Egykor és most. gr. Széchenyi Ödön a “Hableány” nevű gőzössel 1867.04.06-án, Pestről, a Dunán elindult Párizsba, a Világkiállításra. Ma a Dunán “hajóvonták találkozása tilos!”

Kedves Kollégák!
Gr. Széchenyi István fia, gr. Széchenyi Ödön, 1897.04.06-án indult el Pestről, a Dunán, “Hableány” nevű gőzösével, hogy Párizsig hajózzon, és részt vegyen a Párizsi Világkiállításon. Az akkori körülmények között ez a teljesítmény méltán váltott ki nagy nemzetközi visszhangot és elismerést.
A “Hableány” az 1867. évi párizsi világkiállításon nagy feltűnést keltett, a Duna–Majna–Rajna–Marne–Szajna útvonalon érkezett meg, ahol elsőkéntVerne Gyula üdvözölte. A gőzösön III. Napóleon császár és Eugénia császárné is tett egy hajóutat. A “Hableány”-t a párizsi világkiállítás aranyérmével tüntették ki, gr. Széchenyi Ödön pedig a kontinens első áthajózásáért a Becsületrendet kapta meg!
A történelmi évfordulóhoz kapcsolódva, mellékelek néhány korabeli és újabbkori dokumentumot a “Hableány“-ról, és a XXI. századi – “tipikus magyar” – utóéletéről. 
gr. Széchenyi Ödön Magyar Hajózási és Yacht Egylet / MHYE tagjai Alapítványt hoztak létre a “Hableány” korszerűsített formában történő újjáépítésére, amely a tervek szerint – a “IV. Széchenyi Vízi Emléktúra keretében – részt vett volna a 2000. évi Hannoveri Világkiállításon.
Az MHYE és pártoló tagjai adakozásából elkezdődött a tervezés, és a hajótest építése – a Komáromi Hajógyár csőd-közeli helyzete miatt – Szegeden.
Az igen költséges, folyamatban levő, befejező munkákhoz az illetékes minisztérium 60 MóFt támogatást helyezett kilátásba, amelyet az időközben történt miniszterváltást követően, azonnal, teljesen váratlanul, vissza is vont, meghiúsítva ezzel az emléktúra Magyarország számára várható, és pénzben ki sem fejezhető, nemzetközi visszhangját, és a Hannoveri Világkiállításon történő megjelenés hírértékét, és a hajón, ill. annak kikötői előterében tartandó, VIP rendezvények várható sikerét is.
A hajótest ezek után, évekig ott állt árván, csupaszon, az Óbudai Hajógyári sziget kikötőjében (!), majd a kényszerű eladás után, egy vállalkozónak sikerült befejeznie, és a Balatonra átszállítania. Napjainkban is ott, Keszthelyen teljesít szolgálatot, a külföldi és belföldi vendégek legnagyobb örömére!
Gróf Széchenyi Ödön által 1867-ben épített gőzhajó “replikája”, a Balaton egyetlen lapátkerekes személyszállító hajója!
Ilyen előzmények után, és az inkorrekt állami szerepvállalás következtében elszalasztott lehetőségek miatt, ez sajnos akkor is csak “félsiker”!
A “Hableány” 1867. évi párizsi útját – a Dunán, a Lajos-csatornán, a Majnán, a Rajnán, a Marne-on és a Szajnán – siker koronázta, pedig akkor még nem létezett a Duna-Majna-Rajna nemzetközi víziút, ill. a Mosonyi Emil professzor ötlete és konkrét javaslatai alapján, 1992-ben megvalósult, Duna-Majna “Európa”-csatorna!
A 2000. évi tervezett “IV. Széchenyi Vízi Emléktúrá”-t, és a Hannoveri Világkiállításon való részvételt, és ennek kapcsán Magyarország hírnevének öregbítését, egy minisztériumi bürokrata hiúsította meg!
2012-ben – a soros magyar EU elnökség idején jóváhagyott – Európai Duna Régió Stratégia / EUDRS végrehajtása idején – a Duna magyarországi szakaszán “hajóvonták találkozása tilos”! (?)
Baráti üdvözlettel:

Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértőmobil: +36 30 319 2033
Képek:

WordPress Plugin Share Bookmark Email