Országos népi kezdeményezés Szigetköz, az Öreg-Duna és a Mosoni-Duna megmentéséért, a Duna elterelésének 20. évfordulóján! 10. rész
Vízügyek július 11th, 2012Kedves Kollégák!
Lassan végéhez közeledik a “Kisalföld” aláírásgyűjtő kampánya a Szigetköz, az Öreg-Duna és a Mosoni-Duna megmentéséért, a Duna elterelésének 20. évfordulója alkalmával.
A Szigetköz problémája azonban, szorosan összefügg a Duna ausztriai és németországi szakaszán évtizedekkel ezelőtt megvalósult, és üzembe helyezett vízlépcsők közismert pozitív és negatív hatásaival, és része a Rajna-Majna-Duna transzkontinentális víziút-hálózatnak, és ezen belül a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-
Szigetköz vízgazdálkodási problémáinak egyedüli megoldását azonban – a szakértők szerint – nem az Öreg-Dunába engedett vízmennyiség, hanem a vízszint-emelés megoldása (lásd: SZITE javaslat, 3 vízlépcső!), és az Öreg-Duna medrének kitisztítása és folyamatos karbantartása jelentené, ill. biztosíthatná! (lásd: Ilka Alfréd interjú)
Ennek megtervezésénél azonban figyelembe kell, és lehet venni, hogy a – Nemzetközi Duna Bizottság / Belgrádi Egyezmény, stb.-ben vállalt nemzetközi kötelezettség-vállalásunk teljesítése alapján – Nagymarosi Vízlépcső megvalósítása esetén, annak vissza-duzzasztó hatása egészen Győrig érvényesül(het)ne!
A Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszer magyar részről történő, szakmailag teljesen indokolatlan felmondása mérhetetlen károkat okozott, és okoz még ma is a magyar nemzetnek és az egész nemzetgazdaságnak is. Ennek lényegét a 93 éves Kerényi Ödön – rubin-diplomájának átvételekor, a Budapesti Műszaki Egyetemen, a Duna partján (!) elmondott beszéde, valamint ennek részleteit Kerényi A. Ödön, rubin-diplomás gépészmérnök, mellékelt tanulmánya tartalmazza!
Ennek lényege röviden az alábbiakban foglalható össze:
http://www.youtube.com/watch?
A jelenlegi Duna-stratégia elleni, és a Nagymarosi Vízlépcső megépítése melletti érvek:
– kieső, évi 4 TWh megújuló vízenergia,
– 3.2 millió tonna CO2 kibocsátás többlet
– Tovább növekszik a Nagymarosi Vízlépcső beruházás leállítása miatt, a számvitelileg is igazolható kár és elmaradt haszon, ami 2010-ig meghaladta a 2,3 milliárd USD összeget és évente, további kb. 60 millió $-ral nő a Bősi Vízerőmű termelésének 1/3 vízjogos, magyar hányada, azaz kb. 1 milliárd kWh értékének elvesztése miatt. A teljes igazolható kár 200 Ft/$ szorzóval számítva, eddig tehát kb. 460 milliárd Ft.
– Az anyagi kárszámítás nem tér ki az egyéb hátrányok pénzben, elméletileg kifejezhető értékére, amit a szakértők fenti összeg 2-3-szorosára is becsülnek.
A megoldás éppen ezért a probléma csak az integrált ágazati-, területi-, hálózati-, és intézményi tervezés, a komplex fejlesztés és finanszírozás (EU + hazai társfinanszírozás), valamint a többcélú hasznosítás segítségével oldható meg gazdaságosan!
Egy kiragadott folyó-szakasz – akár hagyományos, akár duzzasztásos-, vízlépcsős folyamszabályozási módszerekkel – csak időlegesen, és jelentős többlet-költséggel (tervezési-, beruházási-, kivitelezési-, és / vagy üzemeltetési-, karbantartási költség) oldható meg!
Az egész magyar Duna-szakasz hajózhatóságának (Duna Bizottság / Belgrádi Egyezmény, AGN Egyezmény, Közös Nyilatkozat, stb.), árvízvédelmének, vízenergiája többcélú hasznosításának, környezet-, és természetvédelmének, vízi-, vízparti-, kerékpáros- (EuroVelo EV-6.sz. Duna-menti), kemping-, öko-, és kulturális turizmusának, terület-, és vidékfejlesztésének megoldása a legoptimálisabban csak így képzelhető el! Ehhez azonban, a politikai döntéshozók, ill. a Kormány által kezdeményezett, értelmes, szakmai-, tudományos alapokon nyugvó, érdemi párbeszéd-sorozatra, ill. valódi “társadalmi párbeszéd”-re lenne szükség, a nemzetközi és a hazai tapasztalatok, a Magyar Tudományos Akadémia Köztestületi Stratégiai Programjaiban (MTA-KSP – megújuló energia, vízgazdálkodás, stb.), a Magyar Hidrológiai Társaság / MHT, a Magyar Mérnöki Kamara / MMK, az Országos Környezetvédelmi Tanács / OKT vonatkozó állásfoglalásainak, ajánlásainak, stb. foglaltak részletesebb tanulmányozásával, ill. figyelembe vételével!
Ezek részletei a www.realzoldek.hu honlapon is megtalálhatók! Nevezetesen:
http://realzoldek.hu/modules.
http://realzoldek.hu/modules.
http://realzoldek.hu/modules.
http://realzoldek.hu/modules.
http://realzoldek.hu/modules.
http://realzoldek.hu/modules.
http://realzoldek.hu/modules.
http://realzoldek.hu/modules.
http://realzoldek.hu/modules.
http://realzoldek.hu/modules.
http://realzoldek.hu/modules.
http://realzoldek.hu/modules.
Ennek keretében különösen az alábbiak felülvizsgálata, és kiegészítése szükséges, a nemzetközi “jó gyakorlatok / “best practice” alapján, és figyelembe vételével:
– EU – VKI / Európai Unió Víz Keretirányelve
– OVGT / A Duna-vízgyűjtő magyarországi része Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve
– Duna hajózhatóságának biztosítása / nem javítgatása! Lásd: EU-támogatás!
– az Európai Unió Duna Régió Stratégiája magyar részanyagának kidolgozása, stb.A fentiek alapján – a szó igazi értelmében vett “nemzeti konzultáció”, és “nemzetközi párbeszéd” keretében – készülő fejlesztési tervek biztosíthatják, hogy a Duna ne válassza el, hanem kösse össze végre, a Kárpát-medencében, a Duna-mentén, és annak mindkét partján (legyen az “bal”, vagy “jobb” oldal!) élő népeket, nemzeteket, ill. Szigetközieket és Csallóközieket egyaránt! De ehhez összefogásra van, ill. lenne szükség, párt-hovatartozástól függetlenül! Csak így biztosítható, hogy a Dunában – “párt-politika” helyett, végre – újból friss víz folyjon, és a “Zöld Duna” helyett végre, újból “Kék Dunánk” legyen!
Ehhez kívánunk sok sikert!
Baráti üdvözlettel:
—
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Mellékletek:
1 – szigetkoz10 – tömörített fájl letöltése
2 – szigetkoz101
.
július 14th, 2012 at 08:51
A kiskulakpart teljes mértékben osztja az önök véleményét a Dunával kapcsolatban,csak a Bős-Nagymaros nacionalizmus köti az összes magyar párt kezét a nem cselekvéshez.A Duna energiájának hasznosítása mellett logisztikai hasznosítást is javasolunk.