A soros magyar EU-elnökség idején jóváhagyott, “Európai Unió Duna Régió Stratégiája” elmúlt 1 éve, képekben, Johannes Hahn EU-biztos látogatása a Duna-mentén. 1. rész
Közélet július 19th, 2012Kedves Kollégák!
Eltelt 1 év, az “Európai Unió Duna Régió Stratégiájának / EUDRS” a soros magyar EU-elnökség idején történt elfogadása óta. A magyar Duna-stratégiának viszont azóta sincs – a kormánybiztos által megígért – magyar internetes honlapja. Az MTI korábban, rövid hírben jelentette, hogy a magyar kormány jóváhagyta a magyar Duna-stratégia 23 kiemelt projektjét, de ennek részleteiről hivatalos közlemény azóta sem jelent meg! Kérdésünkre az illetékesek közölték, hogy a lista “szigorúan titkos”.
A soros lengyel, majd a dán EU-elnökség idején a Duna-stratégiával történtekről semmi hivatalos konkrétum azóta sem jelent meg magyarul. Úgy tűnik, hogy ez csak az EU és a Kormányok “magán-ügye” lenne, miközben formálisan szorgalmazzák a “civil társadalom” aktív részvételét! (lásd:DanubeNet for NGO’s konferencia-sorozata a Duna-menti országokban!)
A Duna sorsa iránt érdeklődők számára azonban, nem közömbös, hogy mi történik (vagy megint nem történik semmi a Dunával, és a Duna továbbra is csak “szimbólum” marad, vagy “Kék” helyett, “Zöld” lesz!?) a gyakorlatban, a Duna – jobb sorsra érdemes – magyarországi szakaszán! Az írott és az elektronikus sajtóban, “hébe-hóba” megjelent “kósza hírek” azonban, nem túl biztatóak! Ezek közül – a teljesség igénye nélkül – elég, ha csak az alábbiakra utalunk (további részletek: awww.realzoldek.hu honlapon is megtalálhatók!):
A Duna magyarországi szakaszának hajózhatósága, árvízvédelme, vízgazdálkodása, környezet-, és természetvédelme, vízi-, vízparti-, és kerékpáros turizmusának, kikötő-hálózatának fejlesztése, vízenergiájának többcélú, komplex hasznosítása változatlanul megoldatlan! (a sorozatos haváriákról, a löszfal-omlásokról, a hajózási korlátozásokról, és legutóbb, a Szigetköz, az Öreg-Duna, a Mosoni-Duna megmentése érdekében, a “Kisalföld” c. lap és a “Lapcom” kiadó által – a Duna elterelésének 20. évfordulóján – szervezett népi kezdeményezésről, és aláírásgyűjtő-kampányról awww.realzoldek.hu honlapon mi is beszámoltunk!)
2012.07.16. DunaMédia Krónika. Népi kezdeményezés – „Vizet a Dunába!”
Magyar részről – hivatalosan – csak annyit lehetett megtudni, hogy a Duna-stratégia keretében elfogadott 4 fő cél, 11 fő prioritásán (PA1-11.) belül, Magyarország 3 témában vállalt főkoordinátori szerepet. Nevezetesen:
– PA2. Fenntartható/megújuló energia. H-CZ Csehországgal közösen. (főkoordinátor? Orbán Anita, KüM nagykövet?)
– PA4. Vízminőség. H-SK Szlovákiával közösen (dr. Perger László főkoordinátor)
– PA5. Környezeti kockázatok, árvízvédelem. H-R Romániával közösen (dr. Bakonyi Péter főkoordinátor)
Érdekességként megemlítem, hogy
– a PA1a. Hajózás témakörében – amelynek főkoordinátorai Ausztria és Románia – a magyar részről kijelölt nemzeti kapcsolattarttó: Berencsi Miklós, “közutas”! (Ugyanakkor az NFM egyetlen hajózási szakértőjét, Marton Tamást időközben nyugdíjazták!)
