A magyar Duna-stratégia elválaszt, vagy összeköt? 6. rész. Budapest a “Duna királynője”? Mit tehetne ezért a Kormány, a Főváros és a Kerületek, hogy az is maradjon?

Kedves Kollégák!

Az Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS magyar programjának általános hiányosságairól és problémáiról korábban már részletesen beszámoltunk (csak a Duna és a Stratégia hiányzik belőle!), ill. folyamatosan beszámolunk (lásd: www.realzoldek.hu), de a Budapestet, az ország Fővárosát, a “Duna királynőjé”-t, és ezen belül a Budai Várnegyedet, a Dunai rakpartokat – mint az UNESCO “Világörökség” részét érintő – kérdéseinket, észrevételeinket, javaslatainkat későbbre szántuk, megvárva – többek között – aközigazgatási és az önkormányzati törvény módosítását, amelynek keretében tisztázódnia kellett volna az állami szerepvállalásnak, akötelező állami feladatoknak, a Fővárosi-, és a Kerületi Önkormányzatok közötti egyértelmű feladat-, hatáskör-, és illetékességi körök elhatárolásának, az ésszerűség, a logika és – a parciális érdekekkel szemben – az össz-nemzeti érdekek figyelembe vételével, a Főváros egységes, integrált tervezhetőségének, komplex fejlesztésének biztosításával! 

A Főváros a választások után, a Duna-stratégia kapcsán, több kísérletet tett, részben Brüsszelben (Hutiray Gyula), részben Pozsonyban (Tarlós István – Milan Ftácnik ), konkrét gyakorlati lépések megtételére, szakmai alapokon nyugvó, együttműködések kialakítására. A jószándékban nem kételkedhetünk, de a gyakorlati eredményekre úgy látszik még várni kell!

Nézzük meg, hogy mit mondott György István főpolgármesterhelyettes 2011.04.11-én, a Fővárosi Önkormányzat közlekedés-fejlesztési elképzeléseiről:

http://www.youtube.com/watch?v=JCw5Ce8CtNc&feature=related   28:04

György István főpolgármesterhelyettes előadása

2011.04.11. barossg

A Főváros és a Kerületek közötti feladat-megosztási-, és finanszírozási problémák megoldatlansága, a feszültség fokozódása, a korábbi, Demszky-féle városvezetéstől örökölt “hagyaték” kezelése, stb. azonban teljesen lekötötte a Főváros vezetését, ill. több tervezett intézkedést – mai napig is hiányzó törvényi felhatalmazás hiányában! – nem tudott megtenni. Ennek következményei a várostervezés, város-, és közlekedés-, turizmus-fejlesztés, városrendezés, városüzemeltetés, stb. terén beláthatatlanok, negatív hatásai az egész nemzetgazdaságot érintik!

Az elmúlt időszak dunai nemzetközi és belföldi hajózást, turizmust, stb. érintő fejleményei, és hazai-, ill. nemzetközi vonatkozású botrányai miatt, nem várhattunk tovább, ezért egy kiragadott példán – a külföldi szállodahajók kikötési, kiszolgálási-, megközelítési problémáinak a Bp. I. kerületet és V. kerületet, a Budapesti Nemzetközi Hajóállomást, ill. a budai oldalon a “Wiking Port” kikötőket érintő részeinek bemutatásán keresztül – szeretnénk az illetékesek, a döntéshozók figyelmét felhívni, és kérni gyors intézkedésüket a mellékelt cikkekben dokumentált problémák mielőbbi megoldása, és a kibontakozó nemzetközi botrány csillapítása érdekében.

