Barsiné Pataky Etelka és Illés Zoltán miért, és milyen indokkal mondta le egy ilyen fontos, és hatáskörükbe tartozó témában a részvételt?Szalma Botond, a MAHOSZ elnöke a Kossuth Rádió “Ütköző” c. műsorában. A “Dunai ütközet most elmaradt”, de folytatása remélhetőleg a “kerek-asztal”-nál folytatódik! 1. rész

2012. augusztus 27. 11:49 peteril Péteri írta, <peteril62@gmail.com>:

Kedves Kollégák!

A “Szabadság-híd”-nál – szinte jelképként – ismét kilátszik az “Ínségszikla”. Amióta a szélsőséges időjárás következtében, a hosszan-tartó csapadék-hiány, a nyári forróság, kánikula, és aszály következményeként, Duna vízállása rendkívül alacsony, emiatt, a dunai hajózás, ill. a mezőgazdasági export is válságos helyzetbe került.

Erre a “szenzációs-bombasztikus” hírre (!), hirtelen felébredt a média, és egymást követték, ill. követik a TV-kben, rádiókban, “betelefonálós” műsorokban a Dunával, a hajózással, a mezőgazdasággal, stb. kapcsolatos műsorok. Az elmúlt napokban a média többet foglalkozott a Dunával, mint a Duna-stratégia készítése idején! 

A problémára először, Szalma Botond, a Magyar Hajózási Országos Szövetség / MAHOSZ elnöke hívta fel a figyelmet a médiában (lásd: Kisalföld interjú, a “Vizet a Dunába” c. aláírásgyűjtő kampány keretében, ill. több nagy politikai vihart kiváltó TV interjú, nyilatkozat, KDNP politikusok reagálása, stb.), amelynek folytatásaként, az augusztus 20-i, budapesti, légi-, és vízi parádé, kb. 1 órás TV közvetítése keretében, az utolsó 7-8 percben kapott lehetőséget a vízi-parádé – MAHOSZ által történt – szervezésének kommentálása kapcsán, a hajózással kapcsolatos problémák rövid, vázlatos ismertetésére is. (ezekről a www.realzoldek.hu honlapon beszámoltunk!)

Ezeket követően került sor, a Kossuth Rádió 2012.08.24-i, “Ütköző” c. műsorában, Náray Balázs vendégeként, Szalma Botond, a MAHOSZ elnökének (a MAHART volt vezérigazgatója, a KDNP budapesti elnöke) meghívására. Eredetileg a műsor vendége lett volna még, Barsiné Pataky Etelka, volt dunai kormánybiztos, a Magyar Mérnöki Kamara elnöke (volt Európa Parlamenti képviselő, bécsi nagykövet, okl. mérnök, stb.), és Illés Zoltán, környezetvédelmi államtitkár (a Duna Kör tagja).

Ezek után kiváncsian vártuk az adást, és legnagyobb meglepetésünkre, helyettük Tombácz Endre közgazdász, az ÖKO Zrt. szakmai igazgatója lett Szalma Botond beszélgető-, ill. vita-partnere (?), ill. később – de csak “bejátszás”-ként – hallhattuk Medgyesy Balázst, a jelenlegi dunai kormánybiztost (a Fidesz “Zöld Tagozat” elnöke, a Duna Kör tagja), aki viszont így, egyáltalán nem kapcsolódott be a vitába!

A műsor valójában a két szereplő közötti eszme-cserére korlátozódott. Szalma Botond szakmailag megalapozott általános, helyzet-értékelő és konkrét, probléma-felvető megállapításainak jelentős részével – legnagyobb meglepetésünkre – Tombácz Endre egyetértett! (Az sajnos nem derült ki, hogy a saját szakmai-, vagy az ÖKO Zrt. hivatalos képviseletében fejtette ki álláspontját? De erről majd később!).

Szalma Botond mondandójának lényege röviden az alábbiakban foglalható össze:

– nem a Duna és a Hajózás a “lényeg”, hanem az egész emberiséget – benne Magyarországot is – érintően a Víz és az Ember (akit Isten a saját képmására teremtett!), valamint a Természet kapcsolata (amelynek részei az ebihalak, a csigák és a rákok is!)
– a Víz stratégiai kérdés, ezért ennek megfelelő kezelést igényel (bele értve a vizek visszatartását, többcélú hasznosítását, ill. ésszerű, és takarékos használatát is!)
– ezzel összefüggésben, nemzeti-, nemzetgazdasági érdekből szükséges – minden ellenkező híreszteléssel szemben – a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai per mielőbbi lezárása (amelyet 7:1 arányban elvesztettünk!), a szlovák féllel történő megegyezés, sőt további 2 vízlépcső megvalósítása a Dunán, Adonynál és Fajsznál!