– a PA2. a Fenntartható/Megújuló energia témakörében Orbán Anita, a Külügyminisztérium “megbízott nagykövete” a főkoordinátor! (Eddig csak 1 ülésről, és annak napirendjén, a “Duna-stratégia ürügyén” is, csak a “gázpiac”-ról tartott előadás szerepelt, a vízenergia többcélú hasznosításáról egy szó sem esett! lásd: REKK tanulmány!)
Az interneten – általában csak angol, esetleg német nyelven – található fontosabb hírekről megpróbáltunk rövid tájékoztatást adni. Sajnos több rendezvényről, konferenciáról (pl. PA1a. hajózás, A-R főkoordinátor) a szervezők érdemi információt még utólag sem töltöttek fel! (pl.legutóbb az osztrákok igen, de a szlovákok még nem, stb.!).
Általánosságban megállapítható, hogy a Duna-stratégia jóváhagyott témakörei – pl. hajózás-energia-vízminőség-kör
Ugyanígy nem világos, hogy Magyarország – ugyanazoknak az EU irányelveknek, ajánlásoknak, nemzetközi egyezményeknek az alapján – több kérdésben, miért megy szembe Európával, ill. a Duna-menti országok többségével? És hova fog ez vezetni?
Az EUDRS részét képezi ugyanis több, a Duna-vízgyűjtőjén megvalósuló, jelentős fejlesztés, amelyhez az EU támogatást ad, ill. biztosít, Magyarország még azokkal az EU-támogatási lehetőségekkel sem él, amelyet már megkapott (lásd: Duna hajózhatóságának javít(gat)ására biztosított EU támogatás átcsoportosítási kísérlete kerékpárút építésre!):
– a Száva Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve, az ISRBC / Nemzetközi Száva Vízgyűjtő Bizottság irányításával, és az érintett 5 ország közreműködésével, az EU, valamint holland és szlovák vízügyi szakértők részvételével! (a fejlesztési programjukban hajózás-, kikötő-, víziturizmus-fejlesztés, vízenergia-hasznosítás, stb. is szerepel! Ugyanakkor a Nemzetközi Tisza-vízgyűjtő Bizottság tervezett létrehozása, Szolnoki székhellyel sehol sem szerepel! A Tisza nemzetközi víziúttá nyilvánítását – amelyet a magyar kormány a szakminisztérium előterjesztése alapján, kezdeményezett, és az összes érintett ország támogatott – a magyar Vidékfejlesztési Minisztérium “torpedózta” meg!),
– a Duna bolgár-román közös szakaszán 2 vízlépcső-komplexum (Turnu Magurele-Nikopol, Calarasi-Silistra), 2 híd (Vidin-Calafat), kikötőhálózat-fejlesztés, ugyancsak EU támogatással!
– Ugyanezekre az előírásokra hivatkozva / félre-értelmezve (!) a magyar kormány nem csinál semmit! (politikai döntés tiltja a duzzasztást, vízlépcső-építést a magyar szakaszon, a Duna hajózhatóságának javít(gat)ására – az EU támogatásával – elkészült, és jóváhagyott tervek hatósági engedélyét a VM “környezetvédelemért felelős” (?) államtitkár visszavonatta! A Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai per évtizedek óta mérgezi a szlovák-magyar kapcsolatokat, a vonatkozó ítélet végrehajtására – jó szándékú egyeztetések és konszenzusos megállapodás hiányában – eddig nem került sor! Ennek negatív hatásai elsősorban Magyarországot, és ezen belül kiemelten, Szigetköz és Győr térségét, valamint részben a Csallóköz magyar-lakta térségét is érintik! (lásd: előzmények!).
