A TEN-T Projekthez fűzött észrevételek
Dátum: 2010. February 23. Tuesday, 19:01
Rovat: Vízügyek


Az EU felszólította a Magyar Köztársaságot, hogy a TEN-T (Trans-European Network – Transport) program keretében 2007 után valósítsa meg a „Duna hajózhatóságának javítása” c. projektet. A projekt megalapozásához komplex tanulmányt kellett előállítani, amely tartalmaz helyzetfelmérést, feladat megjelölést és költség/haszonelemzést. A tanulmányra a GKM Hajózási Főosztálya 2005. jún. 17-én nyílt ajánlati felhívást tett közzé az EU-ban. A kiírás szerinti feladat a meder (a vízi út) kiépítése (legalább) a VI.c kategória paramétereire, a folyó szabályozása integrált folyamgazdálkodás keretében egyéb igényekkel és használatokkal összhangban, a duzzasztás nélküli megvalósítás lehetséges változatainak meghatározásával.



A duzzasztással járó változatok kizárása a vizsgálható változatok köréből ellenkezik az Európai Közösséget létrehozó Maastrichti Szerződés 174. Cikkelyével, amelynek rendelkezéseit a Víz-Keretirányelv Preambulumának bekezdései fogalmazzák meg. Ezek közül a Projekt szempontjából kiemelt fontosságúak a következők:

(11) A Közösség környezetvédelmi politikájának elsőrendű célja a környezet minőségének megőrzése, védelme és javítása, az erőforrások körültekintő és ésszerű hasznosítását, valamint környezeti károk megelőzésének elvét szem előtt tartva.
(12) A környezetvédelmi politika kialakítása során a Közösség vegye figyelembe a mindenkori tudományos és műszaki ismereteket, a Közösség régióiban fennálló sajátos környezeti állapotokat, a teljes Közösség gazdasági és társadalmi fejlődését, egyes régióinak kiegyensúlyozott fejlődését, valamint a beavatkozás, vagy nem-beavatkozás várható előnyeit és költségeit.
(16) A vizek védelmét és az azokkal való fenntartható gazdálkodást fokozottan a Közösségi politika egyéb – energia, közlekedés-áruszállítás, mezőgazdaság, halászat, vidékfejlesztés és idegenforgalom – szakterületein belül kell megvalósítani. Az Irányelv keretet kíván biztosítani a folyamatos párbeszéd és a politika különféle területeinek további integrálását célzó stratégiák kialakítása részére. Hozzájárulhat továbbá a tagállamok együttműködésének elmélyítéséhez is, többek között az Európai Térségfejlesztési Perspektíva területén.
(19) ….. A víz mennyiségének biztosítása a jó vízminőség megőrzésének fontos eleme, ezért a jó vízminőség fenntartásához szükséges vízmennyiség biztosítását is elő kell irányozni.

A VITUKI által vezetett konzorcium a feladatot, a kiírásnak megfelelően, a hajózhatóság javításának műtárgyas megoldásaira korlátozva végrehajtotta. Figyelmen kívül kellett hagynia a tudományos és műszaki ismeretek jelenlegi fejlettségét, a beavatkozás vagy nem-beavatkozás költség/haszon elemzését, a Közösségi politika egyéb szakterületeinek fenntartható fejlődését, valamint a jó vízminőség és ezzel az ökoszisztéma jó állapotának fenntartásához szükséges vízmennyiség biztosításának kérdését (beleértve az ismert hidromorfológiai folyamatok által okozott vízjárás- és mederváltozások kockázatának mérlegelését) is.

Az országon átfolyó vizek több szervezet (az MTA, ICID) jeles képviselői által szorgalmazott hasznosítása (integrált folyamgazdálkodás) csak tározással, duzzasztással oldható meg.

Ahhoz, hogy a tanulmány a VKI-nek megfelelően valóban komplex legyen, azt ki kell egészíteni a duzzasztással járó változat(ok) legalább tanulmányterv szintű meghatározásával, ezek egymás közötti és a hagyományos folyószabályozási módszerekkel történő megoldás(ok), a Preambulum rendelkezéseiben előírt szempontok szerinti elő-megvalósíthatósági tanulmány (pre-feasibility study) minőségű összehasonlításával.

A Haladó Erők Fóruma nevében
2010. febr. 22.

Szilvássy Zoltán, aranydiplomás mérnök, tud. főmunkatárs, a VITUKI ny. műszaki-gazdasági tanácsadója






A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1444