Nemzeti Vidék(fejlesztési)stratégia tényleg “A magyar vidék Alko(tmá)nya”? Egy Koncepció, egy stratégia, egy program a közigazgatás útvesztőjében, kérdőjelekkel! Mi lesz veled Magyar Föld?
Kedves Kollégák!
A Nemzeti Vidékstratégia 2 éve folyó-/ folydogáló előkészítése a magyar közigazgatás útvesztőjének “állatorvosi lova” is lehetne, amelyen jót derülhetnénk, ha nem az ország és gyerekeink jövője lenne a tét!
A koncepciótól, a stratégián át, a keret-programig végig kísértük a Vidékfejlesztési Minisztérium előterjesztéseinek sorsát, Ángyán József kezdeményezésétől, egészen lemondásáig, majd az ezt követő eseményeket, sajtó-, média-visszhangokat is! Ebből állítottunk össze egy “mezei csokrot”! 
Most már csak a kormány, ill. a kormányzópárt illetékeseinek válaszait várjuk, az elég komoly észrevételekre, és helyenként súlyos, de konkrét vádakra vonatkozóan!
Mi a magunk részéről a tárca hatáskörébe tartozó, és a vidékfejlesztést alapvetően érintő témák közül elsősorban – a földtulajdon alkotmányos, törvényes védelmével, a vízgazdálkodással, a vízkészlet-gazdálkodással, a vízenergia többcélú hasznosításával, a vízi-közlekedés, hajózás, kikötőhálózat, a multimodális logisztikai központok integrált, komplex fejlesztésével kapcsolatos konkrét elképzeléseket hiányoljuk. Nevezetesen:

Megjegyzéseink:

 

          A Nemzeti Vidékfejlesztési Koncepció / NVK 2010-2020 az idők folyamán Nemzeti Vidékstratégiára / NVS 2012-2020-ra változott.

          A 2 év késés, és a „fejlesztés” szó elhagyása, ill. a logikai és időrendi sorrend felrúgásával, a stratégia parlamenti jóváhagyása helyett, a végrehajtás keretprogramját jelentő,

          „Darányi Ignác Terv” VM részéről – a miniszterelnök jelenlétében és részvételével – történő, „bombasztikus” bejelentése, majd

          dr. Ángyán József államtitkár lemondása, ill. pár nappal későbbi „kipakolása”,

          a parlamenti pártok, és különböző szakmai szervezetek – konkrétumokkal alátámasztott – kritikái, stb.

 

kétségeket támasztanak a koncepció, a stratégia és a program szakmai-, gazdasági-, stb. megalapozottságát, ill. korrekt pályáztatási gyakorlatát érintően. (lásd: MTA Pálinkás József, Németh Tamás, Ángyán József, Gőgös Zoltán, Szabó Rebeka, Beke Károly, Varga Géza, Font Sándor tv. nyilatkozatai, ill. Menyhárt Tibor, Leader Csoport elnökének (Pápa) Orbán Viktorhoz írt nyílt levele, Tanka Endre, stb.).

 

Tartalmi szempontból ezeknél a formai és eljárásbeli problémáknál sokkal súlyosabb hiányosságai vannak a „Vidék Alkotmányá”-nak! Nevezetesen: ami lényegét tekintve, teljesen kimaradt az eddigi tervezetekből:

 

          A magyar föld „alkotmányos/törvényi” védelmének, a mezőgazdasággal, állattenyésztéssel, gyümölcs-, zöldség-, szőlő-, és bortermeléssel, stb. hivatásszerűen foglalkozó, helyben lakó állampolgárok elővásárlási jogának tényleges, gyakorlati biztosítása, a „zsebszerződések” és a spekulációs célú földvásárlások jogi úton történő, következetes felszámolása, stb.

          A vidékfejlesztés téma-, ill. problémaköréhez a vízgazdálkodás, vízkészlet-gazdálkodás, vízbázis-védelem, árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár-, vízszennyezések elleni védekezés, a vízvisszatartás, víztározás, vízkormányzás, a hegy-, és dombvidéki-, valamint síkvidéki vízrendezés konkrét műszaki-, gazdasági-, környezet-, és természetvédelmi szempontokat is kielégítő megoldása – a klímaváltozástól függetlenül is – alapvető, és elsősorban állami feladat!

