A soros magyar EU-elnökség idején jóváhagyott, “Európai Unió Duna Régió Stratégiája” elmúlt 1 éve, képekben, Johannes Hahn EU-biztos látogatása a Duna-mentén. 1. rész

Kedves Kollégák!

Eltelt 1 év, az “Európai Unió Duna Régió Stratégiájának / EUDRS” a soros magyar EU-elnökség idején történt elfogadása óta. A magyar Duna-stratégiának viszont azóta sincs – a kormánybiztos által megígért – magyar internetes honlapja. Az MTI korábban, rövid hírben jelentette, hogy a magyar kormány jóváhagyta a magyar Duna-stratégia 23 kiemelt projektjét, de ennek részleteiről hivatalos közlemény azóta sem jelent meg! Kérdésünkre az illetékesek közölték, hogy a lista “szigorúan titkos”. 

A soros lengyel, majd a dán EU-elnökség idején a Duna-stratégiával történtekről semmi hivatalos konkrétum azóta sem jelent meg magyarul. Úgy tűnik, hogy ez csak az EU és a Kormányok “magán-ügye” lenne, miközben formálisan szorgalmazzák a “civil társadalom” aktív részvételét! (lásd:DanubeNet for NGO’s konferencia-sorozata a Duna-menti országokban!)

A Duna sorsa iránt érdeklődők számára azonban, nem közömbös, hogy mi történik (vagy megint nem történik semmi a Dunával, és a Duna továbbra is csak “szimbólum” marad, vagy “Kék” helyett, “Zöld” lesz!?) a gyakorlatban, a Duna – jobb sorsra érdemes – magyarországi szakaszán! Az írott és az elektronikus sajtóban, “hébe-hóba” megjelent “kósza hírek” azonban, nem túl biztatóak! Ezek közül – a teljesség igénye nélkül – elég, ha csak az alábbiakra utalunk (további részletek: awww.realzoldek.hu honlapon is megtalálhatók!):

A Duna magyarországi szakaszának hajózhatósága, árvízvédelme, vízgazdálkodása, környezet-, és természetvédelme, vízi-, vízparti-, és kerékpáros turizmusának, kikötő-hálózatának fejlesztése, vízenergiájának többcélú, komplex hasznosítása változatlanul megoldatlan! (a sorozatos haváriákról, a löszfal-omlásokról, a hajózási korlátozásokról, és legutóbb, a Szigetköz, az Öreg-Duna, a Mosoni-Duna megmentése érdekében, a “Kisalföld” c. lap és a “Lapcom” kiadó által – a Duna elterelésének 20. évfordulóján – szervezett népi kezdeményezésről, és aláírásgyűjtő-kampányról awww.realzoldek.hu honlapon mi is beszámoltunk!)

http://www.duna-media.hu/dunamedia-kronika-2012-07-16/nepi-kezdemenyezes-%e2%80%9evizet-a-dunaba-%e2%80%9dregeszeti-feltarast-tamogat-az-onkormanyzat-orszagos-ikertalalkozo-%e2%80%93-szepsegversennyel-es-flekkennel-adj-vert-adj-eselyt-szerd-video_cde33f082.html   10.55 (0:00-2:15-ig!)

2012.07.16. DunaMédia Krónika. Népi kezdeményezés – „Vizet a Dunába!”
Magyar részről – hivatalosan – csak annyit lehetett megtudni, hogy a Duna-stratégia keretében elfogadott 4 fő cél, 11 fő prioritásán (PA1-11.) belül, Magyarország 3 témában vállalt főkoordinátori szerepet. Nevezetesen:

– PA2. Fenntartható/megújuló energia. H-CZ Csehországgal közösen. (főkoordinátor? Orbán Anita, KüM nagykövet?)
– PA4. Vízminőség. H-SK Szlovákiával közösen (dr. Perger László főkoordinátor)
– PA5. Környezeti kockázatok, árvízvédelem. H-R Romániával közösen (dr. Bakonyi Péter főkoordinátor)

Érdekességként megemlítem, hogy

– a PA1a. Hajózás témakörében – amelynek főkoordinátorai Ausztria és Románia – a magyar részről kijelölt nemzeti kapcsolattarttó: Berencsi Miklós, “közutas”! (Ugyanakkor az NFM egyetlen hajózási szakértőjét, Marton Tamást időközben nyugdíjazták!)
– a PA2. a Fenntartható/Megújuló energia témakörében Orbán Anita, a Külügyminisztérium “megbízott nagykövete” a főkoordinátor! (Eddig csak 1 ülésről, és annak napirendjén, a “Duna-stratégia ürügyén” is, csak a “gázpiac”-ról tartott előadás szerepelt, a vízenergia többcélú hasznosításáról egy szó sem esett! lásd: REKK tanulmány!)

