Belépés | Regisztráció

 Kezdőlapnak!

 Kedvencekhez! | (CTRL + D)
A Reális Zöldek Klub tudományos háttérének a művelői

Megnyitás külön ablakban
 
Tartalom
icon_home.gif Főoldal
realzoldek150.gif 
· Állásfoglalás
· Elérhetőség
· Bemutatkozás
· Közlemények
· Tájékoztató
· RZ Vélemények
· 20 éves a RZK

rzvlogo.gif 
null.gif Reális Zöldek Klub
null.gif környezetpolitikai
null.gif lapja
· Archívum

Közösség
· Hírek
· Hír rovatok
· Hír archívum
· Vélemények 1
· Szavazások
· Általános fórum
· Vélemények
· Tartalmas írások
· Kapcsolat
· Honlap Térkép
· Fórum
 
Google Kereső
Google

Keresõ
Keresett szöveg:

WWW
realzoldek.hu

SafeSearch::


Részletes Keresõ
 
Ott vagyunk a Facebookon
Reálzöldek Reális Zöldek Klub

Névjegy létrehozása

 
Facebook oldalak

Hárfás Zsolt

Atomenergia Info



 
A Reális Zöldek Klub eszmeiségét kifejező írások szerzői

Megnyitás külön ablakban
 
CAMPING
Mediterrán körülmények SIKONDÁN a fürdő mellett!
RIEDEL RENÉ
+36 20 991 3209
+36 72 481 981
7300 Komló-Sikonda
info @ medianocamping .hu medianocamping.hu
FACEBOOK
 
Vélemények

A ReálZöldek véleményei olvashatóak még az alábbi honlapokon:


Greenfo hírlevél!


 
Történelmi
Évfordulók


Évforduló naptár

 
Zöld Válasz

Zöld Válasz
 
Elnökségi meghívó 2016. január 15.

- Elnökségi meghívó 2016. január 15-ére
- Mellékletek
- Az elnökségi ülés előadásai és fényképek
- BÜNTETÉS
 
Juhos László vallomások

Első

Második

Harmadik

Negyedik

Ötödik

Hatodik

Hetedik

Nyolcadik

Kilencedik

Záró válogatások

Határozat

 
Reális Zöldek Klub :: Téma megtekintése - Országos Atomenergia Hivatal (OAH) sajtótájékoztató
Tartalomjegyzék
 Gy.I.K.Gy.I.K.   KeresésKeresés   TaglistaTaglista   CsoportokCsoportok 
 ProfilProfil   Üzeneteid olvasásához jelentkezz beÜzeneteid olvasásához jelentkezz be   BelépésBelépés 
Következő téma megtekintése
Előző téma megtekintése
Új téma nyitása   Hozzászólás a témához
Szerző Üzenet
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Kedd Jan 19, 2021 9:38 pm Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

Országos Atomenergia Hivatal (OAH) évindító elektronikus sajtótájékoztató, 2021.január 19.




.
Felhasználó profiljának megtekintése
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Szerd Jan 20, 2021 9:58 am Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

Kérdezett: Fichtinger Gyula főigazgató úr.

Kérdező: Juhos László, nukleáris szakújságíró, „Reális Zöld valóság” c. internetes sajtótermék főszerkesztő.

Országos Atomenergia Hivatal évindító elektronikus sajtótájékoztató.

2021. január 19-én 8 órától 14 óra között online formában.



Kérdés:

Tisztelt Főigazgató úr!

Főigazgató úr véleménye szerint a résfal és a talajszilárdítás kiemelten kezelendő, rendkívül fontos speciális kérdés.

Az Európai Bizottság jóváhagyta a Paks 2 projekttel kapcsolatos terület-előkészítési munkákat a szabályozó kormányrendelet tervezett módosítását is. Süli János miniszter szerint a magyar kormány az európai gyakorlatnak és a nukleáris biztonsági előírásoknak megfelelően kívánja módosítani a nukleáris biztonsági szabályzatot.

Kérdezem Főigazgató urat, hogy az elmúlt öt évben Hatóság vagy az engedélyes javaslatára a Nukleáris Biztonsági Szabályzat módosítására sor került-e?

Ha igen, akkor melyek voltak a tudomány legújabb eredményei a hazai és nemzetközi tapasztalatok? Ha nem került módosításra NBSZ, akkor Főigazgató úr véleménye szerint sérült-e a 118/2011. (VII. 11.) Korm. rendelet, a nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági követelményeiről és az ezzel összefüggő hatósági tevékenységről szóló jogforrás.

Hírforrás a Magyar Távirati Iroda.

2020. 04.23. MTI

Süli János miniszter: „2021 elején kezdődhetnek a földmunkák a Paks 2 területén.”

Süli János miniszter úr szerint az NBSZ módosítás egyedüli célja, hogy a paksi telephelyen az előkészítő földmunkák korábban megkezdődhessenek, így biztosítottak legyenek a folyamatos munkavégzés feltételei.

Kérdezem Főigazgató urat, földmunkák meggyorsítása lehetőségének kérése/követelése Süli János miniszter/képviselő részéről tekinthető-e nagy nyilvánosság előtt a Hatóság, az OAH önálló jogköre elleni politikai nyomásgyakorlásnak?

Süli János miniszter/politikus úr kérését az engedélyes vezérigazgatója Lenkei István úr is kifejezte a Hatóságnak? Ha igen, milyen normákra való hivatkozással?

Főigazgató úr szerint a földmunkák megkezdésének a terminusa mikorra várható?

Főigazgató úr szerint a hatóság felügyeleti jogosítványai változatlanok maradnak, Süli János miniszternek a Hatósági munka siettetésének ellenére?

MVM PAKS II. Zrt. telephely biztonsági jelentés hidrológiai kötete és PAKS II. környezetvédelmi engedélyezésének ERBE gondozásában készült összeállítás PAKS térségében a Duna 1525 – 1527 fkm szakaszára vonatkozik. Süli János egykor az ERBE munkatársa volt.

Az ERBE anyagok a maximális/minimális/árvizek, jeges árvizek kérdéskörét részletesen feldolgozza. Magas partfalak kérdéskörét is, a hidrológiáról készült kötet. Paks térségében a HIDROLÓGIÁRÓL készült kötet sarkantyúk 400 méterként történt telepítése révén a Duna vízszint stabilizációja a jobb és a bal parton egyaránt biztosított. A víz mélysége is rendben van az ERBE szakértői szerint, a meder mélyüléséről nem szól a kötet.


Emlékeztetek, hogy a Dunához legközelebb a 4. számú blokk van, és ennél is közelebb kerülnek a Dunához a bővítés blokkjai.


Főigazgató úr indokoltnak tartja-e a MVM PAKS II. Atomerőmű Fejlesztő Zrt. létezése idején készült HIDROLÓGIAI kötet módosítását?

Tekintettel arra, hogy a HIDROLÓGIAI kötet „megszületésekor” a Zrt. személyi állománya döntően jogi végzetséggel rendelkezőkből állt.


Kérdezem Főigazgató urat a működő négy blokkra vonatkozóan:

A biztonsági rendszerek üzem közbeni karbantartásának (ÜKK) bevezetése után éves szinten hogyan változik az egyes blokkok biztonsági hűtővíz nélküli üzemeltetésének időtartama az ÜKK bevezetését megelőző időszakhoz képest? Milyen hatása van ennek a nukleáris biztonságra?

A biztonsági rendszerek üzem közbeni karbantartásának (ÜKK) bevezetése után bekövetkezett tervezési üzemzavarok esetén teljesülnek-e minden esetben az adott üzemállapotra előírt biztonsági kritériumok, például a fűtőelem burkolat hőmérsékletére vonatkozó kritériumok?

Főigazgató úr, Magyarország nemzeti programja a kiégett üzemanyag és a radioaktív hulladékok kezelésére kérdésköre már néhány éve nem tartozik az OAH felelősségi körébe.

Kérdezem Főigazgató urat, hogy az OAH és az RHK között van, létezik munkakapcsolat, ha igen milyen kérdéskörökben?

Főigazgató úr az Országgyűlés az atomenergia alkalmazásáról szóló törvényben felismerte, hogy az atomenergia békés célú alkalmazása az ipar, a mezőgazdaság, az egészségügy és a tudományos kutatások számos területén elősegíti az emberiség életfeltételeinek javítását. (1996.évi CXVI. törvény)

Az 1996. évi CXVI. törvény 4§ (11) bekezdése szerint:

„Az atomenergia alkalmazásával összefüggő alapvető, tudományos, technikai és egyéb ismereteket - a kockázatokra is kiterjedően - oktatni, valamint a közszolgálati hírközlés, a közművelődés útján az állampolgárokkal rendszeresen ismertetni kell.”

Az Országgyűlés által 1996-ban kötelezővé tett jogszabályi elvárás nem teljesül, sem az oktatás, sem a közszolgálati médiaszolgáltatás műsorszolgáltatása területén.

Mi a véleménye Főigazgató úrnak a jogsértő helyzetről?

Várom Főigazgató úr megtisztelő válaszát.

Budapest, 2021. január 19.

Juhos László, főszerkesztő, nukleáris szakújságíró, „Reális Zöld valóság”
Felhasználó profiljának megtekintése
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Szerd Jan 20, 2021 10:01 am Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

Országos Atomenergia Hivatal sajtó-összefoglaló

Tisztelettel küldjük az Országos Atomenergia Hivatal évindító elektronikus
sajtótájékoztatójához készített összefoglalót.
(See attached file: Sajtóösszefoglaló_OAH.docx)

Az elektronikus sajtótájékoztató menete:

- A mai napon (2021. január 19-én) reggel 8 órától 14 óráig írásban
lehet feltenni a kérdéseket, amelyre rövid időn belül választ
küldünk.

