Kedves Kollégák!

A gr. Széchenyi Ödön “Hableány” nevű gőzhajójának – korszerűsített formában történő – másolata eredetileg a 2000. évi Hannoveri Szakvilágkiállításon vett volna részt. A tervezést és a kivitelezést a gr. Széchenyi Ödön Magyar Hajózási és Yacht Egylet által létrehozott Alapítvány keretében – tagjainak és pártolóinak adományaiból – elkezdte, egy – a világkiálítással kapcsolatban kiírt – eredményes pályázaton nyert, 60 Mó Ft-os támogatási igérvény birtokában, amelyet a kiíró indoklás nélkül, menet-közben visszavont! (?) 

Emiatt a világkiállításon való részvétel elmaradt, az elkészült hajótest a szegedi hajóépítőtől felszállítva, az Óbudai-Hajógyári-sziget kikötőjében évekig “vesztegelt”, és várva várta sorsának jobbra-fordulását. Ez a nem várt esemény – és a felvett hitelek, valamint ennek nemkis költségvonzata – évekre visszavetette az emléktúrák szervezését és lebonyolítását, és megfosztotta az országot egy pénzben nem is kifejezhető értékű világkiállítási – VIP fogadásra is alkalmas – bemutatkozási lehetőségtől a Maasch-tavon, kiegészítve a Vadász György építész általt tervezett magyar pavilon adta lehetőséget.

A következő emléktúrára – a fentiek miatt – egészen 2005-ig kellett várni, amelynek keretében a gr. Széchenyi Ödön Magyar Hajózási és Yacht Egylet képviselői elhelyezték a Magyar Mérnök és Építész Egylet eredeti szövegű, 1885. évben elhelyezett emléktáblájának kicsinyített mását, a Vaskapu-I. Vízlépcső építése következtében víz alá került, eredeti tábla feletti szikla-falon.

A Széchenyi-út, és a Széchenyi emléktábla hányatott sorsát, és történelmi előzményeit a mellékelt írások tartalmazzák.

Az emléktúra résztvevői tisztelegtek Baross Gábor “vasminiszter”, valamint Vespasianus és Traianus emléktáblájánál is.

Remélhetőleg a “Széchenyi emléktúrák”-kal kapcsolatos dokumentumok, az emléktúrák alkamával készült fényképek, és videók  méltó emléket állítottak a “legnagyobb magyar”, gr. Széchenyi István, és kisebbik fia, gr. Széchenyi Ödön emlékének, és egyúttal ráirányítják a politikai döntéshozók figyelmét a Dunában rejlő – őseink által teremtett, de máig is kihasnálatlan – lehetőségekre, a döntéshozók felelősségére ezen lehetőségek kihasználásában, legyen szó akár a “legnemzetközibb folyóról”, a Kék Dunáról, vagy a “legmagyarabb folyó”-ról a Szőke Tiszáról, vagy a Dráváról.

Baráti üdvözlettel:


Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil:  +36 30 319 2033

 

Mellékletek:

magyarhajsokeurpavizeinaszchenyieknyomban_szc (6)

 

WordPress Plugin Share Bookmark Email