Az Európai Duna Stratégia, ahogy mi látjuk, vagy szeretnénk látni!
Dátum: 2010. February 14. Sunday, 19:24
Rovat: Média


Kedves Kollégák!

Most, amikor az "Európai Duna Stratégia / EDS" kapcsán, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium / NFGM illetékes főosztályvezetőjének, az InfoRádióban, a mai napon elhangzott nyilatkozata szerint "most folyik (?) a tervek generálása" - de szemlátomást koordinálatlanul - amelynek keretében az alapvető, közös érdekek és ennek megfelelő stratégiák sincsenek még tisztázva (!), szeretnénk a mellékelt, 3 részes dokumentumfilmmel is hozzájárulni a "Magyar Duna Stratégia / MDS" kialakításához, elősegítve a 2011.01.01-06.30. közötti időszaki magyar EU elnökség sikerét, a magyar érdekek egyidejű érvényesíthetősége érdekében is!




Ezt a 3 részes dokumentum filmet - érthetetlen okokból - vagy nem merték, vagy nem is akarták bemutatni a médiák!

Mi viszont bemutatjuk, és elsősorban a megtévesztett, jóhiszemű, jószándékú környezetvédők figyelmébe ajánljuk, akiknek javasoljuk, hogy "pre-koncepció" nélkül, kényelmesen, fotelben elhelyezkedve üljenek a képernyők elé, és tegyenek velünk együtt, egy roppant érdekes és tanulságos "virtuális, zenés, történelmi utazást", térben és időben, fél Európát vízen átszelve, Budapesttől, a Dunán, a Duna-Majna "Európa"-csatornán, és a Majnán, a "Kőszeg" motoros fedélzetén, szárazföldi halandó számára szokatlan nézőpontból, és nem kevés tanulsággal!

Az 1. rész Budapesttől, Dunaújvároson át, a Bősi Vízlépcsőig tartó utazás keretében, gr. Széchenyi Istvánra emlékezve, bemutatja a magyar folyam és tengerhajózás, a MAHART, a Csepeli Szabadkikötő, a Nagymarosi Vízlépcső igaz történetét, megszólaltatva Mosonyi Emil professzort, és a hajós dinasztiák mai képviselőit is, egyúttal érzékeltetve a dunai hajózás szépségeit és nehézségeit, de jelenleg magyar szempontból teljesen kihasználatlan lehetőségeit is.

A 2. rész a Bősi Vízlépcsőtől a Duna-Majna "Európa" csatornáig kalauzolja el a nézőt, hallgatót, a kezdetektől, a Duna-Majna "Európa" csatorna - Antall József miniszterelnök részvételével megtartott, 1992.09.25-i ünnepélyes üzembe helyezésén át, napjainkig, magyar és külföldi hajósok, kikötők és hajózási cégek képviselőinek megszólaltatásával.

A 3. rész a Duna-Majna csatornán és a Majnán végig-hajózva, számos érdekes információ kiséretében bemutatja az 1992.09.25-én, ünnepélyesen üzembe helyezett, "Egy ezeréves álom megvalósulásá"-t, megemlékezve, a hazájából elüldözött, akadémiai tagságától megfosztott, Mosonyi Emil akadémikus, a "vízépítés professzora" szerepéről, és tevékenységéről, a Duna-Majna csatorna, 2-3 "hajó-emelő lift" helyett, speciális, tájba illő, nagyvízlépcsős, 16 hajózsilipes, víz-, és energia-takarékos, töltő-ürítő, tartalék-medencés, víztározós rendszerének teljesen újszerű kidolgozásáról, politikai döntéshozók általi elfogadtatásáról.

A 3 rész együtt és külön-külön is dokumentálja az egységes európai belvízi hajózóút-rendszer kialakításának szükségességét, és előnyeit, megcáfolva a radikális "ál-környezetvédők" vízlépcső-ellenes álláspontjának korábbi érv-rendszerét, jelezve egyidejűleg, annak tarthatatlanságát is. Az eredeti dokumentumokban - a Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszert érintően - elhangzó szövegek szembesítve a mai állapotokkal, talán meggyőzik a politikai döntéshozókat is, hogy a készülő Európai Duna Stratégia kidolgozását is, teljesen új alapokra kell helyezni (!), figyelembe véve a klímaváltozással is összefüggésben kialakuló, víz-, energia-, élelmiszer-hiány miatt, az árvízvédelem, a hajózás, a vízi-közlekedés/szállítás, a vízenergia-hasznosítás, valamint a vízi-, és vízparti turizmus, stb. fejlesztésének szükségességét is. A Duna-Majna csatorna terv korábbi ellenzői - az ottani radikális természetvédők, és az érintett lakosság - ma már más állásponton vannak, a mellékelt képek és nyilatkozatok bizonyítják a "nagy mű" életképességét! (vízes élőhelyek, növény-, és állatvilág és az emberek "békés egymás mellett élését! A vízi-, és a vízparti-, kerékpáros-turizmus békésen elfér a hajózás, vízi-szállítás, a vízenergia-termelés mellett, stb. Sőt a vízvisszatartás, és a vízkormányzás módjának tudatos tervezése a korábbi állapotokhoz képest, jelentős javulást okozott! Lásd: a Majna szabályozása, stb.)

A téma aktualítását gr. Széchenyi István, a "legnagyobb magyar" halálának közelgő 150. évfordulója, és Mosonyi Emil professzor születésének 100. évfordulója jelenti.

A filmek megtekintéséhez jó szórakozást kíván,

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

2009-09-MosonyiEmil-kitüntetése-Szeredi-ea

7-D-Duna-Majna-csatorna-Altmühl-Regnitz-térkép

7a-D-D-M-Altmühl-Eckersmühlen-zsilip-légi

8-Mosonyi Emil-a vízépítés professzora2

Kép2- gr Széchenyi István-Napló-címlap

Kép3-gr Széchenyi István-emléktábla-Kazánszoros

Mosonyi Emil-Paulus film-2005-kép1

Széchenyi István a Vaskapunál-1836festmény







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1418