          Ugyanez vonatkozik a közlekedési, megközelítési, az infrastruktúra-, és energia-hálózatok integrált és komplex fejlesztésére, különös tekintettel a környezetbarát vízi-közlekedésre, személy-, és teher-hajózásra, a vízi-, vízparti-, kerékpáros-, vidéki-, falusi-, tanyasi-, öko-, természetjáró-turizmus fejlesztésére, ill. a vízenergiák többcélú, komplex hasznosítására is. (tiszta, megújuló-, fenntartható vízenergia-termelés, mezőgazdasági öntözés, stb.!

          A fentiek kapcsolódása, integrálása a nemzetközi-, és hazai meglévő-, és tervezett hálózataihoz, az EU irányelveihez, ajánlásaihoz, politikáihoz (pl. EU 2020, KAP, EU-VKI, EU-TEN-T 18. sz. program, EU TEN-E, stb., ill. ÚSZT, Széll Kálmán Terv, EUDRS / Duna-, Tisza-stratégia, stb.)

          Az előzetes ígéreteknek megfelelően – nemzetgazdasági érdekből – a vidéki családi-, kisvállalkozások tényleges „helyzetbe hozása” a pályázati rend keretében, az egyszerűsített pályáztatás, átláthatóság, nyilvánosság, korrekt elbírálás, stb. biztosítása.

 

A fentiekből is látszik, hogy a régóta szükséges szemlélet-, paradigma-váltás sajnos még mindig nem következett be, az integrált ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés, komplex fejlesztés, finanszírozás (EU+hazai társfinanszírozás) gyakorlata még mindig nem honosodott meg hazánkban, a közigazgatási rendszerünk ezer sebből vérzik, amelyre vonatkozóan elég ha csak a vízügyi igazgatás, ill. a vízügyi szolgálat teljes és szisztematikus szétverését, ill. az összes érintett szakmai szervezet előzetes tiltakozását, nyilvános állásfoglalását, államtitkárok, főosztályvezetők felmentését, stb. emeljük ki!

 

Ki emlékszik már Illés Zoltán, Dégen Imre sírjánál elmondott szavaira? A szavakat, azonban sajnos már nem először, azokkal szöges ellentétben álló tettek követték!

 

http://www.youtube.com/watch?v=fLa9jBh0E5M   9:53

2010.11.08. Farkasréti temető. Emlékezés Dégen Imrére születésének 100. évfordulóján.

pvpstudio töltötte fel ezen a napon: 2010.11.08.

Dégen Imre születésének századik évfordulóján a Farkasréti temetőben Dr. Illés Zoltán államtitkár emlékezett a magyar vízügy kiemelkedő szervezőjére. Ennek a ténynek a hírértéke vitathatatlan, és nem igényel kommentárt. Megjegyezzük, hogy az esemény utáni napon, a BME dísztermében százéves születésnapján Mosonyi Emil akadémikusra emlékeztünk, és bronzszobrát avattuk a BME udvarán, de a világhírű akadémikusra a kormányzat részéről ott senki sem emlékezett.

 

A kérdés változatlan: mikor nyeri vissza régi hírét, nemzetközi és hazai megbecsülését az egységes magyar vízügyi szolgálat, mikor térünk vissza Széchenyi István, Vásárhelyi Pál, Baross Gábor, ill. Dégen Imre és Mosonyi Emil által kijelölt “vízi-útra”? Mikor jövünk már rá arra, hogy a sokat emlegetett “Zöld Gazdaság”-ba csak a “Kék Gazdaság”-on keresztül vezet az út? (lásd: Gunter Pauli / Római Klub: “The Blue Economy/Kék Gazdaság”, ill. PTE Ulbert József, stb. – www.realzoldek.hu honlapon megtalálható korábbi írásaink!)
Kellemes hétvégét kíván,


Baráti üdvözlettel:



Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Dokumentumok és képek:

——————————————————–

Kedves Kollégák!
Miután elküldtem a fenti tárgyú – Vidékstratégiával foglalkozó – írásomat tartalmazó e-mailemet, véletlenül kinyitottam a Népszabadság 2012. március 22-i számát, amelynek 13. oldalán, stílszerűen, “A Víz Világnapja” kapcsán találtam rá Palugyai István, dr. Somlyódy László professzorral készült interjújára, amelyet pótlólag, tájékoztatásul mellékelek néhány kiegészítő dokumentummal együtt, elsősorban azok számára, akiknek nem tűnt fel, nem olvasták, vagy csak más sajtó-orgánumból szoktak tájékozódni!
Az interjúból – a teljesség igénye nélkül – az alábbiak kiemelését tartom szükségesnek, amelyeknek tartalma sajnos egy nagyon reális “korképet”, vagy inkább “kórképet” fest a hazai vízügy, az árvíz-, belvíz-, aszály, stb. elleni védekezés jelenlegi helyzetéről, és  teljesen összhangban van awww.realzoldek.hu honlapon is megtekinthető, és dokumentumokkal is alátámasztott korábbi írásainkkal:
A két évvel ezelőtti nagy árvíz után körülbelül három hétig érdeklődött a politika, hogy itt valamit másként kellene csinálni. Aztán teljességgel elfelejtették az ügyet. Ilyen módon lassan valóban „mázlivá” kezd válni, hogy megússzuk az árvizeket. …