Tombácz Endre szerint a probléma az, hogy az “ember nem védett állat”, az adottságainkkal nem jól gazdálkodunk, hiányzik az érdemi párbeszéd és a szakmai egyeztetés, a belépcsőzés “mesterséges vízátvezetés”-t jelent, de a vízlépcső és a fenékküszöb építés nem ördögtől való. Szalma Botond által elmondottak döntő részét nem vitatta, sőt, sok kérdésben egyetértőleg nyilatkozott, más kérdésekre vonatkozóan azonban, kérdésre kérdéssel felelt! Néhány kijelentése azonban kiegészítésre, pontosításra szorul, különös tekintettel az EU Víz Keretirányelvének magyar értelmezésére, az Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv / OVGT készítése és egyeztetése, valamint hatósági jóváhagyatása kapcsán. Ami azt a megállapítását illeti, hogy a szakemberek és a tudósok nem írtak le minden javaslatot, enyhén szólva vitatható! (lásd: dr. Mosonyi Emil akadémikus, a vízépítés professzora írásai, Békés megyeieknek írt levele, egész tudományos munkássága, az MHT, az OKT állásfoglalásai és a Kormány részére készített ajánlásai / Ijjas István professzor, Büki Gergely, Lovas Rezső, Somlyódy László, Kerényi A. Ödön, Aszódi Attila, Reményi Károly, stb. írásai, cikkei, előadásai, a Reális Zöldek Klub Elnöksége írásbeli és szóbeli javaslatai, stb. Lásd: www.realzoldek.hu honlapon!)

A kérdéseink a műsor elhangzása és meghallgatása után, az alábbiak:

– Barsiné Pataky Etelka és Illés Zoltán miért, és milyen indokkal mondta le egy ilyen fontos, és hatáskörükbe tartozó témában a részvételt?

– Medgyesy Balázs miért nem vállalta a személyes részvételt és a szakmai vitát, párbeszédet a “kerek-asztal”-beszélgetésben, legalább, mint Barsiné Pataky Etelka utóda a dunai kormánybiztosi székben?

– Tombácz Endre által elmondottak – nagy valószínűség szerint, néhány kivételtől eltekintve – a saját, szakmai magán-véleményének tekinthetők, tekintettel arra, hogy az ÖKO Zrt. irányításával és közreműködésével – a VKKI megbízásából – készített, a “Duna-vízgyűjtő magyarországi része Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve / VGT” szakmai, vízgyűjtőnkénti és tematikus egyeztetései, konzultációi – sajnálatos módon – nem abban a szellemben készültek és kerültek jóváhagyásra, ahogy az Tombácz Endre véleménye szerint is, kívánatos lett volna! Ennek igazolására, ill. dokumentálására mellékelek, ill. majd küldök néhány előzményt, és a konzultációkról készült jegyzőkönyvet (természetvédelem, Dráva és Duna, stb.), amelyekből kiderül, hogy a hivatkott EU Víz Keretirányelv / VKI magyar értelmezésével, az angolról magyarra le nem fordított, a hajózás és a vízenergia-hasznosítás “jó gyakorlatai”-nak hiányával, az integrált ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés, a komplex fejlesztés és finanszírozás (EU+hazai társfinanszírozás) szükségességével, a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel, a Szigetköz-Öreg-Duna-Mosoni-Duna és a Duna-Tisza-közi Homokhátság vízpótlásával (Duna-Tisza-csatorna, Csongrádi vízlépcső), a Tisza-tó egységes kezelésével, a Dráva árvízvédelmi-, folyamszabályozási problémáival kapcsolatos problémákra szóban és írásban is felhívtuk a figyelmet, minden eredmény nélkül! (a vonatkozó jegyzőkönyvek másolatát – terjedelmi okokból – csak több részletben tudom küldeni, amelyben a fontosabb részeket kiemeltem!). Tombácz Endre figyelmét – a fentiekkel összefüggésben – felhívnám a Duna-Majna “Európa” csatorna – Mosonyi Emil és munkatársai által tervezett – az Altmühltal védett természeti területén átvezető szakaszán alkalmazott és 1992.09.25-e óta, példaszerűen működő megoldásokra (hajózóút + vízes élőhelyek kombinációja), valamint a Dunán és a Majnán kialakított vízlépcsők adatait tartalmazó táblázatokra (duzzasztó, vízerőmű, hajózsilip, sporthajózsilip, hallépcső, híd, stb. komplex létesítmény!). Van tehát évtizedek óta jól működő – magyar mérnökök javaslatai és tervei alapján készült – minden természet-, és környezvédelmi szempontból is hasznosítható példa, csak a politikai akarat hiányzik – érthetetlen okokból – ezek hazai gyakorlati alkalmazásához! (Saját, személyes tapasztalataim is alátámasztják a fentieket!)

