A 2013.09.11-13. között, Bécsben tartott 5. ERRC nemzetközi vízügyi konferencia és kísérő rendezvényeinek magyar tanulságai. 4. rész

Kedves Kollégák!

2013.09.11-13. között Bécsben tartott, 5. ERRC Nemzetközi Vízügyi Konferenciáról szóló tájékoztató befejezéseként – a folyók revitalizációjára vonatkozó, elméletben bemutatott, különböző megoldások után – szerettem volna beszámolni a konferencia 2. napján, a rendezők által szervezett, 3 szakmai – a Morva, a Donau-Auen Nemzeti Park revitalizációját, és a Bécs / Feudenau-i Vízlépcső / Vízerőmű-komplexum és a halút-/hallépcső-rendszer együttes kialakítását – mint jó és követendő példákat bemutató – kirándulásról, de sajnos erre vonatkozó anyagot – a mellékelt program-kivonat, és néhány fénykép kivételével – nem találtam. 

A Bécs-Freudanaui Vízlépcső-rendszerről – duzzasztó, vízerőmű, hajózsilip, kerékpáros-, és gyalogos-híd, kikötő, logisztikai központ, sport-, és szabadidő központ, stb. – a korábbi saját anyagaim felhasználásával, megpróbálom ezt a hiányt pótolni, annál is inkább, mert az ott található megoldások példa-értékűek, a mi számunkra is, a magyar Duna-szakasz egyre sürgetőbb revitalizációja során hasznosíthatóak! A sors furcsa iróniája, hogy a Freudenau Vízerőműben azok a turbinák termelik a tiszta, megújuló, fenntartható vízenergiát, és látják el Bécs 270.000 háztartását villamos-energiával, amelyek eredetileg a Nagymarosi Vízlépcső Vízerőművébe kerülhettek volna, ha Nagymaros nem válik a 1989-90. évi politikai rendszerváltás áldozatává, a Duna Kör, ill. a “Duna-mozgalmak” “jóvoltából”!

Nem lehet szó nélkül elmenni amellett sem, hogy a “házigazda” Bécs Városa mit tett az elmúlt évtizedekben a Dunához történő szerves csatlakozás, ill. a Dunán érkező nemzetközi személy-, és teherforgalom nemzetközi színvonalú fogadása érdekében, bele értve a Nemzetközi Hajóállomást a Mexico Platz-nál, a Marina-Wien (Észak és Dél)  Nemzetközi Yachtkikötőt, vagy a Bécs Belvárosában – a Duna-csatornán / Donau-Kanal-on (!) – kialakított “Twin City Liner” hajóállomás kialakítása, és a szlovák fővárossal, Pozsonnyal történő, gyorsjáratú, menetrendszerű hajózás biztosítása érdekében, valamint Bécs polgárainak kulturált szabadidő eltöltését biztosító, Donau-Insel kialakításával, stb.

Bécs – a Dunához való kapcsolat szempontjából – Budapesthez képest, lényegesen szerényebb lehetőségekkel rendelkezik, ennek ellenére mindent megtettek a hátrányuk ellensúlyozása érdekében.

És, hogy néznek ki Budapesten – a Duna Királynője cím büszke viselőjén – a rakpartok, a Nemzetközi Hajóállomás és a belföldi személyhajó kikötők, a yacht-kikötők, a Csepeli Szabadkikötő helyzetéről nem is beszélve.
És akkor még nem is említettem, a magán-kezdeményezésre és magán-vállalkozásban – a Budapest. I. Kerületi Önkormányzattal, hosszú-távú szerződés alapján – megvalósult, 6 db. “Várkert-rakparti” szállodahajók fogadását biztosító kikötők szerződésének egyoldalú, teljesen indokolatlan felmondását, és ennek negatív nemzetközi visszhangját!

Kellemes hétvégét, és jó pihenést, jó szórakozást kíván,

Baráti üdvözlettel:


Péteri László
okl. építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. min. vezető főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértőmobil: +36 30 319 2033Mellékletek:

 

A 4. részhez kiegészítésül néhány dokumentumot, fényképet – Freudenaui vízlépcső képeitől folytatva, Marina-Wien kezdő képével kezdődően! – mellékelek a honlapra történő feltételhez:

Péteri László
okl. építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. min. vezető főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértőmobil: +36 30 319 2033

Utóirat:

1. A Duna – és a többi nemzetközi és nemzeti víziút – magyarországi szakasza árvízvédelmének, vízszintszabályozásának, hajózhatóságának biztosítása – nemzetgazdasági érdekből – nem várathat már magára sokáig!

2. A folyó-menti városok belterületi szakaszai árvízvédelmének megoldásánál – pozitív külföldi és hazai tapasztalatok alapján – a mobilfal-, ill. mobilgát-rendszerek alkalmazását állami-, jogi-, közgazdasági-, stb. eszközökkel, EU-támogatásokkal is biztosítani szükséges, letörve a radikális “ál-környezetvédők” minden fejlesztést, korszerűsítést eleve megakadályozó tevékenységét. (pl. Bp. III. Római-parti árvízvédelem – évtizedek óta húzódó – mobilgáttal történő megoldása elleni tüntetések, tiltakozások, a BME, MTA pozitív szakvéleménye ellenére, stb. Ugyanakkor a Duna-mentén Szentendrén, Nagymaroson, Vácon és a Tisza-mentén Szegeden már részben elkészült, részben folyamatban van!) Ezek részleteiről, legutóbbi fejleményeiről a későbbiekben számolunk be.
3. Budapesten a Nemzetközi Hajóállomás, a nemzetközi szállodahajók és yachtok – nemzetközi színvonalú – kikötési-, fogadási-, szolgáltatási-, és infrastrukturális feltételeit – vízi-, és vízparti oldalról, Budán és Pesten egyaránt – mielőbb biztosítani kell, különös tekintettel a Várkert-rakparti, meglevő, de az I. ker. Önkormányzat által, önkényesen üzemen kívül helyezett szállodahajó kikötők (6 db.) áldatlan helyzetére, lehetőleg még a szezon előtt!

Mellékletek:

Még több kiegészítő anyag:

WordPress Plugin Share Bookmark Email

Hozzászólás