Mi történt Németországban az elmúlt 20 év alatt a vízgazdálkodás, az árvízvédelem, a vízenergia-hasznosítás és a környezet-, természetvédelem területén? És Magyarországon?
Egyebek január 24th, 2014Kedves Kollégák!
A legutóbbi – a 2013.09.11-13. között, Bécsben tartott, 5. ERRC Nemzetközi Konferencia keretében, az IRF 1. “Európa folyója 2013.” pályázat díjnyertesét, a Rajnát, valamint a 2013.10.18-án, a Rajnán, Iffezheimi Vízlépcső Vízerőműve 5. turbinájának, ill. halút-/hallépcső-rendszerének ünnepélyes keretek közötti átadásával foglalkozó – írásom kiegészítéseként, mellékelek még néhány dokumentumot, annak bizonyítására, hogy ugyanazoknak az EU irányelveknek és ajánlásoknak (EU-VKI, EU-TEN-T-18,30, stb.) az alapján és figyelembe vételével más országok – saját nemzeti érdekeik alapján – mit tettek a gyakorlatban, az éghajlatváltozáshoz időben történő alkalmazkodás érdekében, míg mi – ugyanezekre hivatkozva – nem tettünk semmit, az egymásnak is ellentmondó stratégia, koncepció és program gyártáson, majd ugyanezek folyamatos felülvizsgálatán kívül! (Lásd: I. NFT, ÚMFT, ÚSZT, ill. OTK, OTrT, OFK, OFTK, valamint VGT-KSV, EUDRS, VTT, NKS, NÉS-NAS, VGT2, EU-2014-2020!?)
Összehasonlításul, talán érdemes megjegyezni, hogy a Rajnán, az Iffezheimi Vízerőmű és hallépcső tervezése 2009-ben, kb. ugyanakkor kezdődött, mint az EU Duna Régió Stratégiája / EUDRS, de 2012. decemberében már elkészült, 2013. júniusában üzembe lett helyezve, és csak az ünnepélyes átadására került sor, 2013.10.18-án, az EU energiaügyi biztosának, Günther Öttingernek a jelenlétében.
És ezalatt konkrétan mi történt nálunk a Duna-stratégia, ill. a Duna magyarországi szakasza hajózhatóságának biztosítása érdekében? (Leszámítva az EU támogatásával elkészült, a “Duna hajózhatóságának javít(gat)ása” c. tanulmányra kiadott, és visszavonatott, hatósági engedélyeket, valamint Johannes Hahn EU biztos budapesti látogatását, ill. Völner Pállal folytatott, eredménytelen tárgyalásait, a 2012.06.07-i, Duna-menti országok közlekedési miniszterei által – Magyarország kivételével aláírt – Közös Nyilatkozattal kapcsolatban!)
A fenti dokumentumokban foglaltak és a helyszín részletesebb tanulmányozását javasoljuk egyrészt, a politikai döntéshozóknak, másrészt a döntés-előkészítőknek, valamint a Magyar Mérnöki Kamara elnökének, az Európai Unió Duna Régió Stratégiája volt, és jelenlegi magyar kormánybiztosának is, a hazai gyakorlati hasznosítás érdekében.
Az értelmes szakmai párbeszéd a hazai vízgazdálkodás, árvíz-, belvíz-, aszály-elleni védelem, a tiszta, megújuló, fenntartható vízenergia többcélú, komplex hasznosítása (mezőgazdaság, élelmiszer-termelés/
A fentiekből is látszik, hogy politikai akarat esetén, van, ill. lenne lehetőség a részben, és látszólag eltérő gazdasági-, társadalmi-, és környezeti szempontok, érdekek egyeztetésére, és konszenzus kialakítására, valamint a vélt és valós problémák megoldására, és főleg a gyakorlati cselekvésre! (lásd: korábbi német-francia szembenállás feloldása, német-francia államközi szerződéseket követően, közös, német-francia beruházások, fejlesztések, stb. És mi van több, mint 20 éve, a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerre vonatkozó Hágai-perrel kapcsolatos – magyar-szlovák fél közötti jóhiszemű – tárgyalások lefolytatásával, amikor még kinevezett és felhatalmazott kormánybiztosunk sincs?)
Kívánom, hogy a fentiekre vonatkozóan is (!) minél előbb kerüljön sor – nemzeti-, és nemzetgazdasági érdekből is – az értelmes szakmai párbeszéd megkezdésére, lefolytatására és konszenzus kialakítására:
– egyrészt a hazai tudományos-, szakmai-, társadalmi szervezetek érdemi – de prekoncepció-mentes – bevonásával, majd ezt követően,
– harmadrészt a Tisza-vízgyűjtőjén érintett országokkal, a Tisza árvízvédelmének, hajózhatóságának, nemzetközi vízi-úttá nyilvánítása, a Nemzetközi Tisza Bizottság, szolnoki székhellyel történő megalakítása érdekében,
az Európai Unió, ill. az Európai Bizottság erkölcsi-, és anyagi támogatásával!
Kellemes hétvégét kíván,
Baráti üdvözlettel:
—
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
Legutóbbi hozzászólások