- Interjúk készítésére ugyanebben az időszakban telefonon keresztül van
lehetőség Fichtinger Gyulával, az OAH főigazgatójával, valamint
Hullán Szabolcs főigazgató-helyettessel.

Kérjük, az e-mailben jelezzék, hogy mely sajtóorgánum részéről teszik fel a
kérdéseket. Ennek hiányában az adott elektronikus levelet a sajtótájékoztató
keretein kívül, lakossági megkeresésként kezeljük.

Az elektronikus sajtótájékoztató elérhetősége a nap folyamán:

E-mail: sajto@haea.gov.hu

Telefon: +361-436-4801 (Főigazgatói Titkárság)

Üdvözlettel:

Körmendi Gábor
tájékoztatási felelős

Országos Atomenergia Hivatal
Külső Kapcsolatok Főosztály
1036 Budapest, Fényes Adolf utca 4.
Pf. 676, H-1539 Budapest
mobil: +3620 560 0984
telefon: +361 436 4863



Sajtó összefoglaló dokumentum letöltése:
http://realzoldek.hu/velemenyek/wp-content/uploads/2021/01/Sajtoosszefoglalo_OAH.docx




.


Legutóbb realzoldek szerkesztette (Szerd Jan 20, 2021 10:20 am), összesen 1 alkalommal
Felhasználó profiljának megtekintése
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Szerd Jan 20, 2021 10:13 am Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

Országos Atomenergia Hivatal válaszai

Tisztelt Juhos László!

Köszönettel megkaptam kérdéseit. Mellékelten küldöm a válaszokat, amelyeket
kérem, hogy a cikkben az Országos Atomenergia Hivatal válaszaként
szerepeltessen.

Üdvözlettel:

Körmendi Gábor
tájékoztatási felelős
Országos Atomenergia Hivatal
Külső Kapcsolatok Főosztály
1036 Budapest, Fényes Adolf utca 4.
Pf. 676, H-1539 Budapest
mobil: +3620 560 0984
telefon: +361 436 4863



Kérdés:
Az anyag szerint a jelentésköteles események száma 2020-ban az előző évinek
közel a duplájára emelkedett. Ez igen jelentős növekedés, ami a berendezések
működési megbízhatóságának csökkenését jelenti. Mivel ez a növekedés az
öregedő berendezések miatt törvényszerű és a jövőben fontos biztonsági
berendezéseket is érinthet, nem tervezik-e újragondolni a blokkok biztonsági
értékelését, illetve a biztonsági rendszerek redundanciájának
megfelelőségét?

Válasz:
Az Atv. szerint az engedélyesnek folyamatosan értékelnie kell a biztonság
szintjét és szükség esetén javaslatot kell tennie a beavatkozásra
(átalakításra). Átfogó biztonsági felülvizsgálatot 10 évente az IBF
keretében hajtjuk végre. Az öregedéskezelési program végrehajtásával
folyamatosan figyelemmel kísérjük a berendezések állapotát. Ezt a programot
megfelelőnek találta a 2019-ben végrehajtott EU-s felülvizsgálat is (TPR).
A 100 körüli engedélyezési eljárás mutatja, hogy a biztonságnövelés zajlik
az erőműben. A tapasztalatokat értékelve, amennyiben szükséges, további
lépéseket tesz a hatóság.



Kérdés:
Hosszú távon a biztonság elsődlegessége jelenti egyben a gazdasági optimumot
is. (Csom Gyula) Kérdezem a Főigazgató urat, hogy az MVM csoportban a Paksi
Atomerőmű tulajdonosi jogait gyakorló állami intézményben a nukleáris
biztonság kérdéseihez való hozzáállást, amit biztonsági kultúrának is
neveznek megfelelőnek, elegendőnek tartja?

Válasz:
Az OAH nem rendelkezik hatáskörrel a Paksi Atomerőmű tulajdonosi jogait
gyakorló állami intézmény esetében, így a biztonsági kultúrájuk színvonalát
sem vizsgálhatja.



Kérdés:
Kérdezem Főigazgató urat, hogy az elmúlt öt évben Hatóság vagy az engedélyes javaslatára a Nukleáris Biztonsági Szabályzat módosítására sor került-e?

Válasz:
Igen sor került, mivel ebbe az időszakba esett az NBSZ kötelező felülvizsgálatának ciklusa is.



Kérdés:
Ha igen, akkor melyek voltak a tudomány legújabb eredményei a hazai és nemzetközi tapasztalatok?

Válasz:
A jogszabály-módosítási javaslat elkészítésekor a módosítás forrásaként szolgálnak a tapasztalatok, amelyek a hatóságnál és az engedélyesnél keletkeznek (így az engedélyes is javasolhat módosítást), további forrás a nemzetközi elvárások, előírások (pl. NAÜ, WENRA, EU), valamint a kiemelt és hasonló nukleáris kultúrájú országok előírásai, tapasztalatai.
A felülvizsgálat mellett az engedélyesek bármikor javasolhatnak jogszabály-módosítást. A változások bevezetése, véglegesítése a jogalkotó feladata.



Kérdés:
Kérdezem Főigazgató urat, földmunkák meggyorsítása lehetőségének kérése/követelése Süli János miniszter/képviselő részéről tekinthető-e nagy nyilvánosság előtt a Hatóság, az OAH önálló jogköre elleni politikai nyomásgyakorlásnak?

Válasz:
Az OAH eddig is és ezután is szakmai meggyőződésének megfelelően dönt. Ezt a kérdést - ahogy az korábban is többször elhangzott - kiemelten kezeli a hatóság.



Kérdés:
Főigazgató úr szerint a földmunkák megkezdésének a terminusa mikorra várható?

Válasz:
Az OAH feladata, hogy a rendelkezésre álló lehetőségek szerint felkészüljön a munka elvégzésére. Az ütemterv részleteiről P2-t kell megkérdezni. Az tény, hogy eddig nem küldtek be erre vonatkozó engedélykérelmet a hatósághoz.



Kérdés:
Főigazgató úr szerint a hatóság felügyeleti jogosítványai változatlanok maradnak, Süli János miniszternek a Hatósági munka siettetésének ellenére?

Válasz:
Mindenképpen.



Kérdés:
Főigazgató úr indokoltnak tartja-e a MVM PAKS II. Atomerőmű Fejlesztő Zrt. létezése idején készült HIDROLÓGIAI kötet módosítását?

Válasz:
Tekintettel arra, hogy a HIDROLÓGIAI kötet „megszületésekor” a Zrt. személyi állománya döntően jogi végzetséggel rendelkezőkből állt.
Jelenleg a létesítési engedélykérelem részeként az EBJ-t vizsgálja a hatóság, amelynek hidrológiával foglalkozó részét szakértők bevonásával értékeljük. Az értékelés eredményeként szükséges lehet hiánypótlás a kötethez.


Kérdés:
A biztonsági rendszerek üzem közbeni karbantartásának (ÜKK) bevezetése után éves szinten hogyan változik az egyes blokkok biztonsági hűtővíz nélküli üzemeltetésének időtartama az ÜKK bevezetését megelőző időszakhoz képest?
Milyen hatása van ennek a nukleáris biztonságra?

Válasz:
A blokkokat nem lehet BHV nélkül üzemeltetni, Az ÜKK során egyszerre csak a háromszoros redundanciával kiépített rendszer egyik ágát veszik ki karbantartásra (a közös ágat). Az adott ágon levő fogyasztók megtáplálását, a megfelelő mennyiségű biztonsági hűtővízet átkapcsolással biztosítják.
Ezért, bár az üzemállapot - mint minden karbantartási művelet - nagyobb odafigyelést igényel, megfelelő munkavégzés esetén a nukleáris biztonság szintje változatlan.



Kérdés:
A biztonsági rendszerek üzem közbeni karbantartásának (ÜKK) bevezetése után bekövetkezett tervezési üzemzavarok esetén teljesülnek-e minden esetben az adott üzemállapotra előírt biztonsági kritériumok, például a fűtőelem burkolat hőmérsékletére vonatkozó kritériumok?

Válasz:
Az OAH-nál levő adatok alapján az üzemanyag burkolatának hőmérsékleti határértékét nem lépték át egyetlen ÜKK alatt bekövetkező üzemzavar során sem.



Kérdés:
Főigazgató úr, Magyarország nemzeti programja a kiégett üzemanyag és a radioaktív hulladékok kezelésére kérdésköre már néhány éve nem tartozik az OAH felelősségi körébe.
Kérdezem Főigazgató urat, hogy az OAH és az RHK között van, létezik munkakapcsolat, ha igen milyen kérdéskörökben?

Válasz:
Az OAH együttműködik az RHK-val ebben a kérdésben is.



Kérdés:
Az Országgyűlés által 1996-ban kötelezővé tett jogszabályi elvárás nem teljesül, sem az oktatás, sem a közszolgálati médiaszolgáltatás műsorszolgáltatása területén. Mi a véleménye Főigazgató úrnak a jogsértő helyzetről?

Válasz:
Az OAH a rendelkezésre álló eszközeivel igyekszik tájékoztatni az állampolgárokat. Pl. Atomenergiáról mindenkinek fórum, sajtótájékoztató, honlap.







.
Felhasználó profiljának megtekintése
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Szerd Jan 20, 2021 10:36 am Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

"Tisztelt Főigazgató úr!

A Központi Nukleáris Pénzügyi Alap 27,5 milliárdos bevétele - ebből 22,8 az MVM Paksi Atomerőmű befizetése - mellett több mint 12 milliárdos a kiadás, így a Paksi Atomerőmű leszerelésére, a kis, közepes és nagy radioaktivitású hulladékok végleges elhelyezésére, sok száz éves őrzésére évente csak körülbelül 10-15 milliárdnyival töltődik az alap, ami teljes felelőtlenség a jelen és a jövő generációkkal szemben. És eközben tudjuk azt, hogy szakemberek szerint is legalább 1500 milliárd forintba fog kerülni a Paks 1-4. reaktornak a bezárása 2032 és ’37 között.
Várom Főigazgató úr megtisztelő válaszát.
Vigyázzon magára Főigazgató úr.

