“Parttalanná” vált a Duna-stratégia. A Duna-stratégia az aktuál-politika és az érdekellentétek hálójában! Hogyan tovább, Regensburg után? 2.rész

 

Kedves Kollégák!

2012.11.27-28. között, a Regensburgban megtartott, I. EU Duna-stratégia Fórum alkalmat adott egy kisebb számvetésre, annak felmérésére, hogy a Duna-stratégia legújabb-kori ismételt megjelenése, az osztrák-román kezdeményezéstől, napjainkig, milyen konkrét eredményeket, pozitív-negatív tapasztalatokat hozott, az egyes Duna-menti országokban, köztük Hazánkban és az Európai Unió egészét érintően.

Az értékeléshez jó kiindulási alapot jelentett Johannes Hahn EU regionális ügyekért felelős biztos személyes, Duna-menti látogatása, ill. annak dokumentumai, és háttéranyagai:

2012.06.27-07.01.   Videók Johannes Hahn Duna-stratégia EU biztosának Duna-menti látogatásáról, 7 Duna-menti országban.

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=86529   3:09

2012.06.27. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Ausztriában. Bécs. „A Duna Bécstől keletre” projekt megtekintése.

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=86414   3:22

2012.06.28. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Szlovákiában. Pozsony, Bősi Vízlépcső, hajózsilip, hajózás a Dunán.

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=86485   3:05

2012.06.28. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Magyarországon. Budapest / Völner Pállal megbeszélés – dunai hajózás, BKSZT sajtótájékoztató, szennyvíztisztító megtekintése, Mohács / Schengeni határátkelő megtekintése

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=86455   4:11

2012.06.29. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Horvátországban. Novi Sad / Újvidék. Alapkőletétel,

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=86489   11:37

2012.06.29. Duna-stratégia. Johannes Hahn, EU biztos látogatása Horvátországban / Novi Sad / Újvidék, és Szerbiában. Belgrád. Új híd a Dunán, hajózás?

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?ref=86456   8:26

2012.06.30. Duna-stratégia. Johannes Hahn Romániában és Bulgáriában. Vaskapu 1. Vízlépcső / Vízerőmű bemutatása

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?sitelang=en&ref=86457   4:43

2012.07.01. Duna-stratégia. Johannes Hahn Bulgáriában. Felavatták a „Trakia” autópályát. Szófia-Fekete-tenger között.

 

A látogatása óta átadásra, és ünnepélyes üzembe helyezésre került a közös román-bolgár Duna-szakaszon a Vidin és Calafat közötti híd, a “Trakia” autópálya, stb., az EU támogatásával. Az Európai Parlamentben is napirendre került az Európai Unió Duna Régió Stratégiájának / EUDRS helyzete:

 

 

 

http://www.europarl.europa.eu/ep-live/hu/plenary/video?debate=1351182644241 18:30-19:21

2012.10.25. Európai Parlament Plenáris ülése. Európai Unió Duna Régió Stratégiája. Vita az Európai Bizottság előzetes tájékoztatójával kapcsolatban. (magyar szinkron-tolmácsolás!) A bajor “zöldek” részéről, 18:44-től Barbara Lochbihler a Bajor Duna-szakaszon, aStraubing-Vilshofen folyamatban lévő építkezés, ill. a duzzasztás ellen szólalt fel, hasonlóan a “lakosság véleményére hivatkozva” (!?), mint annak idején a Duna Kör Bős-Nagymaros, és most Regensburgban ugyancsak a “zöldek” a Duna-stratégia ellen!

 

 

Az EUDRS 12 prioritásával kapcsolatban – a 24 koordinátor közreműködésével – témánként változó intenzitású, gyakoriságú szakmai rendezvények sorozata zajlott és zajlik jelenleg is, amelynek áttekintése – a kormánybiztos által beígért magyar nyelvű honlap, és az egyes internetes honlapok naprakészségének hiányában – szinte lehetetlen!

Az I. EU Duna-stratégia Fórumra az egyes országoknak, ill. az egyes témafelelősöknek az Európai Bizottság részére (pl. DG Regio) nyilván kellett készíteni jelentést, de erről sem mi, sem a civil-szervezetek nem kaptak információt, miközben a “szónokok” az “alulról építkezés” és a civil szervezetek bevonásának szükségeséről beszéltek/beszélnek!

A Regensburgi I. EU Duna-régió Fórumról jelenleg, csak az előzetes program és a vezető politikusok, kormánytagok előadásainak, pódium-beszélgetéseinek internetes, élő videóközvetítése (angol és német nyelvű szinkron-tolmácsolásban, időnként román nyelvű előadóval, lásd: Bukaresti főpolgármester!) áll rendelkezésre.

A 6 szekcióban zajlott, szakmai előadások, viták, valamint az Európai Bizottság által, előzetesen öszeállított vita-anyag véglegesítéséről a mai napig nem áll rendelkezésre elérhető, nyílvános dokumentum.

