Száva Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve / ISRBC Nemzetközi Száva Bizottság, EU támogatás, szlovák szakmai segítségnyújtás
Vízügyek február 26th, 2012Kedves Kollégák!
Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS kapcsán, érdemes egy kicsit körülnézni a Duna vízgyűjtője mentén, hogy mit csinálnak, mit terveznek a szomszéd, EU-tag és nem EU-tag országok, ugyanazoknak a nemzetközi és EU előírásoknak (EU-VKI, EU TEN-T 18. sz. program, EU TEN-E, stb.) és nemzetközi egyezményeknek az alapján, amelyek Magyarországra is vonatkoznak! (pl. Nemzetközi Duna Bizottság / DB, Közös Nyilatkozat / DB-ICPDR-ISRBC, stb.)
Érdemes összehasonlítani – műszaki-, gazdasági-, környezet-, és természetvédelmi, valamint társadalmi szempontból – tervezési módszertanát és tartalmát illetően, az elmúlt években készült magyar tervezési-, fejlesztési dokumentumokat, a hasonló, külföldi példákkal! Elég, ha csak az Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervre / OVGT, a Stratégiai Környezeti Vizsgálatra / SKV, az EUDRS-re, az Új Széchenyi Tervre / ÚSZT, a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztésére / VTT, vagy az Alföld Program, a Duna és a Tisza Komplex Program, stb. sorsára gondolunk! (ezekkel kapcsolatos jobbító szándékú észrevételeink, javaslataink a www.realzoldek.hu honlapon is megtalálhatók, és bárki számára hozzáférhetők!)
A Száva-vízgyűjtőre 2009-ben készített, integrált, komplex szemléletű (a környezet-, természetvédelem, vízminőség-védelem mellett, az árvízvédelem, a hajózás, a turizmus, stb. fejlesztésével is foglalkozik, tiszteletben tartva a nemzetközi előírásokat is!) vízgyűjtő-gazdálkodási terv a pozitív példa arra vonatkozóan, hogy a Dél-szláv háború után, az érintett országok képesek voltak összefogni, és egy közös cél – jelen esetben a Száva-vízgyűjtő integrált, komplex, többcélú fejlesztése – érdekében, egymással érdemi, szakmai párbeszédet folytatva, az EU támogatásával, szlovák szakmai segítségnyújtással (akik dr. Mosonyi Emil professzor tanítványainak tekinthetők! lásd: Mucha prof.), letenni az asztalra egy ilyen dokumentumot. Sőt, a klímaváltozással összefüggésben, az EU új “Vízstratégiája” és új “Közlekedés-stratégiája / Fehér Könyv” figyelembe vételével – széleskörű társadalmi részvétel mellett – 2012. végéig, a 2009. évi tervet korszerűsíteni fogják!
Ehhez képest Magyarországon – a fent hivatkozott dokumentumok készítése során – a mindenkori politikai döntéshozók, teljesen figyelmen kivül hagyták a Magyar Tudományos Akadémia / MTA (Büki Gergely, Lovas Rezső, Somlyódy László, stb.), az Országos Környezetvédelmi Tanács / OKT, a Magyar Hidrológiai Társaság / MHT (Ijjas István, Szlávik Lajos, Reich Gyula), a Magyar Mérnöki Kamara (Kováts Gábor), a Magyar Hajósok Országos Szövetsége / MAHOSZ (Szalma Botond), a Budapesti Műszaki Egyetem / BMGE, a Pécsi Tudomány Egyetem / PTE (lásd: Gunter Pauli: “The Blue Economy/Kék Gazdaság” – Ulbert József), és több szakmai és civil szervezet jobbító szándékú észrevételeit, javaslatait! A Jövő Nemzedékek Országyűlési Biztosa, Fülöp Sándor, jogász létére (!), nyilvános állásfoglalásában kétségbe vonta a Duna – mint nemzetközi víziút – hajózhatóságára vonatkozó, Magyarország által is elfogadott, hajózóút-paraméterek szükségességét! Az MTA elnökét nyilt levélben támadták meg, laikus, hozzá nem értők, “ál-környezetvédők”, amiért kiállt a dunai vízlépcsők megvalósításának szükségesége mellett! (Nagymaros, Adony, Fajsz, stb.)
Az már csak “hab a tortán”, hogy időközben teljesen szétverték a – korábban szebb napokat látó, és nemzetközi hírű – magyar vízügyi igazgatás, korábban jól működő rendszerét! (Öszehasonlításul, mellékelem az ISRBC tagországok vonatkozó, szervezeti-működési sémáját, különös tekintettel a vízügyi igazgatás, a hajózás-szálítás, infrastruktúra témaköreire!)
Eközben, 2011.12.31-én, ünnepélyes keretek között helyezték üzembe, Belgrádban (Nándorfehérvár) a Szávát átívelő, új Ada hidat, a környezet rendezésével együtt!
http://www.youtube.com/watch?v=4bvGjdMYsLI&feature=player_embedded#! 1:48
Ada híd Belgrádban. 2011.12.31-én, új hidat helyeztek üzembe a Száván.
A fenti tényeken érdemes elgondolkozni, hogy hoszú-távon, ki(k)nek van igaza? Biztos, hogy csak a magyar politikai döntéshozóknak? És, ha igen, akkor ez hová fog vezetni? És ki fizeti a “révészt”?
A teljes, angol nyelvű dokumentáció az alábbi internet-linken érhető el:
Mellékelek még 2 videó-linket az új belgrádi Ada híd üzembe helyezéséről:
http://www.youtube.com/watch?v=N0nHP-tb_Ac&feature=related 4:19
SRB / Belgrád – Ada-híd építése.
PNZtraffic töltötte fel ezen a napon: 2010.10.26.
PNZ consulting designing Ltd.
Vojkova 65,
1113 Ljubljana,
Slovenia
www.pnz.si
http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=beB3soKBuHg 3:25
2011.12.31. SRB – Belgrád – Ada-híd ünnepélyes üzembe helyezése, tűzijáték.
twistersrb töltötte fel ezen a napon: 2012.01.04.
Üdv.:
—
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Legutóbbi hozzászólások