2012.01.18. Orbán Viktor: “Inkább a környezetvédőkkel pendülök egy húron!” – “Bár nem vagyok süket az ipari/gazdasági érvekre sem!” (?)
Közélet január 19th, 2012
2012.01.18. Strasbourg. EP Plenáris ülés. Orbán Viktor felszólalása
2012.01.18. Strasbourg. EP Plenáris ülés. Morvai Krisztina felszólalása
Kérdés: Duna Bizottság, Duna, folyékony-gázszállítás, energia: 07:45 – 03:40 / O.V. válasz
2012.01.18. Strasbourg. Orbán Viktor. Európai Parlament Plenáris Ülését követő, nemzetközi sajtótájékoztató. Szijjártó Péter, Orbán Viktor, Szájer József, Schöpflin György. (balról, jobbra)
Kérdés:
1. Magyar Alkotmány – Európai identitás?
2. Gazdaság, energia, Duna, Duna Bizottság / Budapest, energia, folyékony-gáz szállítás – Duna – Majna – Rajna nemzetközi vízi-úton?
O.V. válasz:
A Duna Magyarországon a nemzeti identitás része, legérzékenyebb témák egyike. Duna – Duna-mozgalmak szerepe a kommunizmus összeomlásában. Kommunisták gátat, zsilipet, medermélyítést akartak, ezt a magyarok erőszakként élték meg, fellázadtak ellene! (?) Nem akarunk szembe menni a Páneurópai gondolattal. Sőt azt gondoljuk, hogy ebben rendkívül sok előny van! Nagyon óvatosnak kell lenni, ezért „Én inkább a környezetvédőkkel pendülök egy húron!”, „bár nem vagyok süket az ipari érvekre sem!” Vízlépcsőépítés, gátépítés, mederkotrás? Ma inkább a környezetvédők felé billen a mérleg! (?) Energia – gáz, stb. Páneurópai térségi kapcsolatok – Magyarország Nyugat / EU és Kelet / Oroszország között. Nem akarunk szembe menni a Páneurópai gondolattal! De, Közép-Kelet-Európa és Magyarország speciális helyzetben van! Garanciákra van szükségünk a közlekedés, az energia-biztonság, stb. kérdésében. Közép-távon megállapodást kell kötni az oroszokkal. Magyar-orosz kapcsolat – energia-függőség, biztonság, garanciák? Fontos gazdaság-/politikai kérdések!
1. Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS előkészítése, előterjesztése és elfogadása a 2011. évi soros magyar EU-elnökség ideje alatt, a kinevezett magyar kormánybiztos irányításával történt, bele értve a 4 fő cél, a 11+1 fő prioritás, valamint a 22 fő koordinátor és a nemzetközi kapcsolattartók kijelölését is. A résztvevők – köztük Magyarország is – elfogadták a prioritások között a vízi-közlekedés / hajózás fejlesztésére, a vízenergia többcélú hasznosításra (megújuló-, fenntartható), a vízminőség biztosítására és a környezeti kockázatok kezelésére (árvíz-, belvíz-, aszály-, vízszennyezés, stb.) vonatkozó programok kidolgozását is. Magyarország ezekben a témákban részben főkoordinátorként (energia, vízminőség, környezeti kockázatok), Csehországgal, Szlovákiával, és Romániával közösen, a többi témában (pl. a hajózást érintően Ausztria-Románia, mint főkoordinátorok mellett, nemzeti kapcsolattartóként működik közre!
– Mit tett konkrétan a magyar kormány a Nemzetközi Duna Bizottság / DB és az EU tagjaként, a Duna – mint nemzetközi vízi-út – hajózhatóságának biztosítása érdekében?
– Miért állította le a magyar kormány a „Duna hajózhatóságának javítása” c., az EU által is támogatott, az EU TEN-T 18. sz. projektjének részét képező, „2007-HU-18090-S” sz. nemzetközi fejlesztési programot?
– Mit tettek a magyar kormányok a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos, Hágai Nemzetközi Bírósági ítélet végrehajtásának elősegítése, a szlovák féllel történő jóhiszemű tárgyalások, ill. a konszenzuson alapuló, mielőbbi megegyezés érdekében, az elmúlt évtizedekben? Ennek elmaradása mekkora kárt okozott a nemzetnek? Ki(k) ezért a felelős(ök)?
– Mi történt az UEDRS részét képező – a soros magyar EU-elnökség idején, 2011.06.07-08 között, Ingolstadtban is bemutatott, „Tisza-stratégia” előkészítésével?
– A fentiek alapján, hogy néz ki magyar szemszögből a „Páneurópa Gondolat” támogatása, a tényleges magyar érdekek képviselete a „Nemzeti Vidékstratégia / NVS 2012-2020”, a „Darányi Ignác Terv” megvalósíthatósága, a klímaváltozás, az egyre gyakrabban jelentkező árvizek, belvizek, aszályok elleni küzdelem, ill. a víz-, az élelmiszer-, és az energia-biztonság növelése, ill. az energia-, és importfüggőségünk csökkentése tükrében?
– Mi lehet az oka annak, hogy egymás után távoznak a szakemberek a kormányból, és a korábban kormánypárti, vagy kormánypárttal szimpatizáló szakemberek (zömükben sajnos csak közgazdászok! De hol vannak a műszakiak, a vízépítő-, energetikai-, közlekedési-, terület-, és vidékfejlesztési-, turisztikai, stb. szakemberek?) egymás után hozzák nyilvánosságra kritikai észrevételeiket, jobbító szándékú javaslataikat, de „süket fülek“-re találtak, ill. találnak! (Fellegi Tamás, Becsey Zsolt, Bencsik János, Ángyán József, ill. Mellár Tamás, Chikán Attila, Róna Péter, Bod Péter Ákos, Csaba László, Járai Zsigmond, Kopits György, Oblath Gábor, stb.)
