Kedves Kollégák!

A “Széchenyiek nyomában” c. sorozatunk 2. és mostani 2.a. részében, az 1988. évi II. Széchenyi Vízi Emléktúra keretében, gr. Széchenyi István 1830. évi, Al-Dunai hajóútjára, az Al-Duna – Vaskapu / Kazán-szoros szabályozására, és gr. Széchenyi Ödön “Pasá”-ra, a “legnagyobb magyar” “legkisebb fiára”, a magyar és a török tűzoltóság megszervezőjére, Konstantinápoly első tűzoltó-parancsnokára, tűzoltó-tábornokra, valamint a Rodostóban / Tekirdagban száműzetésben meghalt, II. Rákóczi Ferencre és bujdosó-társaira emlékezünk.

http://www.youtube.com/watch?v=_rOBtldyYx8&feature=youtu.be 48:02 Published on Dec 7, 2012 No description available.

1998. Budapest Isztambul hajóval. barossg·298 videos 1998. II. Széchenyi Vízi Emléktúra. Budapest–Isztambul–Rodostó. Gr. Széchenyi István 1830. évi Al-Dunai hajóútja, és gr. Széchenyi Ödön, ill. II. Rákóczi Ferenc emlékére.

 

Útvonal: Budapest – Duna – Al-Duna – Kazán-szoros – Vaskapu – Duna-delta – Fekete-tenger – Boszporusz – Isztambul – Márvány-tenger – Rodostó.

 

Az emléktúra hajósai ez alkalommal gróf Széchenyi István al-dunai útjairól és a folyamszabályozás roppant munkálatairól emlékeznek meg a Duna-deltáig vezető úton. A Fekete-tengeren át jutnak el Rodostóba és Isztambulba, ahol ugyancsak Széchenyi-emlékhelyet keresnek fel: “Ödön pasá”-ét, Konstantinápoly egykori tűzoltóparancsnokáét…

 

A film egyúttal emléket állít gr. Széchenyi István és Vásárhelyi Pál merész terve – az Al-Duna szabályozása – megvalósításának, fia, gr. Széchenyi Ödön törökországi munkásságának, ill. ennek részeként, a magyar után, a török tűzoltóság megszervezésének, amelynek kapcsán Isztambul / Konstantinápoly tűzoltó parancsnoka lett, és “Pasa” rangot kapott, valamint II. Rákóczi Ferenc és Mikes Kelemen emlékének.

 

Az emléktúra akkori résztvevői közül meg kell még emlékeznünk, vitéz Szimon Miklós hosszú-járatú tengerész-kapitányról, a Magyar Tengerészek Egyesülete volt elnökéről, akit Katona Miklóssal együtt, bestiális módon – máig kiderítetlen körülmények között évekkel később – 2005. februárjában, egy dunai hajóútjuk során, Passauban, ismeretlen tettesek meggyilkoltak, és az időközben, 2011.07.15-én, 86 éves korában elhunyt, lovag báró vitéz Körös Cseke Lászlóról, a Szent György Lovagrend örökös Kancellárjáról, mindannyiunk „Laci bácsi”-járól. (Róla korábban már részletesebben is megemlékeztünk)

 

A mellékelt videó-felvételen megszólalnak a Duna-menti polgármesterek (Kalocsa: Felwig Géza, Baja: Széll Péter, Mohács: Kuti István), tájékoztatást ad a horvátországi/Zágrábi magyar konzul, és nagykövet a dél-szláv háború után – Szerbia és Horvátország között – kialakult helyzetről! (Varga Imre, Szalay Zsolt), elmondja és összegzi az út során tapasztalatait, ill. megszívlelendő észrevételeit, javaslatait is tartalmazó véleményét Varga István, a túra szervezője, a gr. Széchenyi Ödön Magyar Hajózási és Yacht Egylet ügyvezető elnöke, amelyeket jó szívvel ajánlunk a politikai döntéshozók, döntés-előkészítők, ill. ezen belül a magyar Duna-stratégia, a Nemzeti Közlekedés Stratégia és a Hajózás-, Víz-, Árvíz-, Aszály-Stratégia megbízóinak, készítőinek, jóváhagyóinak és végrehajtóinak a figyelmébe is.

 

Érdemes azonban figyelemmel kísérni az Al-Duna-meti országok 1998. óta – részben EU támogatással – kidolgozott, és részben megvalósított, valamint folyamatban lévő hajózás-, kikötő-, vízlépcső-, turizmus-fejlesztési, víz(készlet)gazdálkodási, rehabilitációs-, korszerűsítési terveit, stb. is! (lásd: horvát, szlovén, szerb, bolgár, román Duna-, Tisza-, Száva-menti, Fekete-tengeri fejlesztések, Vaskapu-I-II. Vízerőmű korszerűsítése, közúti-, vasúti-híd építések, stb.)

 

Jó szórakozást kíván,

Baráti üdvözlettel:



Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

 

Mellékletek:

magyarhajsokeurpavizeinaszchenyieknyomban_szc (2)

 

.

WordPress Plugin Share Bookmark Email