Kedves Kollégák!

A “Széchenyiek nyomában” c. sorozatunkban a gróf Széchenyi Ödön Magyar Hajózási és Yacht Egylet 1999. évi, III. Széchenyi Vízi Emléktúrájáról szóló beszámolónk végén, befejezésül, a kb. 1 hónapos emléktúra néhány emlék-képét, és sajtó-visszhangját, valamint a Duna-Majna “Európa” csatornán, a Dietfurti zsilipnél, Tarnavölgyi Györggyel, a nyíregyházi újságíróval történt találkozásunkat, és az Ő vissza-emlékezéseit elevenítjük fel, amelyet az “Áthajóztam Európán” c. könyvében is megörökített. Azok részére, akik nem olvasták a korábbi részeket, mellékeljük az emlékutat 2×25 percben – jelzés-szerűen – bemutató videó internet elérhetőségét:  

http://www.youtube.com/watch?v=fWYhJ30M30Y 50:01 Megjelenés ideje: 2012.12.07. barossg·298 videó 1999.07.31–08.23. A videó Varga István kapitány által szervezett emléktúra szerkesztett anyaga. 1. rész. Császárok és királyok útja. Budapest-Frankfurt  2. rész. A Rajnától a Temze ékkövéig. 

A cikk-sorozattal szeretnénk emléket állítani gr. Széchenyi Istvánnak, az “államférfi”-nak, a “legnagyobb magyar”-nak, és kisebbik fiának, gr. Széchenyi Ödönnek, “Ödön Pasá”-nak, és egyúttal felhívni a hazai politikai döntéshozóink figyelmét az egységes európai belvízi hajózóút-hálózatfejlesztésében rejlő, és még egyes folyó-szakaszokon (pl. magyar Duna-, és Tisza-szakaszok, stb.) kihasználatlan lehetőségekre. (további részletek, tervek, dokumentumok a www.realzoldek.hu honlapon találhatók!)

Az Al-Duna XIX. századi szabályozásban gr. Széchenyi István, Vásárhelyi Pál, Baross Gábor szerepe közismert, a Dunát a Majnával öszekötő – aFrank Jura hegységen átvezető – hajózó-csatorna ezer-éves története, a “Fossa Caroliná”-tól, a “Lajos-csatorná”-n keresztül, egészen a Duna-Majna “Európa”-csatorna 1992.09.25-i, ünnepélyes üzembe helyezéséig, és ebben Franz Josef Strauss bajor miniszterelnök “hervadhatalan érdemei” közismertek.

De sajnos nem mondható el ugyanez, dr. prof. emeritus Mosonyi Emil akadémikusról, a “vízépítés nemzetközi hírű professzorá”-ról, saját hazájában!Nagyon kevesen tudják Magyarországon, hogy a Duna-Majna “Európa”-csatorna víz-, és energia-takarékos, tájba-, környezetbeillő zsilip-rendszereik ötlete, és tervei Mosonyi Emiltől származnak, akit hazájából elüldöztek, akadémiai tagságától, budapesti tanszékvezetői állásától megfosztottak, de akit a Karlsruhei Műszaki Egyetem tanszékvezetői állásával, és a Theodor Rehböck Vízügyi Laboratórium igazgatói állásával a németek azonnal befogadtak, ill. megbíztak! Ezzel indult Mosonyi Emil pályája a “világhírnév” felé, miközben itthon a politika és a média részéről a teljes “elhallgatás” vált osztály-részévé!

Pedig a Duna-Majna “Európa”-csatorna és környezetének – Mosonyi Emil és Reinhard Grebe tervei alapján – történő kialakítása – főleg az Altmühl-völgy védett területén – követendő példa volt és lett – Magyarország kivételével – számos országban. A hajózás, az árvízvédelem, a vízenergia többcélú hasznosítása, a vízi-, vízparti-, kerékpáros-, öko-turizmus, a környezet-, természetvédelem és a gazdasági-, szociális-, társadalmi szempontok, eltérő érdekek összehangolása, minta-értékű, amelyet az Európai Duna Régió Stratégia / EUDRS magyarországi részének tervezési programjánál a döntéshozóknak érdemes, és szükséges lenne figyelembe venni!

Kellemes hétvégét, és jó szórakozást kíván,

Baráti üdvözlettel:


Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Mellékletek:

 

magyarhajsokeurpavizeinaszchenyieknyomban_szc (5) – tömörített fájlok

 

.

WordPress Plugin Share Bookmark Email