Tisztelő polgártársa.

Juhos László, főszerkesztő"


------------------------


Tisztelt Főszerkesztő Úr!

Köszönettel vettem észrevételét, ebben a kérdésben és sok másban is évek óta felülvizsgálat zajlik. A KNPA finanszírozási kérdéseiben zajló felülvizsgálat / újraértékelés folyik, aminek hatása lesz a megoldásra.

Tekintettel arra, hogy az KNPA felügyeletét az ITM látja el, észrevételét továbbítom az illetékes helyettes államtitkárság számára.


Üdvözlettel:

Fichtinger Gyula
főigazgató
Tel: 36-1-4364-802
Fax: 36-1-4364-804
E-mail: fichtinger@haea.gov.hu
1036 Budapest, Fényes Adolf u. 4.







.


Legutóbb realzoldek szerkesztette (Szerd Jan 20, 2021 10:40 am), összesen 1 alkalommal
Felhasználó profiljának megtekintése
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Szerd Jan 20, 2021 10:38 am Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

Fichtinger Gyula úr
főigazgató
Országos Atomenergia Hivatal

Tisztelt Főigazgató úr!

A bősi vízlépcső üzembehelyezése idején kíváló kapcsolatot ápoltam Julius Binder úrral.

Többször fogadott Pozsonytól északra Károlyfalú közelében lévő irodájában. Binder úr kiválóan beszél magyarul, bár én értek szlovák nyelven.

1990-ben az Antall kormány megalakulását követően Antall miniszterlnök úr Mádl Ferenc tárca nélküli minisztert bízta meg a vizlépcső ügyével. Mádl Ferenc titkárságának a vezetője a feleségem volt.

1992-ben, amikor 40 évi villamosenergia ipárágban eltöltött munkaviszonyom után a TRÖSZT kötelékéből elbocsátottak alakítottam meg a REÁLIS ZÖLDEK KLUB civil szervezetet.

A BNV idejében létesített résfal építését folyamatosan figyelemmel kísértem. Az egész építkezés ideje alatt nem volt vele semilyen probléma.

Több fórumon, konferencián jelen voltam ahol a szlovák vízügyesek azzal dicsekedtek, hogy a valós vízátszivárgás a bősi munkagödörben csak az 1/10 a feltételezett mennyiségnek.

Jóval kevesebb vizet kellett folyamatosan szivattyúzni a unkaterületekről, de az is elhangzott, hogy a résfalnak max 5 évet kell kibírnia.

Binder úr felhívta a figyelmemet - ami a talaj megszilárdítását illeti -,hogy azt a Duna nagymértékű szint változása döntő módon befolyásolja, veszélyezteti a talaj szilárdságának az állandóságát.

A térségben szerzett tapasztalatom alapján állítom, hogy résfalas megoldás csak viszonylag rövid ideig képes ellenállni a nagymértékű talajvízszint ingadozásnak 5 max 10 év.

Egy olyan fontosságú és biztonsági besorolású létesítmény mint a paksi atomerőmű és annak bővítése ilyen veszélynek nem tehető ki.

Budapest, 2021. 01.08.

Tisztelettel: Juhos László, reális zöldek elnöke


------------------

Köszönöm a tájékoztatást.

A résfal és a talajszilárdítás kiemelten kezelendő, rendkívül fontos speciális kérdés.

Üdvözlettel:

Fichtinger Gyula
főigazgató
Tel: 36-1-4364-802
Fax: 36-1-4364-804
E-mail: fichtinger@haea.gov.hu
1036 Budapest, Fényes Adolf u. 4.
web: www.haea.gov.hu


-------------------------








.
Felhasználó profiljának megtekintése
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Szerd Jan 20, 2021 10:43 am Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

Országos Atomenergia Hivatal sajtó-összefoglaló

Dr. Petz Ernő c. egyetemi tanár, Paks rendszerváltó vezérigazgatójának a véleménye

Átolvastam a sajtóösszefoglalót. A következő kérdések merültek fel bennem:

- A nem betervezett teljesítményváltozások (leterhelések) nagy hányada az 1. blokknál követketett be. Van-e közelebbi magyarázata, netán az elektronika elöregedésével magyarázható? Tesznek-e, tettek-e intézkedéseket?

- A KKÁT újabb bővítésével kapcsolatban (+ négy kamra) nem szorgalmazhatná-e az OAH a kiégett kazetták visszaszállítását Oroszországba?
Noha ez nem az OAH-feladata, de biztonsági okokból mégis szorgalmazandó. A KKÁT-ben való átmeneti tárolás felvet ugyanis biztonsági kérdéseket, ezért a minimális ideig tartó átmeneti tárolásra kell törekedni.

- Az új atomerőművi blokkok engedélyezésével kapcsolatban felvetődik a kérdés, hogy miért tarthat az engedélyezés 2021 őszéig? Úgy tűnik ebből a rövid jelentésből is, hogy túl bürokratikussá vált az egész rendszer (NAÜ, EU stb.). De hogy miért kell az OAH-nak a melléképületeket (pl. iroda, étterem, konyha) is engedélyezni, az már szinte nevetséges.

- Az előző észrevétellel és a nemzetközi kapcsolatokkal foglalkozó fejezetben foglaltakkal alapján is felmerül a nukleáris biztonsággal kapcsolatos szervezet, működés és szabályozás rendkívül bonyolulttá válása, a komplexum radikális felülvizsgálatának (egyszerűsítésének) szükségessége, éppen a hatékonyság növelése érdekében. Gondolkodik-e az OAB azon , hogy egy ilyen kezdeményezéssel éljen az illetékes nemzetközi szervezeteknél. Hiszen már az OAH is 30 éves, amelyhez gratulálunk!

Üdv. PE.





.
Felhasználó profiljának megtekintése
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Szerd Jan 20, 2021 4:22 pm Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

A Reális Zöldek és a Paksi Energetikai Kerekasztal célja, hogy ellenőrizze a KÖZPONTI NUKLEÁRIS ALAP felhasználását.

Reális veszélyét látjuk annak, hogy Paksot 2x1200 MW teljesítménnyel bővítjük, miközben 1000 MW teljesítményt eltemetünk. Célunk a mindnyájunkat megkárosító visszaélések megakadályozás.

A reális zöldek http://realzoldek.hu honlapjának „Párbeszéd” című rovatában

http://realzoldek.hu/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=3

a kis és közepes radioaktív hulladékok és a kiégett fűtőelemekről 154 összeállítás, rendezvényekről, fórumokról szóló tájékoztatás került közzétételre, az összeállításokról 31 774 letöltés történt.
Felhasználó profiljának megtekintése
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Szerd Jan 20, 2021 4:24 pm Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

Paks egykor volt vezérigazgató helyettese írja:



Tisztelt Kollégák!

Elolvasva Süli J. Miniszter úr parlamenti beszámolóját egy fontos kérdéssel kapcsolatban elhangzottakhoz – a talajvízszint stabilizálás 10 cm változáson belül - kívánok néhány megjegyzést tenni.

Az új reaktorépületek a mélyépítési munkái során a talaj vízszint süllyesztés érdekében szükség van munkagödör körkörös résfalazására. A résfal minősége meghatározó jelentőségű a régi blokkok, de különösen a 4. sz. reaktor (fő-osztósík anomália) folyamatos, biztonságos üzemvitele szempontjából.

A reaktor blokkok viszonylag közel helyezkednek el a Duna főmedréhez, ebből eredően a mindenkori aktuális talajvízszintet mindenkora Duna vízállása határozza meg. A főmederben uralkodó vízállás (vízszint) e sík-vizes, szabályozatlan folyamszakaszon természetesen teljes mértékben a folyam időjárás függő vízhozamától és részben a felső folyáson elhelyezkedő duzzasztó művek üzemmódjának a függvénye. A folyó áradása, gyors apadás idején a vízállás a főmederben napokon belül métereket változhat.

Változó vízhozamú időszakokban a „talajvízszint helyzet értékelése” - a résfalazat állékonyságának minősítése - nem lesz egyszerű feladat!

A duzzasztott, állandó vízállású folyamszakasznak a blokkok biztonságos hűtővíz ellátásán és a medermélyülés probléma megoldásán túlmenően számos, igen komoly további hosszú távú ökológiai, gazdasági előnyei keletkeznének. Az utóbbiak részleges bemutatása is jelentősen túlmutat ezen hozzászólás keretein!

Üdvözlettel: Hetzmann Albert




.
Felhasználó profiljának megtekintése
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Szerd Jan 20, 2021 5:54 pm Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

KIÉGETT FŰTŐELEMEK — VISSZA OROSZ ANYÁCSKÁHOZ

Kedves László!

Minél többször elolvasom a Neked elküldött anyagokat, annál inkább rádöbbenek, hogy az azokban hivatkozott jogszabályok szerint a visszaszállítás költségeit a KNPA-ban felhalmozódó pénzből nem lehet (nem szabad) finanszírozni. Legalábbis ezt állítják az RHK KHT illetékes munkatársai.

Ez biztosan nem így van (nem lehet így), mert csak az lehet logikus, hogy a KNPA-ban felhalmozódó pénz az üzemanyagciklus-zárás bármelyik, a kutatások eredményeként később kiválasztásra kerülő alternatívájának — reprocesszálás vagy hazai mélygeológiai lerakóban történő végleges elhelyezés — költségfedezetéül szolgál.

