A Duna hajózhatóságának javít(ga)tása, változatlan, befejezetlen előadásban az
Dátum: 2010. March 03. Wednesday, 07:56
Rovat: Közéleti magazin


A Duna hajózhatóságának javít(ga)tása, változatlan, befejezetlen előadásban az OTT ülésén


Kedves Kollégák!

Az Országos Területfejlesztési Tanács / OTT mai, 2010.03.02-i ülésének 6 napirendje között, 4. napirendi pontként szerepelt a Duna hajózhatóságának javítását megalapozó tanulmány aktuális helyzetéről szóló tájékoztató, Csepi Lajos, a KHEM szakállamtitkára előadásában.




Az ülésen az OTT tagjai és a meghívottak közül többen nem jelentek meg, néhányan csak beosztott képviselőjüket küldték el, jelezve a Tárcaközi Bizottság napirendjén szereplő témá(k) iránti elkötelezettségüket! ( hiányzók közül csak néhány név: Balázs Péter, Demszky Gábor, Herczog László, Székely Tamás, Varga István, Varga Zoltán, Herbály Imre, Hiller István, Kolber István, Mester László, Molnár Csaba, Oszkó Péter, Pál Béla, Kosaras ..., Sós Tamás, Steiner Pál, Suchmann Tamás, Szabó Gábor, Szabó György, Varjú László, stb.). Igaz viszont, hogy az ülésre nem külföldön, hanem itthon került sor!

A napirendi pontok tárgyalása és "megvitatása" (?) - a civil szervezetek kivételével (!) - elég passzív légkörben folyt, kivéve azt, amikor pénzekről, támogatásokról, költségvetésről esett szó!

Ami a Duna hajózhatóságának javítását illeti, az sem volt "szívderítő". Az előzetesen kiküldött anyag ugyanaz a VITUKI által készített, és dr. Mayer István által, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központban, 2010.02.15-én, botrányos, antidemokratikus körülmények között megtartott prezentáción szerepelt.

Erről korábban, már képben és hangban is beszámoltunk! Lásd:

http://www.youtube.com/watch?v=_ekOqKBN6L4 

2010.02.15. KKK. Duna hajózhatósága II." EU-TEN-T projekt Reális Zöldek Klub. Nagy László. 10:30

Csepi Lajos szakállamtitkár előadása - az összes, korábbi egyeztetéseken felvetett lényegbe-vágóproblémát nagy ívben kikerülve - az eddigi tervezési folyamat kronológiai ismertetésére szorítkozott, megállapítva a dunai nemzetközi, belvízi hajózás közismert problémáit. A hagyományos, klasszikus folyamszabályozás, ill. a komplex, többcélú vízlépcsős megoldás létesítési és fenntartási költségeinek összehasonlításáról egyáltalán nem esett szó. Ugyanígy nem volt téma az sem, hogy az EU csak a fejlesztéseket támogatja, de a fenntartást nem! (azt majd az adófizetők fogják nyögni, folyamatosan!)

Az OTT jelenlevő tagjai részéről egyetlen kérdés sem merült fel (!), ezért az ülést levezető Szaló Péter, NGFM szakállamtitkár kérdezett rá a lényegre, hogy a duzzsztásos / vízlépcsős megoldást - amelyet egyes szakértők egyetlen reális megoldásként javasolnak - hajlandó lenne-e a Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium / KHEM megvizsgálni?

Csepi Lajos Úr válaszában jelezte, hogy amennyiben erre jogi lehetősége lenne, természetesen nem zárkózna el a vizsgálattól.
(Már ez is valami, de még nem az igazi!)

Az "Egyebek" között Láng István, akadémikus tájékoztatást adott a Nemzeti Fenntartható Fejlődés Tanácsa / NFFT megalakulásáról, összetételéről, tevékenységéről, a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia és az Éghajlatvédelmi / Klíma-törvény javaslatról.

Az általánosan ismert problémák felvetését követően sajnos ismét nem merült fel, a Kárpát-medencét, és ezen belül Hazánkat, a Duna-völgyet érintő, kézenfekvő megoldás, a Duna komplex, többcélú hasznosítása! (pl. duzzasztás, dunai vízlépcsők, a megújuló vízenergia-hasznosítás, a szivattyús vízenergia-tározás, a környezetbarát, dunai belvízi-közlekedés-szállítás, személy-, és teherhajózás, vízi-, vízparti-, öko-, horgász-, kemping-, kerékpáros-, falusi-, termál-, gyógy-, a kulturális-örökség-turizmus, mezőgazdasági öntözés, (ivó-)vízvédelem, természet-, és környezetvédelem, a terület-, és vidékfejlesztés, stb.)

Hát így állunk most, az Európai Duna Stratégia / EDS készítése idején, és pár hónappal az országgyűlési képviselő-választások, ill. 9 hónappal a 2011.01.01 és 06.30. közötti magyar EU elnökség előtt!

Szomorúan indultam haza felé a Duna-parton, amikor a Duna és a Budai Vár felett éppen lement a nap! Ismét felmerült bennem a régi kérdés, amely kérdés egyik vetítettképes előadás-sorozatom címe is volt: "A Duna elválaszt, vagy összeköt? Az integrált tervezés, a komplex fejlesztés, és a többcélú hasznosítás szükségessége"

Erre a kérdésre várom továbbra is a választ!

Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi- idegenforgalmi szakértő mobil: +36 30 319 2033

OTT1

OTT-SzalóPéter-KovácsMiklós-CsepiLajos1

OTT-DönszTeodóra-KovácsBence-OTCEF1

OTT1

OTT-SzalóPéter-CsepiLajos1Duna-hajózás

OTT-SzalóPéter-CsepiLajos1

OTT-CsepiLajos-MartonTamás1

OTT-LángIstván-MTA1

OTT1

SzalóPéter-LángIstván-MTA1

OTT-Duna-Naplemente1

Bp-Duna-partok1

2010-02-04-EurópaiDunaStratégia-SZEK-ea-címlap1

2009-09-10-Mosonyi Emil-BME-ESZK-Szivattyús-energiatározók

2009-09-MosonyiEmil-kitüntetése-Szeredi-ea

2010-02-04-EurópaiDunaStratégia-SZEK-ea-címlap

 







A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1463