A magyar Duna-stratégia továbbra is kérdőjelekkel! 1. Miért megyünk szembe Európával? 2. Ez kinek az érdeke?
Kedves Kollégák!
Az Európai Unió és ezen belül a magyar Duna Régió Stratégiájának / EUDRS sorsát a kezdetektől fogva, megpróbáltuk nyomon követni, bízva abban, hogy élni tudunk – mindanyiunk érdekében – ezzel a kivételes lehetőséggel, amelyet a 2011. első félévi soros magyar EU-elnökség, majd az ezt követő, második félévi lengyel EU-elnökség jelentett. 
Bíztunk abban is, hogy a Duna-stratégia erősíteni fogja a Duna-menti népek, nemzetek békés egymás mellett élését, itt a Kárpát-medencében, ill. az Alpok tövében, és az Al-Duna mentén, és bizonyítani fogja, hogy a Duna nem elválaszt, hanem öszeköt!
Ennek egyik szép példája lehetett volna a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos, és a Hágai Nemzetközi Bíróságon folyó per mielőbbi lezárása, szlovák szomszédainkkal történő meg-, ill. kiegyezés alapján!
De sajnos nem így történt!
Az első intő jel az volt, hogy a Magyar Kormány részéről az EUDRS-ért felelős kormánybiztos kinevezésére is, már úgy került sor, hogy a vonatkozó kormányhatározat 6. pontja szerint: “6. ABős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszerrel kapcsolatos kérdéskör nem képezi a kormánybiztos feladatát.” (!?)
Az sem volt túl szerencsés, hogy a kormánybiztos egyúttal a Magyar Mérnöki Kamara / MMK egyik alapítója volt, majd később elnöke is lett. A szakmai és a politikai elvárások érdek-ütközése a magyar Duna-stratégia kapcsán, hamar nyílvánvalóvá vált. (lásd: nyílt levél a Mérnök Újságban!)
2012.01.01-től, Medgyesy Balázs, a Fidesz “zöld” tagozatának vezetője lett az új kormánybiztos, változatlanul a fenti feltétellel, 2013.12.31-ig szóló határidővel.
De, hogy mi lesz addig, és főleg azután, azt ugyanúgy nem tudjuk, mint ahogy azt sem, hogy melyik az a kormány által, állítólag jóváhagyott, 23 kiemelt projekt, amelyeknek listája – az illetékesektől származó információ szerint – a mai napig “titkos”!?
Pár nappal ezelőtt, Rév-Komáromban (Komarno), a Selye János Egyetemen részt vettünk az EUDRS-el foglalkozó, civil szervezeteket tömörítő, DanubeNet for NGO’s / DaNet nemzetközi konferencián, amelyről a www.realzoldek.hu honlapon már előzetes, képes beszámolót adtam.
A konferenciára menet-jövet átkeltünk a Dunát átívelő, a 2 Komáromot öszekötő, Erzsébet-hídon (és gondolatban az Esztergomot és Párkányt ugyancsak öszekötő, és hasonló szerkezetű, és az EU támogatásával újjáépített, Orbán Viktor és Mikulás Dzurinda, valamint Günter Verheugen jelenlétében, ünnepélyes keretek között üzembe helyezett, Mária Valéria hídon is!).
Eszembe jutottak 1993. évi élményeim, amikor volt szerencsém részt venni egy közös szervezésű,Bécs-Pozsony-Budapest közötti, Duna-menti, magyar-osztrák-szlovák kerékpáros szakmai tanulmányúton, ill. az 1999. évi III. Széchenyi Vízi Emléktúra tapasztalatai, a Budapest-London-Marlow útvonalon, a Dunán, Majnán, Rajnán, La Manche-csatornán és a Temzén. Menetközben Komáromban/Komarnoban a Yacht Klubban és Pozsonyban Zsoldos Dodo Yachtkikötőjében és Dévényben is megáltunk.
Akkor még nem gondoltam, hogy ha egyszer lehetőségünk lesz, hogy a magyar Duna-mentét az osztrák, német színvonalra fejlesszük, akkor a magyar politikai döntéshozó elit a “vízminőségvédelem“-re hivatkozva ugyan, de – a nemzetközi, európai gyakorlattal ellentétben – a fejlesztés helyett a jelenlegi, tarthatatlan állapotok konzerválására fog törekedni! (lásd: EU-VKI-re, ill. az OVGT-re, valamint a Duna hajózhatóságának javít(gat)ására vonatkozó, állami megbízás – duzzasztást, vízlépcsőépítést eleve kizáró -feltételeire vonatkozó, korábbi észrevételeink, javaslataink)
Ugyanakkor – a fentiekkel ellentétben – a Duna-mentén élő, szigetközi-, csallóközi polgármesterek, vízügyesek, a magyar és a szlovák oldalon élő – a BNV-re vonatkozó államközi szerződés egyoldalú felmondásának közvetlen vesztesei – saját hatáskörükben mindent megtesznek az okozott károk enyhítése, és a jószomszédi viszony ápolása érdekében! Lásd: mellékelt videó:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FBfGbGC2ArA   2:37

Nyugatmagyar videó riport: Dr. Kvarda József, Nagyszombat megye alelnöke / Szlovákia

Öreg-Dunán személyhajózás/ Pozsony-Medve, Somorjától-Rajka-Dunacsúny, Hainburgig és tovább, Bécsig…+ turisztikai / EU-támogatással, Dunaremete-Bős idegenforgalmi komp / 2012-től, …

Kérdés most már csak az, hogy a sok kis pozitív lépés a határ-menti civilek és önkormányzatok között, mikor döbbenti rá a “Nagy politiká”-kat, hogy lehet így is élni?

(Mottó: “Rövid az élet, hosszú a sír!” Érdemes lenne a döntéshozóknak mielőbb szemléletet, paradigmát, ill. „paradogmát” váltani!)

Ilyen előzmények után, kiváncsian várom, hogy a titkosított, hivatalos magyar Duna-stratégia megvalósításában részt venni szándékozó civil szervezetek mihez tudnak majd konkrétan csatlakozni?
Megemlítem, hogy egy korábbi konferencián, az akkori kormánybiztos által “beharangozott”, a Duna-stratégiával foglalkozó, magyar nyelvű honlap a mai napig nem található!
Az eddigi fejleményeket röviden öszefoglaló, a Duna-média / Szitnyai Jenő által készített videó-felvételt, ill. öszeállítást – gondolat-ébresztőként – ajánlom mindenki figyelmébe!

http://www.duna-media.hu/duna-strategia-kerdojelekkel/civil-konferenciak-11-orszagban-video_f5d3c9d6f.html   46:02

2012.02.16. Duna-média TV. Szitnyai Jenő: Duna-stratégia, kérdőjelekkel. Civil konferenciák 11 országban.

Jó szórakozást kíván,


Baráti üdvözlettel:



Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Dokumentumok és képek:

WordPress Plugin Share Bookmark Email