Az is érdekes ellentmondás az RHK KHT szakembereinek állításával szemben, hogy Horváth Ákos Neked küldött válaszában úgy vélekedik, hogy az MTA EK megszerzi a reprocesszálásra szolgáló jogosítványt és az erre irányuló kutatások finanszírozásában az RHK KHT részt vesz, mivel a módosított Atomtörvény ezt lehetővé teszi. Nos, akkor újfent módosítani kell az Atomtörvényt, mégpedig az atomenergia költségtakarékos és környezetkímélő hazai alkalmazásának, nem pedig az MTA EK és az RHK KHT érdekeinek megfelelően!

2016.07.02.





.
Felhasználó profiljának megtekintése
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Szerd Jan 20, 2021 8:11 pm Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

PAKS 2 irányításában negyven éves vagy annál fiatalabb szakembereket volna célszerű helyzetbe hozni. Javasolták 2014-ben a reális zöldek.

Lázár János úr

miniszter

Tisztelt Miniszter úr

A reális zöldek képviseletében üdvözlöm, hogy PAKS 2 felügyeletét a MINISZTERELNÖKSÉG látja el.

Álláspontom szerint PAKS 2 irányításában negyven éves vagy annál fiatalabb szakembereket volna célszerű helyzetbe hozni.

Javaslom, hogy Miniszter úr szorgalmazza/intézkedjen arról, hogy 10-20 fiatal mérnök Leningrádban való- legalább egy éves időtartamú -, továbbképzésére sor kerüljön.

Budapest, 2014. október 17.

Juhos László, reaktor szakmérnök




.
Felhasználó profiljának megtekintése
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Csüt Jan 21, 2021 3:18 pm Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

Talajmechanika

Nincs olyan mérnöki szerkezet, melynek ne volna valamilyen kapcsolta a talajjal. Ilyen mérnöki szerkezet a Paksi Atomerőmű működő négy blokk és a tervezett Paks II. bővítés blokkok.
A működő négy blokk közül a Dunához a legközelebbi a 4. számú, és a 4. számú elé (északra) a kerülnek elhelyezésre a Paks II. blokkok.

A paksi telephely (1527 fkm) két nagysugarú folyókanyarulat között helyezkedik el. A bővítés blokkjai közelebb kerülnek a Dunához, mint a működő négy blokk. A Magyar Villamos Művek Tröszt a VII. ötéves tervben, Paks 2x 1000 MW-al való bővítését tervezte, az első 1000 MW-os blokk párhuzamos kapcsolását 1993-ra datálta, és biztosan számított a Duna hazai szakászán három vízlépcső, köztük a fajszi vízlépcső megépülésével a talajmechanikai stabilitás előállásával.

A nukleáris alapú villamos energiatermelés hazánkban való bevezetése 1968-ban határozódott el. 1982- 87 között a négy paksi blokk párhuzamos kapcsolása megtörtént. A paksi atomerőmű első építését úgy kell tervezni, hogy az a későbbiek során jelentősen bővíthető legyen. (Forrás: A Gazdasági Bizottság 10.118/1973. sz. határozata. Szabó Benjamin ATOM korkép)

A négy blokk üzembe helyezésére a TRÖSZT az ERBE vállalatát jelölte ki. A VII. ötéves terv időszakaszában a beruházás és üzembe helyezés feladatara, a Paksi Atomerőmű Vállalatot jelöltek ki a TRÖSZT. Az intézkedés hátterében meghatározó módon az állt, a 2x1000 MW-os bővítéshez Pakson álljon elő a szükséges szakember gárda. Süli János, villamos mérnök az ERBE munkatársa 1985-ben az erőmű munkatársa. 2009. márciusban az erőmű vezérigazgatója. 2014-2017 között a FIDESZ jelöltjével szemben Paks polgármestere.

2017-től a Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter a harmadik, negyedik Orbán kormányban.

Javaslat az ERBE
felkészítésére Paks II beruházás sikeres abszolválása érdekében.

1. ERBE már korábban megkezdte összegyűjteni a lehetséges hazai beszállítók körét.
2. Az ERBE kapjon a beszállítók vonatkozásában előminősítési jogosítványt. Az ERBE ebben a minőségében működjön együtt az Országos Atomenergia Hivatallal. Az ERBE személyi apparátusában ennek legyen felelős személye/mérnöke.
3. Paks II beruházásában tevékenységét az ERBE alulról felfelé haladva kezdje meg. Terep ismeret, tereprendezés, első kapavágás, stb. …..
4. Kapjon az ERBE organizációs feladatot.
5. Független Mérnöki Szervezet (FMSZ) jöjjön létre az ERBE szervezetén belül. Az FMSZ legyen független Paks II – től, a beruházó oroszok meghatározó partnere legyen. Működésének a felügyeletét a Miniszterelnökség (Aszódi) lássa el.
6. Az ERBE rendelkezzen önálló műszaki fejlesztési kerettel, amelyek összege évente kerüljön meghatározásra.
7. ERBE mérő és állapot rögzítő csoport szükséges fejlesztése.
8. Az ERBE legyen a beruházás mérnöke.
9. Az ERBE legyen az üzembe helyezés irányítója/tevékeny résztvevője. Ahhoz, hogy az ERBE ezt a funkcióját betölthesse, ismernie kell a beruházás tervét, rész kell vennie a terv bírálatában, sőt a tervezés ellenőrzésében is. Hideg, meleg próbák indítása ERBE feladat, részrendszer elkészültségének a készre jelentése is,
10. Fajsz. Az ERBE vezérigazgatója lobbizzon fajszi vízlépcső létesítése érdekében. A fajszi vízlépcső létesítését a Magyar Tudományos Akadémia támogatja. A fajszi erőmű generátor kapcsa, földrengés biztos földkábelen kerüljön összekötésre Paks II generátorainak a gyűjtősínével. (Black Start)
11. Helyismeret fontossága érdekében vezető mérnökökkel az ERBE személyi állományának a feltöltése.
12. Párbeszéd, 2017. évben a reális zöldekkel és a Paksi Energetikai Kerekasztal mérnökeivel.

Budapest, 2017. február 9.

Juhos László, reális zöldek elnöke, a Paksi Energetikai Kerekasztal felkért képviselője.


A reaktor tartályok függőlegesen terhelik meg a talajt, a talaj pedig az oldalra kitérés lehetősége nélkül veszi át a terhelést. A négy üzemelő blokk vonatkozásában ezt a tényt az OAH monitoring alátámasztja. A négy működő blokk reaktora süllyed, de nem billent meg. A terhelést a talajban lévő belső súrlódás és kohézió áll ellent, ill. veszi át a terhelési erőt.

A víz a talajban mozog, a talajvizsgálatokhoz kivett minta csupán a talaj pillanatnyi állapotáról ad tájékoztatást, holott a talajjal kapcsoltba kerülő reaktor tartály szempontjából különösen fontosságú, hogy a víz a talajban megmarad-e, mozog, és ha mozog, milyen gyorsan mozog. A változások nem azonnal, hanem egy bizonyos idő elteltével jönnek létre, tehát az időtényezőt nem lehet figyelmen kívül hagyni. A terhelést első lépésben a talajban lévő víz veszi fel, és ezt a nyomást az idő teltével fokozatosan adja tovább a talajszemcséknek, ill. azok szerkezetének.


