Péteri László
Új dunai vízerőmű - EU pénzből
Kedves István!
Köszönöm szépen megkaptam a fenti - a közös román-bolgár dunai vízlépcső/vízerőmű előkészítéséről szóló - érdekes hírt! Nem tudom, hogy van-e újabb információd - esetleg hiteles magyar fordításban - a fentiekről, mert érdekelne! (Korábban erről már írtunk, akkor 2 közös román-bolgár dunai vízlépcsőről, új közúti-, vasúti Duna-hidakról, kikötő-fejlesztésekről, stb. volt szó! Turnu Magurele-Nikopol és Calarasi-Silistra)
A Magyar Nemzetben most indult egy - kritikai elemeket is tartalmazó (!) - sorozat a Dunáról, György Zsombor tollából, "A Dunánál" címmel, de az alcímben szereplő "Fekete-erdő" nem a Duna forrását jelenti, hanem csak a Mosonmagyaróvár melletti Fekete-erdőt, és a sorozat csak a magyar Duna-szakasszal fog foglalkozni, és csak "Mohács"-ig! (bár ezt fel lehet fogni szimbolikus értelemben is!). Az első, eddig megjelent részben érdekes módon szinte csak Budapesttel foglalkozott.
Az Európai Duna Régió Stratégia / EUDRS magyar részanyagait kb. 3 éve próbálom összegyűjteni, de sajnos nem sok sikerrel! (Barsiné Pataky Etelkától, Medgyesy Balázson át, Szalma Botondon, Veres Lajoson, Szilvássy Istvánon, stb. keresztül, mindenkitől, akinek köze volt a témához)
Most még várom, hogy kiderüljön, hogy a harmadik Orbán Kormányon belül kihez kerül a téma. Túl sok bizonytalanság van, hiányoznak még a helyettes államtitkári, ill. a kormány-, és miniszteri biztosi kinevezések, a minisztériumi SZMSZ-ek, amelyekből a végleges feladat-, és hatáskörök kiderülnek! (Duna-stratégia, Bős-Nagymarosi Vízlépcső-rendszerrel kapcsolatos Hágai Nemzetközi Bíróság ítéletének lezárása, stb.?)
Eddig csak az biztos, hogy semmi sem biztos:
- az NFM-ben, az energetikával Kovács Pál helyett, Aradszki András, az infrastruktúrával Völner Pál helyett, Tasó László, a klímapolitikával Szabó Zsolt
- az FM-ben dr. Nagy István - Mosonmagyaróvár polgármestere, ogy. képviselő - lett a parlamenti államtitkár, és a miniszter helyettese (Ő is támogatója volt a Szigetközi országos népi kezdeményezésnek, vízgazdálkodás témájában!)
- a BM-ben a vízügyekkel az OVF foglalkozik, csak még azt nem tudom, hogy ki lesz Pintér Sándor miniszter és köztük!?
- az NGM-ben a turizmus Glattfelder Bélához (EP képviselő, Magyar Szolár Szövetség elnöke, a víz kivételével az összes meg(nem)újuló energia állami támogatásának élharcosa, stb.) fog tartozni államtitkári szinten, de tisztázatlan még Rákossy Balázs államtitkár szerepe (tervezés), és nem lehet még tudni, ki, hogy ki lesz, vagy marad a turisztikai helyettes államtitkár?
- a KKM-ben nem lehet tudni, hogy mi lesz Navracsics Tibor sorsa? (EP/EB biztos?) És ezután az EU-témákkal / EUDRS-al csak Győri Enikő fog foglalkozni, az MvM-ben?
- a kormánybiztosok közül jelenleg Medgyesy Balázs felel a Duna-stratégiáért, ill. Orbán Anita "utazó nagykövetként" az EUDRS PA2 - megújuló energia - prioritásért, magyar főkoordinátorként, de konkrét, aktuális magyar anyagot tőlük se tudtam szerezni. Az utóbbi téma keretében csak a Kaderják Péter féle "Gázpiaci modell"-el foglalkoztak, a vízenergia - mint fogalom náluk ismeretlen, vagy változatlanul "tabu"!
- miniszteri biztosként Korom Norbert foglalkozik "szép csendben" Bős-Nagymarossal, de írásbeli kérdésre se kaptunk érdemi választ arra, hogy konkrétan mi történik, vagy történt Szabó Marcel, majd Székely László lemondása után!?
