Kedves Kollégák!

A legutóbbi – a 2013.09.11-13. között, Bécsben tartott, 5. ERRC Nemzetközi Konferencia keretében, az IRF 1. “Európa folyója 2013.” pályázat díjnyertesét, a Rajnát, valamint a 2013.10.18-án, a Rajnán, Iffezheimi Vízlépcső Vízerőműve 5. turbinájának, ill. halút-/hallépcső-rendszerének ünnepélyes keretek közötti átadásával foglalkozó – írásom kiegészítéseként, mellékelek még néhány dokumentumot, annak bizonyítására, hogy ugyanazoknak az EU irányelveknek és ajánlásoknak (EU-VKI, EU-TEN-T-18,30, stb.) az alapján és figyelembe vételével más országok – saját nemzeti érdekeik alapján – mit tettek a gyakorlatban, az éghajlatváltozáshoz időben történő alkalmazkodás érdekében, míg mi – ugyanezekre hivatkozva – nem tettünk semmit, az egymásnak is ellentmondó stratégia, koncepció és program gyártáson, majd ugyanezek folyamatos felülvizsgálatán kívül! (Lásd: I. NFT, ÚMFT, ÚSZT, ill. OTK, OTrT, OFK, OFTK, valamint VGT-KSV, EUDRS, VTT, NKS, NÉS-NAS, VGT2, EU-2014-2020!?)

Összehasonlításul, talán érdemes megjegyezni, hogy a Rajnán, az Iffezheimi Vízerőmű és hallépcső tervezése 2009-ben, kb. ugyanakkor kezdődött, mint az EU Duna Régió Stratégiája / EUDRS, de 2012. decemberében már elkészült, 2013. júniusában üzembe lett helyezve, és csak az ünnepélyes átadására került sor, 2013.10.18-án, az EU energiaügyi biztosának, Günther Öttingernek a jelenlétében.
És ezalatt konkrétan mi történt nálunk a Duna-stratégia, ill. a Duna magyarországi szakasza hajózhatóságának biztosítása érdekében? (Leszámítva az EU támogatásával elkészült, a “Duna hajózhatóságának javít(gat)ása” c. tanulmányra kiadott, és visszavonatott, hatósági engedélyeket, valamint Johannes Hahn EU biztos budapesti látogatását, ill. Völner Pállal folytatott, eredménytelen tárgyalásait, a 2012.06.07-i, Duna-menti országok közlekedési miniszterei által – Magyarország kivételével aláírt – Közös Nyilatkozattal kapcsolatban!)

http://www.youtube.com/watch?v=8I5jlJ8J8gk   22:02   2013.09.12.   5. ERRC. IRF / International River Foundation 1. “European Riverprize / ERP” Győztese: Rajna. ICPR / Nemzetközi Rajna Védelmi Bizottság. André Weidenhaupt elnök előadása.
http://www.youtube.com/watch?v=eGbrneNITtk 3:00 Megjelenés ideje: 2013 okt 21. A német-francia határon, a Rajnán, az Iffezheimi Vízlépcsőben levő – Németország legnagyobb – Vízerőműve 5. sz. új turbinával, és halúttal történő bővítésének – 2009-től 2013-ig – 4 év alatti építési fázisai, 3 percbe sűrítve! (D / Baden-Württemberg)
http://www.youtube.com/watch?v=3zQb3qsTz-Q 15:04 Megjelenés ideje: 2013 okt 22. Négy év építési idő alatt, 2012. decemberéig elkészült, és 2013. júniusában üzembe helyezésre került, a Felső-Rajna német-francia közös szakaszán, Iffezheim-nél a Vízlépcső-komplexum szerves részét képező Vízerőmű 5. sz. Turbina egysége (gyártó, szállító, szerelő: osztrák Andritz cég) és a hozzácsatlakozó halút-/hallépcső-rendszer. Ezzel a bővítéssel az Iffezheimi Rajnai Vízerőmű Németország legnagyobb, 148 MW teljesítményű vízerőműve lett, és 250.000 háztartás részére – széndioxid-mentes, folyamatos – villamos-energiát biztosít, 110.000 t/év COmegtakarítás, kiváltás mellett! Az új létesítmény ünnepélyes átadására 2013.10.18-án került sor, Günther Öttinger EU energiaügyi biztos és Silke Krebs, Baden-Württemberg tartomány államtitkárának, és kb. 200 meghívott német és francia vendég jelenlétében. Az EnBW/német és az EDF/francia közös beruházásban, német-francia közös állami tulajdonban megvalósult létesítményt az RKI / Rheinkraftwerk Iffezheim üzemelteti. Itt található Európa és Németország egyik legnagyobb halút-/hallépcső-rendszere is.