Az interneten – általában csak angol, esetleg német nyelven – található fontosabb hírekről megpróbáltunk rövid tájékoztatást adni. Sajnos több rendezvényről, konferenciáról (pl. PA1a. hajózás, A-R főkoordinátor) a szervezők érdemi információt még utólag sem töltöttek fel! (pl.legutóbb az osztrákok igen, de a szlovákok még nem, stb.!).

Általánosságban megállapítható, hogy a Duna-stratégia jóváhagyott témakörei – pl. hajózás-energia-vízminőség-környezeti kockázatok, stb. – közötti vélt, vagy valós ellentétek menetközbeni feloldására vonatkozó egyeztetésekre nem került sor. Tisztázatlan, hogy erre mikor, és kinek az irányításával fog sor kerülni, vagy egyáltalán, sor fog-e erre kerülni, még a 2012.11.27.28-án, a németországi Regensburgban megrendezésre kerülő, I. EU Duna-stratégia Fórum előtt?

Ugyanígy nem világos, hogy Magyarország – ugyanazoknak az EU irányelveknek, ajánlásoknak, nemzetközi egyezményeknek az alapján – több kérdésben, miért megy szembe Európával, ill. a Duna-menti országok többségével? És hova fog ez vezetni?

Az EUDRS részét képezi ugyanis több, a Duna-vízgyűjtőjén megvalósuló, jelentős fejlesztés, amelyhez az EU támogatást ad, ill. biztosít, Magyarország még azokkal az EU-támogatási lehetőségekkel sem él, amelyet már megkapott (lásd: Duna hajózhatóságának javít(gat)ására biztosított EU támogatás átcsoportosítási kísérlete kerékpárút építésre!):

– a Száva Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve, az ISRBC / Nemzetközi Száva Vízgyűjtő Bizottság irányításával, és az érintett 5 ország közreműködésével, az EU, valamint holland és szlovák vízügyi szakértők részvételével! (a fejlesztési programjukban hajózás-, kikötő-, víziturizmus-fejlesztés, vízenergia-hasznosítás, stb. is szerepel! Ugyanakkor a Nemzetközi Tisza-vízgyűjtő Bizottság tervezett létrehozása, Szolnoki székhellyel sehol sem szerepel! A Tisza nemzetközi víziúttá nyilvánítását – amelyet a magyar kormány a szakminisztérium előterjesztése alapján, kezdeményezett, és az összes érintett ország támogatott – a magyar Vidékfejlesztési Minisztérium “torpedózta” meg!),
– a Duna bolgár-román közös szakaszán 2 vízlépcső-komplexum (Turnu Magurele-Nikopol, Calarasi-Silistra), 2 híd (Vidin-Calafat), kikötőhálózat-fejlesztés, ugyancsak EU támogatással!
– Ugyanezekre az előírásokra hivatkozva / félre-értelmezve (!) a magyar kormány nem csinál semmit! (politikai döntés tiltja a duzzasztást, vízlépcső-építést a magyar szakaszon, a Duna hajózhatóságának javít(gat)ására – az EU támogatásával – elkészült, és jóváhagyott tervek hatósági engedélyét a VM “környezetvédelemért felelős” (?) államtitkár visszavonatta! A Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai per évtizedek óta mérgezi a szlovák-magyar kapcsolatokat, a vonatkozó ítélet végrehajtására – jó szándékú egyeztetések és konszenzusos megállapodás hiányában – eddig nem került sor! Ennek negatív hatásai elsősorban Magyarországot, és ezen belül kiemelten, Szigetköz és Győr térségét, valamint részben a Csallóköz magyar-lakta térségét is érintik! (lásd: előzmények!).

Az interneten, az EU Európai Bizottság, az Európai Parlament, stb. idegennyelvű honlapjain, és néhány magyar honlapon (pl. DunaMédia) találtam a Duna-stratégiára vonatkozó videókat, cikkeket és tudósításokat:

 

http://ec.europa.eu/regional_policy/videos/video-details.cfm?LAN=HU&vid=564   6:40 magyar nyelvű!

