2012.05.03. BME Vízépkör. Fejes Lőrinc előadása a “Kiskörei Vízlépcső és a kapcsolódó infrastruktúra bemutatása” címmel.

Kedves Fejes Lőrinc Barátunk!
Köszönjük az érdekes, és értékes előadást, amelyről előzetesként, emlékeztetőül küldök néhány képet. Remélem, hogy a hallgatók sem felejtik majd el a látottakat, hallottakat, bele értve a 2000. évi cianid-szennyezés okozta katasztrófa elhárításában, a Körös-völgy vízellátásában, az ár-, és belvíz-védelemben, stb. a vízügyi szolgálat kiemelkedő szerepét, jelentőségét, ill. a Tiszalöki és a Kiskörei Vízlépcső, valamint a Tisza-tó adta, vízkormányzási lehetőségek ésszerű hasznosítását, amelyről a média annak idején hallgatott, és még most is hallgat! 
Valamint ígéretemhez híven a Tisza-vízgyűjtő egészét érintő dokumentum-kivonatokat (ICPDR, TICAD, stb.), amelynek elkészítésébe, ill. egyeztetésébe nem biztos, hogy be lettetek vonva! Jobb, ha tudtok róla! (az interneten ezek jelentős része – igaz általában nem magyar nyelven – de elérhető! lásd: www.see-ticad.eu ) A TICAD egyik magyar tervezőjével – Göncz Annamáriával / VÁTI – beszéltem, és Tőle a közeljövőben megkapom a fejlesztési stratégia végleges, magyar nyelvű dokumentációját, CD/DVD-n, amelyet majd tömörített formában felteszünk a www.realzoldek.hu honlapra is!
Nem hivatalos információim alapján nemcsak a VITUKI szétverése van folyamatban, hanem a VÁTI-é is, a korábbi egyik munkahelyem a BUVÁTI/BVTV évtizedekkel ezelőtti felszámolásához hasonlóan! Az MTA intézményhálózatának “korszerűsítése”, az eredetileg “Hidrobiológiai Kutatóközpont”, majd végül, de lehet, hogy nem véletlenül (!) átkeresztelt, “Ökológiai Kutatóközpont” keretében, a Duna és a Tisza, valamint a Balaton Kutató Intézet sorsáról semmi hír, azon kívül, hogy a 3 kutatóintézet, a megbízott főigazgató, Báldi András irányítás a alá került, akinek megbízatása viszont 2012.12.31-én lejár! És mi lesz addig, és főleg, azután? A Vízügyi Szolgálat és intézmény-rendszerének szétveréséről korábban már szóltunk, más hasonló szakmai és civil szervezetekkel együtt! Azt hiszem, hogy még egy nagyon gazdag ország sem engedhetné meg magának ezt a luxust, amelyet Magyarország szellemi javaival, műszaki-természettudományi értelmiségével művel, a rendszerváltás óta, folyamatosan és szisztematikusan, a jövő nemzedékek kárára!)
Érdekes lenne összehasonlítani, például ezeket és a Duna-vízgyűjtő magyarországi szakaszára kidolgozott, hasonló dokumentumokat az ISRBC-DC-ICPDR által elkészített, “Integrált Száva Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv” tartalmával, ill. annak a hajózásra, árvízvédelemre, vízenergiájának többcélú, komplex hasznosítására is vonatkozó, részletesen kidolgozott, adatokkal, műszaki-gazdasági-pénzügyi tervekkel is alátámasztott, konkrét javaslatokkal, ugyan-annak az EU Víz Keretirányelvnek az alapján, amelyre hivatkozva, mi valójában nem csináltunk semmit, se a kármegelőzés, kárelhárítás, se a következő generáció érdekében! (A meglévő állapot rögzítéséhez is hiányoztak / hiányoznak az adatok, a duzzasztásnak, ill. a vízlépcső-építésnek még az összehasonlító vizsgálatát is kizárta a mindenkori kormány-politika! A vízenergia valójában – az állami szerepvállalás szempontjából – nem számít megújulónak fenntarthatónak, se a vízi-közlekedés/szállítás, személy és teherhajózás, kikötőhálózat-fejlesztés nem számít környezetbarátnak, ellentétben az EU-val, és a Világ és Európa országainak zömével!)
Az az érzésem, hogy a hazai tervezés módszertana elavult, az EU normatívákból szelektíven válogatunk, az angol-nyelvű dokumentumok egy – szisztematikusan, előre kiválogatott – részéből egyáltalán nem készül magyar-nyelvű változat, és a fordítások szakszerűségével, és értelmezésével kapcsolatban is merülnek fel jogos kifogások, kritikák!
Magyarországon ezért nem létezik valójában – az általam is, évtizedek óta joggal hiányolt, és ezért kritizált – integrált, hosszú-távú ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés, a komplex fejlesztés-, és finanszírozás (EU+hazai társfinanszírozás), valamint a többcélú hasznosítás gyakorlata!
Sokba kerül ez nekünk, és ezért van az, hogy szinte minden fontos, stratégiai kérdésben, “szembe megyünk” Európával, de mint a Duna és a Száva példája mutatja, már a Balkánnal is!
(Lásd korábbi írásaink a www.realzoldek.hu honlapon: román-bolgár 2 vízlépcső, 2 új Duna-híd, valamint a Nemzetközi Száva Bizottság / ISRBC – Duna Bizottság / DC – ICPDR közös irányításával, Szlovénia, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Szerbia részvételével, szlovák és holland szakértők közreműködésével készült, “Integrált Száva Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv” készült, ill. készül, EU támogatással. Eközben Magyarország Kormánya 2005 óta képtelen volt – az EU támogatásban részesült – a Duna magyarországi szakasza hajózhatóságának javítására vonatkozó – de a vízlépcsős megoldást eleve kizáró – a csak magyar szakaszokra elkészült tervekhez a hatósági jóváhagyásokat biztosítani! Nem csodálkoznék, ha az EU-támogatást vissza kellene fizetnünk! És akkor még az évtizedek óta megoldatlan Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai Nemzetközi Bíróság ítéletének – szlovák partnerrel kapcsolatos egyeztetés és megállapodás alapján történő – végre nem hajtásáról még nem is szóltam!)
Néhány illusztráció, korábbi írásainkból:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1007  / Integrált tervezési filozófia, nemzetközi együttműködés
http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=981   / Száva Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve
Kellemes hétvégét, és jó szórakozást kíván,

Baráti üdvözlettel:



Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Utóirat: Előadásod ppt/pps formátumú változatát, és a kért tiszai fényképeket – bele értve a CroisiEurope francia folyam-, és tengerhajózási cég “Victor Hugo” m/s szállodahajójának 2004. évi dunai-tiszai próbaútjának folytatásáról, ill. majd a 2012. májusi érkezéséről készült/készítendő képeket is – valamint a Nemzetközi Tisza Bizottság megalakításáról, az Európai Unió Duna Régió Stratégiája/EUDRS keretében készülő, Tisza-stratégiáról szóló aktuális híreket kíváncsian várom!

 

Dokumentumok és képek:

WordPress Plugin Share Bookmark Email