Megemlítem, hogy a Szigetközi – hivatalosan meghirdetett – konzultáció elmaradt, az OVGT véglegesítése és elfogadása – többek tiltakozása, és a mi – jobbító szándékú – szóbeli és írásbeli észrevételeink ellenére (Lásd: Orbán Viktor miniszterelnöknek írt levelemre érkezett pozitív hangvételű válasz) – mégis megtörtént, amelyet azonban az Alkotmánybíróság – formai okokra (!) történő hivatkozással – megsemmisített! Ebben a kérdésben a fő felelős a megbízó és a felügyeletet gyakorló politikai döntéshozó (testület), de ez nem menti fel az ÖKO Zrt-t és altervezőit a szakmai, mérnök-etikai felelősség alól! (lásd: ISRBC – “Száva Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Terve”!)

A fentiekkel összefüggésben az EU támogatással készült, a “Duna hajózhatóságának javítása” c. VITUKI tanulmány, valamint az “Európai Unió Duna Régió Stratégiája / EUDRS” magyar részanyaga is “zátonyra futott”! (Az előbbi kapcsán az EU támogatás visszafizetése várható, az utóbbiból – a szakértők véleménye szerint – csak 2 dolog hiányzik: a “Duna” és a “Stratégia”

A studió-beszélgetés rövid időtartama nyilván, eleve nem tette lehetővé a probléma minden vetületének áttekintését, de azért nem árt ezeket jelzés-szerűen, röviden felsorolni:

– a magyar vízügy, vízgazdálkodás intézmény-rendszerének – a rendszerváltás, ill. a Bős-Nagymaros szindróma óta történt – szétverése, lefejezése
– a VITUKI – mint az egyik, legjelentősebb háttérintézmény – megszüntetése
– a Magyar Tudományos Akadémia Köztestületi Stratégiai Programok / MTA_KSP keretében készült, a “Megújuló energiák hasznosítása” és a “Magyarország vízgazdálkodása: helyzetkép és stratégiai feladatok” c. dokumentumokban foglaltak figyelmen kivül hagyása
– az EU új víz-, árvíz-, aszály-, közlekedés-, energia-stratégiájának, és a hazai adottságaink figyelembe vételével történő hazai jogi-, közgzdasági-, és ösztönző rendszerének hiánya
– az integrált ágazati-, területi-, hálózati-, intézményi tervezés, komplex fejlesztés és finanszírozás (EU+hazai társfinanszírozás), valamint a többcélú hasznosítás hazai, elméleti és gyakorlati megvalósítása
– az “ál-környezetvédő” “civil” szervezetek bizonyítható (!), nemzetgazdasági károkat okozó tevékenységének megakadályozása (pl. Duna Kör, Duna Charta, Védegylet, WWF-H, Greenpeace-H, Reflex, Élőlánc, stb.), az államigazgatásból, és tudományos életből történő kiszorítása, az általuk képviselt “laikus” állásfoglalásoktól történő elhatárolódás biztosítása a politikai-, gazdasági- és társadalmi élet minden területén (lásd: Szigetköziek, Nagymarosiak tiltakozása a “fővárosi zöldek” ellen, stb.)

A VGT Természetvédelemmel, a Dráva-, és a Duna vízgyűjtőjével foglalkozó tematikus konzultációjáról készült jegyzőkönyvek másolatát (jelenléti ívvel, fotókkal, ill. a fontosabb részek “szöveg”-kiemelésével együtt) – terjedelmi korlátok miatt, pótlólag küldöm.