Európai Unió Duna Régió Stratégiája. Európai Bizottság Regionális Politikai Főigazgatóság. 4 minta-projekt rövid bemutatása

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=86529   3:09

2012.06.27. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Ausztriában. Bécs. „A Duna Bécstől keletre” projekt megtekintése.

 

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=86414   3:22

2012.06.28. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Szlovákiában. Pozsony, Bősi Vízlépcső, hajózsilip, hajózás a Dunán.

 

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=86485   3:05

2012.06.28. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Magyarországon. Budapest /Völner Pállal megbeszélés – dunai hajózás, BKSZT sajtótájékoztató, szennyvíztisztító megtekintése,Mohács / Schengeni határ-kikötő megtekintése

 

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=86455   4:11

2012.06.29. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Horvátországban. Novi Sad / Újvidék. Alapkőletétel,

 

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=86489   11:37

2012.06.29. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Horvátországban / Novi Sad / Újvidék, és Szerbiában. Belgrád. Új híd a Dunán, hajózás?

 

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=86456   8:26

2012.06.30. Duna-stratégia. Johannes Hahn Romániában és Bulgáriában. Vaskapu 1. Vízlépcső / Vízerőmű bemutatása

 

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?sitelang=en&ref=86457   4:43

2012.07.01. Duna-stratégia. Johannes Hahn Bulgáriában. Felavatták a „Trakia” autópályát. Szófia-Fekete-tenger között.

 

http://www.duna-media.hu/dunamedia-kronika-2012-06-29/eu-biztos-a-csepel-szigeten-egyuttmukodes-a-duna-strategiaban-szigetszentmiklos-lesz-az-uj-vizszolgaltato-kozpontja-szombattol-hosegriado-parlagfu-vasarnap-mar-buntetnek-szeptemb-video_9724ae1c4.html   13:40 (0:00-3:21)

2012.06.29. Duna-média. Duna-stratégia. Johannes Hahn sajtótájékoztatója Csepelen, a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telepen / BKSZT. Johannes Hahn, Kovács Pál NFM államtitkár, Medgyesy Balázs Duna-stratégia kormánybiztosa társaságában. Előtte Völner Pál NFM államtitkárral történt egyeztetés a Duna hajózhatósága ügyében, a Luxemburgi Miniszteri Nyilatkozat aláírásától magyar részről történő elzárkózás okainak tisztázása miatt.

 

http://www.duna-media.hu/2012-07-10/duna-strategia-12-resz-eu-biztos-a-csepel-szigeten-video_d39e220fc.html   10:20

2012.07.10. Duna-média. Duna-stratégia sorozat 12. része..

12. rész. EU-biztos a Csepel-szigeten. Johannes Hahn a Duna-stratégiáról.

Műsor tartalma:

Johannes Hahn: ne függjünk az energiaszolgáltatóktól! – Kormánybiztos a magyar programról -Luxemburgi nyilatkozat: kihátrálunk? – Biogáz – szennyvízből.
Az EU-biztos, Johannes Hahn, Duna-menti országokban tett látogatás-sorozatának országonkénti programját érdemes végig-gondolni, és a következtetéseket levonni!

Azt hiszem, hogy a programok összeállítása közötti különbség elég szembe-ötlő, nem kell hozzá kommentár! De, hogy Magyarországon sürgősen, mielőbb, alapvető szemléletváltásra van szükség, ami a vízkészletgazdálkodást, az árvíz-, belvíz-, aszály-, jégár-, vízszennyezés elleni védelmet, a vízenergia többcélú hasznosítását, a vízi-közlekedés/hajózás-, kikötőhálózat-, a vízi-, vízparti-, kerékpáros-, öko-, kulturális-turimus integrált tervezését, komplex fejlesztését illeti, az biztos!

Johannes Hahn EU-biztos Duna-menti látogatásának további tapasztalatait – terjedelmi korlátok miatt – a következő 2. részben folytatjuk!

Baráti üdvözlettel:

Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Utóirat / használati utasítás: a mellékelt videók megnyítása után érdemes megnézni, hogy a jobb alsó sarokban “‘YouTube” ikon, ill. “teljes képernyő” található-e? A lényegesen jobb képminőség és nagyobb képméret elérése érdekében érdemes ezeket bekapcsolni! Jó szórakozást kivánok a videók megtekintéséhez. Az EU honlapról származó egyes videók magyarázó szövegei automatikus “magyar” fordításban is megnézhetők, de elég rossz és hibás minőségben!

 

Mellékletek:

MagyarEUelnokseg1 – tömörített fájl letöltése

 

.

 

 

WordPress Plugin Share Bookmark Email