A fenti dokumentumokban foglaltak és a helyszín részletesebb tanulmányozását javasoljuk egyrészt, a politikai döntéshozóknak, másrészt a döntés-előkészítőknek, valamint a Magyar Mérnöki Kamara elnökének, az Európai Unió Duna Régió Stratégiája volt, és jelenlegi magyar kormánybiztosának is, a hazai gyakorlati hasznosítás érdekében.

Az értelmes szakmai párbeszéd a hazai vízgazdálkodás, árvíz-, belvíz-, aszály-elleni védelem, a tiszta, megújuló, fenntartható vízenergia többcélú, komplex hasznosítása (mezőgazdaság, élelmiszer-termelés/értékesítés, ivó-, öntöző, hűtő-vízigények, stb.), a vízi-közlekedés/szállítás, személy-, és teher-hajózás, kikötőhálózat-, a vízi-, vízparti-turizmus fejlesztése, terület-, és vidékfejlesztés, a környezet-, és természetvédelem szakértői között, sokáig már nem halogatható.

A fentiekből is látszik, hogy politikai akarat esetén, van, ill. lenne lehetőség a részben, és látszólag eltérő gazdasági-, társadalmi-, és környezeti szempontok, érdekek egyeztetésére, és konszenzus kialakítására, valamint a vélt és valós problémák megoldására, és főleg a gyakorlati cselekvésre! (lásd: korábbi német-francia szembenállás feloldása, német-francia államközi szerződéseket követően, közös, német-francia beruházások, fejlesztések, stb. És mi van több, mint 20 éve, a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerre vonatkozó Hágai-perrel kapcsolatos – magyar-szlovák fél közötti jóhiszemű  – tárgyalások lefolytatásával, amikor még kinevezett és felhatalmazott kormánybiztosunk sincs?)

Kívánom, hogy a fentiekre vonatkozóan is (!) minél előbb kerüljön sor – nemzeti-, és nemzetgazdasági érdekből is – az értelmes szakmai párbeszéd megkezdésére, lefolytatására és konszenzus kialakítására:

– egyrészt a hazai tudományos-, szakmai-, társadalmi szervezetek érdemi – de prekoncepció-mentes – bevonásával, majd ezt követően,

– másrészt a Duna-vízgyűjtő-menti országokkal, ezen belül különösen a szlovákokkal (Duna – BNV/HNB, Szigetköz, Öreg-Duna, Mosoni-Duna!), a horvátokkal, szlovénekkel (Dráva!).

– harmadrészt a Tisza-vízgyűjtőjén érintett országokkal, a Tisza árvízvédelmének, hajózhatóságának, nemzetközi vízi-úttá nyilvánítása, a Nemzetközi Tisza Bizottság, szolnoki székhellyel történő megalakítása érdekében,

az Európai Unió, ill. az Európai Bizottság erkölcsi-, és anyagi támogatásával!

Ehhez kívánok sok sikert, Mindannyiunk érdekében!

Kellemes hétvégét kíván,

Baráti üdvözlettel:


Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Utóirat: Terjedelmi korlátok miatt, a későbbiekben még visszatérünk a Bécsi konferenciára, és az ott elhangzott magyar vonatkozású előadásokra, különös tekintettel hazai vizeinkre, a Dunára, Szigetközre, a Rábára, és a Drávára, stb.
Mellékletek a képre kattintva érhetők el:

WordPress Plugin Share Bookmark Email