realzoldek
Újonc
Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748
|
Elküldve:
Kedd Szept 29, 2015 8:27 pm |
|
Hol késik és miért, a nemzetközileg is versenyképes magyar gazdaság-, társadalom-, és környezet-politika, ill. stratégia? 1. rész. Dr. Anisits Ferenc helyzetelemzése és javaslatai.
Kedves Kollégák!
Most, amikor a XXI. századi „modern népvándorlás” napjait éli Európa, és az Európai Unió „schengeni határát” egyedül védi Magyarország, miközben a hazai gazdaság és társadalom számos problémával és nehézséggel küzd, amelyek negatív hatásai az idő múlásával csak fokozódni fognak, talán érdemes felidézni dr. Anisits Ferenc, gépészmérnök, a „Dízelpápa”, és a „BMW Szerencsecsillaga” 2012.05.16-i, a Lánchíd Rádió „Kettesben” c. műsorában elhangzott, Magyarország helyzetével kapcsolatos, jó-szándékú észrevételeit, javaslatait, talán még mindig nem késő!
Dr. Anisits Ferenc, azok közé a Hazájukból politikai okokból elüldözött, és ugyanakkor külföldön nemzetközi hírnevet szerzett műszaki szakemberek közé tartozik – dr. Mosonyi Emil akadémikushoz, a vízépítés professzorához hasonlóan - akik többször, több alkalommal kísérletet tettek arra, hogy több-évtizedes nemzetközi tapasztalataikkal segítsék a magyar gazdaság és társadalom felemelkedését, fejlesztését, és egyúttal a környezet védelmét is. Ennek érdekében előadásokat tartott, amelyekben felhívta a média és a politikai döntéshozók, döntés-előkészítők figyelmét - a jelenlegi helyzetet is jellemző - problémákra, és egyúttal konkrét javaslatokat is tett ezek megoldására. Sok más társához hasonlóan, javaslatait nem vették figyelembe. Mint mondta: „a kutya sem figyelt rájuk”, az elhangzottakat az újságírók meg sem értették! Ezért sokan közülük csalódottak. Ő azonban nem adta fel, nem sértődött meg, ismételten elmondta javaslatait, amelyet talán, még most sem késő elfogadni!
A vele készült interjú legfontosabb megállapításai és javaslatai röviden az alábbiakban foglalhatók össze: (az interjú teljes szövege az alábbi internet-linken hallgatható meg: http://mno.hu/videok/54353 2012.05.16. 51:05 Lánchíd Rádió „Kettesben”. Kovács Anita vendége: dr. Anisits Ferenc, gépészmérnök, a „Dízelpápa”, a „BMW Szerencse csillaga”, „a márka legeredményesebb konstruktőre”.)
Dr. Anisits Ferenc: Erősen hiányolja a magyar közéletből a mérnöki gondolkodást! A mérnöki gondolkodás merőben eltér a társadalomtudományi-, politikai gondolkodástól. A mérnöki gondolkodás egyértelmű, tehát vannak fogalmi meghatározások. Magyarországon nincs mérnöki gondolkodás!!! A társadalomtudományok, ill. a politika területén nincs a fogalmaknak egyértelmű meghatározása, mindenki a fogalmakat úgy interpretálja, ahogy akarja!!! (köztársaság, demokrácia, szabadság, egyenjogúság, legitim, illegitim, stb.) A mérnök nem tud egy ilyen világban élni! Demokrácia – Athén és a görögök óta – nincs! Demokratikus kormányzás van! Kormánypárt és ellenzéki párt nem lehet illegitim! (alkotmányos, szabad választás eredménye!) Lényeges a polgárok – és nem a média (!!!) – kontrollja a hatalom felett, ennek eszköze a nyilvánosság, amely kizárja a „titkos paktumok” megkötését!
Magyarország helyzetét – véleménye szerint – röviden és tömören az alábbiak jellemzik:
- „slampos a szóhasználat, amely ellen sem az MTA, sem a szellemi értelmiség („elit”?) nem emelte fel a szavát!