 

http://freecaster.tv/euforum/live_2012

 

Az előadások és a pódium-beszélgetések közül – a sok, udvarias bemutatkozáson, üdvözlésen, és általánosságok gyakori ismételgetésén túlmenően – jelentőségüknél fogva:

 

– dr. Angela Merkel német kancellár mondanivalója, ill. a kérdésekre adott válaszai emelhetők ki! (A kancellár ugyanis nemcsak a Duna-stratégiát, a Dunát, a hajózást, az egyes Duna-menti országokat, városokat (köztük Budapestet is érintő), személyes élményeit ismertető, az együttműködést, a koordinációt szorgalmazó, előadást tartott, hanem utána is ott maradt, hogy a nemzetközi – köztük magyar, roma – hallgatóság konkrét kérdéseire is válaszoljon! (helikopterrel érkezett Ingolstadtból, végig repülve a Duna felett!)

 

Az előadók közül:

 

– Liliana Pavlova, bolgár regionális fejlesztési és közmunkaügyi miniszter (a 2010.02.25.26-i, Budapesti I. Duna Csúcs-on még csak minszterhelyettesként vett részt, és tartott előadást a Magyar Tudományos Akadémián!) vetítettképes, a bolgár-román, a bolgár-szerb és a Duna-menti együtműködésüket bemutató, angol-nyelvű előadása, valamint

 

– Rumen Dobrinsky, a Bécsi Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Intézete professzorának – a Duna-menti országok – objektív tényekre, statisztikákra alapozott – gazdasági-, társadalmi és szociális helyzetét szemléletesen bemutató előadása (a grafikonokon érdemes Magyarország adatait figyelemmel kísérni, a többi Duna-menti országéhoz viszonyítva, a gazdasági-, pénzügyi-, és morális világ-válság bekövetkezte előtti és utáni időszakokban [2001-2007, 2008-2012.], egészen napjainkig. )

 

emelhető ki.

 

Általánosságban megállapítható, hogy

 

– a Közép-Kelet-Európai országok képviselői részéről egyre többször, és egyre hangosabban fogalmazódik meg – az EU/EB által sokat hangoztatott “3No/Nem”-mel szemben – az EU2020-ra hivatkozva, a Duna-stratégiára külön pénzügyi-, költségvetési keret, ill. EU támogatás szükségessége!

– a Duna-stratégiában közreműködő országok közül Bulgária és Románia (+2 dunai vízlépcső-beruházás előkészítése), Szerbia(Vaskapu-I-II. korszerűsítése), a Duna-vízgyűjtőhöz történő kapcsolódás révén a Száva-vízgyűjtő Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervének elkészítése (árvízvédelem, hajózás, kikötőhálózatfejlesztés, vízenergia-hasznosítás, vízi-, vízparti-, kerékpáros-, öko-turzmus integrált tervezése, komplex fejlesztése) kapcsán, az ISRBC Nemzetközi Száva Bizottság (+ 5 érintett ország, EU, holland és szlovák vízügyi szakértők) aktív tevékenysége emelhető ki!

– sajnálatos módon Magyarország az egyetlen, amely ugyanazokra az EU irányelvekre, ajánlásokra hivatkozva nem bíztosítja – nemzetközi szerződésekben vállalt feltételek, és saját nemzeti érdekei ellenére – sem a Duna, sem a Tisza, stb. árvízvédelmét, hajózhatóságát, vízenergiájának többcélú hasznosítását, amelynek alapján a többi ország – EU támogatással – mindent megtesz ennek érdekében! A Nemzetközi Tisza Bizottság létrehozását, a Tisza nemzetközi víziúttá nyílvánítását, a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztésének – az új EU irányelvek (víz, közlekedés, agrár, aszály, öntözés, stb.) alapján történő felülvizsgálatát, korszerűsítését, kiegészítését a mindenkori Kormányok, ill. éppen a terület-, és vidék-, ill. az erdő-, és mezőgazdaság-, állattanyésztés-, gyümölcs-zöldség-temesztés-, élemiszertermelés/értékesítés-fejlesztésért felelős tárca akadályozta, ill. hiúsította meg, “ál-környezetvédelmi” indokokra való hivatkozással!

 

A 6 szakmai munkacsoport előzetes programja alapján csak egy érdekességre bukkantunk. Nevezetesen: Végre sor került az egyes témák közötti “párbeszéd”-re – az 1. és 3. Munkacsoport (Ws/WG) között – a vélt, vagy valós érdek-ellentétek tisztázásának lehetőségére, kb. 2 évvel a Duna-stratégia jóváhagyása után! Jobb későn, mint soha! Kár, hogy ennek eredményéről, ugyancsak nem szivárgott ki semmi hír!

 

 

A Fórumról, és főleg annak magyar vonatkozásairól – a későbbiekben várhatóan megjelenő dokumentumok alapján – a következő, 3. részben szeretnénk beszámolni!

Kellemes hétvégét kíván,

Baráti üdvözlettel:




Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

 

Mellékletek – tömörített fájl letöltése – parttalannvltadunastratgia_adunastratgiaazakt (1)

 

.

WordPress Plugin Share Bookmark Email