– A fentiek alapján a magyar kormány mikor szánja rá magát, hogy végre figyelembe vegye az MTA, a BME, a PTE, ill. a magyar műszaki-tudományos és szakmai élet neves, nemzetközi hírű tudósainak, mérnökeinek, hazai és nemzetközi tapasztalattal is rendelkező képviselőinek véleményét is, a már eddig is milliárdos károkat okozó, laikus „ál-környezetvédő” szervezetek helyett? Mikor lesz a „Zöld Duná”-ból, ismét, a Johann Strauss által megzenésített „Kék Duna”, mikor veszik át a laikus, „ál-környezetvédők” helyét a „pro-aktív profik”? (Lásd: Gunter Pauli / Római Klub: „The Blue Economy / Kék Gazdaság” c., a PTE által magyarra is lefordított könyve, amely szerint: a „Zöld Gazdaság”-ba a “Kék Gazdaság”-on keresztül vezet az út”! MTA – KSP: „A megújuló energiák hasznosítása” és a “Magyarország vízgazdálkodása: helyzetkép és stratégiai feladatok” c. dokumentáció, ill. az eredeti Új Széchenyi Terv / ÚSZT hajózás-, és vízenergia-fejlesztéssel foglalkozó fejezetei!)
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértőmobil: +36 30 319 2033
Dokumentumok és képek:
————————————————————-
2012. január 19. 18:11 Henrik Domanovszky írta, <domanovszky@gmail.com>:
Kedves László!
Figyelemmel kísértem a közvetítést és ezen a részen felkaptam a fejem én is. De én inkább a politikailag óvatos hárító választ hallottam ki, miszerint ez alkalommal nem kívánt Miniszterelnökünk újabb frontvonalat nyitni, emiatt kitért a konkrét válasz elől és nem pedig a lehetőséget tagadta.Mindazon által ismertetem Veled, hogy meghívásunkra érkezik Marco Andreola a Rolls-Royce LNG-hajtás üzleti és technológia fejlesztésért felelős szakembere és előadást fog tartani a Kossuth-téri szocreál borzalomban 3.-án 10 h-i kezdettel a hajós kollégáknak. Remélem Te is el tudsz majd jönni.ÜdvözlettelDomanovszky Henrik
január 19th, 2012 at 22:12
Ne legyenek kétségeink, Orbán az idióta zöldekkel van. Valójában ő egy igazi kövülete az egykor volt és “rendszerváltó” Duna Körnek. Ma ők a forradalmárok.
január 20th, 2012 at 13:36
Reális Zöldek Klub
Országos Társadalmi Civil Szerveződés
1279 Budapest, Pf.:74.
Németh Lászlóné úrhölgy
miniszter
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Tisztelt Miniszter Asszony!
A reális zöldek figyelemre méltónak tartja, hogy Orbán Viktor miniszterelnök Strasbourgban az Európai Parlament vitáját követő sajtótájékoztatón Dunára vonatkozó újságírói kérdésre válaszolva gazdaságra is utalt és kijelentette inkább a környezetvédelem oldalán áll.
Csupán idő kérdése, hogy a Miniszterelnök úr felismerje a Duna ügyében a rendszerváltó politikai elitet ugyanazok a körök vezették meg, mint amelyek napjainkban a kormány lejáratásán munkálkodnak.
Nagymarosi vízlépcső nem kommunista mű, a nagymarosi vízlépcső helyét 1942-ben Mosonyi Emil a Magyar Királyi vízerőhivatal vezetője jelölte ki.
A Duna és környezetének természeti tőkéje a jelen és a jövő nemzedék érdekében csak vízlépcsők építésével őrizhető meg. Ha egy folyót elkezdenek belépcsőzni – és a Duna ilyen folyó – akkor a lépcsőzést a forrástól a folyó torkolatáig meg kell tenni.
Budapest alatti Duna szakaszon vízlépcsők építését támogatja a Magyar Tudományos Akadémia, és több évtizedes hagyományokkal rendelkező civil szervezet is.
Miniszterelnök urat a környezete nem tájékoztatja hitelesen arról, hogy a vízlépcső ellenes EU magyar Duna stratégia elfogadását követően tovább mélyül a Duna medre a folyó magyarországi szakaszán. Ha a kormány nem tesz annak érdekében, hogy a Duna magyarországi szakaszán a Duna Bizottság által javasolt, az ENSZ –EGB Folyamhajózási Bizottsága 1992-ben meghozott határozata szerinti hajózási paraméterek megvalósuljanak az EU költségvetéséből 2013 után a reméltnél sokkal kevesebb forrás megszerzésére lesz lehetőségünk a közlekedési ágazatok fejlesztésére.
A reális zöldek a legfontosabbnak a közvélemény hiteles tájékoztatását tartják. A Duna hajózhatóságáról a közvélemény hiteles tájékoztatását segítené elő, ha a közszolgálati médiaszolgáltatók műsorukra tűznék néhai Paulus Alajos, Balázs Béla díjas filmrendező dokumentum filmjeit.
Paulus Alajos halála előtt utolsó dokumentum filmjét Nicken megvalósított beruházásról forgatta, amelyet csatoltan küldök Miniszter Asszonynak.
Miniszter Asszony elődje a fejlesztési tárca élén Fellegi Tamás miniszter úr egyetértet a reális zöldek által képviselt eszmeiséggel.
A reális zöldek bíznak abban, hogy Miniszter Asszony a Duna ügyében tovább halad Fellegi Tamás miniszter úr által választott úton és számít a reális zöldek civil szervezetére.
Budapest, 2012. január 20.
Tisztelettel: Juhos László