- a műszakiak, mérnökök hátrányban vannak, nincs „csapat-munka”! (lásd: külföldi parlamentekben is az ügyvédek, pedagógusok, közgazdászok, politológusok, újságírók, stb., vannak többségben, de ott a politika segítségül hívja a műszaki-, gazdasági-, szakembereket. pl. Ausztria az EU belépés előtt, a német nagyiparral szemben a nemzetközileg is versenyképes, innovációra képes, rugalmas „Klaszterek” tervszerű, módszeres tervezése, fejlesztése, innovációja, virtuális hálózatának kialakítása, stb., szemben a hazai, verseny-, és együttműködés-képtelen, „Ipari Parkok”-kal!)
- az „elmulasztott haszon” fogalmának nem ismerete, és/vagy figyelmen kívül hagyása, a megbukott, és még mindig létező, „liberális” gondolkodás, a fogalmak rossz használata, egyes fogalmak szelektív kihagyása, a szükséges szemléletváltás és a szakmai „párbeszéd” hiánya, a választási ciklusokon átívelő, hazai adottságokra épülő, műszaki-gazdasági-gazdaságossági szempontból is megalapozott, koncepciók, stratégiák, programok hiánya, stb.
- mi történt az 1989/90. évi politikai rendszerváltás óta Hazánkban? (dereguláció, liberalizáció, privatizáció!) Ki adta el az országot, a nemzeti vagyont? Kit vontak ezért felelősségre? kiket választottak meg? („pufajkás” Horn, „ügynök” Medgyessy, „KISZ vezér” Gyurcsány!) Senki nem szólalt fel ellene, mindenki benne volt, stb.! (Szerk.: "Liberális megmondók", és akik felemelték szavukat, "persona non grata"-vá váltak és partvonalra kerültek! Mottó: "Ahol a kultúra napja alacsonyan jár, ott a törpék is hosszú árnyékot vetnek!")
- azóta sem változott meg sok minden. Pl. a nyelvtudásunk színvonala, a nyelvtanárok tudásának hiányosságai, a nyelvvizsga és a nyelvtudás, valamint a társalgási nyelv hiányosságai, a nemzetközi kapcsolatokban az idegen-nyelvek társalgási-, és szakmai szintű ismerete, az egyes országok szokásaihoz történő tudatos alkalmazkodás, az oktatás-, szakmai képzés, továbbképzés, és az innovatív gondolkodásra nevelés, a külföldi jó gyakorlatok ismeretének és hasznosításának hiányosságai, ill. hiánya, stb.
- a fentiekkel összefüggésben a hazai gazdaságpolitika, a gazdasági tervezés, a technikai fejlesztés, az innováció, a tudatos ipartelepítés és fejlesztés, a magyar beszállítói kapacitások, adottságok, lehetőségek (mezőgazdaság, élelmiszer-, feldolgozóipar, gyógyszeripar, vasút-, és járműipar, turizmus, stb.) gyakorlati hasznosításának hiánya, stb. „Csak sírunk és nyafogunk, ahelyett, hogy megnéznénk, hogy mások hogyan csinálják!” (baráti kormányok közreműködésével és segítségével megvalósítható lenne!)
- a hazai vezető politikusok, miniszterek, stb. a személyesen nekik címzett levelekre, megkeresésekre nem válaszolnak! (ez „balkáni” viselkedés!) Ugyanakkor se a politikusok, se a közgazdászaik nem tudnak – a rendszerváltás óta telt évtizedek alatt – sem fejlesztési stratégiát, sem multikkal szemben is versenyképes hazai ipart csinálni! Gyengék vagyunk! A helyzetet az alábbi szlogenek minősítik. Mit tudunk: „Egy dolgot a saját kedvéért „elkomplikálni”!” (pl. az elszámoltatás és az „ügynök-lista”, "tartótisztek"? Németországban rövid úton lerendezték, és ma már nem téma!), „Több radírt használnak a magyar kormányok, mint ceruzát!” (lásd: meg nem valósított koncepciók, stratégiák, programok sora!)