Az érintettek figyelmébe ajánlom Somlóvári László hajóskapitány (mellesleg korábban a Hajózási Felügyelet Hajózási és Kikötőfelügyeleti Osztály vezetője, majd a Budapest – Csepeli Szabad-kikötő vezérigazgatója, ezt követően a MAHART vezérigazgatója!) jobbító szándékú észrevételeit, javaslatait, hasznosítható nemzetközi tapasztalatait és konkrét külföldi példáinak tanulmányozását, valamint a mellékelt videó megtekintését!

http://videotar.mtv.hu/Videok/2011/01/27/08/Kell_e_szabalyozni_Dunat_.aspx   9:40

2011.01.27. MTV1 Ma Reggel. Krizsó Szílvia vendége: Somlóvári László hajóskapitány. Kell-e szabályozni a Dunát? Duna-stratégia
A Főváros, mint az ország egyetlen, un. “abszlout idegenforgalmi vonzerővel” rendelkező térsége – még más, sokkal kisebb vonzerővel rendelkező, folyó-menti városokhoz képest – sem tud élni a Duna-menti fekvésével, páratlan adottságaival, és valójában “hátat fordít” a Dunának!

Több évtized  óta megoldatlan a Budapesti Nemzetközi Hajóállomás kulturált, nemzetközi színvonalú megközelítése, kiszolgálása, a külföldi szállodahajók kikötése, a különjáratú és városnéző autóbuszok, személygépkocsik parkolása, stb., amelyet az időközben történt forgalmi-rend változások, a 2-es villamos pályáinak betonelemekkel történő leválasztása (? Tűzoltókat, mentőket nem írigylem!), az alsó rakparti árvízvédelem megoldatlansága, stb. még tovább rontott! Akinek még kétségei lennének a probléma súlyosságáról, tekintse meg a mellékelt felvételeket!

Ennek a közismert problémának legalább részbeni enyhítését szolgálta a Magyar Kikötő Zrt. és az I. kerületi Önkormányzat közötti szerződés alapján, a budai oldalon megvalósult, “Wiking Port” nemzetközi igényeket kielégítő, kikötőhálózat és egy ingyenes átkelőhajó-járat (!) működtetése a Zrt. finanszírozásában!

Ezt a szerződéses megállapodást rúgta fel a Budapest, I. kerületi Önkormányzat, mondva-csinált indokokra hivatkozva, és mérhetetlen anyagi-, és erkölcsi károkat okozva, saját magának, a Fővárosnak, ill. a nemzetgazdaságnak, az elmaradó bevételek, és az esetleges kártérítési igény, valamint a nem forintosítható, az Országot, a Fővárost és az Önkormányzatot is érintő, presztizs-veszteség kapcsán.

A Rajna-Majna-Duna transzkontinentális víziút 1992.09.25-i üzembe helyezését követően, jelentős mértékben megnőtt a dunai nemzetközi szállodahajós forgalom, amelynek egyik fő célpontja Budapest volt, és jelenleg is az! De, hogy a jövőben az is marad-e, ha a Főváros, az illetékes vízügyi-, hajózási-, közlekedési hatóságok közreműködésével – törvényi felhatalmazás híjján – nem tudja egy egységes, integrált, komplex rendszer keretében kezelni a problémát, az még teljesen bizonytalan!

Az évente többszázezer, szállodahajón érkező turista elmaradásának költség-vonzatait Somlóvári László mellékelt tanulmányarészletezi! És akkor még a magyar Duna-stratégiával, és a Duna magyarországi szakaszának hajózhatósági problémáival kapcsolatos korábbi, negatív nemzetközi visszhangot követően, erről az újabb skandalumról, és ennek további nemzetközi presztizs-veszteséget okozó hatásainak pénzben ki sem fejezhető hatásairól még nem is szóltunk!

Ezért szólunk most, talán még időben! Kérünk Mindenkit, aki tud és akar is segíteni a fenti problémák megoldásában, az még időben tegye meg!

Jó szórakozást, és hasznos időtöltést kíván,

Baráti üdvözlettel:



Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

 

Mellékletek:

amagyardunastratgiaelvlasztvagysszekt6_rs

 

.

WordPress Plugin Share Bookmark Email