Országos népi kezdeményezés Szigetköz, az Öreg-Duna és a Mosoni-Duna megmentéséért, a Duna elterelésének 20. évfordulóján! 10. rész.

Kedves Kollégák!

Lassan végéhez közeledik a “Kisalföld” aláírásgyűjtő kampánya a Szigetköz, az Öreg-Duna és a Mosoni-Duna megmentéséért, a Duna elterelésének 20. évfordulója alkalmával.

A Szigetköz problémája azonban, szorosan összefügg a Duna ausztriai és németországi szakaszán évtizedekkel ezelőtt megvalósult, és üzembe helyezett vízlépcsők közismert pozitív és negatív hatásaival, és része a Rajna-Majna-Duna transzkontinentális víziút-hálózatnak, és ezen belül a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer egészének, ill. a Duna magyarországi szakasza probléma-körének!  

Szigetköz vízgazdálkodási problémáinak egyedüli megoldását azonban – a szakértők szerint – nem az Öreg-Dunába engedett vízmennyiség, hanem a vízszint-emelés megoldása (lásd: SZITE javaslat, 3 vízlépcső!), és az Öreg-Duna medrének kitisztítása és folyamatos karbantartása jelentené, ill. biztosíthatná! (lásd: Ilka Alfréd interjú)

Ennek megtervezésénél azonban figyelembe kell, és lehet venni, hogy a – Nemzetközi Duna Bizottság / Belgrádi Egyezmény, stb.-ben vállalt nemzetközi kötelezettség-vállalásunk teljesítése alapján – Nagymarosi Vízlépcső megvalósítása esetén, annak vissza-duzzasztó hatása egészen Győrig érvényesül(het)ne!

A Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer magyar részről történő, szakmailag teljesen indokolatlan felmondása mérhetetlen károkat okozott, és okoz még ma is a magyar nemzetnek és az egész nemzetgazdaságnak is. Ennek lényegét a 93 éves Kerényi Ödön – rubin-diplomájának átvételekor, a Budapesti Műszaki Egyetemen, a Duna partján (!) elmondott beszéde, valamint ennek részleteit Kerényi A. Ödön, rubin-diplomás gépészmérnök, mellékelt tanulmánya tartalmazza!

Ennek lényege röviden az alábbiakban foglalható össze:

 

http://www.youtube.com/watch?v=4WMrFm9PKFg&feature=player_embedded#!   8:20

A jelenlegi Duna-stratégia elleni, és a Nagymarosi Vízlépcső megépítése melletti érvek:

–        kieső, évi 4 TWh  megújuló vízenergia,

–        3.2 millió tonna CO2 kibocsátás többlet

–     Tovább növekszik a Nagymarosi Vízlépcső beruházás leállítása miatt, a számvitelileg is igazolható kár és elmaradt haszon, ami 2010-ig meghaladta a 2,3 milliárd USD összeget és évente, további kb. 60  millió $-ral nő a Bősi Vízerőmű termelésének 1/3 vízjogos, magyar hányada, azaz kb. 1 milliárd kWh értékének elvesztése miatt. A teljes igazolható kár 200 Ft/$ szorzóval számítva, eddig tehát kb. 460 milliárd Ft.

–        Az anyagi kárszámítás nem tér ki az egyéb hátrányok pénzben, elméletileg kifejezhető értékére, amit a szakértők fenti összeg 2-3-szorosára is becsülnek.

A megoldás éppen ezért a probléma csak az integrált ágazati-, területi-, hálózati-, és intézményi tervezés, a komplex fejlesztés és finanszírozás (EU + hazai társfinanszírozás), valamint a többcélú hasznosítás segítségével oldható meg gazdaságosan!

Egy kiragadott folyó-szakasz – akár hagyományos, akár duzzasztásos-, vízlépcsős folyamszabályozási módszerekkel – csak időlegesen, és jelentős többlet-költséggel (tervezési-, beruházási-, kivitelezési-, és / vagy üzemeltetési-, karbantartási költség) oldható meg!

Az egész magyar Duna-szakasz hajózhatóságának (Duna Bizottság / Belgrádi Egyezmény, AGN Egyezmény, Közös Nyilatkozat, stb.), árvízvédelmének, vízenergiája többcélú hasznosításának, környezet-, és természetvédelmének, vízi-, vízparti-, kerékpáros- (EuroVelo EV-6.sz. Duna-menti), kemping-,  öko-, és kulturális turizmusának, terület-, és vidékfejlesztésének megoldása a legoptimálisabban csak így képzelhető el! Ehhez azonban, a politikai döntéshozók, ill. a Kormány által kezdeményezett, értelmes, szakmai-, tudományos alapokon nyugvó, érdemi párbeszéd-sorozatra, ill. valódi “társadalmi párbeszéd”-re lenne szükség, a nemzetközi és a hazai tapasztalatok, a Magyar Tudományos Akadémia Köztestületi Stratégiai Programjaiban (MTA-KSP – megújuló energia, vízgazdálkodás, stb.), a Magyar Hidrológiai Társaság / MHT, a Magyar Mérnöki Kamara / MMK, az Országos Környezetvédelmi Tanács / OKT vonatkozó állásfoglalásainak, ajánlásainak, stb. foglaltak részletesebb tanulmányozásával, ill. figyelembe vételével!

Ezek részletei a www.realzoldek.hu honlapon is megtalálhatók! Nevezetesen:

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=197

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=198

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=207

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=210

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=215

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=216

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=221

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=222

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=279

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=290

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=302

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=303

Ennek keretében különösen az alábbiak felülvizsgálata, és kiegészítése szükséges, a nemzetközi “jó gyakorlatok / “best practice” alapján, és figyelembe vételével:

– EU – VKI / Európai Unió Víz Keretirányelve
– OVGT / A Duna-vízgyűjtő magyarországi része Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve

             – SKV / Stratégiai Környezeti Vizsgálat

– Duna hajózhatóságának biztosítása / nem javítgatása! Lásd: EU-támogatás!
– az Európai Unió Duna Régió Stratégiája magyar részanyagának kidolgozása, stb.

A fentiek alapján – a szó igazi értelmében vett “nemzeti konzultáció”, és “nemzetközi párbeszéd” keretében – készülő fejlesztési tervek biztosíthatják, hogy a Duna ne válassza el, hanem kösse össze végre, a Kárpát-medencében, a Duna-mentén, és annak mindkét partján (legyen az “bal”, vagy “jobb” oldal!) élő népeket, nemzeteket, ill. Szigetközieket és Csallóközieket egyaránt! De ehhez összefogásra van, ill. lenne szükség, párt-hovatartozástól függetlenül! Csak így biztosítható, hogy a Dunában – “párt-politika” helyett, végre – újból friss víz folyjon, és a “Zöld Duna” helyett végre, újból “Kék Dunánk” legyen!

Ehhez kívánunk sok sikert!


Baráti üdvözlettel:



Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

 

Mellékletek:

1 – szigetkoz10 – tömörített fájl letöltése

2 – szigetkoz101

 

.

 

WordPress Plugin Share Bookmark Email