Én azonban rendkívül veszélyesnek tartom, hogy a Tisza-völgyben a gátak kiépítettsége csupán 60 százalékos, tehát legelőször ezt kellene teljessé tenni. …Fejlesztésről szó sincs, miközben a teljes vízi infrastruktúra vészesen öregszik. Ezt a súlyos cső-törések, üzem-zavarok, növekvő ivóvíz hálózati veszteségek, a csatorna-hálózatba való beszivárgások is jelzik. … A jövőnket most kell bebiztosítanunk, nem pedig amikor már a baj bekövetkezett. …Az elmúlt húsz évben a vízügyet általában évente egyszer átszervezték. Az idevágó főbb törvényeket is szinte évente jelentősen módosították, ráadásul úgy, hogy az egymást követő intézkedések köszönőviszonyban sem voltak egymással. Nem hiszem, hogy ez Bős-Nagymaros miatt volt, bár amikor a politikának a Duna ügyében kell valamilyen vizes kérdést kezelnie, előbb-utóbb Bős-Nagymaros, mint „krampusz a dobozból, előugrik” és akadályozza a tisztán látást. Mivel a politika nem tudta feldolgozni a szindrómát, „frászt” kap, ha a téma előkerül. Hogy a mostani kormány milyen megfontolás alapján osztotta meg a vízügy felelősségét a vidékfejlesztési és a belügyi tárca között, nem tudom. Lehet ugyan azzal magyarázni, hogy az önkormányzati kör és a katasztrófavédelem a belügyhöz tartozik, de a szakmai érveket nem ismerem. …Tény hogy a belügyminisztériumon belül a vízügy a közmunkát felügyelő helyettes államtitkárság alá tartozik. De persze pénz nélkül semmiféle gátépítő munka nem folyik. …A Magyar Tudományos Akadémiatavaly egy vaskos kötettel rukkolt ki az ország vízügyi stratégiájáról, amelynek, mint a „hazai víztudományok atyja” ön volt a szerkesztője. A szakma tehát kialakította a véleményét. Mennyiben vonta be Önöket a kormány a vízügyi kérdések megoldásába? Tudomásom szerint a Hidrológiai Társaságot és Mérnökkamarát megkérdezték, de valódi szakmai konzultációról nem tudok. A vízügy jelenlegi szétválasztása előtt e szervezetek kétségeiket és aggodalmaikat hangoztatták, és készen álltak az együttgondolkozásra. Amikor a világon mindenütt integrált vízgazdálkodásra törekszenek, nálunk ezzel épp ellentétes a folyamat. Az Európai Unió stratégiai Víz Keretirányelvének a végrehajtása is áll, nem tudni, melyik kéz is a gazda. …A kormány vagy a tárca azonban nem végeztet éghajlati és hidrológiai hatásvizsgálatokat, még a leginkább veszélyeztetett térségekre, így az Alföldre sem. Pedig e nélkül nehéz a jövő mezőgazdaságáról gondolkozni. …A tudományban csupán egy társaság, a Professzorok Batthyányi Köre hallatja manapság a hangját és ez is kritikátlanul a kormány szócsöve, sőt néha még szélsőségesebb nézetekhez is nevét adja. Nyomásgyakorló képességük ennek dacára, vagy talán épp ezért csekélynek tűnik. …De ma Magyarországon a víz és a tudomány területén egyaránt hiányzik az érdemi párbeszéd a társadalommal és a politikával. Hiányzik a hosszú távú stratégiai gondolkozás és az innovációra serkentő környezet. Remélem, lassan megszületik az a kormányzati felismerés, hogy a víz ügyeit úgy kezelni, ahogyan az elmúlt húsz évben, tovább már nem lehet.A mellékelt interjúban foglaltak alapján megállapítható, hogy a politikai rendszerváltás óta – a mindenkori kormányok és parlamentek – főleg a “Zöld-Duna mozgalmak” politikai zsarolása miatt – képtelenek voltak egy koherens vízpolitikát, víz-, árvíz-, belvíz-, aszály-stratégiát, ésszerű víz-/készletgazdálkodást, ill. értelmes szakmai párbeszédet kialakítani a tudományos-, műszaki-, gazdasági-, és a szó igazi értelmében, a környezet-, és természet védelmét képviselő szakmai-, és civil szervezetekkel. Ennek következtében Magyarországon a víznek sokkal nagyobb ára van, mint azokban az országokban, ahol a megelőzésre/prevencióra, az integrált tervezésre, a komplex fejlesztésre, finanszírozásra és a többcélú hasznosításra a gyakorlatban is fokozott figyelmet fordítanak! Nálunk a víznek nagy ára van akkor is, ha sok van, akkor is ha kevés! De a legnagyobb árat a mindenkori kormányok és parlamentek “semmit tevéséért” kell fizetnünk most nekünk, később gyermekeinknek, unokáinknak!