Süli János meghallgatása a Fenntartható Fejlődés bizottságában 2020. október 10-én:
Elnök:Tisztelettel köszöntöm
Süli János miniszter urat és munkatársait, Kovács Pál államtitkár urat, Mittler István
kommunikációs igazgató urat és Rákóczi Péter kommunikációs főtanácsadó urat.
Tájékoztatom a bizottság tagjait, illetve a miniszter urat, hogy az előzetes
jelzésnek megfelelően a meghallgatás időkeretben történik. Először a miniszter úrnak
30 perc áll a rendelkezésére, hogy beszámoljon az elmúlt egy év alatt elvégzett
munkáról, majd a bizottság tagjai frakciónként legfeljebb 10 percben fogalmazhatják
meg a kérdéseiket, észrevételeiket, ezt követően a miniszter úrnak maximum 30 perc
áll majd a rendelkezésére, hogy a kérdésekre válaszoljon. Ha nem bizottsági tag
képviselő kér szót, arról a bizottságnak külön döntenie kell, és ebben az esetben
legfeljebb három kérdés feltevésére van lehetőség maximum háromperces
időkeretben. Ha szükséges lesz, akkor a vitában még egy rövid második kört is tartani
fogunk. És akkor át is adom a szót a miniszter úrnak, parancsoljon!
Süli János beszámolója
SÜLI JÁNOS, a Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és
üzembe helyezéséért felelős tárca nélkül miniszter:
Tisztelettel köszöntöm a
Fenntartható fejlődés bizottságának minden egyes megjelent képviselőjét, az elnök
asszonyt és a résztvevő érdeklődőket, vendégeket! Köszönjük a lehetőséget, hogy a
törvénynek is megfelelve beszámolónkat megtarthatjuk. Ezt korábbra ütemeztük, és
úgy ütemeztük, hogy szerettük volna, hogyha a bizottság Pakson ismételten megtekinti azt a munkát, amelyet végzünk, vagy mivel mindig felmerül a bátaapáti
hulladékelhelyezés hosszú távú kérdése is, akár Bátaapátiban is szívesen megtartottuk
volna ez a beszámolónkat. Ez a meghívás él, ha majd a pandémia, a járvány lehetővé
teszi, akkor szeretnénk is, hogyha a bizottság a tiszteletét tudná tenni, és akkor a
helyszínen tudnánk bemutatni mind az atomerőmű-építkezésnek a folyamatát, mind a
hulladékkezelésnek, a kis és közepes aktivitású hulladék kezelésének a státuszát, a
megvalósult, úgy gondoljuk, világszínvonalú lerakóját.
Ami az elmúlt időszakot illeti, tavaly július 2-án voltunk itt a bizottság előtt,
akkor ígéreteink voltak arra, hogy a módosított ütemterv szerint a közel 300 ezer oldal
műszaki tervet októberben át fogja adni részünkre az orosz fél. Ez határidőre
megtörtént, tehát az a tervcsomag, amely alapján az engedélyezéshez szükséges
elemzéseket, dokumentációt össze tudtuk állítani, az átadásra került, és akkor június
30-ával ebből a tervcsomagból előállítottuk azt az engedélykérelmet, amelyet az OAH
részére át is adtunk, ami azt jelenti, hogy június 30-ától 12+3 hónap ideje van az
Országos Atomenergia Hivatalnak arra, hogy a beérkező dokumentációt áttekintse,
megvizsgálja azokat a követelményeket, amelyeket a nukleáris biztonsági szabályzat
tartalmaz egy új erőmű építésére vonatkozóan, az uniós előírások teljesítését, és ehhez
ő még száz nemzetközi tagból, a NAÜ száz tagjából álló szakértői delegációt is fel fog
használni, fel fog kérni, hogy ennyivel is átfogóbb, alaposabb legyen a dokumentáció
áttekintése.
A dokumentáció mennyiségét illetően maga az engedélykérelem
tulajdonképpen 80 ezer oldal, de a beadott alátámasztó számítások indoklásokkal
együtt 283 ezer oldal terjedelműek. Ezt elektronikus úton adtuk át, ezzel is próbáltuk a
papírmunkát csökkenteni, illetve a környezetvédelmi célkitűzéseket is szem előtt
tartani, hisz ez egy tízemeletes ház magasságú dokumentációhalmaz lett volna, ha
kinyomtatjuk, vagy akár Budapesttől a Balatonig érő folyam lett volna, ha egymás mellé
rakjuk ezt a papírmennyiséget.
Ezzel párhuzamosan a nyáron, illetve a tavaszi ülésszak során kisebb vitát váltott
ki, hogy mi kezdeményeztünk egy jogszabály-módosítást, hogy a létesítési engedély
beadása mellett hadd történhessen meg a földmunkákra vonatkozó terv beadása és
annak az engedélyezése, hogy már a főépület engedélyének a kiadása előtt
elkezdhessük előkészíteni a résfalat, a talajmegerősítést és a jelentős mennyiségű föld
kitermelését, ami mennyiségileg egy 8 millió köbméter földet jelent, illetve az
időigényessége is jelentős, 18-26 hónap lehet az ennek a munkának az elvégzéséhez
szükséges idő, hisz itt arról van szó, hogy úgy kell a munkagödröt körülhatárolni egy
résfallal, hogy a mellette 500 méterre lévő 1-4. blokknál vízszintváltozást ne érjünk el,
amikor ezt a munkagödröt víztelenítjük. Ez egy fontos szempont, hisz az 1-4. blokk alatt
nincs talajmegerősítés, vízben gazdag kavicságyon áll az 1-4. blokk. Ha ott jelentős
vízszintváltozást idéznénk elő, akkor az beláthatatlan következményekkel járna, ezért
az maximális tervezési szempont, hogy 10 centinél nagyobb eltérést nem okozhatunk
az 1-4. blokk alatt. Az új blokk alatt a teljes talaj meg lesz erősítve, hiszen egy robusztus,
nagyon nehéz szerkezetű épület lesz, a kettős kupola súlya jelentősen terhelné a talajt,
ezért teljes alaplemez alatti talajmegerősítést hajtunk végre. Ezért ilyen időigényes a
munka. Annak a résfalnak pedig, amely ezt a munkagödröt körbeveszi, a vízzárás
feltételét kell biztosítani.
A jogszabály-módosítást elvégeztük, brüsszeli jóváhagyással rendelkezünk az
ügy kapcsán. Mostanában, az őszi időszakban várjuk, hogy az orosz fél az
engedélyezéshez kapcsolódó tervdokumentációt elkészítse, és majd az OAH-nak
átadva az engedélyt jövő év elején birtokba véve el tudjuk kezdeni a földkitermelést. Az
első réteg letermelése a talajvízszintig nem jelent problémát. A Duna vízszintje azt
határozza meg, hogy 5-6 méter mélységig mindenféle következmények nélkül

eljuthatunk, ott nem kell víztelenítést végrehajtani, de attól kezdve egy bonyolult, nagy
összetettségű munkát jelent. Ennek érdekében a szerződést is módosítani kellett, az
EPC-szerződést. A szerződésmódosítás szintén a brüsszeli Bizottság által jóváhagyott.
Minden módosítást jóvá kell hagyatnunk. Ez volt sorrendben az ötödik számú
módosításunk, számozás szerint a negyedik. A brüsszeli Bizottsággal jóváhagyattuk,
hogy bár ez a munka korábban a kettes fázisban volt ütemezve, hozhassuk előre az
egyes fázisba. A földmunkák engedélyezésével egyébként minden, a részünkről vállalt
kötelezettségnek eleget tettünk, az orosz féltől várjuk a végleges engedélyezési
dokumentációt.
Az elmúlt időszakban fontos határidő volt a Magyar Energetikai és Közműszabályozási
Hivatal tekintetében. Amellett, hogy a nukleáris létesítményre az OAH-tól
kell egy engedélyt kapnunk - a nukleáris biztonság szempontjából vizsgálja az Országos
Atomenergia Hivatal -, de hogy a rendszerbe felcsatlakozhatunk ezzel a két blokkal,
ami elkészült, a MEKH-nél kell kezdeményeznünk azt az engedélykérelmet. Ezt az
engedélykérelmet is beadtuk október eleji határidőre. Még egy fontos beadványunk
elkészült, amit az OAH részére kellett beadni, magának az erőműnek a fizikai
biztonságvédelmi tervét is, amely ezt tartalmazza. Az elmúlt időszakban ez most már
egy önálló követelménnyé vált a világ összes atomerőmű-építésénél, hiszen megnőtt
ezeknek a létesítményeknek a fenyegetettsége, terrorfenyegetettsége is, ezért önálló
fejezetben kell bemutatni, tárgyalni azt, hogy hogyan képzeljük el a megépülő erőmű
fizikai, biztonsági védelmét, hogyan lesz végrehajtva. Ezt a tervet szeptember 30-ig
kellett beadni a hatóságnak, és egy héttel a vállalt határidő előtt beadásra került.
Az erőmű építésének indokoltságáról változatlanul az a véleményünk, hogy
Magyarország előtt nem áll más jövőkép. Nem akarunk vitatkozni senkivel. Partnerek
vagyunk abban mindenkivel, hogy a megújuló arányt nyugodtan lehet növelni egy adott
értékig, illetve az adott beavatkozások végrehajtása mellett, hisz Magyarországon az
energiatároló-kapacitás…, a villamos energiát el tudjuk tárolni, abban ma nincs sok
lehetőségünk. A megújuló az időjárástól függően, a napszaktól függően áll
rendelkezésre, az atomerőmű alaperőműként pedig időjárástól függetlenül mindig
rendelkezésre áll. Az atomerőmű teljesítménykihasználási tényezője 90-92 százalékos,
18 havonta fogunk az új blokkal tervezetten leállni, ezért van ilyen magas kihasználási
tényezője. Adott évben, adott esetben ennél lehet magasabb, a megújulóknál pedig a
kihasználási arány 12-16 százalék attól függően, hogy milyen a benapozási és egyéb
körülmény. Azt is meg kell jegyezni a megújulókkal kapcsolatban, hogy minél melegebb
van, a naperőmű kapacitása egy idő után visszahajlik, tehát nem a melegtől teljesít jól
a naperőmű, hanem a fénymennyiségtől. Tehát a tapasztalat az, hogy ha ilyen 36 fok
körüli hőmérsékletet elérő a környezet hőfoka, akkor visszahajlik, de ugyanúgy
üzemelteti. Tulajdonképpen rendszeres karbantartás szükséges - poros a levegő -, tehát
a naperőművet is időszakonként le kell mosni, hiszen a beporosodott napcella
teljesítménye 20 százalékkal visszaesik. Üzemeltetési gond mindenütt van, üzemeltetni
mindent kell, tehát a naperőműhöz is kapcsolódik üzemeltetési feltétel.
Mi példákkal tudjuk alátámasztani, hogy a megújulóval nem fogjuk tudni
megoldani Magyarország energiahelyzetét. December 19-én… december 5-én volt
Magyarország egyik legnagyobb teljesítmény-igénybevétele. Ez a teljesítményigénybevétel
7105 megawatt volt. Ez délután fél ötkor volt, amikor már sötét van. Ez
egy párás, ködös időszak volt. Ekkor a megújulók, a szélerőművek 94 megawattot
tudtak a hálózatra termelni, a naperőművek pedig 9 megawattot. Tehát az időjárástól
függő megújulók 103 megawattot tudtak a 7105 megawattból teljesíteni. Ha a tegnapi
napot megnézzük, este hétkor volt a csúcsideje a tegnapi villamosenergia-csúcsidőnek,
ez 6384 megawatt volt pontosan. Ebből este a közel 1730 megawatt naperőműkapacitásból
nulla teljesítményt tudtak a hálózatok. Esős, ködös idő volt. Ezek valós

