2012.01.18. Orbán Viktor: “Inkább a környezetvédőkkel pendülök egy húron!” – “Bár nem vagyok süket az ipari/gazdasági érvekre sem!” (?)

 

Kedves Kollégák!
2012.01.18-án, Strasbourgban, az Európai Parlament Plenáris ülésén – Orbán Viktor miniszterelnök részvételével – a Magyar Kormány elmúlt időszaki tevékenysége volt a “terítéken”, amelyet az érdeklődők élő, egyenes adásban, elég rosszminőségű magyar szinkron-tolmácsolásban láthattak, hallhattak. (Az ott látottak kisérteties hasonlóságot mutattak a magyar Parlamentben látottakhoz viszonyítva! Az EU-hoz viszonyítva nincs sok szégyelni valónk, de egy adófizető állampolgár szemével nézve, ez a párt-politikai csatározás-sorozat, elég tragikus! Ebből a szempontból érdemes – a magyar kormányt és Orbán Viktor miniszterelnököt megvédő – Morvai Krisztina hozzászólását is megnézni, meghallgatni!) 
A plenáris ülést követő, nemzetközi sajtótájékoztatón – a szokásos, rutin-szerű felvetéseket követően – fontos, szakma-politikai-, gazdasági kérdés hangzott el a Magyar Alkotmány/Alaptörvény és az Európai identitás összefüggésére, valamint a magyar és az európai gazdaság, és energia problémáival összefüggésben, a Duna hajózhatóságára, ill. a dunai folyékony gázszállítási lehetőségeire vonatkozóan, különös tekintettel a Budapesti székhelyű, Nemzetközi Duna Bizottságra / DB.
A 2 kérdést, és az arra adott, miniszterelnöki választ mellékeljük:

Kérdés: Duna Bizottság, Duna, folyékony-gázszállítás, energia: 07:45 – 03:40 / O.V. válasz

2012.01.18. Strasbourg. Orbán Viktor. Európai Parlament Plenáris Ülését követő, nemzetközi sajtótájékoztató. Szijjártó Péter, Orbán Viktor, Szájer József, Schöpflin György. (balról, jobbra)

Kérdés:

1. Magyar Alkotmány – Európai identitás?

2. Gazdaság, energia, Duna, Duna Bizottság / Budapest, energia, folyékony-gáz szállítás – Duna – Majna – Rajna nemzetközi vízi-úton?

O.V. válasz:

A Duna Magyarországon a nemzeti identitás része, legérzékenyebb témák egyike. Duna – Duna-mozgalmak szerepe a kommunizmus összeomlásában. Kommunisták gátat, zsilipet, medermélyítést akartak, ezt a magyarok erőszakként élték meg, fellázadtak ellene! (?) Nem akarunk szembe menni a Páneurópai gondolattal. Sőt azt gondoljuk, hogy ebben rendkívül sok előny van! Nagyon óvatosnak kell lenni, ezért „Én inkább a környezetvédőkkel pendülök egy húron!”, „bár nem vagyok süket az ipari érvekre sem!” Vízlépcsőépítés, gátépítés, mederkotrás? Ma inkább a környezetvédők felé billen a mérleg! (?) Energia – gáz, stb. Páneurópai térségi kapcsolatok – Magyarország Nyugat / EU és Kelet / Oroszország között. Nem akarunk szembe menni a Páneurópai gondolattal! De, Közép-Kelet-Európa és Magyarország speciális helyzetben van! Garanciákra van szükségünk a közlekedés, az energia-biztonság, stb. kérdésében. Közép-távon megállapodást kell kötni az oroszokkal. Magyar-orosz kapcsolat – energia-függőség, biztonság, garanciák? Fontos gazdaság-/politikai kérdések!

A mi kérdéseink az elhangzottakkal kapcsolatban:

1.     Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS előkészítése, előterjesztése és elfogadása a 2011. évi soros magyar EU-elnökség ideje alatt, a kinevezett magyar kormánybiztos irányításával történt, bele értve a 4 fő cél, a 11+1 fő prioritás, valamint a 22 fő koordinátor és a nemzetközi kapcsolattartók kijelölését is. A résztvevők – köztük Magyarország is – elfogadták a prioritások között a vízi-közlekedés / hajózás fejlesztésére, a vízenergia többcélú hasznosításra (megújuló-, fenntartható), a vízminőség biztosítására és a környezeti kockázatok kezelésére (árvíz-, belvíz-, aszály-, vízszennyezés, stb.) vonatkozó programok kidolgozását is. Magyarország ezekben a témákban részben főkoordinátorként (energia, vízminőség, környezeti kockázatok), Csehországgal, Szlovákiával, és Romániával közösen, a többi témában (pl. a hajózást érintően Ausztria-Románia, mint főkoordinátorok mellett, nemzeti kapcsolattartóként működik közre!

       Mit tett konkrétan a magyar kormány a Nemzetközi Duna Bizottság / DB és az EU tagjaként, a Duna – mint nemzetközi vízi-út – hajózhatóságának biztosítása érdekében?

       Miért állította le a magyar kormány a „Duna hajózhatóságának javítása” c., az EU által is támogatott, az EU TEN-T 18. sz. projektjének részét képező, „2007-HU-18090-S” sz. nemzetközi fejlesztési programot?

