald, 2. D – Spreewald Berlin és Cottbus között) kiegészítéseként, mellékelek még néhány dokumentumot, amelyek terjedelmi okok miatt lemaradtak a Havel 400 km hosszú, baloldali mellékfolyójának, a Spree-nek, ill. a “Spreewald“-nak – mint élő, pezsgő, “Bioszféra-rezervátum“-nak – korábbi ismertetéseiből. A mostani részben a turizmus különböző ágazatainak – vízi-, vízparti-, kemping-, stb. – lehetőségeit és infrastruktúráját, stb. mutatom be.
A készülő Európai Duna Régió Stratégia / EDRS magyar részanyagának véglegesítéséhez, a Duna magyarországi szakaszának, egyes jellegzetes részeinek (pl. Szigetköz/Csallóköz, Dunakanyar, Ráckevei/Soroksári-Duna-ág / RSD, Baja-Gemenc, stb.) és ezen belül a Budapest, Fővárost érintő részének kialakításához is szeretnénk néhány korábbi ötlet, gondolat felelevenítésével hozzájárulni, talán még nem késő! (lásd: mellékelt cikk Berlin és a Spree, ill. Budapest és a Duna összehasonlítása! Bécs és a Duna-csatorna, a “Donau-insel”, ill. Budapest és a Duna összehasonlítását bemutató irásunk a www.realzoldek.hu honlapon is megtalálható)
Miért van az, hogy más országok, más városok, sokkal szerényebb adottságaikat, lehetőségeiket sokkal jobban hasznosítják, mint mi – a nemzetközi mércével mérve is – világhírű adottságainkat? (Budapesti Duna-part, Budai Várnegyed, Andrássy út – UNESCO Világörökség része, Budapest a “Duna királynője”!)
Meddig lesz még Hazánk a “kihasználatlan lehetőségek” országa? A Duna magyarországi szakasza – több vonatkozásban is – miért inkább elválaszt, mint összeköt? (Lásd: dunai hajózás, nemzetközi vízi-, és kerékpáros-turizmus / Tour International Danube – TID, EuroVelo EV-6.sz. Duna-menti kerékpárút-hálózat, stb., ill. Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer és a szlovák-magyar kapcsolatok alakulása, stb.?) Érdemes lenne talán, ezeken a tényeken egyszer már végre elgondolkozni!
Az biztos, hogy alapvető szemlélet-, és paradigmaváltás, ill. az integrált, iteratív, távlati tervezés, komplex fejlesztés és finanszírozás és a többcélú hasznosítás gyakorlatának hazai bevezetése, valamint fokozottabb állami szerepvállalás nélkül nem fog menni!
Folytatás következik!
Baráti üdvözlettel:

Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

WordPress Plugin Share Bookmark Email