Az interneten, az EU Európai Bizottság, az Európai Parlament, stb. idegennyelvű honlapjain, és néhány magyar honlapon (pl. DunaMédia) találtam a Duna-stratégiára vonatkozó videókat, cikkeket és tudósításokat:
http://ec.europa.eu/regional_
Európai Unió Duna Régió Stratégiája. Európai Bizottság Regionális Politikai Főigazgatóság. 4 minta-projekt rövid bemutatása
http://ec.europa.eu/
2012.06.27. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Ausztriában. Bécs. „A Duna Bécstől keletre” projekt megtekintése.
http://ec.europa.eu/
2012.06.28. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Szlovákiában. Pozsony, Bősi Vízlépcső, hajózsilip, hajózás a Dunán.
http://ec.europa.eu/
2012.06.28. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Magyarországon. Budapest /Völner Pállal megbeszélés – dunai hajózás, BKSZT sajtótájékoztató, szennyvíztisztító megtekintése,Mohács / Schengeni határ-kikötő megtekintése
http://ec.europa.eu/
2012.06.29. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Horvátországban. Novi Sad / Újvidék. Alapkőletétel,
http://ec.europa.eu/
2012.06.29. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Horvátországban / Novi Sad / Újvidék, és Szerbiában. Belgrád. Új híd a Dunán, hajózás?
http://ec.europa.eu/
2012.06.30. Duna-stratégia. Johannes Hahn Romániában és Bulgáriában. Vaskapu 1. Vízlépcső / Vízerőmű bemutatása
http://ec.europa.eu/
2012.07.01. Duna-stratégia. Johannes Hahn Bulgáriában. Felavatták a „Trakia” autópályát. Szófia-Fekete-tenger között.
2012.06.29. Duna-média. Duna-stratégia. Johannes Hahn sajtótájékoztatója Csepelen, a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telepen / BKSZT. Johannes Hahn, Kovács Pál NFM államtitkár, Medgyesy Balázs Duna-stratégia kormánybiztosa társaságában. Előtte Völner Pál NFM államtitkárral történt egyeztetés a Duna hajózhatósága ügyében, a Luxemburgi Miniszteri Nyilatkozat aláírásától magyar részről történő elzárkózás okainak tisztázása miatt.
2012.07.10. Duna-média. Duna-stratégia sorozat 12. része..
12. rész. EU-biztos a Csepel-szigeten. Johannes Hahn a Duna-stratégiáról.
Műsor tartalma:
Johannes Hahn: ne függjünk az energiaszolgáltatóktól! – Kormánybiztos a magyar programról -Luxemburgi nyilatkozat: kihátrálunk? – Biogáz – szennyvízből.
Az EU-biztos, Johannes Hahn, Duna-menti országokban tett látogatás-sorozatának országonkénti programját érdemes végig-gondolni, és a következtetéseket levonni!
Azt hiszem, hogy a programok összeállítása közötti különbség elég szembe-ötlő, nem kell hozzá kommentár! De, hogy Magyarországon sürgősen, mielőbb, alapvető szemléletváltásra van szükség, ami a vízkészletgazdálkodást, az árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár-, vízszennyezés elleni védelmet, a vízenergia többcélú hasznosítását, a vízi-közlekedés/hajózás-, kikötőhálózat-, a vízi-, vízparti-, kerékpáros-, öko-, kulturális-turimus integrált tervezését, komplex fejlesztését illeti, az biztos!
Johannes Hahn EU-biztos Duna-menti látogatásának további tapasztalatait – terjedelmi korlátok miatt – a következő 2. részben folytatjuk!
Baráti üdvözlettel:
—
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Utóirat / használati utasítás: a mellékelt videók megnyítása után érdemes megnézni, hogy a jobb alsó sarokban “‘YouTube” ikon, ill. “teljes képernyő” található-e? A lényegesen jobb képminőség és nagyobb képméret elérése érdekében érdemes ezeket bekapcsolni! Jó szórakozást kivánok a videók megtekintéséhez. Az EU honlapról származó egyes videók magyarázó szövegei automatikus “magyar” fordításban is megnézhetők, de elég rossz és hibás minőségben!
Mellékletek:
MagyarEUelnokseg1 – tömörített fájl letöltése
.
Legutóbbi hozzászólások