Baráti üdvözlettel:

Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd

Utóirat: a témával összefüggő dokumentumok a www.realzoldek.hu honlapon megtekinthetők, a szerzői jog figyelembe vételével, szabadon felhasználhatók!
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

 

2009-09-08-VGT-Természetvédelem-konzultáció[1a]jkv-névsor-fotók

———————————————————————————————-

 

.

Kiegészítésül a témához, még néhány dokumentum és aktuális hír! Ezekből látszik, hogy nincs rosszabb a fél-igazságoknál (értsd: hazugság!), a “csúsztatások”-nál, a “zavarosban halászat”-nál, főleg, ha az mások bőrére megy! (lásd: “Fővárosi Zöldek” politikai hátszéllel támogatva, és a magukra hagyott “Szigetköziek” egyenlőtlen küzdelme!).

Egyszer már meg kellene nézni, hogy valójában kik a “civil zöld környezetvédők”, mit és kit képviselnek, kinek a megbízásából, és kinek az érdekében? A Duna és a Tisza vízgyűjtőjén évtizedek óta “elszabotált” vízkészlet-gazdálkodás, árvíz-, belvíz-, aszály elleni védelem, vízkormányzás biztosítása mérhetetlen károkat okozott, ember-életeket, családi egzisztenciákat veszélyeztetve.

A kártérítési-, kárenyhítési költségeket, az elmaradt hasznokat figyelembe véve, ezen összegekből a szükséges preventív beruházásokat már rég meg lehetett volna valósítani! (lásd: Alföld Program, Tisza-terv, eredeti Vásárhelyi Terv, Duna Komplex Program, Tisza Komplex Program, Balaton Komplex Program, Termál Komplex Program, stb. A fiatalabbak ezekre már nem is emlékeznek, vagy még nem is hallottak róla!)

És, ha kiderül, hogy a média segítségével, és külföldről importált, bombasztikus reklám-propaganda hadjárataik a tényleges nemzeti-, nemzetgazdasági érdekeinkkel ellentétesek – lásd: Bős-Nagymaros, “Dunaszaurusz” kapcsán, Szigetköz tönkretétele (lásd: Vargha János-Hajósy Adrienne a “C” variánsról c. videó!) – akkor ideje lenne levonni a konzekvenciákat! (Lásd: a Szigetköziek “Vizet a Dunába” c. aláírásgyűjtő kampányának sikerét követően, éppen a győri székhelyű “Reflex”, majd most a Duna Charta képviseletében, Bárdos Deák Péter megszólalása!).

Én a magam részéről “Zöld Duna” helyett, inkább újból “Kék Duná”-t szeretnék látni! Ehhez Gunter Paulit, a Római Klub képviseletében, és Ulbert Józsefet, a Pécsi Tudomány Egyetem képviseletében, hívom segítségül, a “The Blue Economy / Kék Gazdaság” c. angol és magyar nyelven megjelent munkájuk kapcsán, amelynek lényegét, Ulbert József vetítettképes előadásának egy diája, röviden és tömören foglalja össze.

Az elmúlt évek alatt, egyre többen jöttek rá, hogy valami nagyon nincs rendben a hazai mezőgazdasággal, vízgazdálkodással, energiagazdálkodással, élelmiszer-termeléssel és értékesítéssel, közlekedés-politikánkkal. Egyre többen hangoztatták, hogy a 95%-ban külföldről érkező vizeket vissza kellene tartani, többcélúan hasznosítani (mezőgazdasági öntözés, egyéb vízkivételek, stb.), de ennek műszaki-ökológiai megoldásának mikéntjéig nem jutottak, vagy – politikai nyomás hatására – nem is mertek eljutni! (lásd: elkezdett, de félbehagyott, vagy tervezett vízlépcső-beruházások komplex megvalósítása. Nagymaros, Adony, Fajsz, Duna-Tisza-csatorna, Csongrádi Vízlépcső, stb.).

Javaslatom, gr. Széchenyi Istvánt idézve: “Merjetek nagyok lenni”! A megoldás József Attila “A Dunánál” c. versében található! (lásd: Donaueschingeni, Váciak által állított, magyar-német nyelvű emléktábla!)

Úgy legyen!


Baráti üdvözlettel:


Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

 

Mellékletek:

reszalmabotondamahoszelnkeakossuthrditkz  – tömörített fájl

2012-08-27-Négyszázmilliárdnál jár az aszályszámla[1]origo

2009-09-14-Csurgó-VGT-Dráva-konzultáció[1a]jkv-névsor-fotók 

.