 

Amíg a “Víz Világnapjá“-n a vízügyért is felelős kormányzati szervek éppen azt a szervezet, ill. annak képviselőit tüntetik ki, amelyeknek jelszava: “minden szabadon folyjék!” (?), miközben a szakemberek már évtizedek óta a vizek visszatartására, víztározásra, a vízkormányzás, az árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár, vízszenyezések elleni védelemre, a vizek többcélú, komplex hasznosítására próbálják a politikai döntéshozókat rávenni, de eddig eredménytelenül!

 

Ennek bizonyítására csak 2 konkrét példát említenék:

 

– Az MTA-KSP keretében 2010.11.21-én, megjelent, Büki Gergely és Lovas Rezső “Megújuló energiák hasznosítása” c. kiadványa, amely kapcsán elvtelen támadás indult az “Ál-zöld mozgalmak” részéről Pálinkás József MTA elnök, és a kötet szerzői, szerkesztői ellen! (lásd: Lányi András nyílt levele, stb.)

– Volt szerencsém részt venni a Magyar Tudományos Akadémián, 2011.05.18-án, Pálinkás József részvételével tartott rendezvényen, amelynek keretében Somlyódy professzor bemutatta a “Magyarország vízgazdálkodása: helyzetkép és stratégiai feladatok” c. MTA-KSP dokumentumot, amelyből profeszor úrtól egy tiszteletpéldányt is sikerült szereznem, amelyért ezúton is köszönetet mondok!

 

Most talán, a Nemzeti Vidékstratégia kapcsán – a döntéshozókon kívül – a közvetlenül is érintettek felébrednek a Kárpát-medencében, a Duna-, és a Tisza völgyében, a Duna-Tisza-közi Homokhátságon élők, és talán meghallják a tudományos-, a műszaki-, gazdasági élet nemzetközi kitekintéssel és hazai tapasztalatokkal is rendelkező szakembereinek hangját, és vészjelzéseit, és rájönnek arra, hogy a “zöld gazdaság” unos-untalan hangoztatása helyett, inkább “zöld utat” kellene adni a “Kék Gazdaság”-nak! (lásd: Gunter Pauli/Római Klub: “The Blue Economy/Kék Gazdaság”, PTE / Ulbert József, stb.).

 

Jó lenne, ha alapvető szakmai kérdésekben a szakértők közötti szakmai párbeszéd és konszenzus elősegítésére törekednének a politikusok, pre-koncepciók nélkül! Ezek között először tisztázni kellene az alapfogalmakat, definíciókat, amelynek keretében – többek között – deklarálni kellene, hogy a vízenergia megújuló és fenntartható (!), amelynek többcélú hasznosítása alapvető nemzeti- nemzetgazdasági-, ökológiai-, ökonómiai érdekünk, valamint a környezetbarát közlekedési módok között a vízi-közlekedés, hajózás, személy-, és teherszállítás, logisztika, stb. kiemelt figyelmet és állami szerepvállalást igényel, stb.!

 

Ehhez, a mielőbbi szemlélet-, és paradigma-váltáshoz, az integrált tervezés és a komplex fejlesztés, valamint a többcélú hasznosítás gyakorlatának hazai bevezetéséhez kívánok sok sikert, mindannyiunk érdekében, és minél előbb!

 

Baráti üdvözlettel:

Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértőmobil: +36 30 319 2033
Dokumentumok  és képek:

WordPress Plugin Share Bookmark Email