Kedves Kollégák!

Az 1989-90 évi politikai rendszerváltás egyik áldozatává vált, a korábban egységes, magyar vízügyi szolgálat. A vízügyi igazgatás (önálló, kormány-közvetlen OVH, OVF, VÍZIG, stb.) és háttér-intézményei (VITUKI, VÍZITERV, OVIBER, stb.) szisztematikus szétverésének “eredményei” évről-évre szembetűnőbben látszanak a magyar víz(készlet)gazdálkodás tervezése, fejlesztése terén.

Az évente egyre gyakrabban bekövetkező árvíz-, belvíz-, aszály-helyzet okozta károkkal, a kártérítések / kárenyhítések növekvő nagyságrendjével, az emberek élet-, és vagyonbiztonságának védelmével és az “elmaradt haszon”-nal, a mindenkori felelős kormányok nem számolnak. Továbbra is bíznak abban, hogy a vízügyi szakembereknek – a “katasztrófavédelem” zászlaja és szóvívői alatt – ember-feletti erőfeszítései révén, eddig még mindig sikerült megállítani a még nagyobb katasztrófákat! Legyen az dunai-, tiszai árvíz, vagy cianid-, nehézfém-, vagy vörös-iszap katasztrófa! De mi történik akkor, ha ez a heroikus küzdelem már nem segít? 

Hol van a tervszerű, hosszú-távú, integrált víz(készlet)gazdálkodási tervezés, a komplex fejlesztés és finanszírozás (EU + hazai), valamint  a többcélú hasznosítás?
Miért van az, hogy egyedül Magyarország értelmezi tudatosan félre az EU Víz Keretirányelvét, az Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv / OVGT tartalmát, miért késik a magyar Víz-, Árvíz-, Aszály-, Öntözési-stratégia, miért nem hajtja végre az EU által támogatott, EU-TEN-T 18. sz. Rajna-Majna-Duna fejlesztési program hazánkat érintő, 2007-HU-18090-S sz. projekt megvalósítását, ill. a Duna hajózhatóságnak biztosítását? (Javasolom, hogy az MTA Tájépítészeti Munkabizottsága is tanulmányozza a fentieket, lehetőleg még “Állásfoglalás” kiadása előtt! Különös tekintettel az EU-VKI preambulumára, az “erősen módosított víztestek”-re, a “jó ökológiai potenciál”-ra, ill. az árvízvédelemre, hajózásra, vízenergia-hasznosításra vonatkozó részeket, és a jó nemzetközi gyakorlatokat!)
A Bős-Nagymarosi Vízlépcsőre vonatkozó, 1977. évi magyar-csehszlovák államközi szerződés egyoldalú, és indokolatlan felmondásával összefüggésben, a Hágai Nemzetközi Bíróság ítéletének végrehajtása, a szlovák féllel történő, érdemi, jóhiszemű tárgyalások alapján történő meg-, ill. kiegyezés évtizedek óta miért késik?

Mi ezeknek az oka, kik vannak, és kik húzódnak meg még mindig, a politikai döntés-hozók hátterében?

Szigetközben korábban már egyértelművé vált a helyzet! Az ottani, jelenleg is meglévő problémák – Szigetköziek által kezdeményezett – megoldásának megakadályozásában – a tények alapján megállapítható, hogy – a Duna Charta, a Duna Kör maradványai, a Reflex Környezetvédő Egyesület, a WWF Magyarország, az MTA Szigetközi Munkacsoportjának, és az időközben megszünt LMP egyes képviselői, stb. járnak az élen! (lásd: Duna Charta távolmaradása az OGY Fenntartható Fejlődés Bizottsága, 2012.10.09-én, Dunakilitiben tartott kihelyezett üléséről, és helyette, 2012.10.26-án, Duna Charta “ellen-konferencia” szervezése Budapesten, stb.!)

Érdekes módon, az ugyancsak 20 éve megoldatlan, budapesti Római-part árvízvédelmi tervének megoldását az időközben megszünt LMP képviselői próbálták / próbálják megakadályozni, aláírásgyűjtési akcióval és intenzív média-segítséggel! Lásd: mellékelt videófelvételek:

http://atv.hu/videotar/20130218_tarlos_a_fovaroshoz_terelne_az_keruletek_iparuzesi_adojat  21:14.

2013.02.18. ATV Start. Videótár. Rónai Egon vendége: Tarlós István. Tarlós a Fővároshoz terelné a kerületek iparűzési adóját.

Benne: Római-part árvízvédelme, mobilgát: 16:30-tól 18:00-ig!

http://atv.hu/videotar/20130222_megszunik_a_fovarosi_lmp_frakcio   11:57

2013.02.21. ATV Start. Videótár. Rónai Egon vendége Kaltenbach Jenő. Megszűnik a Fővárosi LMP frakció. Római-part árvízvédelme, mobilgát, ..6:40-től

http://atv.hu/videotar/20130221_megepul_a_gat_a_romai_parton   7:37

2013.02.21. ATV Start.  Videótár. Megépül a gát a Római-parton. Mészáros Antónia vendége Somfai Ágnes, fővárosi képviselő / PM Párbeszéd Magyarországért.

 

 

Ugyanakkor a Duna-mentén, a Dunakanyarban Szentendre és Nagymaros, ill. a Tisza-mentén Szeged, mobilgáttal védekezik a puszító árvizek ellen, védve az embereket, a környezetet, az épített, kulturális és természeti örökséget, és egyúttal közelebb hozva a folyót a városhoz, az üdülő-területhez!

Épül a mobil védelmi rendszer + Hang

KK Lánchíd Rádió 2012. június 28., csütörtök 08:55

http://m.mno.hu/lanchidradiohirei/epul-a-mobil-vedelmi-rendszer-hang-1087074 6:33
A fenti megoldásra rengeteg jó és szép külföldi példa is van! Az Európai Duna Régió Stratégia / EUDRS kapcsán számos kiállítás foglalkozott a folyók és a városok kapcsolatával, az európai folyópartok rendezésével. Ezek közül Budapesten, a “Fugá”-ban tartott konferencia idején is látható fénykép-kiállítást emelném ki! Kár, hogy – ezek szerint a “zöld-nek álcázott – “környezetvédő” szervezetek képviselői ezeket nem látták!

A Fővárosi Közgyűlés a Római-part árvízvédelmének kérdésében jól döntött, és ezzel felzárkózott Szentendre, Nagymaros és Szeged Önkormányzata, valamint a Szigetközi Önkormányzatok és lakosság követendő példájához, amelyekhez sok sikert kívánunk!

A további sikerekhez azonban a fokozott állami szerepvállalás nélkülözhetetlen lesz, a kormánynak, a parlamenti pártoknak – párt-hovatartozástól függelenül – jogi-, közgazdasági-szabályozással, támogatási-, ösztönzési-rendszer megvalósításával elő kell segíteni a tervszerű víz(készlet)gazdálkodás integrált tervezését és mielőbbi megvalósítását, kormány-szintű irányítással és koordinációval! (Javasoljuk példaként a Száva Integrált Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervének / ISRBC + 5 érintett ország + EU, Holland, szlovák szakértők, stb. részletes tanulmányozását!)

Baráti üdvözlettel:



Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

 

rvzvdelemmobilgttalvagyanlklvagymindenszaba

WordPress Plugin Share Bookmark Email