A bős-nagymarosi vízlépcső megépítése ellen kell fellépnie az Uniónak - a leendő környezetvédelmi államtitkár szerint.
Illés Zoltán szerint nincs szükség arra, hogy gát épüljön a Szigetközben. A leendő környezetvédelmi államtitkár egy budapesti tanácskozáson azt mondta: az Európai Unió készülő Duna-stratégiájának a bős-nagymarosi vízlépcső megépítésével szemben kell állást foglalnia.A politikus a Fidesz európai parlamenti képviselőcsoportja és a Duna Charta által szervezett Dunaszaurusz – Duna-mozgalmak – Duna-stratégia című konferencián szólalt fel. Illés, aki az Orbán-kormányban a vidékfejlesztési tárca államtitkáraként a környezetvédelemért és a vízügyért felel majd, azt mondta: hiába környezetbarát a folyami áruszállítás és a vízenergia felhasználása, ezekről csak a helyi viszonyok ismeretében lehet dönteni, mérlegelve, hogy a természetbe való beavatkozás nem okoz-e kárt. A hágai Nemzetközi Bíróság határozata alapján Magyarországnak és Szlovákiának a hajózási, árvízvédelmi és energiatermelési kérdésekről úgy kell megegyeznie, hogy a környezetvédelem ügye elsőbbséget élvezzen – mutatott rá.
Illés arra is kitért, hogy szerinte a két országnak 50:50 százalékos arányú vízmegosztásról kell megállapodnia. A leendő államtitkár hozzátette: Bős-Nagymaros ügye nem nemzetiségi kérdés, hanem technokraták és nem technokraták vitája. Elmondta ugyanakkor, hogy az uniós Duna-stratégiának gazdasági érdekekre is tekintettel kell lennie, példaként említve az egyébként is szükséges hídépítéseket a folyam magyarországi szakaszán.
Miként óvható meg a folyó?Magyarország érdeke, hogy az Európai Unió Duna-stratégiája elsősorban arról szóljon, miként óvható meg a folyó – mondta Deutsch Tamás, a Fidesz európai parlamenti képviselője. A politikus emlékeztetett arra, hogy az Európai Tanács tavaly kérte fel az Európai Bizottságot a Duna-stratégia megalkotására. A bizottság a következő hetekben megbeszéléseket folytat a dokumentumról az érintett államok kormányaival – fűzte hozzá. Deutsch kijelentette: bár lényeges, hogy gazdasági, közlekedésfejlesztési és kulturális javaslatokat is tartalmazzon, a Duna-stratégiának alapvetően a folyam és környezetének megóvását kell garantálnia.
Fenyegetést jelentKarátson Gábor író, a Duna Charta elnöke előadásában azt mondta: a magyaroknak két nagy tettük volt a 20. században, az 1956-os forradalom és a Duna-mozgalom. Szavai szerint elsősorban a vízlépcsőrendszer elleni tömegtüntetések vezettek az 1989-es rendszerváltáshoz, és a Horn-kormány 1998-as megbuktatásában is nagy szerepük volt. Elmondta: ezért is adott okot aggodalomra, hogy az utóbbi időben jobboldali politikusok és médiumok vízlépcsőpárti nyilatkozatokat tettek. „Ha alaptalan volt a szorongásunk, bocsánatot kérek” – fogalmazott, megemlítve, hogy több fideszes politikus is igyekezett megnyugtatni őt. Karátson arról is beszélt, hogy a folyam hajózhatóvá tételének ígérete fenyegetést jelent a Duna számára, és reményét fejezte ki, hogy a leendő kormány segít megvédeni a folyamot a nem egyszer az EU felől érkező környezetromboló törekvésektől.
(MTI)
realzoldek Újonc
Csatlakozott: Mar 08, 2007
Hozzászólások: 4748
Elküldve:
Hétfő Máj 17, 2010 7:53 pm
Bajtársaim, az MLK tagjaira való tekintettel nem teheti közzé a mellékelt polemikát. Bevállalná egyikőtök? A Népszabadság vagy a Népszava biztos lehozná.
Üdvözlettel,l
Telegdy István
-------------------------------------------
Az Európai Duna Régió Stratégia - miért ruházott az EU vezetőszerepet Magyarországra ?
A FIDESZ hatalomra kerülésétől sokan remélték, hogy a Duna kérdésben eddig lapító kormányzati hozzáállást felváltja egy konstruktív pragmatizmus. Ezt a reményt Illés Zoltánnak, a környezetvédelmi és vízügyi államtitkári cím várományosának nyilatkozatai egy csapásra szétfoszlatták.
A balliberális koalíció a Duna kérdésben arra szorítkozott, hogy az EU elvárásainak és az ország kötelezettségének a hajózhatóság megvalósításának kérdésében eleget tegyen. Ezzel nem tett jó szolgálatot a nemzeti érdekeknek, mert a környezetvédelmi mozgalmaktól és a FIDESZ-től való félelmében egy olyan megoldást választott, amely a hajózhatóságon kívül semmi pozitiv hatással nincs az ország vízgazdálkodására. Sőt, hozott egy olyan kormányhatározatot 2004-ben, amit mint a dunai vízlépcső építés általános tilalmát szokták értelmezni.
Illés Zoltánnak egyben igaza van. A Dunával kapcsolatos vitákban szakemberek vitatkoznak nem szakemberekkel. A szakemberek ugyanis tudják, hogy ha egy folyó felső szakaszát bezsilipezik , ahogy ez a Dunával Németországban és Ausztriában ( minden környezetvédelmi kár nélkül) megtörtént, akkor az alsó szakasz halálos ítéletét mondja ki, aki tiltja a folyó zsilipezésének befejezését. Tehát a szakemberek az igazi környezetvédők, mert ismerik annak a következményeit, ha egy folyót csak félig zsilipeznek be. Persze, lehet álmodozni : követeljük a németektől és az osztrákoktól, hogy bontsák le zsilipjeiket !
Mérvadó, az Országos Környezetvédelmi Tanácsban fontos szerepet betöltő szakember szerint „ tíz éven belül a környezetvédők fogják leghangosabban követelni a vízlépcsők megépítését” . Ezt azért is tenni fogják, mert a klimaváltozás hatásainak mérséklése fokozott öntözést fog követelni, és ehhez a jelenleg már kivitelezésre itélt szabályozási módszer semmiféle megoldási lehetőséget nem biztosít.
Fontos lenne, ha a FIDESZ-en belül ne a „farok csóválná a kutyát” és a vezetőség hallgatna az igazi környezetvédők, a megvetett szakemberek tanácsára. Akkor lenne remény arra, hogy megfeleljünk az áldatlan vezetőszerepnek az Európai Duna Régió Stratégia ügyében, amit azért kaptunk, mert Brüsszelben a makróregionális együttműködés legnagyobb akadályának tekintik Magyarországot. A kudarcunktól remélik, hogy egyszer kijózanodunk. Ha ismernék Illés Zoltánt és Deutsch Tamást ez a reményük is elszállna.
Következő téma megtekintése Előző téma megtekintése Nem készíthetsz új témákat ebben a fórumban Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban Nem módosíthatod a hozzászólásidat a fórumban Nem törölheted a hozzászólásaidat a fórumban Nem szavazhatsz ebben fórumban Nem mellékelhetsz fájlokat a fórumban Nem tölthetsz le fájlokat a fórumban