számok, a MAVIR-adatbázisból begyűjtött számok. Délben ez a teljesítmény
292 megawatt volt. A szélkerekek tudtak - még volt szél- és valamennyi levegőmozgás -
210 megawattot adni, tehát tulajdonképpen délben 500 megawatt teljesítményt tudtak
produkálni az időjárástól függő megújulók, este a szél adta a teljesítményt, a
naperőművek pedig nulla teljesítményt nyújtottak. Ha ma reggel megnézzük a
villamosenergia-igényt, akkor pillanatnyilag is 26 százalék importra vagyunk szorulva.
Ez korábban éves szinten elérte a 30-32 százalékot. Tavaly kevesebb volt az
importigény, de akkor is meghaladta a 30 százalékot. Ezek is azt igazolják, hogy
mindenféleképpen az az irány, amit 2009-ben 95,4 százalékos parlamenti
támogatással indítottunk, hogy atomerőmű épüljön Magyarországon, kezdjük el azt az
engedélyezési munkát, amelynek révén majd megépülhet a két blokk, egy jó iránynak
tűnt. Annál is inkább, mert ha a környezetvédelmi kibocsátásoknak meg akarunk
felelni, ma Paks II.-vel 17 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást tudunk megtakarítani.
A közlekedés szén-dioxid-kibocsátása egymaga 12 millió tonna fölött van. Ez attól
függően növekszik - most is a napokban 13,5 millió tonnára prognosztizálták a széndioxid-
kibocsátást -, annak függvényében, hogy mennyi az áthaladó tranzitforgalom az
országon belül. Hozzá kell tenni azt, hogy a Magyarországon meglévő erdők
regenerációs képessége 6 millió tonna/év, tehát ez is mutatja, hogy Paks megépítésével
jelentős szén-dioxid-tehermentesítést tudunk végrehajtani ugyanúgy, mint ahogy az
4. blokk teszi a mindennapi üzemelése során.
A környezetvédelmi szempontokat maximálisan szem előtt tartva a terület
előkészítése zajlik. Több sajtóorgánum is beszámolt arról, hogy a madarak, a hüllők, a
védett növények áttelepítése építéstől mentes területre folyamatosan történik. Vannak
olyan madarak, amelyek már kétszer költöttek az új helyen, és tényleg ritka
madárfajokat is megkülönböztetünk, amelyek az áttelepítés során elhelyezésre
kerültek. Van itt barna kánya, kabasólyom, vörös vércse, ezeket a madarakat is
áttelepítve biztosítunk nekik megfelelő élőhelyet.
A hulladékkezelésnek a kérdése. Ahogy az 1-4. blokknál a kis és közepes
aktivitású hulladékok kezelése Bátaapátiban megoldott, ugyanúgy az új blokknak a
hulladékkérdése is meg lesz oldva. Azt világosan kell látni, hogy a Központi Nukleáris
Alapba Paks I. jelenleg is jelentős összeget fizet, hisz az a szabály, hogy aki a nukleáris
energia hasznát húzza, az fizesse is meg majd a hosszú távú lerakásnak a költségét,
ennek érdekében az alapot Paks I. éves szinten körülbelül 25 milliárd forinttal tölti, ez
nem lesz másképp Paks II. vonatkozásában sem, tehát ha megkezdjük a termelést,
akkor nekünk is töltenünk kell ezt az alapot, ebből az alapból tudja az RHK Kht. - hisz
egy független radioaktívhulladék-kezelő társaság feladata a
hulladékelhelyezés, -kezelés - ezt a munkát végezni. Az üzemanyag, a kiégett
üzemanyag most az 1-4. blokk vonatkozásában egy átmeneti tárolóban van tárolva Paks
mellett, és azt gondoljuk, hogy ezek további feldolgozásra kerülnek, de itt majd az
államtitkár úr még kiegészíti az általam elmondottakat, hisz biztató előrehaladott
kutatások vannak annak érdekében - mert minden országnak, amely atomenergiával
foglalkozik, fontos feladata -, hogy az üzemanyagciklust zárttá tudjuk tenni, hogy a
hosszú felezési idejű izotópokat átalakítsuk rövid felezési idejű izotópokká, de erről
majd az államtitkár úr mond két szót. Ebben is biztató előrehaladás van tehát.
Paks II. vonatkozásában a nagy aktivitású hulladék az üzemeltetést követő első
öt évben az erőmű területén kerül tárolásra, öt évig kell pihentetni
pihentetőmedencében, miután kikerül a reaktorból, ez jelenleg is így van, majd utána
kerül átmeneti tárolásra, de azt gondoljuk, hogy ez a 20 éves távlat biztosítja azt, hogy
ezt nem hulladékként kell kezelni. Erre nézve az Uniónak van egy speciális jogszabálya,
amelynek kapcsán szeretnénk, ha ebben kooperálhatnánk majd az itt lévő kollégákkal.
Az Unió kimondja, hogy mindenki maga helyezze el a nagy aktivitású hulladékot, az
10
Európai Unió államai készen lennének akár bértárolásra is, hisz drága egy tároló
megépítése, ott nem okozna nagy költségnövekedést, ha akár más országból befogadná,
de jelenleg jogszabályilag nem teszi ezt lehetővé, az a mondás, hogy minden ország
maga oldja meg a nagy aktivitású hulladék elhelyezését. Ha tehát mi például az
üzemanyagot feldolgoztatjuk bárhol, mert erre a mai napon is lehetőség van, akkor is
a nem használt, tehát láb részét a kazettának, fej részét, távtartó részét vissza kell hozni.
Európában is tulajdonképpen ugyanaz a helyzet, az irány, építkezések számtalan
országban zajlanak, Franciaország, Finnország, Anglia, Bulgária, amely korábban
leállította az erőműépítést, újra tendereztet, Cernavodăban a románok a kínaiakkal
megszakították a kapcsolatot, most Amerikával tárgyalnak, Csehország, Szlovákia aktív
politikát folytat. A szlovéniai Krąko erőmű üzemideje lassan le fog járni, ők is
foglalkoznak ezzel a gondolattal. Lengyelország, ha meg akarja oldani a szén-dioxidkibocsátás
volumenét, akkor pillanatnyilag öt erőműre 40 milliárd amerikai dollár
felvételét kezdeményezte, aztán majd hogy milyen blokktípust vagy mit épít pontosan,
azt még nem tudjuk. Törökországban négy blokk építése zajlik. Fehéroroszországban
üzembe helyezés alatt van az első blokk.
Ezekből a blokkokból, amelyek referenciablokkok nekünk, Szentpéterváron
üzemel az első blokk, most üzemelik be majd a második blokkot, Novovoronyezsben
pedig már mind a két blokk üzemel, tehát mire mi eljutunk odáig, hogy be kell
üzemelni, addigra körülbelül tíz blokk fog a világon ebből a fajta reaktorból üzemelni.
Ennek a reaktornak az első típusa egyébként 1000 megawattos, tehát ahhoz képest ott
jelentős referenciaidővel rendelkezünk, több mint ezer év, hogyha összeszámoljuk a
VVER-1000-es blokkok summa üzemidejét, tehát ez egy megbízható, kiforrott
blokktípus, itt egy növelt teljesítményről, pluszvédelmi rendszerekkel ellátott blokkról
beszélünk, aminek az a tervezési követelménye, hogy ezeknek az új blokkoknak
semmilyen üzemi és üzemzavari szituációban nem lehet a telephelyen kívüli hatása.
Ezért van kettős kupolaszerkezettel védve az épület: a belső meghibásodást a belső
kupolának kell elviselnie, levezetnie, akár azon az áron is, hogy sérülhet, a külső
kupolának pedig az a feladata, hogy rázuhanó repülő műtárgy esetén is biztosítsa a
blokk integritását, tehát akkor sem kerülhet ki semmilyen anyag, így a környezetben a
blokküzem alatt semmilyen intézkedésre nem kell számítani. Mint hangsúlyoztam, azt
fogja ellenőrizni a hatóság a száz szakértő igénybevételével, hogy ezt a tervezési
követelményt az új blokkunk tudja-e. Több passzív biztonsági rendszer és több aktív
biztonsági rendszer van, ezért nevezzük 3+-os generációsnak.
A tervezés folyamata mellett zajlik a beszállítók versenyeztetése. Az orosz fél a
munkákra a beszállítók 55 százalékát európai tendereztetés keretében választja ki.
Ennek keretében a turbinagenerátor egység General Electric és Alstom, tehát
amerikai–francia konstrukció, az irányítástechnika és a védelmi rendszerek szállítója
a Siemens és a Framatome, tehát német és francia, a földmunkák fővállalkozója a Bauer
nevű német cég, és majd így zajlik a továbbiakban is, külön dízelgenerátor egységeket,
egyéb rendszereket kell még szállítani, versenyeztetni, de magát a vízkivételi mű
épületét is. Mi tehát úgy látjuk, hogy egy nemzetközi tender keretében, nemzetközi
együttműködés keretében megvalósuló, a legmodernebb, legbiztonságosabb erőmű
megépítésére lesz lehetőségünk.
A felvonulási területen az épületek építése magyar vállalkozókkal zajlik. Az orosz
fél magyar vállalkozókkal szeretné az összes épületet megépíteni, hogy kipróbálja őket,
hogy majd a főépület-építésnél már partnerkapcsolattal rendelkező vállalkozók
álljanak a rendelkezésére. Itt is négy engedély a birtokunkban van, építhetünk, három
lassan befejeződik, a negyediket a napokban kezdjük, és folyamatosan kapjuk meg,
hiszen 120 műtárgyat kell majd megépíteni a felvonulási területen, ebből 80 épület,
ezeket folyamatosan ugyanúgy kell engedélyeztetnünk, mint a főépületet, tehát a

