A magyar dunai hajózás helyzete és jövőbeli kilátásai felül-, és alulnézetből. 1
Dátum: 2011. October 25. Tuesday, 10:00
Rovat: Önnek is jogában áll tudni


Duna-stratégia. A magyar dunai hajózás helyzete és jövőbeli kilátásai felül-, és alulnézetből. 1. Egy konferencia tanulságai a Hír TV tükrében.

Kedves Kollégák!

Az Európai Duna Régió Stratégiát a közelmúltban, a soros magyar EU-elnökség idején fogadták el.

Az elmúlt években konferencia-konferenciát követett, itthon és külföldön, ennek ellenére nem sok konkrétum derült ki a stratégiáról. (A magyar Kormány által jóváhagyott 23 kiemelt projektről - az MTI rövid-hírén kívül - a mai napig nem tálalható hivatalos dokumentum, kormányhatározat, stb.?)

Ezért voltunk kíváncsiak a 2011.10.07-én, Dunaújvárosban tartott "DaHar" konferenciára, különösen a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium részéről, dr. Fónagy János parlamenti államtitkár előadására, ill. a DaHar projektben résztvevő hazai és külföldi partnerek előadásaira.

A konferenciáról megjelent sajtóvisszhangokból idézünk, ill. mellékelünk néhányat. Elsőként, Dr. Fónagy János államtitkár előadásából - fontosságuknál, jelentőségüknél fogva - az alábbiakat emeljük ki:

"...Az Európai Unió legnagyobb folyója a Duna, amelynek kihasználása, vagy figyelmen kívül hagyása komolyan befolyásolja a magyar gazdaság jövőjét – jelentette ki Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára pénteken, a Dunaújvárosi Főiskolán tartott szakmai konferencián...A nagyjából azonos méterű és szintén hasonló hosszúságú vízi utakkal rendelkező Belgiummal összehasonlítva Magyarországot, azt látjuk, hogy míg a belgáknál évente 65 millió tonna árut fuvaroznak a belső vízi utakon, hazánk külkereskedelmi áruszállításában ez a szám mindössze 6 millió tonna, arról nem is beszélve, hogy a belföldi forgalomban alig mérhető a szállítás. ...5-10 évenként ütemesen előkerül a Duna és a Tisza összekötésének terve, amely már Mária Terézia, illetve II. József korában is téma volt. Az akkori műszaki megoldások és nyomvonalak megvalósítása megfelelő döntés esetén mind a mai napig aktuális és egy előttünk álló feladat – mondta. A két folyó összekötése az Alföldön élőknek is nagy segítség lenne, nem csak a vízi közlekedés miatt, hanem ez alapvető társadalmi feladat is. Ennek oka, hogy az ott élők életkörülményei a félbehagyott vízgazdasági beruházások miatt nagyságrendekkel rosszabbak lettek az elmúlt évtizedekben: a talajvíz szintje több méterrel apadt, a Duna-Tisza közén a homokhátsági terület pedig egyre inkább elsivatagosodik. A vízi közlekedéssel kapcsolatos fejlesztési, építési, környezet megóvási munkálatok az egyik legjobb területét adják annak a tömeges méretű foglalkoztatásnak, amelynek lehetőségeit Magyarország jelenleg is keresi – véli az államtitkár. A csepeli szabad-kikötőt említve beszámolt arról, hogy a jelenleg is folyó fejlesztőmunkák miatt bíznak abban, hogy elsősorban a logisztika területén ismét olyan gazdasági csomópont lehet, amely a Duna középső szakaszának és Magyarország központi térségének is komoly lehetőséget jelenthet. Ilyenek lehetnek áru és kisebb mértékben a személyszállítás, valamint a vízi közlekedéssel kapcsolatos háttériparok fejlesztése. ...a DaHar program révén lehetőség nyílik arra, hogy Magyarország teljesítse azt a vállalását, amelyet a csatlakozáskor tett, vagyis a Duna hajózhatóságának biztosítását. ...A konferencia helyszínére utalva politikus hangoztatta, nem helyes, hogy Magyarország több más tradicionális ipari tevékenysége mellett a folyami hajógyártást is feladta. Dunaújvárosban komoly műszaki és szellemi háttérbázis állhatna a dunai hajóépítés felélesztésének rendelkezésére. Hozzátette, újra kell indítani mind a szakmunkás, mind a középfokú képzést. Fónagy János emlékeztetett, hazánk az uniós elnökséget kihasználva április 7-én magas szintű konferenciát rendezett a belvízi hajózás a gazdaságba történő integrálásáról. A tanácskozás fontos következtetései voltak: a flottamodernizáció, az ágazat piaci helyzetének megerősítése, a humánerőforrás fejlesztés, a folyami információs szolgáltatások, a biztonságos környezet kérdése, valamint alkalmazkodni kell az éghajlatváltozáshoz is. A Duna melletti társadalommal pedig nagyon fontos a párbeszéd – tette hozzá."

A témához kapcsolódóan, és a magyar dunai hajózás jelenlegi helyzetét bemutató, a Hír TV "Keresztmeszet" c. adása foglalkozott a témával, pár nappal később, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség / NFÜ megbízásából, amelyhez ezúton is gratulálunk! Hosszú idő óta ez az első, objektív, a reális helyzetet dokumentáló anyag a médiában:

http://mno.hu/keresztmetszet/elfogynak-a-szakemberek-900133 - 0:00-12:00-23:04
2011.10.23. Hír TV „Keresztmetszet” Tengely József, Takács Katalin, Bíró Beáta műsorvezető – Nemzeti Fejlesztési Ügynökség / NFÜ
1. rész: Debrecen városközpont / Belváros rekonstrukció
2. rész: Elfogynak a szakemberek. Duna Stratégia – Itthon végnapjait éli a dunai hajózás! Horgonyt le! Elfogynak a magyar dunai hajósok!
Majdnem „Nekrológ” a magyar dunai hajózásról, a tények tükrében. „Dunaföldvár” / MAHART Duna Cargo (ma már osztrák tulajdonban!) Kuncz Tamás hajóparancsnok, Laboda László, első tiszt.

Örömmel láttuk, ill. hallottuk a fentieket, amelyek teljes összhangban vannak a Reális Zöldek Klub / RZK által évtizedek óta képviselt és nemzetközi, valamint hazai példákkal is alátámasztott, ill. dokumentált (tervek, képek, fényképek, videó-, és hanganyagok, stb.) álláspontokkal, véleményekkel, javaslatokkal. (lásd: www.realzoldek.hu)

Kíváncsian várjuk a folytatást, abban a reményben, hogy az Európai Unió támogatásával, a Duna-menti országok összefogásával és aktív magyar részvétellel, mégis megindul és folyamatosan megvalósul a környezetbarát, dunai víziközlekedés-, szállítás, személy-, és teher-hajózás, a kikötőhálózat komplex fejlesztése (tri-, és multimodális logisztikai központok, személy-, teherkikötő-, rakodó-hálózat, stb.), az árvíz-, belvízvédelem, a vízi-, vízparti-, kerékpáros-turizmus hálózatának fejlesztésével (EuroVelo EV-6. sz. Duna-menti útvonala, Duna-menti Limesút / UNESCO Világörökség-várományos, stb.) együtt, és azokkal összehangoltan.

Ehhez kívánunk sok sikert!

Baráti üdvözlettel:

--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő

mobil: +36 30 319 2033

Dokumentumok és képek:






A cikk tulajdonosa: Reális Zöldek Klub
http://realzoldek.hu

A cikk webcíme:
http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2427