Péteri László
Kedves Kollégák!
A korábbi, 2009. szeptember 4-i nyilt levelemben előzetesen felhívtam a figyelmet az Országos Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervvel / VGT kapcsolatos alapvető, tervezés-módszertani, szabályozási, illetékességi kérdések, valamint az érintett ágazatok eltérő szakmai szempontjainak figyelmen kivűl hagyása miatti, várható problémákra.
A mellékelt, 2009.07.30-án kelt, a VGT SKV II. Egyeztető Fórum által készített feljegyzés is alátámasztja a fentieket.
A jegyzőkönyv alábbi pontjaiban foglaltakra hívnám fel azok figyelmét, akik esetleg még nem olvasták az interneten is megjelent feljegyzést, amely egy "vészjelzés"-nek is felfogható a KvVM, ill. a Kormány felé:
7. pont (KvVM ne vállalja fel egyedül a felelősséget a VGT-ért)
8. pont (A Dunára vonatkozó tervek között nincs kapcsolat, nem foglalkozik a hajózással, kikötőfejlesztéssel)
10. pont (Rendezetlen a jogi háttér, adathiányok vannak)
12. pont (A VGT és az SKV / Stratégiai Környezeti Vizsgálat közötti kapcsolat, a tárcaközi egyeztetések, az elfogadás rendje és szintje, jogi szabályozása , a Duna hajózhatóságának kérdése, is rendezetlen, stb.)
13. pont (Bős-Nagymarosi Vízlépcső?)
16. pont (Tárcaegyeztetések? Önkormányzati Minisztérium? Ütemezés? Folyamatban lévő projektek?)
18. pont (Döntési szint? FVM? Iteráció? Koordináció? Idő?)
19. pont (Ki dönt a tervváltozatokról? Látható problémákkal mikor foglalkoznak?)
20. pont (Ki a felelős a tervek tartalmáért?)
21. pont (Megvalósítás? Nemzetközi egyezmények betartása? Duna, hajózás? EU közlekedés-politikájával szembe megy a magyar közlekedés-politika!)
37. pont (foglalkozni kellene a nemzetközi-, határ-menti kérdésekkel is!)
41. pont (Magyar Vízi Közmű Szövetség bevonása?)
A fentieket még súlyosbítja az a tény, hogy az EU Víz Keretirányelve preambulumában megfogalmazott nevesített célkitűzések közül a KvVM a VGT kidolgozására vonatkozó megbízásában, önkényesen eltekintett a vízerőművek, a hajózás, az árvízvédelem kérdéseinek vizsgálatától, azokat a VGT - ugyancsak az interneten elérhető - 2009. augusztusi kéziratában, a "9. Kapcsolódó programok és tervek" között szerepelteti!?
Tekintettel arra, hogy az EU Duna Stratégiáját 2010-ig el kell készíteni, és a 2011. évi Magyar EU Elnökség idején meg kell tárgyalni, sürgős, azonnali Kormány-intézkedésre lenne szükség a magyar Duna Stratégia - összes érdekelt fél bevonásával történő - kidolgozása, és konszenzusos alapon történő elfogadása érdekében, ha a jelenlegi helyzet alapján várható presztizs-veszteséget el akarjuk kerülni!
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl.ép.mérnök, egyetemi tanársegéd
ny.min.vez.főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: 06 30 319 2033
© Reális Zöldek Klub . Minden jog fenntartva.