       Mit tettek a magyar kormányok a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos, Hágai Nemzetközi Bírósági ítélet végrehajtásának elősegítése, a szlovák féllel történő jóhiszemű tárgyalások, ill. a konszenzuson alapuló, mielőbbi megegyezés érdekében, az elmúlt évtizedekben? Ennek elmaradása mekkora kárt okozott a nemzetnek? Ki(k) ezért a felelős(ök)?

       Mi történt az UEDRS részét képező – a soros magyar EU-elnökség idején, 2011.06.07-08 között, Ingolstadtban is bemutatott, „Tisza-stratégia” előkészítésével?

       A fentiek alapján, hogy néz ki magyar szemszögből a „Páneurópa Gondolat” támogatása, a tényleges magyar érdekek képviselete a „Nemzeti Vidékstratégia / NVS 2012-2020”, a „Darányi Ignác Terv” megvalósíthatósága, a klímaváltozás, az egyre gyakrabban jelentkező árvizek, belvizek, aszályok elleni küzdelem, ill. a víz-, az élelmiszer-, és az energia-biztonság növelése, ill. az energia-, és importfüggőségünk csökkentése tükrében?

      Mi lehet az oka annak, hogy egymás után távoznak a szakemberek a kormányból, és a korábban kormánypárti, vagy kormánypárttal szimpatizáló szakemberek (zömükben sajnos csak közgazdászok! De hol vannak a műszakiak, a vízépítő-, energetikai-, közlekedési-, terület-, és vidékfejlesztési-, turisztikai, stb. szakemberek?) egymás után hozzák nyilvánosságra kritikai észrevételeiket, jobbító szándékú javaslataikat, de „süket fülek“-re találtak, ill. találnak! (Fellegi Tamás, Becsey Zsolt, Bencsik János, Ángyán József, ill. Mellár Tamás, Chikán Attila, Róna Péter, Bod Péter Ákos, Csaba László, Járai Zsigmond, Kopits György, Oblath Gábor, stb.)

       A fentiek alapján a magyar kormány mikor szánja rá magát, hogy végre figyelembe vegye az MTA, a BME, a PTE, ill. a magyar műszaki-tudományos és szakmai élet neves, nemzetközi hírű tudósainak, mérnökeinek, hazai és nemzetközi tapasztalattal is rendelkező képviselőinek véleményét is, a már eddig is milliárdos károkat okozó, laikus „ál-környezetvédő” szervezetek helyett? Mikor lesz a „Zöld Duná”-ból, ismét, a Johann Strauss által megzenésített „Kék Duna”, mikor veszik át a laikus, „ál-környezetvédők” helyét a „pro-aktív profik”? (Lásd: Gunter Pauli / Római Klub: „The Blue Economy / Kék Gazdaság” c., a PTE által magyarra is lefordított könyve, amely szerint: a „Zöld Gazdaság”-ba a “Kék Gazdaság”-on keresztül vezet az út”! MTA – KSP: „A megújuló energiák hasznosítása” és a “Magyarország vízgazdálkodása: helyzetkép és stratégiai feladatok” c. dokumentáció, ill. az eredeti Új Széchenyi Terv / ÚSZT hajózás-, és vízenergia-fejlesztéssel foglalkozó fejezetei!)

 

Jó lenne, ha a mindenkori kormányok – a tényleges nemzeti érdekeink figyelembe vételével – felülvizsgálnák a nemzetközi-, és európai gyakorlattal teljesen ellentétes álláspontjukat a vízkészletgazdálkodási-, víz-, árvíz-, belvíz-, aszály-, agrár-, élelmiszer-, energia-, közlekedés-, hajózás-, kikötőhálózat-fejlesztési, terület-, vidék-, és turizmus-stratégiával kapcsolatban, és a szükséges szemlélet-, és paradigmaváltást követően a gyakorlatban is megvalósítanák:
– az integrált ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezést
– a komplex fejlesztést és finanszírozást (EU+hazai társfinanszírozás), valamint
– a többcélú hasznosítást 
Ebben a reményben várom a sokak által hiányolt “gazdaság-politika/stratégia” mielőbbi komplex szemléletű kidolgozását, de a laikusok, “zöld mozgalmárok” helyett, most már nemzetközi kitekintéssel, tudományos ismeretekkel is rendelkező szakemberek bevonásával! Mindezt annak érdekében, hogy nemzeti érdekeink figyelembe vétele mellett, ne menjünk szembe se Európával, se az Európai Unióval, se a Páneurópa Gondolattal!
Baráti üdvözlettel:
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértőmobil: +36 30 319 2033

Dokumentumok és képek:

 

————————————————————-

2012. január 19. 18:11 Henrik Domanovszky írta, <domanovszky@gmail.com>:

Kedves László!

Figyelemmel kísértem a közvetítést és ezen a részen felkaptam a fejem én is. De én inkább a politikailag óvatos hárító választ hallottam ki, miszerint ez alkalommal nem kívánt Miniszterelnökünk újabb frontvonalat nyitni, emiatt kitért a konkrét válasz elől és nem pedig a lehetőséget tagadta.
Mindazon által ismertetem Veled, hogy meghívásunkra érkezik Marco Andreola a Rolls-Royce LNG-hajtás üzleti és technológia fejlesztésért felelős szakembere és előadást fog tartani a Kossuth-téri szocreál borzalomban 3.-án 10 h-i kezdettel a hajós kollégáknak. Remélem Te is el tudsz majd jönni.
Üdvözlettel
Domanovszky Henrik
WordPress Plugin Share Bookmark Email