—————————————————————————–

Tájékoztatásul küldöm a VGT Duna-vízgyűjtővel kapcsolatos konzultáció jegyzőkönyvét, valamint – többek között, Vargha János ésHajósy Adrienne, mint az MTA Szigetközi Munkacsoportjának vezetője mellett (lásd: mellékelt videó) – a Duna Kör, a Duna Charta, és aGyőri Reflex “Környezetvédő”(?) Egyesület, “áldásos tevékenységé”-nek köszönhetően, a Szigetközben, az Öreg-Duna és a Mosoni-Duna, Győr térségében kialakult helyzetről szóló, legfrissebb tudósítást.

Egyúttal felhívom a figyelmet, Ijjas István professzor korábbi előadásából idézett, megszívlelendő megállapításokra!

A pozitív magyar példák közül, végezetül mellékelem:

– a Mosonyi Emil életművére emlékező, a temetésén készített, búcsúbeszédeket is tartalmazó videó-felvételemet
– a Mosonyi professzor üzenetét tartalmazó, az időközben ugyancsak elhunyt, Paulus Alajos, Balázs Béla-díjas dokumentum filmrendező és operatőr által készített felvételt
– a Rábán, a Nicki duzzasztóhoz kapcsolódóan megvalósult, Kenyeri kisvízerőmű és kaszkádos hallépcsőt bemutató, a Győri HírCity által készített dokumentum-filmet.

http://www.youtube.com/watch?v=8hwGUxsB800&feature=relmfu   3:53

Vargha-Hajósy – a “C” változat nem fog megépülni

Uploaded by realzoldek on Jan 20, 2008

Paulus Alajos: Megérett az idő … c. filmjéből, részlet

 

http://www.keresztenytv.hu/index.php?p=video&id=52   13:57

„In memoriam Mosonyi Emil 1910-2009.” Péteri László – Nagy László videó

 

http://www.youtube.com/user/pvpstudio#p/u/239/CCsv-hdch-U   10:00

Mosonyi professzor üzenete

 

http://www.hircity.hu/cgi-bin/hircity/index.cgi?view=ck&tID=610&nID=88892&nyelv=hu

2009.08.27.Kenyeri Vízlépcső és hallépcső a jó megoldás –Hírcity Kft. Győr

 

http://www.hircity.hu/cgi-bin/hircity/index.cgi?view=ck&tID=610&nID=89040

2009.08.27.Kenyeri Vízlépcső átadása – Zöld energiát ad a Rába – Hírcity Kft. Győr


Jó szórakozást kíván,

Baráti üdvözlettel:

Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd

ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértőmobil: +36 30 319 2033
Mellékletek:
.
—————————————————————————————
Végezetül küldöm a VGT Tisza-tóval kapcsolatos, Kiskörei konzultáció jegyzőkönyvét, a lényeges részek kiemelésével, valamint a Magyar Nemzet 2012.08.27-i számában, Haraszti Gyula “Újabb ütésváltás a Szigetköz ügyében” c. cikkét, amelyben a Duna Charta képviseletében Deák Bárdos Péter “környezetvédő” (?) változatlan hevességgel támadja a “Szigetközi Természetvédő Egyesület / SZITE” által – a Szigetköz – Öreg-Duna – Mosoni-Duna rehabilitációjára, a térségi szereplők bevonásával és egyetértésével – készített, tervet. (korábban már elküldtem a VGT Szigetközzel foglalkozó, Ásványrárói konzultáció jegyzőkönyvét is, érdemes összevetni a szakmai és laikus, valamint a helyi és a “Fővárosi” zöld véleményeket!).
Most, hogy érvényes lett a Szigetközi aláírásgyűjtő kampány, és az Országgyűlésnek – kénytelen-kelletlen – foglalkozni kell a témával, azonnal beindult a Duna Charta, hogy még csírájában megpróbálja elfojtani a kezdeményezés további menetét, megfélemlítve, és befolyásolva a helyieket, a régi “szlogenek”-kel, amelyeket az akkor még “tudatlan nép”-nek sikerült, de remélhetőleg kétszer ugyanazt nem lehet már “eladni”!Tájékoztatásul küldi:


Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértőmobil: +36 30 319 2033
Mellékletek:
————————————————————————————-

Tájékoztatásul küldöm:Szigetközi országos népi kezdeményezés OVB és Kúria által, határozattal történő jóváhagyásának dokumentumai.

WordPress Plugin Share Bookmark Email