szakhatósági engedélyek mellett az Országos Atomenergia Hivatal adja ki az összes
épületre vonatkozó engedélyt.
Én átadnám a szót Kovács Pál úrnak az üzemanyaggal kapcsolatban, hisz az
érdekes kérdés lehet, lehet, hogy úgyis kapunk kérdést, de akkor átadnám a szót, és
akkor lassan majd a 30 perc végére is érek Palival együtt, úgyhogy majd várjuk a
kérdéseket. Köszönöm szépen.
Kovács Pál kiegészítése
KOVÁCS PÁL, a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős
államtitkár: Köszönöm szépen, miniszter úr. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Bizottsági
Tagok! A kiégett üzemanyagok kezelésével kapcsolatban annyit tudunk elmondani,
hogy a kis és közepes aktivitású hulladékok elhelyezése terén a bátaapáti
hulladéktároló 2013. évi üzembe helyezésével kapcsolatosan a tárolási és a végleges
elhelyezési problémák megoldódtak. Ami pedig a nagy aktivitású kiégett üzemanyagok
jövőjét illeti, itt az az álláspontunk, hogy ezek még rengeteg felhasználható
üzemanyagot tartalmaznak, tehát amikor elérünk a ciklus végére, akkor a
felhasználható izotópok, a jövőben is felhasználható izotópok mértéke még mindig
eléggé jelentős lesz, tehát ezeket az üzemanyagokat érdemes reprocesszálni. Az ezzel
kapcsolatos vizsgálatok, a reprocesszálási utak és az újrafeldolgozási utak tekintetében
pedig nagyon komoly nemzetközi együttműködés folyik. Ezt úgy hívják, hogy IV.
Generációs Nemzetközi Fórum, amelyben jelen pillanatban összesen 14 nukleáris
nagyhatalom vesz részt globálisan, többek között Oroszország és Kína, és az Amerikai
Egyesült Államok mellett hadd jegyezzem meg, hogy az Egyesült Államokban is közel
száz reaktor működik, ahol már a 60 éves élettartam-hosszabbításon is túlmentek, sőt
már 80 éves élettartam-hosszabbítással foglalkoznak.
Ami pedig a jövőbeli feldolgozást illeti, a kémiai, vegyi feldolgozás és
újrahasznosítás terén más módszerek is jelentkeztek, és ez éppen a negyedik generációs
reaktorfejlesztési projektek keretén belül az úgynevezett szaporító reaktorokban való
feldolgozás. Ennek a lényege az, hogy a behelyezett száz kiló üzemanyagból a kampány
végére 140 kilónyi üzemanyagot lehet kinyerni, így a rendelkezésre álló
üzemanyagkészletek globálisan a most ismert 200-240 évről akár háromezer évre is
felhasználhatók lesznek, tehát globálisan az az uránmennyiség, ami a szaporító
reaktorok felhasználásával lehetségessé válik, ez a Föld energiaellátását, a bolygónk
energiaellátását közel háromezer évig lenne képes ellátni.
Már csak egy megjegyzést szeretnék tenni. Ezen a területen is egyébként
Oroszország élen jár, hiszen már több évtizede működteti a BN-600-as nátriumhűtésű
reaktorát, amiből most már előkészítette Belojarszkban a BN-800-ast, a 800
megawattnyi típust, és ezekkel a típusokkal, valamint a most tervezés alatt álló és
hamarosan kivitelezési útra kerülő ólomhűtésű reaktorával kapcsolatban is az
üzemanyagciklus zárása lehetővé válik. Úgyhogy az ezen a területen való kutatásfejlesztés
mellett az átmeneti tárolással a nukleáris üzemanyag jövőjét biztosítottnak
látjuk. Köszönöm szépen a lehetőséget.
ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter úr, a tájékoztatásukat. Először a bizottság
tagjait kérdezem meg, hogy ki kíván hozzászólni. Emlékeztetni szeretnék arra, hogy
frakciónként 10 perc áll rendelkezésünkre. Ki kíván először szólni? (Nincs jelentkező.)
Akkor úgy tűnik, én leszek az első. Megkérem Bencsik János alelnök urat, hogy vegye
át addig az ülés vezetését, amíg röviden hozzászólnék és feltenném az LMP kérdéseit.
(Az ülés vezetését Bencsik János, a bizottság alelnöke veszi át.)
2021.jan. 19, OAH sajtótájékoztató.
Kérdés: (Juhos László)
Kérdezem Főigazgató urat, földmunkák meggyorsítása lehetőségének kérése/követelése Süli János miniszter/képviselő részéről tekinthető-e nagy nyilvánosság előtt a Hatóság, az OAH önálló jogköre elleni politikai nyomásgyakorlásnak?

Válasz: (OAH Főigazgató)
Az OAH eddig is és ezután is szakmai meggyőződésének megfelelően dönt. Ezt a kérdést - ahogy az korábban is többször elhangzott - kiemelten kezeli a hatóság.

Telephely kiválasztásának a dokumentumait az ERBE készítette:

https://www.paks2.hu/web/guest/telephely-enged%C3%A9lyez%C3%A9se

https://www.paks2.hu/web/guest/k%C3%B6rnyezetv%C3%A9delmi-enged%C3%A9lyez%C3%A9s2





.
Felhasználó profiljának megtekintése
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Csüt Jan 21, 2021 4:02 pm Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

Süli János úr
miniszter

Tisztelt Miniszter Úr

Kedves figyelmébe ajánlom a reális zöldek Aszódi Attila államtitkár felmentését javasló írását.

http://realzoldek.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=5595

Ha tegnap Járosi Márton nem fojtja belém a szót, javasoltam volna, hogy PAKS II. beruházásához Miniszter úrnak nem államtitkárok volnának hasznára, hanem „ERBE FŐMÉRNÖK lenne a legjobb.

Sajnos miután Vavrik Antal távozott az ERBE éléről, az ERBE szakmai értése leszálló ágba került. Rövid idő alatt az ERBE szakmai erőssége megteremthető.

2016-ban találkoztam az OVIT-ERBE vezérigazgatójával Dr. Korom Norbert úrral, javasoltam, hogy „csináljon ERBÉBŐL PAKS II beruházásához FŐMÉRNÖKÖT.

Szerintem Korom Norbert a reális zöldek javaslatához nem kapta meg az MVM –től a támogatást.

Csiba Péternek mondta Juhos László, a nyilvánosság előtt:

„Elnök úr nem az a baj, hogy a reaktorelmélethez nem értetek, hanem az, hogy az energetikához sem.”

Szerintem az MVM háza táján most se jobb a helyzet.

Gerse Károly az MVM-be kazánszakértőnek érkezett.

A jövőt illetően bárkinek a tanítását csak akkor fogadom el, ha ismeri a múltat.

Szerintem nem tanítómesterekre van szükség, hanem vitára.

Szakemberek között a vita a tudás cseréje.

Az igazság ismeretéből mindenkinek és mindennek, tehát a hazának is, csak haszna lehet.

Az igazság nem tömeg kategória kérdése! Demokráciában vitatott ügyekben egy szervezetnek a reális zöldeknek is lehet igaza.

Valójában mi nem zöld, hanem reális zöld civil szervezet vagyunk, a népjóléti és szociális kérdésköröket is, beleértjük a környezetvédelem fogalmába.

A reális zöldek biztosak a dolgukban, nem félnek a vitáktól, keresve keresik rá az alkalmat.

Annak ellenére, hogy létezésünk ma már konyhapénzből történik.

Budapest, 2019. január 15.

Tisztelettel: Juhos László





.
Felhasználó profiljának megtekintése
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Csüt Jan 21, 2021 9:24 pm Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

A Reális Zöldek az ERBE szerepét PAKS II. ügyében utca hosszal megelőzte napjainkban az illetékeseket.

ERBE-Paks II

Laci, még egyszer, üdv Sanyi

----------Eredeti üzenet----------
Dátum: 2017. február 9., csütörtök, 18:22:55
Feladó: "Láng Sándor" <ts2002>
Tárgy: ERBE-Paks II
Címzett: juhos.laszlo@chello.hu

Kedves Laci!

A délelőtti beszélgetésünk alapján csatolok egy gyorsan készült tárgyi anyagot a holnapi megbeszélésedhez.

Üdv Sanyi

-----------------

ERBE LEHETSÉGES SZEREPEI PAKS II LÉTESÍTÉSÉBEN

Lehetséges szerepek:

a) Az ERBE praktikusan lehet a beruházó Mérnöke.
b) Vagy/emellett lehet fővállalkozója a hazainak deklarált technológiai részeknek (alállomás, távvezeték, hűtővíz-rendszer - ~2,5 MrdEuro).
c) Lehet valamilyen konstrukcióban összefogója és az oroszok felé egyetlen partnere az orosz részből „megnyert” hazai beszállítók/alvállalkozók tevékenységének.
d) Beállhat egy (vagy több) tendergyőztes (pl. turbina-sziget) mellé a helyszíni munkákra.
e) Amennyiben a fentiek nem jönnek össze, átvállalhat feladatokat az orosz fővállalkozótól, elsősorban annak helyszíni tevékenységeiben. Hosszútávon nem feltétlenül gyengébb felállás, ha figyelembe vesszük a világban tervezett orosz atomerőműveket (korábban is tevékenykedett az ERBE, illetve szakemberei külföldi projekteken). Segíthet az ERBE hosszútávú fennmaradásában.

Mindegyik esetén a jó szervezés a lényeg, ehhez pedig egy jó informatikai rendszer adaptálása vagy fejlesztése szükséges. Ezek hatalmas projektek, amelyek ma már nem vihetők Paks I-es módszerekkel.
Lehetőség, hogy az ERBE és az OVIT – bár azonos tulajdonosú, de – külön cég.

A továbbiak főleg az a)-hoz.

Szerződéskötési fázis

Az ERBE nagyon jó volt a tendereztetésben, a szerződések elkészítésében, annak mind a műszaki, mind a pénzügyi részében. Nem tudom, ez most hogyan áll. Mindenesetre az orosz fővállalkozó ki fog írni több lényeges beszállítói (turbina, stb.), illetve nagyon sok alvállalkozói (építészet, acélszerkezetek, irányítástechnika, csőszerelés, stb.) tendert. Fontos, hogy ezek egymáshoz úgy kapcsolódjanak, hogy nem legyen köztük később vitatható terület. Jó lenne elérni, hogy az ERBE a szerződéskötéseket, a tenderkiírásokat véleményezhesse.

Tervellenőrzés

Általában a szerződések tartalmazzák a tervszolgáltatás menetét, majd később a tervlapok tartalmát, azonosítóját, azok szállítási határidőit, akár nyilván több tervezőintézettől. Ezeket ismerni kell.