- Hát, ezért tartunk itt, e-miatt az elavult szemlélet miatt!
A fentiek alapján a javasolt teendőkre az alábbiak javasolhatók:
- Több műszaki-gazdasági mérnök szakembert a Parlamentbe, a „megélhetési politikusok” helyett!
- Reális helyzetelemzésre (gyengeségek, erősségek) alapozott nemzetgazdasági-stratégia kidolgozása, az együttműködés, a szervezés, és az „inter-kulturális” viselkedés (!) intézményes és személyi feltételeinek biztosítása, a magyar mérnökök, tudósok közismert és nemzetközileg is elismert kreativitásának gyakorlati hasznosítása, az „elmulasztott haszon” figyelembe vétele a döntéshozók és döntés-előkészítők részéről.
Dr. Anisits Ferenc életútját, életművét, szakmai tevékenységét bemutató, további videók:
- https://www.youtube.com/watch?v=9nLHtL7p7JQ 7:32 Feltöltés: 2011.10.26. Dr. Anisits Ferenc
- https://www.youtube.com/watch?v=9CgXgy6Lbwk 50:04 Közzététel: 2012. júl. 3. Záróra. Dr. Anisits Ferenc
- https://www.youtube.com/watch?v=KOdiFCdkaQE 17:12 Közzététel: 2012. dec. 28. Dízelpápának becézi a szakma, az általa fejlesztett dízelmotor két "Év motorja" díjat söpört be és 1998-ban megverte a benzines BMW M3-ast a Nürburgringi 24 órás versenyen. Interjú Dr. Anisits Ferenccel.
- https://www.youtube.com/watch?v=jsMA-DXfAMw 3:50 Közzététel: 2013. szept. 6. A motorfejlesztés múltja, jelene és jövője címmel tartott előadást Dr. Anisits Ferenc 2012.11.08-án, 10 órai kezdettel a III. előadó teremben. További információ:
http://gek.szie.hu/node/900
http://gepeszmernok.hu/
A fenti tárgyú írásom következő részeiben műszaki-gazdasági szakemberek (terület-, és vidék-fejlesztési, vízügyi-, közlekedési-, hajózási-, energetikai-, mezőgazdasági-, turisztikai-, stb.) fenti témakör egyes részterületeire vonatkozó – hazai és nemzetközi tapasztalataikra alapozott – észrevételeit, javaslatait szeretném bemutatni.
Ezeknek a politikai döntéshozók és döntés-előkészítők részéről történő figyelembe vételét szükségesnek tartom, a választási ciklusokon átívelő, nemzetközileg is versenyképes hazai koncepciók, stratégiák, programok és tervek konkrét kidolgozása és megvalósítása során, az egész nemzet-, és nemzetgazdaság érdekében.
Ezek közül – aktualitása miatt – a „Kvassay Jenő Terv / KJT 2015. Nemzeti Vízstratégiá"-t emelem ki, különös tekintettel arra, hogy már a KJT-tervezet ellen is beindult a „civil szervezet”-nek álcázott, radikális, ál-környezetvédők támadása, az ellenzéki média hathatós segítségével! (De ezekről majd később)
Folytatás következik! (2. rész)
Baráti üdvözlettel:
--
Péteri László
okl. építészmérnök, egyetemi tanársegéd
ny. min. vezető főtanácsos, belkereskedelmi-
idegenforgalmi szakértő
mobil: +36 30 319 2033
2012-05-16-DrAnisitsFerenc-gépészmérnök-Dízelpápa-BMW-szerencsecsillaga[1a]LánchídRádió-Kettesben-KovácsAnita-hangfájl
https://drive.google.com/file/d/0B2ifl7cAGjhpYkVBYm4xQmJOVDQ/v iew?usp=sharing
2013-Anisits Ferenc Ausztriában élő mérnök-75 éves[1]MTVA
https://drive.google.com/file/d/0B2ifl7cAGjhpeFpBQTlpOU8 yU0U/view?usp=sharing
|
|
|