A fentieken felül:
- Budapest/Főváros Dunát, Duna-partokat érintő, fejlesztési elképzeléseiről sem lehet tudni semmi aktuális konkrétumot, erre majd csak az októberi, önkormányzati választások után lesz talán lehetőség! (a Duna-parti kikötők áldatlan helyzetéről, a Várkert-rakparti 6 - külföldi szállodahajók fogadását biztosító - kikötőkre vonatkozó hosszú-távú szerződések Főv. I. ker. Önkormányzata részéről történő egyoldalú és inkorrekt, indokolatlan felmondásáról, a kikötők használaton kívül helyezésével kapcsolatos nemzetközi botrányról, Somlóvári László hajóskapitánnyal - a MAHART volt vezérigazgatóval - készült TV-interjúról, a Római-part árvízvédelmének megoldatlanságáról, stb. korábbi cikkeimben ugyancsak beszámoltam!)
A fentiek tisztázódása után látom csak értelmét annak, hogy az illetékeseknél címzetten rákérdezzünk arra, hogy mi történt konkrétan az elmúlt évek alatt a magyar Duna-stratégiával? (a sorozatos külföldi és részben hazai kongresszusok, konferenciák, munkaebédek, munkavacsorák, fogadások, stb. után!). Ehhez gyűjtöm folyamatosan - magyar nyelvű érdemi anyagok hiányában - a külföldi dokumentumokat, érvanyagokat, stb.
Fáradozásodat előre is köszönöm!
Kellemes hétvégét kíván,
Baráti üdvözlettel:
Péteri Laci
2014-05-27 10:01 GMT+02:00 Szeredi István :
New Romania-Bulgaria project: Government approves development of Turnu Magurele-Nicopole hydropower plant
Friday, March 21, 2014
140321102636347009_hidrocentrala.jpg
The government approved in a meeting on Thursday the setting up of a Romania-Bulgaria joint project company for the development of a hydropower plant on the Danube at Turnu Magurele-Nicopole, according to a memorandum obtained by Mediafax.
According to a preliminary evaluation, the station will produce 400 MW, which the Romanian Government says will increase the country’s energetic security and decrease dependency from imports.
Moreover, reads the memorandum quoted by Mediafax, the station could also become a new terrestrial and railway connection between Romania and Bulgaria. At the same time, another benefit of such a project would be regulating the Danube flow by building dams and conducting drain works, which will result in an increased protection of the local population against floods.Apart from energy benefits, the Government in Bucharest also hopes to economically revive the town of Turnu Magurele by creating new jobs and modernizing the infrastructure.
According to the quoted document, the Romanian-Bulgarian project company will also have to deal with finding financial resources for the feasibility study, which will evaluate all aspects concerning the energy production capacity, road and fluvial transport, the environment protection, the impact on agriculture and the benefits for regional development.
The company will see to it that the hydro-power station is included in the list of European Projects of Common Interest within the Danube Strategy and will take steps in this respect at EU institutions. It will also have to draft a strategy to attract investors to finance the project.
Az angol-nyelvű cikk nyers magyar fordítása!
--
Péteri László
okl. építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. min. vezető főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
------------------------------------
Terjedelmi korlátok miatt, utólag, mellékelten küldöm a mellékletek folytatását.
A Magyar Turizmus Zrt. képviselői New Yorkban népszerűsítik a dunai hajóutakat - lásd: mellékelt írás! -, miközben áldatlan állapotok uralkodnak a Duna hazai szakaszán, és különösen a Budapesti Nemzetközi Hajóállomás környékén, bele értve a Várkert-rakparti - korábban hivatkozott - 6 szállodahajó-kikötő üzemen kívül helyezését, a Duna-mente árvízvédelmének megoldatlanságát is!
Korábban a 2013. júniusi dunai árvíz előtt, erről is beszámoltunk, egyúttal felhívva a figyelmet a külföldön már évek óta sikeresen alkalmazott mobilgát-rendszerekre, amelyeknek "első fecskéi" térségünkben, Pozsonyban, Rév-Komáromban, Párkányban, és Magyarországon, elsőként, Szentendrén is -félkész állapotban, sikeresen vizsgáztak!
Eközben nálunk "Árvízi Csata" zajlott, a miniszterelnök vezetésével, a Magyar Honvédség szárazföldi-, légi- és vízi alakulatainak, a Katasztrófavédelem (és nem elhárítás!?) csapatainak bevetésével, több-millió homokzsák felhasználásával, és a média, a közfigyelem által nem kísért, az ország minden részéből és nyugdíjból visszahívott vízügyi szakemberek szakmai irányításával, akik ezért nem értek rá interjút adni, de senkinek sem jutott eszébe ez utóbbiak erkölcsi-, anyagi megbecsülése, kitüntetése!
Magyarországon úgy látszik, ez a "módi"!
De miért, és meddig mehet ez így? Aki tudja a választ, kérem értesítsen, lehetőleg még a következő dunai és tiszai árvíz előtt!
Baráti üdvözlettel:
Péteri László
Mellékletek:
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.