Lényeges, hogy a leendő létesítményes, üzembehelyező, üzemeltető a terveket (elrendezési, P&I, funkció-sémák, csőtervek, kiviteli tervek, építészetnél pl. a vasalási tervek) már annak zsűrije előtt megismerhesse, véleményezhesse. Célszerű először belső (hazai) zsűrit tartani, a kérdéseket, javaslatokat írásban a fővállalkozónak megküldeni. Itt lehetnek hatósági feladatok is, amelyeket kezelni kell.

A technológia egésze nyilvánvalóan felosztásra kerül néhány tucatra a folyamat és a szakterület szerint, amelyek majd végigkísérik a teljes létesítési folyamatot. Amennyiben az ERBE résztvesz a létesítésben, mindegyik résznek kell egy felelőse (egy felelős vihet többet is) és ezekhez csatolva szakterületenként is (gépész, villamos, irányítástechnika, stb.) egy többfős stáb, amelyeket célszerű a leendő üzemeltető szakszemélyzetből válogatott szakemberekkel (későbbi operátor, karbantartó, stb.) kiegészíteni. A felelősöknek ismerniük kell a szerződéseket (legalább annak műszaki, ütemezési, mérföldköves teljesítési részeit), az azokra vonatkozó esetleges módosításokat.

Nagyon fontos az egész folyamat informatikai hátterét kialakítani, s az adatszolgáltatásokat úgy megkövetelni (pl. egy mérőhely-, berendezés- vagy géplista), hogy azok beérkezése, raktárból történő kiadása, beszerelése, ellenőrzése/próbája egy informatikai felületen, csak a felelősök révén regisztrálható módon – teljesítésigazolási, illetve készrejelentési határok szerinti technológiai felosztásban – dátumok feltüntetése mellett igazolni. Lényeges, hogy ezen számítógépes informatikai rendszer kezelni tudja a határidőket (automatikusan jelezni a lejárat közeledtét, a lejárt határidejűeket listázni, megoldani ezek módosítási lehetőségeit, jegyzőkönyvekre való hivatkozásokkal, stb.).

Természetesen szabályozni kell az információkhoz történő hozzáférők körét is. Megkönnyíti a napi, illetve a heti operatív megbeszélések irányítását is.

Helyszíni munkák

ERBE szokásos tevékenysége volt a gyártóművi ellenőrzés, többek között a gyártási dokumentációk ellenőrzésével, esetleg funkciópróbákkal, stb. Ellenőrzi, hogy rendben van-e és kiszállítható-e.

Az ERBE egyik feladata lehet a kolli-listák alapján a beérkező szállítmányok tartalmának és minőségének (pl. esetleges sérülés) ellenőrzése. A beérkező anyagok automatikusan kerüljenek át a fent említett berendezés/gép/stb. listára.
Lehet feladata egy technológiai rész szerelés-megkezdésének engedélyezésében (építészet, munkavédelem, környezetvédelem, külső körülmények megfelelősége pl. a hegesztéshez, áruk a raktárban, stb.). A szerelés ellenőrzése, -végellenőrzése, készrejelentés pl. a hidegpróbák megkezdhetőségéhez.

Innen jönnek a hagyományos üzembehelyezési tevékenységek: hidegpróbák, funkciópróbák, melegpróbák egységenként, egészében.

Lényeges lenne, hogy ezen mérföldkövek teljesítésének igazolásában (becsülten 100-as nagyságrend) az ERBE szerepet kapna.

Amennyiben az ERBE végezné a garanciális méréseket, arra fel kell készíteni. A primer-kört illetően nyilván nem lesz szükség ellenőrző mérőhelyek kialakítására. Valószínű, hogy a szekunder körbe is olyan osztálypontosságú műszerek épülnek be, amely nem indokolja ellenőrző eszközök felszerelését. A mérőcsoport feladata becsülten az lehet, hogy gondoskodjon: vagy kiépüljön olyan informatikai felület, amelyen keresztül a szükséges adatok számára kinyerhetők, vagy eleve beépüljön a számítógépes folyamatirányító rendszerbe az értékelő szoftver. Feladata a méréskor a megkívánt üzemállapot meglétének (szakaszolások, teljesítmények, külső állapotok, stb.) felügyelete, az üzemi paraméterek figyelése, majd a kinyert információk helyességének igazolása és dokumentálása.

Milyen előkészítő feladatok lehetnek?

a) Saját munkaerő-állomány áttekintése, a vállalható feladathoz új munkaerő biztosítása.
b) A munkaerő képzése
o Angol, esetleg orosz nyelvre
o Kihelyezett szakmai felkészítések általánosan és szakterületenként pl. BME-ről, KFKI-ból, Nukleáris Felügyelettől, stb., esetleg angolul, vagy legalább megismertetni az angol szakkifejezéseket
o Szenyoroktól tapasztalatcsere, létesítési, üzembehelyezési, minőségellenőrzési kérdések átbeszélése (pl. Vavrik Antal, Ujhelyi Géza, Kiss Gábor, Kiss László, Háfra Ferenc, Márton János), Paks I tapasztalatai, stb.
o Paks I megismerése
o Betanulás Paks II-höz hasonló orosz erőműben
c) Kiküldeni dolgozni orosz projektekhez
d) Helyszínen: lakhatás, kirendeltség, szállítás, étkezés, munkaruha, munkavédelmi eszközök, ellenőrző eszközök, stb.
Felhasználó profiljának megtekintése
realzoldek
Újonc
Újonc


Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748

HozzászólásElküldve: Csüt Jan 21, 2021 9:26 pm Hozzászólás az előzmény idézésével Vissza az elejére

From: Hetzmann Albert [mailto:hetzmann.a@t-online.hu]
Sent: Thursday, February 09, 2017 2:06 PM
To: 'Juhos Laszlo'
Subject: RE: Javaslat

Kedves Laci!

Ha Korom Úr, vagy munkatársai vállalkoznak, egy témaindító előadás megtartására azt szívesen fogadjuk!

Időpontként én áprilist vagy májust javasolnám.


Példaként felsorolok néhány szerintem fontosnak gondolt témakört melyekben remélem, már gőzerővel folyik a szakmai munka vagy a Paks II. Zrt.-ben, vagy az ERBE-OVIT-nál.

· Közreműködés a potenciális hazai beszállítási terjedelem kijelölésében, az általuk végezhető létesítési tevékenységek kategorizálásába.

· Közreműködés a potenciális hazai beszállítói, alvállalkozói kör felkészítésében, kiválasztásában, előminősítésében.

· Az előminősített beszállítók, alvállalkozók, kiszolgáló-, szolgáltató- tevékenységeket ellátó vállalkozások (célirányos) felkészültség és kompetencia felmérése, referencia munkák kiadása, értékelése, minősítések kiadása.

· Együttműködés az EPC fővállalkozóval, hierarchikus kapcsolattartási és irányítási rendszer kialakítása és működtetése.

· Felkészülés a Paks II. beruházás organizációs feladatokban való részvételre.

· Felkészülés a műszaki tervek, majd kiviteli tervek értékelésére, bírálatára, ütközés vizsgálatára, a tervek honosítására.

· Felkészülés a főberendezések gyártó művi átvétele.

· Felkészülés a létesítés műszaki ellenőrzési és minőségbiztosítási feladatainak ellátására.

· ………………..(és még számos érdekes feladat vár megoldásra)



Üdvözlettel:

Albert

----------------------------

From: Juhos Laszlo [mailto:juhos.laszlo@chello.hu]
Sent: Thursday, February 9, 2017 11:06 AM
To: 'Hetzmann Albert'
Subject: FW: Javaslat


Kedves Albi a csatolmányt küldtem el Koromnak.

Kérlek küldjél dátumot március hóra nézve, hogy Pakson mikor tudnátok Korom úrral párbeszédet folytatni.

A párbeszédre javaslom meghívni Szabó Benjamint és Vavrik Antalt és külön kérem Láng Sanyit is.

Üdv JL


------------------------

From: Juhos Laszlo [mailto:juhos.laszlo@chello.hu]
Sent: Thursday, February 09, 2017 10:46 AM
To: 'jakab.magdolna@ovit.hu'
Subject: Javaslat



Jakab Magdolna úrhölgy részére

Kedves Magdolna legyen kedves a mellékletet a Vezérigazgató úrnak a postájába tenni.

Köszönöm.

Juhos László




.
Felhasználó profiljának megtekintése
Hozzászólások megtekintése elölről:       
Új téma nyitása   Hozzászólás a témához

Következő téma megtekintése
Előző téma megtekintése
Nem készíthetsz új témákat ebben a fórumban
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban
Nem módosíthatod a hozzászólásidat a fórumban
Nem törölheted a hozzászólásaidat a fórumban
Nem szavazhatsz ebben fórumban
Nem mellékelhetsz fájlokat a fórumban
Nem tölthetsz le fájlokat a fórumban


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
:: Theme & Graphics by Daz :: Ported for PHP-Nuke by nukemods.com ::
Időzóna: (GMT +1 óra)


Szerver statisztikai adatok.


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek, vélemények és a hozzászólások szerzőik tulajdonai, minden más tartalom: © 1992-2014 a Reális Zöldeké.
A Reálzöldek honlapján megjelenő különböző írások és vélemények nem feltétlen tükrözik a Reálzöldek véleményét, hanem kizárólagosan a szerzőkét.

Üzenet a webmesternek: webmester@realzoldek.hu

PHP-Nuke © 2005 Francisco Burzi. A PHP-Nuke szabad szoftver, a GPL licenszben leírtak alapján terjeszthet?, kötelez? terméktámogatás nem jár hozzá.
Platinum 7.6.b.4 Alapú Weboldal

Oldalkészítés: 0.69 másodperc

:: fisubgreen phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::